گیاهان دارویی, مقالات

پرورش و کاشت هویج در خانه

امروزه با گسترش شهرهای بزرگ و آپارتمان نشینی، امکان رشد و پرورش سبزیجات و صیفی جات در خانه کمتر شده است. یکی از صیفی‌جاتی که می‌توانید به راحتی در خانه و تنها در یک گلدان پرورش دهید، هویج است. شما می‌توانید در یک گلدان بزرگ بسته به آب و هوای منطقه، هر بار 30 الی 40 هویج برداشت کنید و از آن لذت ببرید. کاشت، نگهداری و برداشت هویج بسیار ساده است وو در این مقاله با هم به آموزش آنها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کاشت هویج در خانه

کاشت هویج در خانه

1. قدم اول

شکل گلدان برای کاشت هویج اهمیت چندانی ندارد اما عمق آن برای سایز هویج ها مهم است. عمق گلدان و یا بستر کاشت شما باید حداقل 30 سانتی متر باشد تا بتوانید ریشه های در حال رشد را در خود جای دهد. یک گلدان با این عمق را انتخاب کنید و سوراخ های زهکشی را در انتهای آن تعبیه کنید.

گلدان را در نور مناسب آفتاب قرار دهید و بدانید که هویج ها نور کامل آفتاب را می‌پسندند و در آن بهترین عملکرد را دارند. بهتر است قبل از ریختن خاک در گلدان آن را در جای اصلی قرار دهید چرا که بعد از ریختن دانه ها و خاک تکان دادن کمی دشوار و حساس است.

کاشت هویج در خانه

2. مراقبت از گلدان

ظرف را با خاک گلدان غنی و ارگانیک پر کنید. خاک مناسب کاشت می‌تواند شامل ترکیباتی مانند پیت ماس ​​، شن و ورمیکولیت باشد. هویج در خاک با محتوای پتاسیم بالا که باعث رشد ریشه می‌شود ، بهترین عملکرد را دارد. در مورد سطح نیتروژن در خاک خود محتاط باشید ، زیرا این امر باعث رشد شاخ و برگ بیشتر می‌شود ، که هدف ما نیست.

هویج به آبیاری منظم نیاز دارد. برای جلوگیری از مشکلات پوسیدگی ، حتماً در سطح خاک و قسمت های بالای برگ را آبیاری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید، اما نمناک نباشد و هرگز اجازه ندهید که کاملا خشک شود.

مراقبت از گلدان

3. چگونگی رشد هویج ها

نهال هویج به خوبی پیوند نمی‌خورد ، بنابراین باید ابتدا با یک بسته بذر یا بذرهایی که از محصول قبلی برداشت شده اند شروع کنید. می‌توانید بذرها را از 2 تا 3 هفته قبل از آخرین تاریخ سرما در منطقه خود، در گلدان بکارید.

گلدان را کاملاً آبیاری کنید و اجازه دهید تمام آب از آن خارج شود. دانه های هویج را به آرامی روی خاک مرطوب بپاشید. روی آنها را با 3 سانتی متر خاک اضافی بپوشانید.. جوانه زنی تا سه هفته طول می‌کشد ، بنابراین صبور باشید تا طبیعت جادوی خود را آغاز کند.

چگونگی رشد هویج ها

3.1. ایجاد فضای خالی بین نهال ها

با رشد نهال ها سطح گلدان از ازدحام برگها پر می‌شود. هنگامی که آنها اولین برگ خود را باز کردند، ضعیف ترها را با یک قیچی کوتاه کنید یا آنها را به آرامی با ریشه بالا بکشید و مراقب باشید مزاحم گیاهان اطراف نشوید. طی دو هفته دیگر، دوباره نهال ها را چک کنید و فضای بین نهال ها را حدود 7 تا 10 سانتی متر خالی کنید.

3.2. کوددهی

در این زمان ، ممکن است بخواهید محصولات در حال رشد خود را تغذیه کنید. می توانید از یک کود گیاهی با هدف کلی استفاده کنید که ازت کمی داشته باشد. نیتروژن اضافی می تواند باعث افزایش شاخ و برگ زیاد و هویج بسیار کم شود پس از تغذیه خاک با نیتروژن خودداری کنید. همچنین می‌توانید یک دوز چای کمپوست که یک مکمل غنی از مواد مغذی است را امتحان کنید. مواد مغذی حیاتی کمک زیادی به تولید سبزیجات ریشه ای شیرین و ترد می‌کند.

ایجاد فضای خالی بین نهال ها

4. نکات مهم در رشد هویج

  • به یاد داشته باشید که با بالغ شدن سبزیجات خاک را مرطوب نگه دارید. گلدان ها خیلی سریعتر از خاک زمین خشک می‌شوند ، بنابراین آنها را روزانه چک کنید.
  • علف های هرز و آفات عمدتا مشکلی به وجود نمی‌آورند، اما مراقب هرگونه مشکلی باشید.
  • اگر قسمت بالای هویج در بالای خط خاک شروع به رشد کند و برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد ، سبز و تلخ می‌شود.
  • در صورتی که منطقه شما بیش از حد معمول گرم و آفتابگیر است ، در ساعات میانه بعد از ظهر گیاهان خود را به مکانی سایه دار منتقل کنید.
  • آبیاری مکرر به ویژه در هوای گرم را فراموش نکنید، زیرا گیاهان گلدانی با سرعت بیشتری خشک می‌شوند.
  • به طور منظم کود دهی کنید زیرا مواد مغذی در گلدان با سرعت بیشتری از خاک باغچه خارج می‌شوند.
  • اگر فضای بیرونی ندارید ، می توان آنها را در داخل خانه نیز پرورش دهید.
  • دانه هویج نارنجی بهترین نوع برای پرورش در گلدان است و در 55 روز بالغ شده و آماده برداشت می‌شود.

نکات مهم در رشد هویج

5. آفات و بیماری ها

به شرطی که از خاک تازه استفاده کرده باشید و فضای خالی بین گیاهان را به اندازه ایجاد کرده باشید، از نظر آفات یا بیماری هیچ مشکلی اساسی نخواهید داشت. بعضی اوقات شته ها ، برگ شپشک ها و کک ها می توانند روی برگ ها بشینند. با پاشیدن آب به صورت قوی و پرفشار ، می توان به طور موثر با این مشکلات مقابله کرد. در صورت آلودگی شدید ممکن است بخواهید از صابون حشره کش یا روغن چریش استفاده کنید.

نکته : فاصله 7 الی 10 سانتی متری بین نهال هایتان را رعایت کنید که بسیار مهم است. اگر این کار را نکنید ، مجاورت آنها با یکدیگر می تواند یک محیط مرطوب ایجاد کند که می تواند رشد قارچ را تشویق کند.

بیماری های رایج که هویج های پرورش یافته در باغها را گرفتار می‌کند ، برای آنهایی که در گلدان رشد می‌یابند، چندان مشکلی ایجاد نمی کند. بیماری های قارچی و باکتریایی مانند بیماری برگ برگ آلترناریا ، سوختگی برگ باکتریایی و پوسیدگی سیاه هویج مواردی هستند که باید مراقب آنها باشید.

آفات و بیماری ها

6. برداشت محصول

بهتر است به روزهای بلوغ و زمان برداشت محصول در سایت ها یا روی بسته های بذر اکتفا نکنید زیرا این روزها تنها یک میانگین است و ممکان است بسته به شرایط نگهداری هر گلدان متفاوت باشد.

باید بدانید که هویج های شما رمانی آماده برداشت هستند که قسمت بالای ریشه فقط در بالای خط خاک قابل مشاهده است. در واقع زمانی می توانید برداشت کنید که قطر قسمت بیرونی که در معرض دید است حداقل 3 سانتی متر باشد.

برای برداشت ، با احتیاط خاک اطراف ریشه را شل کرده و به آرامی برگها را بکشید تا از شکستن آنها جلوگیری شود.

اگر شما در حال کشت محصول بهاره برای برداشت تابستان هستید ، گیاهان خود را تحت نظر داشته باشید زیرا دمای بالا باعث پیچ خوردگی آنها می‌شود. اگر برنامه ریزی برای برداشت پاییزه دارید ، چند مورد سرمای ناگهانی و یخبندان سبک می‌تواند طعم هویج ها را شیرین کنند.

برداشت محصول

7. برای محصول بعدی آماده شوید

برای محصول بعدی هویج امکان استفاده مجدد از خاک موجود در ظرف شما وجود دارد. اگر به تازگی کاشت های بهاره خود را برداشت کرده اید ، زمان آن است که دسته دیگری را برای پاییز بکارید.

بهتر است خاک را هر پنج محصول کاملاً عوض کنید ، زیرا ممکن است خااک بیش از حد متراکم شده و مواد مغذی تخلیه شود. در آن مرحله ، با خاک تازه و غنی از ارگانیک شروع کنید و یک بذر دیگر بکارید تا چرخه دوباره شروع شود.

برداشت محصول

سخن آخر : مقیاس کوچکتر با نتایج بزرگ

پرورش سبزیجات و صیفی‌جات در گلدان ، دنیای کاملاً جدیدی از باغبانی سبزیجات را به کسانی که فضای بیرونی کمی دارند ، هدیه می‌دهد.  بر خلاف یک قطعه باغ بزرگ با علف های هرز زیاد ، ابزار و مقیاس عملیات باغبانی در گلدان بسیار مناسب است.

خواه در یک محیط شهری با بالکن باشید، یا یک مکان حومه ای شهری با ایوان بزرگ، می توانید از تولیدات سالم و رضایت بخش خودتان استفاده کنید و با داشتن بذر با کیفیت ، خاک خوب ، زهکشی مناسب و آبیاری مناسب ، مطمئناً با هویج های بسیار شیرین و خوبی رو به رو خواهید شد.

برداشت محصول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *