گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

نور لازم برای گیاهان آپارتمانی و اثرات نور بیش از حد

یکی از عوامل اساسی در رشد گیاه، نور مناسب آن است. اما آیا نور زیاد سبب آسیب رساندن به گیاه به خصوص گیاهان آپارتمانی می‌شود ؟ بله، بسیاری از گیاهان تنها شرایط نوری مختص خودشان را می‌توانند تحمل کنند که تشخیص میزان دقیق آن کمی مشکل است اما به هر حال در صورتی که این مقدار کم یا زیاد شود، گیاه دچار مشکلات ظاهری می‌شود که با تشخیص به موقع می‌توان آن را از نابودی نجات داد. در این مقاله همراه ما باشید تا میزان مناسب نور برای گیاهان و پارامتر های وابسته به نور آشنا شوید.

آیا گیاهان آپارتمانی می‌توانند نور زیادی دریافت کنند؟

نور زیاد و گیاهان آپارتمانی

آیا نور گیاهان داخل خانه نیز می‌تواند برایشان زیاد شود ؟ بله ، گیاهان از دو طریق می‌توانند نور بیش از حد دریافت کنند. مورد اول، نور بیش از حد شدید و بدون فیلتر است که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند. مورد دوم ، زمان دریافت نور است که مدت زمان اضافی نور می تواند بر چرخه رشد و شکوفایی بسیاری از گیاهان تأثیر بگذارد. محدودیت شدت و مدت زمان نور بین گونه های گیاهی متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع تا انتهای مقاله با ما همراه شوید تا بدانید که چرا نور زیاد برای گیاهان مضر است و همچنین با نحوه تشخیص مشکل و انتخاب نور ایده آل برای گیاهان نیز آشنا شوید.

نور زیاد و گیاهان آپارتمانی

وقتی گیاهان در معرض نور زیاد قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟

در اینجا دو نکته را باید در نظر گرفت : 1. مدت زمان نور و 2. شدت نور.

مدت زمان نور به تعداد ساعات نوری که گیاه در هر روز دریافت می کند اشاره دارد و شدت نور میزان شدت آن مقدار نور در واحد سطح است.

1. مدت زمان نور

در بیشتر موارد ، گیاهان می‌توانند به مدت نامحدود در معرض نور قرار گیرند و همچنان به رشد خود ادامه دهند. با این حال ، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور می تواند بر چرخه رشد و توانایی گلدهی گیاه تأثیر بگذارد ، اما این مورد بر اساس نوع گیاه متفاوت است. جالب است که بدانید که گیاهان در واقع به دلیل فرایندهای متابولیکی مهمی که در شب اتفاق می‌افتد ، در شب سریعتر رشد می کنند. با این حال بعضی از گیاهان برای رشد و یا شکوفایی به تاریکی بیشتری نیاز دارند و زمان شب برای آنها کافی نیست.

گیاهانی مانند بنت قنسول ، کالانکوئه و کاکتوس کریسمس به مدت طولانی برای چندین هفته به تاریکی نیاز دارند و به عنوان “گیاهان روز کوتاه” شناخته می‌شوند. بسیاری از گیاهان و سبزیجات برای شروع گلدهی به شبهای کوتاهی نیاز دارند و به عنوان “گیاهان روز طولانی” شناخته می شوند. به طور کلی ، تنها چرخه های رشد گیاه تحت تأثیر مدت زمان نور قرار می‌گیرند و به گیاهان آسیبی نمی رسد.

وقتی گیاهان در معرض نور زیاد قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟

2. شدت نور

شدت نور چیزی است که باید مراقب آن باشید چرا که اثرات جبران ناپذیری بر روی گیاه ایجاد می‌کند. هنگامی که یک گیاه در معرض نور شدید قرار می گیرد ، بخشی از این انرژی نوری به گرما تبدیل می شود. گیاه شما باید اقداماتی را برای از بین بردن این انرژی گرمایی انجام دهد ، که به طور معمول شامل استفاده از مقداری آب موجود برای خنک شدن است.

با گذشت زمان ، این امر می‌تواند ذخایر آب گیاه را تخلیه کرده و آب کافی برای فرآیندهای حیاتی مانند فتوسنتز باقی نگذارد. اگر ظرفیت گیاه برای از بین بردن گرما به پایان برسد ، یا اگر مقدار گرمای تولید شده بیش از توانایی گیاه برای دفع آن باشد ، گیاه دچار آسیب حرارتی می شود. این اغلب به صورت لکه های زرد یا قهوه ای روی شاخ و برگ ، عموماً برگهای زرد ، لبه ها یا نوک برگهای ترد قهوه ای ، یا برگهای فر خورده و افتاده ظاهر می شود.

شدت نور همچنین ممکن است خاکی را که گیاه رطوبت را از آن می گیرد خشک کند و منجر به آبگیری سریع گیاه شود. این امر می‌تواند به طرق مختلف به گیاه آسیب برساند و گیاهان مختلف سطح تحمل متفاوتی نسبت به شدت نور دارند.

وقتی گیاهان در معرض نور زیاد قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟

چگونه بفهمیم که نور گیاه ما زیاد است ؟!

دانستن اینکه گیاه شما واقعاً به چه مقدار نور احتیاج دارد دشوار است. از نور مستقیم تا نور غیر مستقیم و نور کم ، گونه های مختلف گیاهان نیازهای متفاوتی دارند. همانطور که گفته شد ، گیاهی که بیش از حد نور شدید دریافت می‌کند علائم آسیب را از خود نشان می‌دهد. تشخیص این علائم اولیه مهم است ، زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا موقعیت گیاه خود را برای دریافت مناسب نور تنظیم کنید و مشکل را قبل از این که سلامت گیاه شما به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد ، برطرف کنید.

نشانه های نور بیش از حد برای گیاه

  1. قهوه ای شدن لبه یا نوک برگها
  2. لکه های قهوه ای و خشک روی برگها
  3. برگها کم رنگ یا زرد می شوند ، به ویژه آنهایی که بیشتر در معرض نور هستند
  4. زرد شدن قابل توجه نوک برگها که ممکن است در ابتدا روی رگبرگها تأثیر نگذارد
  5. پژمردگی برگها ، به ویژه شاخ و برگ جوانتر

نشانه های نور بیش از حد برای گیاه

گیاهان داخل آپارتمان و نور بیش از حد

اگرچه گیاهان داخل نور کمتری نسبت به گیاهان فضای باز دریافت می‌کنند اما آنها نیز می‌تواند دچار مشکلات نور بیش از حد شوند. قرار دادن گیاهان آپارتمانی در کنار پنجره بدون فیلتر با نور زیاد سبب آسیب رساندن به آنها می‌شود. در حالی که شدت نور از طریق پنجره می تواند تا 50٪ کمتر از نور مستقیم خورشید در خارج باشد ، اما هنوز هم برای بسیاری از گیاهان داخلی بسیار شدید است.

به عنوان مثال ، گیاهانی مانند هدرا و سرخس در نور غیر مستقیم رشد می‌کنند و اگر مستقیماً در کنار یک پنجره قرار گیرند، به ویژه یک پنجره رو به جنوب و جایی که در آن آفتاب کامل قرار می‌گیرد ، می توانند آسیب ببینند. این تأثیر حتی برای گیاهانی که در نور کم رشد می کنند بیشتر است. بهترین راه حل برای این مشکل جابه جایی گیاهان به منطقه ای با نور کمتر است.

آیا نور زیاد می‌تواند گیاه را از بین ببرد ؟

بله، نور زیاد در نهایت می‌تواند گیاه شما را از بین ببرد.

شدت نور می‌تواند به طور فزاینده ای به گیاه شما آسیب برساند تا جایی که بمیرد. همچنین می‌تواند گیاه را تا حدی خشک کند که دیگر آب مورد نیاز برای رشد و فتوسنتز را نداشته باشد.

آیا نور زیاد می‌تواند گیاه را از بین ببرد ؟

آیا گیاهان، با 24 ساعت نور سریعتر رشد می‌ کنند؟

خیر، گیاهان برای رشد و شکوفایی به مقداری تاریکی در 24 ساعت شبانه روز نیز نیاز دارند.

در حالی که گیاه شما دارای نور بیشتری برای ادامه فتوسنتز است ، این امر به سادگی انرژی را از خورشید جمع آوری کرده و آن را به عنوان کربوهیدرات در گیاه ذخیره می کند. برای استفاده از این انرژی و رشد حداکثر آن ، اکثر گیاهان هر روز به یک دوره تاریکی نیاز دارند.

به عنوان یک نکته مهم ، نور 24 ساعته ممکن است بر توانایی گلدهی گیاه تأثیر بگذارد. برخی از گیاهان ، مانند گیاهانی که به نور حساس هستند ، برای شکوفه نیاز به تاریکی دارند.

آیا چراغ های LED می‌توانند گیاهان را بسوزانند ؟

بله، اما به شدت نوری که به گیاه می‌رسد و گرمای ساطع شده از نور LED بستگی دارد.

شما باید بسیار مراقب باشید که چراغ های LED را در فاصله مناسب با گیاهانی که در حال رشد هستند، قرار دهید. بسته به چراغ هایی که استفاده می‌کنید و گیاهانی که نگهداری می‌کنید، این میزان بسیار متفاوت خواهد بود.

همچنین باید به جای استفاده از لامپ های استاندارد LED ، در انتخاب چراغهای مخصوص رشد گیاهان دقت کنید. نور لامپهای معمولی LED برای انسان بسیار مناسب به نظر می رسد ، اما طول موجهای نوری از آنها ساطع می شود اغلب برای رشد گیاهان بی فایده است. این امر می‌تواند منجر به دریافت مقدار زیادی انرژی نور توسط گیاه شود که نمی تواند از آن استفاده کند و این عمل بر رشد تأثیر منفی می‌گذارد.

آیا چراغ های LED می‌توانند گیاهان را بسوزانند ؟

چراغ های LED مناسب گیاهان

گیاهان فقط می توانند از انرژی نور در طول موجهای خاص استفاده کنند و این با طیف نور مرئی متفاوت است. گیاهان تابش فعال فتوسنتزی را در قسمتهای مرئی ، مادون قرمز و فرابنفش طیف جذب می‌کنند. انتخاب چراغهای مخصوص رشد LED این اطمینان را می‌دهد که از تابش نور به گیاهان برای رشد آنها استفاده شود و خطر سوختن را کاهش می‌دهد.

علاوه بر نور ، گرمای حاصل از چراغ های رشد نیز می‌تواند گیاهان را بسوزاند. گرمای ساطع شده از چراغ های LED در مقایسه با فلورسنت ، رشته ای و HID بسیار کم است. این امر باعث می شود چراغ های LED گزینه کارآمدتری باشند و خطر سوختن گیاهان را کاهش دهند.

چراغ های LED مناسب گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *