مقالات, نگهداری گیاهان

هر آن چه که راجع به زمان تعویض گلدان باید بدانید !

اگر شما هم دوستدار گل و گیاه هستید، حتما با تعویض گلدان و دردسرهای بعد از آن آشنا هستید. گیاهان نیز مانند ما انسانها رشد می‌کنند و این بزرگ شدن باعث می‌شود که در جای خود احساس راحتی نکنند و در این حالت با بی حال شدن یا علائم دیگر به ما نشان می‌دهند که زمان تعویض گلدان است. اما نحوه عوض کردن خاک گلدان چگونه است ؟ و یا بهترین فصل تعویض گلدان برای کاکتوس و گیاهان دیگر چه فصلی است ؟! برای پیدا کردن پاسخ این سوالات در این مقاله همراه ما باشید.

عوض کردن گلدان

 

چگونه بفهمیم زمان تعویض گلدان فرا رسیده است ؟

اولین نکته ای که باید بدانید این است که نباید زمانی که گیاه نیازی به تعویض گلدان ندارد به این کار اقدام کنید زیرا بر اساس تجربیات بدست آمده، گیاهان آپارتمانی در گلدان های کوچک بهتر رشد می‌کنند. پس قبل از عوض کردن گلدان به موارد زیر توجه کنید تا متوجه شوید که آیا گیاهتان نیاز به تعویض گلدان دارد یا خیر :

  • ریشه ها از سوراخ زیر گلدان بیرون زده اند و یا درسطح خاک گلدان متورم شده و به خوبی دیده می‌شوند.
  • با وجود ایده آل بودن شرایط نگهداری و در زمان آبیاری، گیاه پژمرده و پلاسیده به نظر می‌رسد.
  • رشد گیاه متوقف و یا بسیار کند شده است.
  • برگ های جدید کوچک تر و بی رنگ شده اند.

البته باید بدانید که همه ی موارد بالا تنها زمانی نشاندهنده ی تعویض گلدان هستند که تمامی شرایط نگهداری گیاه به صورت درست رعایت شده باشد.

نحوه-عوض-کردن-خاک-گلدان

بهترین فصل تعویض گلدان

در تمامی فصل های سال در محیطی سربسته مانند داخل آپارتمان می‌توان به تعویض گلدان اقدام کرد، اما بهترین زمان برای انجام این کار فصل بهار و نیمه ی دوم اسفند ماه است. توجه کنید که فرآیند عوض کردن گلدان حتماً باید در محیطی سربسته و فاقد کوران هوا مانند حمام، هال یا اتاق انجام شود. 

نحوه نعویض گلدان چگونه است ؟ 

برای تعویض گلدان گیاه با یک سایز بزرگتر باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم :

  • در ابتدا قبل از تعویض گلدان توجه کنید که از یک یا دو روز قبل به گیاه آب ندهید تا خاک خشک بوده و به راحتی از دیواره‌ی گلدان جدا شود.
  • گلدان را با توجه به سایز گیاه و ریشه های آن انتخاب کنید. توجه کنید که سایز گلدان را معمولا یک الی دو سایز بزرگتر از اندازه‌ی فعلی در نظر می‌گیرند چرا که همانطور که گفته شد گیاهان در گلدان های کوچکتر بهتر رشد می‌کنند. از باز بودن سوراخ های زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید چرا که اگر آب راه مناسبی برای خروج نداشته باشد موجب گندیدگی ریشه گیاه و نابودی کامل آن می‌شود.

 

طرز-عوض-کردن-خاک-گلدان

  • در انتهای گلدان جدید یک لایه سنگ ریزه بریزید و روی آن مقداری ماسه شسته شده بریزید. سپس از خاک مناسب گیاه مقداری روی لایه ی زیرین بریزید.
  • گلدان فعلی با گیاه را از بغل به یک طرف خوابانده و پارچه ی لایه دار نرمی بر روی آن قرار دهید و با دست یا چکش در حالی که گیاه را بادست دیگر نگه داشته اید به بدنه ی گلدان ضربه هایی بزنید و این کار را با سمت دیگر گلدان هم تکرار کنید.
  • زمانی که خاک به راحتی از بدنه ی گلدان جدا شد گیاه را به آرامی و با دقت از گلدان بیرون آورید. ریشه های به هم پیچیده را به آرامی با دست از هم جدا کنید.

زمان-تعویض-گلدان-1

گیاه را داخل گلدان قرار داده و باقی خاک را هم اضافه کنید. به گلدان ضربه بزنید تا خاک نشست کند و اگر جای اضافی باز شد دوباره خاک اضافه کنید. خاک اطراف گیاه را با دست فشرده کنید تا از نفود هوا جلوگیری شود و جای گیاه محکم شود.

دقت کنید که خاک از لبه ی گلدان حدود 2 الی 3 سانتیمتر فاصله داشته باشد. آبیاری کامل و مفصلی انجام دهید به صورتی که آب از زهکش گلدان خارج شود.

چند نکته مهم !!

  • خاک مناسب را با توجه به نوع گیاهتان انتخاب کنید. از اضافه کردن خاک های نامتعارف برای گیاهتان خودداری کنید چرا که ممکن است به ریشه ها آسیب برساند.
  • هنگامی که گیاه را به گلدانی بزرگتر انتقال می‌دهید حداقل تا شش ماه نباید مجدداً گلدان را تعویض نمایید چرا که احتمال تلف شدن گیاه به شدت بالا می‌رود. 
  • از تعویض گلدان گیاهان گلدار خودداری کنید. برای گیاهان فصلی، تا ریختن گلهای آنها صبر کنید و سپس به تعویض گلدان اقدام کنید.
  • برای تیره و خوشرنگ تر شدن رنگ گیاهتان، آن را به مکانی با نور بیشتر منتقل نمایید.
  • از کوددهی به گیاه غافل نشوید.
بهترین-گلدان-برای-کاکتوس

 

2 دیدگاه در “هر آن چه که راجع به زمان تعویض گلدان باید بدانید !

  1. خاتون گفت:

    باسلام وتشکرازمطلب خوبِ شما.گرچه من متأسفانه من امروزگلدانهایم راتعویض کردم وبعدبه این مطلب برخوردم.فقط مایلم بدانم گلهای من چندماهی ست درآب بودندوحالابه گلدان باخاک منتقل کردم ولی هنوزآب آنهارانداده ام آیااشکال نداردآنهاراآبیاری کنم؟باتشکرازشماوآرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *