گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

چگونه انار مینیاتوری را نگهداری کنیم ؟!

همه ی ما با شب یلدا یکی از باستانی ترین جشن های کشورمان آشنا هستیم و مهمترین نماد آن یعنی انار را میشناسیم و از آن استفاده می‌کنیم. درخت انار یکی از زیباترین درخت های موجود در باغهاست که داشتن آن نیازمند توجه فراوانی است. داشتن این درخت زیبا، در فضای کوچک باغچه های امروزی ممکن نیست اما می‌توانید به راحتی آن را بر روی میز خود بگذارید و از دیدنش لذت ببرید ! اما چگونه ؟! درخت انار زینتی یا مینیاتوری در سایز بسیار کوچک وجود دارد و امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و در تزیینات شب یلدا و مناسبت های دیگر مخصوصا هدیه برای خانمها استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا با این درخت زیبا و نگهداری آن آشنا شوید.

درخت انار

درخت انار مینیاتوری را بیشتر بشناسید

درخت انار زینتی با نام انگلیسی ( pomegranate tree ) برای اولین بار در جنوب غربی آسیا یافت شده است و از زیباترین درختان موجود در باغچه ها و داخل خانه است. مشاهده گلهای زنگوله ای مانند با طیف رنگی صورتی و قرمز روشن، می‌تواند بهترین اتفاق ممکن برای دارندگان این درخت زیبا باشد چرا که بعد از مدتی تبدیل به میوه ی لذیذ انار خواهند شد.

 این درخت زیبا تا ارتفاع 3 الی 4 متر رشد می‌کند و در زمستان خزان کرده و تا تابستان سال آینده بدون برگ می‌ماند تا دوباره به بار بنشیند. در صورتی که گلهای درخت شما به رنگهای کرم یا زرد رشد کرده اند باید بدانید که این نوع درختان انار، میوه نخواهند داد و تنها با گلهای زیبا خانه ی شما را زینت می‌بخشند. همانطور که گفته شد انواع گونه های درخت انار تا ارتفاعات زیادی رشد خواهند کرد و عملا نگهداری آنها داخل منزل امکان پذیر نیست. اما انواع درختچه های مینیاتوری و پاکوتاه انار با شکلهای زیبا و انار های کوچک می‌توانند برای هدیه دادن و یا نگهداری داخل خانه بسیار مناسب باشد. 

ایده شب یلدا عروس

 

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع پک های یلدا” taxonomies=”610″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

شرایط نگهداری درختچه ی انار

دما :

درخت انار گیاهی فصلی و متعلق به هوای سرد و مرطوب است. بنابراین از گرم نبودن مکان قرار گیری آن مطمئن شوید. البته باید بدانید که این گیاه محیط های خشک و گرم را نیز تحمل می‌کند اما رشد خوبی ندارد.

نور : 

درختچه ی انار هر روز باید حداقل 4 الی 6 ساعت، نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. در صورت نداشتن مکانی با این امکانات، می‌توانید از یک مهتابی و یا لامپ های رشد و فلوئورسنت استفاده کنید و نیاز نوری آن را تامین کنید.

خاک :

این گیاه خاکی سبک با زهکش بالا و غنی را ترجیح می‌دهد اما در خاکی فقیر نیز رشد خود را خواهد داشت. در صورتی که قبل از کاشت، کمی مواد آلی به خاک اضافه کنید، شاهد بیشترین رشد درخت انار خود خواهید بود.

آبیاری :

درخت انار نسبت به آبیاری خیلی حساس نیست اما در صورت خشک شدن های مکرر، ممکن است درختتان را از دست بدهید. بنابراین هرگز به این گیاه خشکی ندهید و حتی قبل از خشک شدن کامل خاک، آن را آبیاری کنید. البته توجه داشته باشد که آبیاری مکرر و دائما خیس بودن خاک نیز برای این گیاه مناسب نیست. پس برای داشتن گیاهی سالم با گل های زیبا، یک برنامه ریزی منظم برای آبیاری آن در نظر بگیرید و رطوبت آن را همیشه حفظ کنید.

کوددهی :

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان و اواخر زمستان، یک هفته در میان از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تقویت درخت انار استفاده کنید. توجه داشته باشید که زیاده روی در کوددهی ممکن است سبب از بین رفتن گلهای این گیاه شود.

رطوبت :

اگر چه درختچه ی انار، رطوبت کم و خشکی متوسط را تحمل می‌کند اما در محیط های مرطوب رشد بهتر و ثمره ی بیشتری خواهد داشت. برای مرطوب کردن محیط درخت انار می‌توانید از انواع روش های تامین رطوبت گیاهان استفاده کنید که بهترین آنها ایجاد جزیره با استفاده از زیر گلدانی است.

هرس :

بهتر است قبل از رسیدن فصول رشد یعنی در اواخر زمستان یا اوایل بهار، گیاه خود را سبک کنید و هرگونه شاخ و برگ مرده را حذف کنید. با این کار می‌توانید گیاه خزان کرده را به دلخواه خودتان شکل و فرم دهید. همچنین بهتر است هر از گاهی نوک ساخه های علفی را بچینید تا گیاه پرپشت تر با رشد متراکم داشته باشید.

تعویض گلدان :

بهتر است زود به زود اقدام به تعویض گلدان انار خود نکنید و از علائم تعویض گلدان مانند : بیرون زدن ریشه ها از زیر گلدان، بیحال بودن گیاه با وجود مناسب بودن همه ی شرایط، متراکم شدن ریشه ها روی گلدان کمک بگیرید. به طور معمول هر 1 الی 2 سال یکبار به تعویض گلدان فعلی با یک سایز بزرگتر نیاز دارد.

 

40 دیدگاه در “چگونه انار مینیاتوری را نگهداری کنیم ؟!

  1. خانم اندیشه گفت:

    سلام.
    من یه انار مینیاتوری خیلی زیبا حدود بیست روز پیش گرفتم، گلدونش رو که عوض کردم، گیاه شروع کرد به خشک شدن. برگاش سبزن،ولی خشک میشن و میریزن.
    یعنی بخاطر عوض کردن گلدونشه؟
    یعنی گیاهم کلا از بین میره یا هنوز امیدی بهش هست؟
    نور و آبش کافیه .

    1. جمشید گفت:

      سلام
      این‌ گیاه به جابجایی حساسه ، ولی بعد از مدتی با محیط خودشو‌ وقف میده ، ضمن اینکه یه چیز جالب اینکه این گیاه هیچ گاه کاملا از بین‌ نمیره ، حتی اگه بسوزه هم بعد از چند ماه توی فصل رشد دوباره رشد میکنه ، یه نوع جاودانگی داره ، درصورت‌امکان من عکس یه انار رو میفرستم که بعد از اینکه خشک‌شده و‌همسایه‌انداختش بیرون من‌اوردمش و رسیدگیش کردم الان جوانه زده ، خیلی زیباس

      1. پوریوسف گفت:

        سلام من یه انار مینیاتوریمو از اول زمستون که تو تراس بود وبرگاش ریخته بود داخل منزل گداشتم الان یکماهه برگ داده وحدود ۲ هفته به عید نوروز داریم شکوفه کرده حالا اینا در زمان شکوفه دهی همون یکروز درمیون آبدهی خوبشونه یا آبدهی رو کمتر کنم یه وقت شکوفه هاش نریزه؟
        الان این دو وجبی ۲۰ تا شکوفه داده نسب به قبل ۲ برابر وهم فکر کرده بهارشده وتابستون ۲ بار در سال گل داده

        1. الهام گفت:

          سپاس از مطالب مفیدتون

    2. Sashara گفت:

      احتمالا بخاطر نوع خاکی هست که استفاده کردید …از خاک برگ استفاده کنید و دوباره خاکش رو عوض کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. ایران جوانی گفت:

          سلام خسته نباشید من دانه انار رو کاشتم حدود یک متر شده ولی فقط یک شاخه بلند شده شاخه دیگه ای نداره یکبار از سرش زدم ولی بازم یک شاخه بالا اومده

      2. بهشید گفت:

        سلام روز بخیر من یک انار زینتی خریدم گلدون و خاکشم خود اقایی ک خریدم گفت خوبه و عوضش نکن ولی الان داره برگاش میریزه و شکوفه های ریز باز نشدش و بقیه خشک شدن باید چکارش کنم

    3. نسیم گفت:

      من یکی دارم و هر روز آبش میدم و مشکلی نداره

    4. پورسیف گفت:

      سلام من یه انار مینیاتوریمو از اول زمستون که تو تراس بود وبرگاش ریخته بود داخل منزل گداشتم الان یکماهه برگ داده وحدود ۲ هفته به عید نوروز داریم شکوفه کرده حالا اینا در زمان شکوفه دهی همون یکروز درمیون آبدهی خوبشونه یا آبدهی رو کمتر کنم یه وقت شکوفه هاش نریزه؟
      الان این دو وجبی ۲۰ تا شکوفه داده نسب به قبل ۲ برابر وهم فکر کرده بهارشده وتابستون ۲ بار در سال گل داده

    5. فخر گفت:

      تغییر محیط همیشه گلدونهامونو دچار شوک میکنه . انشالله ک درست میشه

  2. محسن گفت:

    سلام
    گیاه من متاسفانه داره برگ هاش زرد میشه و میریزه…
    نمی‌دونم دلیلش چی میتونه باشه…
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      زردی برگ ها می تونه به دلیل آبیاری زیاد یا کم باشه. اگر آبیاریتون متعادله ممکنه از کمبود آهن هم باشه.

      1. مصی گفت:

        سلام کمبود اهن اگ داشته باشع باید چیکارکرد منم چندروز پیش خریدم فقط یدونش انار داشت بقیش هنوز تبدیل ب انار نشدن ولی برگهاش داره زرد میشه هرروز اب میدم بهش نصف پیمانه کوچیک الان چیکار کنم؟

  3. جمشید گفت:

    سلام
    این‌ گیاه به جابجایی حساسه ، ولی بعد از مدتی با محیط خودشو‌ وقف میده ، ضمن اینکه یه چیز جالب اینکه این گیاه هیچ گاه کاملا از بین‌ نمیره ، حتی اگه بسوزه هم بعد از چند ماه توی فصل رشد دوباره رشد میکنه ، یه نوع جاودانگی داره ، درصورت‌امکان من عکس یه انار رو میفرستم که بعد از اینکه خشک‌شده و‌همسایه‌انداختش بیرون من‌اوردمش و رسیدگیش کردم الان جوانه زده ، خیلی زیباس

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتین.

  4. مسعود گفت:

    با سلام گیاه انار من برگاش داره بعد از ی مدت سیاه میشه میریزه برگاش چکار باید بکنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ابتدا آبیاری رو بررسی کنین. اگر بیش از حد به گیاه آب بدید و خاک همیشه خیس باشه گیاه می پوسه و سیاه می شه.

  5. فرهاد گفت:

    سلام. گیاه انار آیا. نمک نمیخواهد به همراه آب دهی ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر فکر نمی کنم نیازی داشته باشه.

  6. فرهاد گفت:

    سلام. گیاه انار آیا. نمک نمیخواهد به همراه آب دهی ؟

  7. امیرحسین گفت:

    سلام ببخشید من یک درخت مینیاتوری انار دارم برگاش سبز هستن ولی خشک میشن و میریزن.
    نیاز به هرس داشت چون شاخه هاش شکسته بود برای تعویض گلدان مجبور به هرس ریشه هم شدم خاکش هم کمی سفت هستش آب دهی هم چون تازه کاشتمش همیشه بای گل رو مرطوب نگه میدارم،امکان داره از خاکش باشه؟ (حدودا یک هفتس که گلدان نشو عوض کردم و اگه الان اقدام به تعویض خاک کنم مشکلی به وجود نمیاد؟)

  8. بهنام گفت:

    با سلام.
    این پودرهای سفیدی که روی برگ و میوه انار زینتی میشینه طبیعیه یا نوعی بیماریه؟
    آیا باید از سم استفاده کرد؟
    چه نوع سمی؟

  9. بهنام گفت:

    منظورم پودرهای سفیدی هست که به صورت غیرمتراکم روی برگ و میوه انار زینتی میشینه و با دست قابل برداشتنه!

  10. بهشید گفت:

    سلام روز بخیر من یک انار زینتی خریدم گلدون و خاکشم خود اقایی ک خریدم گفت خوبه و عوضش نکن ولی الان داره برگاش میریزه و شکوفه های ریز باز نشدش و بقیه خشک شدن باید چکارش کنم خیلی ناراحتم. دوستش دارم حس میکنم داره میمیره ب موقع هم بهش اب میدم قبل اینکه خاکش کامل خشک بشه

  11. Zara گفت:

    سلام من یه انار مینیاتوری دارم هر روز اب میدم بهش ولی کم خیلی گل میده ولی هیچکدومش انار نمیشه و میریزه مشکلش چیه؟
    خاکشم خوبه نورشم خوبه
    الانم داره برگاش میریزه یعنی داره خزان میکنه؟

    1. علی اکبر گفت:

      آبدهی زیاد گلای انارو میریزه’یه سیخ جوجه چوبی بذار پنج سانتی ساقه بکن تو خاک تا همیشه’قبل آبیاری بکش بیرون اگه تاحد زیادی رطوبت خاک ازبین رفته بود آبیاری کن’فقط باید کمی رطوبت داشته باشه’خیس نباشه

  12. محسن گفت:

    سلام من بتازگی در گردانم چندتا جوانه انار دارم واز وقتی که بیرون اومدن خیلی نازک دارن میرم بالا .چکار کنم که ساقه های قوی بشه و کمی چوبی؟ممنون از راهنمایی‌های با ارزشتون.

    1. علی اکبر گفت:

      انار به شدت نور مستقیم احتیاج داره،چند روز یکبارم آبیاری کن،وقتی تاحدزیادی رطوبت خاک از دست رفت

  13. محسن گفت:

    سلام من بتازگی در گلدانم چندتا جوانه انار دارم واز وقتی که بیرون اومدن خیلی نازک دارن میرن بالا .چکار کنم که ساقه هاش قوی بشه و کمی چوبی؟ممنون از راهنمایی‌های با ارزشتون.

  14. S گفت:

    سلام و مرسی از اطلاعاتی که دادین.
    ما دو تا انار تو دو گلدان متفاوت داریم که کنار همم نیستن ولی الان هر دوشون برگاشون نقطه های سفید روشونه مخصوصا بزرگه. بقیه گیاهامون این طوری نشدن. یک جایی راجع به شته سفید خوندم ولی شته نباید حرکت کنه آیا؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. علی اکبر گفت:

      احتمالا سفیدک پودریه’رو برگاش الکل اسپری کن دو بار بافاصله هفت روز’احتمال زیاد ازبین میره’اگه ازبین نرفت باید سمستیکش کنی’با سم کنفیدور موقع آبیاری”’این بخاطر شرایط بد نگهداریه’آب زیاد یانور کم

  15. شيما گفت:

    سلام ديروز ي انار مينياتوري رو ك توي گلدون پلاستيكي بزرگ با خاك نسبتا سفت و فشرده بود خريدم و دادم ي گلفروشي برام گلدونشو عوض كرد ولي خاك دور ريشه رو دست نزد و باهمون خاكِ دور ريشه گذاشت توي گلدون مناسب و كوچيك و فقط دورش رو خاك جديد ريخت ،حالا ك ميخوام بهش اب بدم حس ميكنم اب ازون خاك جديد سريع رد ميشه ولي از خاك چسبيده ب ريشه ديرتر رد ميشه . بنظرتون باز ببرم جاي ديگه ك خاكشو درست كنن يا خير ؟

  16. قائمی گفت:

    سلام،خسته نباشید
    حدود ۵ ماه درختچه انار گرفتم ک خیلی سرحال بود اما کم کم انارهاش ریخت و شاخه هاش آفت زد
    یک هفته پیش من اسپری حشره کش زدم و شاخه هلش خشک میشه و از طرفی پشت پنجره گذاشتم
    لطفا راهنماییم کنید

  17. فریده گفت:

    سلام من ی گلدون انار مینیاتوری گرفتم گلدون و خاکش هم عوض کردم گلهاش بیشتر هم شد ولی متاسفانه یک هفته منزل نبودم همه گلهاش خشک شدن ریختن نصف برگهایش هم خشک شده نمیشه کاری کرد؟ ? شاخه هایی ک خشک شده رو باید هرس کنم؟

  18. محدرضا گفت:

    سلام
    من یه درختچه اناز دارم، حدودا دوسال بود که در محیط خانگی آپارتمانی نگهداری میکردم، دراین مدت رشد طولی با شاخه های ضعیفی داشت و بدون ثمر، از اواسط تابستان گذاشتمش توی بالکن، الان حدودا ده تا انار داده، سوالم این بود که چرا شاخه هاش ضعیفن؟ برای تقویتش از چه کودی استفاده کنم؟ و دیگه اینکه اگه برای فصل سرما مجدد بیارمش داخل خونه ممکنه ضعیف تر بشه؟
    سپاس

  19. ... گفت:

    سلام من یک انار تزیینی دارم یک ماه نمیشه که گلدونش رو عوض کردم و بعد از یکم زرد شدن دارشت دوباره سرحال میشد ولی امشب دیدم توی خاکش چند تا حشره مشکی ریز هست و چند تا پشه ریز هم دورش بودن و هستن ممنون میشم بهم بگین که این ها اسیبی به گیاه میزنن یا نه

  20. تارا گفت:

    سلام من مستاجرم و مسئول مراقبت از باغچه، هیچ اطلاعاتی از زمان کاشتش و اینا ندارم فقط متوجه شدم یه درختچه کوچیک انار مینیاتوری هست که سه تا انار کوچولو خوشگل هم رشد کرده، و یکیش نزدیک به ترکیدنه، باید با اناراش که درمیاد چه کار کرد؟ بچینیم یا دست نزنیم؟ اگه قراره بچینیم چطور اینکارو کنیم که اسیب نبینه؟

  21. Omid1370 گفت:

    انار کلا آب زیاد نمیخاد توفصل گرم ۳روز یکبار تو زمستون هفته ای یبار برای کمبود آهن میتونید براده آهن بریزید کمبود کلسیوم پوست تخم مرغ ..
    زردی اگه برگ خشک بشه شوری آبه اگه زردسالم باشه پر آبیه

  22. محیا رحیم زاده گفت:

    من انار تزئینی ام‌ رو نزدیک ۳ سال ست که دارم و یکبار هم انار داد ،اخیرا افتی شبیه پنبه ی سفید اطراف بعضی برگهاش بود ، من آب مخلوط به جوش شیرین و مایع ظرفشویی رو دوبار در هفته روی برگهاش اسپری کردم و اون آفت از بین رفت . اما الان داره همه برگهاش زرد میشه و میریزه . لطفا راهنمایی ام‌کنید . خیلی برام‌مهمه که این گیاه زیبا رو حفظ کنم و سالم بشه . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *