گیاهان آپارتمانی, مقالات

همه چیز درباره تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

زاموفیلیا Zamioculcas zamiifolia یا گیاه کمدی، در لیست مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی ایده آل برای افراد مبتدی در زمینه نگهداری از گیاهان قرار می‌گیرد. این گیاه همیشه سبز و منحصر به فرد می‌تواند بدون نور یا آب برای مدت زیادی رشد کند و زنده بماند. علاوه بر نگهداری ساده، تکثیر این گیاه نیز آسان اما زمانبر است. زاموفیلیا از طریق تقسیم غده یا ریشه، ریشه دار کردن قلمه ساقه و ریشه دار کردن قلمه برگ تکثیر می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با آموزش گام به گام تکثیر زاموفیلیا از طریق قلمه برگ آشنا شوید.

تکثیر زاموفیلیا با برگ

ریشه دار کردن قلمه برگ زاموفیلیا

همانطور که گفته شد، ریشه دار کردن قلمه برگ زاموفیلیا بسیار آسان است و برای شروع تنها به یک گیاه سالم و یک برش بسیار ساده نیاز دارید. در این روش بر خلاف قلمه ساقه و تقسیم ریشه، کمترین آسیبی به گیاه مادر می‌رسد اما تنها نقطه ضعف آن این است که روند ریشه زایی و تولید پاجوش می‌تواند کند باشد، بنابراین صبر کلید اصلی این تکثیر است ! ریشه دار کردن قلمه برگ هم در خاک و هم در آب انجام می‌شود اما سرعت آن در خاک بیشتر است.

۱. گرفتن قلمه

با چیدن یک برگ از یک ساقه بالغ زاموفیلیا شروع کنید و برش برگ را تا حد ممکن با دمبرگ متصل به آن انجام دهید. از آنجایی که این روش مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نتیجه دهد و ممکن است همه قلمه ها ریشه دار نشوند ( در تکثیر گیاهان، از بین رفتن چند قلمه امری کاملا طبیعی است)، ایده خوبی است که چند قلمه برگ را به طور همزمان برش دهید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

بعد از برش برگها، آنها را به مدت یک الی دو ساعت در فضای باز قرار دهید تا قسمت برش خورده آنها پینه ببندد. این کار به محافظت از قلمه ها در برابر پوسیدگی کمک می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید چند قلمه ساقه نیز از گیاه بگیرید اما باید بدانید که با اینکار ممکن است گیاه مادر آسیب ببیند.

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

۲.۱. ریشه زایی قلمه برگ در خاک

یک گلدان مناسب تهیه کنید. جنس، شکل یا اندازه گلدان اهمیت چندانی ندارد زیرا در نهایت پس از ریشه زایی قلمه ها باید آنها را در یک گلدان جدید بکارید. تنها نکته در مورد گلدان داشتن زهکشی بالا است.

می‌توانید چندین برگ را در یک گلدان بزرگ و با فاصله ۲.۵ الی ۵ سانتی متر از یکدیگر بکارید و یا آنها را جدا گانه و به صورت تکی در گلدان های کوچک قرار دهید.

گلدان خود را با مخلوط خاک سبک و دارای زهکشی بالا پر کنید. ترکیبی از نیمی خاک گلدان، نیمی پرلیت و یا ورمیکولیت برای ریشه زایی قلمه ها بسیار مناسب است. همچنین از مخلوط مساوی نصف پرلیت و نصف پیت ماس یا پوست نارگیل نیز می‌توانید استفاده کنید.

هر برگ را به سمت پایین در مخلوط خاک فرو کنید. برگ را تا جایی در خاک فرو کنید که محکم و صاف بایستد. تقریبا اگر ۱.۵ سانتی متر از برگ در خاک قرار بگیرد مناسب است.

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ در خاک

در نهایت مخلوط خاک را به خوبی آبیاری کنید و گلدان را در محلی گرم قرار دهید که نور روشن و غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. بهتر است گلدان را در جایی قرار دهید که آن را فراموش نکنید چرا که عمل ریشه زایی ممکن است ماه ها طول بکشد و قلمه شما به دو هفته یکبار آبیاری نیاز دارد.

بعد از گذشت چند ماه، هر برگ در نهایت یک ریزوم و ریشه جدید تولید می‌کند. صبور باشید و به خاطر داشته باشید که این کار به صبر نیاز دارد.

در شرایط رشد ایده آل و در دمای حدود 26 درجه سانتی گراد، قلمه برگها ممکن است در حدود چهار ماه یا بیشتر ریزوم های جدیدی ایجاد کنند، اما زمانی که در دمای معمولی داخلی رشد می‌کنند، ممکن است تا 9 ماه طول بکشد.

ریشه دار شدن برگ زاموفیلیا

نکته : ممکن است بتوانید با قرار دادن گلدان ها روی یک پد گرمایی که برای تکثیر گیاهان طراحی شده است، یا با پوشاندن آنها با کیسه های پلاستیکی شفاف که برای حفظ رطوبت نیز موثر است، روند ریشه زایی را تسریع کنید. اگر دور گلدان را نایلون می‌کشید، حتما هر هفته آن را به طور مختصر بردارید تا هوا در جربان باشد.

پس از حدود یک ماه،با درآوردن آرام برگها از خاک، ریشه زایی را بررسی کنید. توجه داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید چرا که ریشه های جدید بسیار شکننده هستند و به راحتی آسیب می‌بینند. همچنین ممکن است با شروع رشد ریشه ها متوجه حرکت برگ ها به سمت بالا شوید. این هم نشانه دیگری از ریشه دار شدن برگها است و به درآوردن آنها از حاک نیازی ندارد.

هنگامی که برگ ها ریزوم های کوچک و ریشه های سفیدشان را تولید کردند، می‌توانید هر کدام را جداگانه در گلدان های با دهانه 12 الی 18 سانتی متری بکارید تا به رشد خود ادامه دهند و ساقه های جدید تولید کنند.

ریشه دار شدن برگ زاموفیلیا

۲.۲. ریشه زایی قلمه برگ در آب

اگر ترجیح می‌دهید که ریشه زایی قلمه های خود را در آب امتحان کنید، موردی ندارد و می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. ریشه زایی قلمه ها در آب در واقع یک روش بصری سرگرم کننده برای نظارت شما بر پیشرفت عمل ریشه زایی است. اما این روش ‌می‌تواند کند تر از خاک باشد و احتمال پوسیده شدن قلمه ها در آن بیشتر است.

برای ریشه دار کردن قلمه در آب، برگ ها یا ساقه های بریده شده را در یک فنجان باریک با مقدار کمی آب قرار دهید. شما باید به اندازه کافی و تا جایی که برای پوشاندن انتهای بریده شده قلمه ها مناسب باشد، در ظرف آب بریزید.

ظرف را در مکانی گرم و روشن قرار دهید و هفته ای یک یا دو بار آب آن را عوض کنید.

صبور باشید، زیرا ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا ریشه‌ها به اندازه‌ای بزرگ شوند که بتوانید آنها را در خاک بکارید. به محض اینکه متوجه تشکیل ریشه ها شدید، نوبت به کاشت قلمه ها در خاک می‌رسد.

تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب

27 دیدگاه در “همه چیز درباره تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ

  1. samad.mashayekhi91 گفت:

    با سلام
    من یک برگ زامفولیا بلک را در آب ریشه دار کردم الان حدود سه ماه است ریشه دار شده حدود ۵ الی ۶ تا ریشه زده ولی اندازه ریشه ها حدود سه الی ۴ سانتیمتر بیشتر نمیشه کی میتونم در خاک بکارمش؟
    راهنمایی کنید ممنون میشوم

    1. فرید گفت:

      سلام،
      اگر ریشه ها 4 یا 5 سانتیمتر رشد کرده و ریزوم هم به قطر 5 تا 10 میلیمتر رسیده است آماده کاشت در خاک هستند.
      امیدوار باشید گیاهتان در مدت 3 تا 4 ماه بعد ازکاشت در خاک جوانه جدید داده و اولین ساقه زامو ایجاد شود.

    2. طبیعت زیبای خدا گفت:

      و آیا قلمه زانو بلک ، بلک میشه یا سبز؟

  2. زهرا گفت:

    سلام من یه برگ زامیفولیا بلاک دارم تازه گذاشتم داخل آب ،آیا ریشه میزنه؟ چه مدت زمان میبره؟

    1. مهدی گفت:

      سلام بهترین نوع تکثیر زاموفیلیا تو کوکوپیته تو اب هم ریشع دار میشه بله.

    2. زهرا گفت:

      سلام
      قلمه زاموفیلیای من از برگ بوده و یه پاجوش دو برگی داده
      چند ماهه همون شکل مونده و هیچ تغییری نکرده
      چکار کنم براش
      تشکر

  3. امیر اصلمرز گفت:

    سلام من تازع دوتا قلمه گذاشتم سوال داشتم اولا قلمه باید ایستاده باشن دریک ظرف باریک و کج نباشن؟ یا کج شده باشن اشکال نداره؟ بعد ویتامینی برای انقد تو اب نیست ک ب رشد ریشه کمک کنه؟ جواب بدید ممنون میشم

    1. Azar گفت:

      سلام برگ زاموفیلیای من درخاک ریزوم زده ولی خودبزرگ پژمرده شده حالاچی میشه؟ریزوم هم خراب میشه؟

      1. سعید گفت:

        خیر برگ خشک میشه ولی غده رشت خودش را میکنه چون از املاح غذایی برگ استفاده میکنه

  4. عسل گفت:

    چرا بجای صرف وقت و انرژی برای این گیاه، گلدان مثمر و زیبایی مثل نعناع پونه مرزه رزماری لاوندر فلفل گل ساعتی و نظایر اینها را پرورش ندهیم؟

  5. آذراشرفی گفت:

    باسلام برگ من درخاک ریزوم زده ولی خودبرگ پژمرده شده حالاچی میشه؟

    1. شاهین گفت:

      درسته . برگ کاشته شده خشک میشه و جوانه سبز میشه

  6. حکیمه گفت:

    سلام ساقه ی زاموفیلیا بلک من چروک شد ازخاک درآوردم ریشه هاش پوسیده بود همش ریخت. الان فقط دو تا ریزوم بدون ریشه‌ دارم. میشه دوباره ریشه دارش کنم؟ چکار کنم دوباره ریشه دار شن؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. زهرا عجم گفت:

      سلام ریشه های پوسیده رو کاملا جدا کنید و با قارچ کش کامل شستشو دهید سپس در آب قرار دهید وقتی ریشه دار شد میتوانید دوباره در خاک بکارید

  7. محمدی گفت:

    سلام وقت بخیر من برگهای زاموفیلیا رو تو آب گذاشتم تقریبا حدود ۴ ماهه ریشه های خوبی داره وجوانه با دو برگ ایجاد شده اگه تو خاک بکارم خراب نمیشه ؟تو چه خاکی بکارم؟

  8. مهری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    زاموفیلیا ی من خیلی خوب بود ولی الان ساقه هاش دراز ‌بلند شدن بی ریخت شده وبعضی از ساقه ها زرد میشن ومیریزن لطفا چیکارشون بکنم هم برای تکثیر هم برای زیباشدنش

    1. ماجد گفت:

      نور گیاهی تامین کنین مدت زیادی نور بهش نرسه علفی بزرگ میشه

    2. علی جلائیان گفت:

      علتش آبیاری زیاد هستش، نور هم همینطور
      آبیاری رو کم کنید و جایی که نور کمه بزاریدش
      این گیاه کمترین آبیاری و کمترین نور رو لازم داره
      الان ک هوا خنک شده ۱۵ روزی آب بدید کافیه👌🏻

  9. فری گفت:

    سلام من چند برگ زامفیلیا رادرمخلوط کوکوپیت وپرلیت وپیت ماس کاشته ام هرچند وقت باید آبیاری کنم

  10. فرهاد دهقان گفت:

    سلام دوستان من هم در آب هم در خاک کوکوپیت در جایی کوچک برگ کاشتم زاموفلیا بلک فقط اونی که تو اب بود ۶ تا برگ دو تاش بعد ۲۵ روز ۱ سانت ریشه داده ولی اونی که تو خاک کاشتم ۶ تا برگ ۵ تاشون ۳ سانت ریشه داده اون هم فقط فقط معجزه کوده هیموک اسید بود به نظر من هیومیک لامثب بمب بمب به همه گل هام من قاطی آب میکنم همیشه میدم خدا رو شکر حالشون خوبه خواستم فقط تجربه خودم در اختیارتون بزارم موفق باشید

  11. فرهاد دهقان گفت:

    سلام دوستان فقط هیومیک اسید تو اب حل کنید چند قطره معجزه میکنه تجربه من واقعا خاک کوکوپیت بهتر از ریشه میزنه حتی زودتر

  12. فرهاد دهقان گفت:

    سلام دوستان فقط هیومیک اسید تو اب حل کنید چند قطره معجزه میکنه تجربه من واقعا خاک کوکوپیت بهتر از ریشه میزنه حتی زودتر

  13. فرهاد دهقان گفت:

    دوستان تجربه ای که دارم زوموفیلیایی بلک هم اب و هم در خاک کوکو پیت کاشتم فقط دوستان پودر هیمویک اسید از بازار بتونید اصل شو بپرسید پول بیشتر بدین اصلشو بگیرید ی چای خوری قاشق تو یک لیتر جواب میده خیلی خوبه گل ها تون رو خیلی زود ریشه دار میکنه حتی زاموفلیایی منو ۲۵ روزه ریشه دار کرد بمب بخدا هیومیک اسید سرچ کنید گوگل ببینید این بمب چیه لامثب

  14. معصومه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من زاموفیلیا رو از طریق برگاش تکثیر کردم توآب
    بعد از ۳ ماه خوب ریشه داده حالا تویه گلدون کم عمق کاشتم و بهشون مقداری آب با کود ۱۰+۵۲+۱۰ دادم
    سوالم اینه هر چند روز بهش آب بدم و آیا نیازی هست روی گلدون رو نایلون بکشم که محیطش مرطوب باشه

    1. علی گل باز گفت:

      سلام نمیخاد هر روز آب بدین

  15. مهدی کوردلو گفت:

    سلام من حدود۵ماهه که چندتا قلمه خریدم که فعلا۲برگی هستند ولی هنوز ساقه اصلی تشکیل نشده فقط یکیش که رامفولیای سبز بود ساقه کرده زامفولیا بلک هام هنوز همونجور موندن چی بهشون بدم که زودتر ساقه کنند ممنونم از پاسخ و راهنمایی دوستان

  16. سیف الدینی گفت:

    سلام .من برگ زاموفولیا رو که فقط کمی ریشه داشت وریبوزوم نداشت تو خاک مخصوص این گل کاشتم ایا چون ریبوزوم نداشت وریشه کوچکی داشت خراب میشه و رشد نمیکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *