گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از بونسای میخک ژاپنی ( هندی ) نگهداری کنیم ؟!

یکی از زیباترین گیاهان مناسب فضای سبز، شاخه بریده و داخل خانه ها، گیاه میخک ژاپنی است. میخک ژاپنی گیاهی گلدار با برگهای همیشه سبز است که انواع مینیاتوری و کوتاه آن به عنوان نوعی بونسای زیبا طرفداران زیادی دارد. علاوه بر ظاهری همه پسند، کم توقع بودن این گیاه بیشتر مورد توجه همه است و می‌توان آن را به راحتی در منزل و یا بالکن و باغچه کوچک خانه نیز نگه داری کرد. برای آشنایی بیشتر با این گیاه و نوع بونسای آن همراهمان باشید.

همه چیز درباره گیاه میخک ژاپنی ( هندی )

میخک ژاپنی یا میخک هندی ( australian laurel ) گیاهی گلدار است و همانطور که از نام آن پیداست بومی دو کشور چین و ژاپن است. این گیاه امروزه در تمامی کشور ها مانند ایران به عنوان یک گیاه زینتی با شاخه های چوبی و ظریف که در انتها به چند برگ سبز و زیبا وصل می‌شوند، در محوطه سازی و یا داخل آپارتمان ها پرورش می‌یابد. برگهای بیضی شکل میخک به رنگ سبز تیره براق هستند که در نوعی از آن به رنگ کرمی و سبز کمرنگ نیز وجود دارند. گلهای سفید رنگ و ظریف این گیاه در نقطه اتصال برگها به یکدیگر و انتهای شاخه ها در اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود و بوی مطبوعی دارد. مقاومت این گیاه به حدی است که نوع شاخه بریده آن تا چند هفته سبز باقی می‌ماند و از آن در دسته گل و یا سبد های گل استفاده می‌کنند. 

یکی از استفاده های متعدد از میخک ژاپنی، کاشتن آن به عنوان پرچین و یا جلوگیری از دید در تراس است، چرا که ارتفاع آن در هوای آزاد به ده ها متر می‌رسد و تا حدودی به خشکسالی و کم اهمیتی مقاوم است. نوع مینیاتوری و کوچک آن امروزه به عنوان بونسای شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. تنها نکته در مورد زیبا نگه داشتن آن به عنوان بونسای هرس سالیانه است که در بهار باید انجام شود و ارتفاع آن را به 1/3 کاهش دهد. 

بونسای میخک ژاپنی

 

با شرایط نگهداری میخک ژاپنی آشنا شوید

نور :

میخک ژاپنی به کمی نور آفتاب همراه با سایه نیاز دارد. توجه داشته باشید که دریافت مستقیم نور آفتاب به برگهای آن آسیب می‌زند و سبب سوزاندن آنها خواهد شد. بهترین مکان برای قرار دادن آن پشت پنجره جنوبی است. میخک ژاپنی در صورت دریافت نور کم و بودن در محیطی تاریک، شروع به برگ ریزی می‌کند.

آبیاری :

این گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد و همانطور که در بالا گفته شد کمی به خشکسالی مقاوم است. بهتر است قبل از ابیاری از خشک بودن خاک آن مطمئن شده و سپس به آبیاری اقدام کنید. در روزهای گرم تابستان آبیاری را بیشتر کرده و به طبع در ماههای سرد آن را کاهش دهید و در هوایی با دمای نزدیک به صفر آبیاری را تقریبا متوقف کنید تا گیاه یخ نزند.

رطوبت :

رطوبت متوسط برای این گیاه کافیست. در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی بهتر است برای آن جزیره درست کنید. همچنین در باقی فصل ها نیز با کمک راههای تامین رطوبت گیاهان، می‌توانید رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید.

دما :

میخک د کل گیاه مقاومیست و نسبت به درجه حرارت های بالا و پایین اندکی مقاومت دارد. هوای مرطوب و تبادل اکسیژن برای این گیاه بسیار نیاز است و بهتر است پس از مدتی در خانه ماندن آن را برای دریافت اکسیژن تازه کمی به هواخوری ببرید !

تعویض گلدان :

مانند باقی گیاهان در زمان رشد به دلیل گستراندن ریشه به تعویض گلدان سالیانه نیاز دارد. در صورتی که اینکار برای شما مقدور نبود می‌توانید تنها خاک سطحی را با خاکی جدید و غنی از مواد غذایی تعویض کنید.

کوددهی :

در فصول رشد هر 2 هفته یکبار برای رشد بهتر به کودهای مخصوص گیاهان زینتی نیاز دارد. در فصول دیگر نیز می‌توانید هر 2 ماه یکبار اینکار را تکرار کنید.

هرس :

همانطور که در بالا گفته شد راز خوش فرم بودن این گیاه در هرس منظم است. بنابراین بهتر است سالانه قبل از رسیدن فصل رشد آن یعنی بهار، طول شاخه ها را کم کنید تا به گیاه فرصت پر شدن بدهید و بیش از حد بلند نشود.

تمیز نمودن برگها :

بیشتر زیبایی این گیاه به برگهای براق و سبز تیره آن است. در صورتی که برگهای گیاه شما آلوده شده اند می‌توانید به راحتی آن ها را با کمی شیر و آب دوباره برق بیاندازید. غبارپاشی روزانه نیز برای تمیز ماندن آنها کفایت می‌کند. 

خاک مناسب :

خاک سنگین با زهکشی مناسب برای این گیاه بهترین گزینه است. در صورت سبک بودن خاک به دلیل رشد طولی گیاه، شاخه ها سنگین شده و حالت صافی خود را از دست می‌دهند.

میخک ژاپنی

 

21 دیدگاه در “چگونه از بونسای میخک ژاپنی ( هندی ) نگهداری کنیم ؟!

  1. زهرا قماشی گفت:

    باسلام من یک سوال دررابطه با میخک هندی دارم این گیاه من برگ هایش لکه های کرم رنگ میزنه وبعد سیاه رنگ میشود وسپس برگها خشک میشود از چندین گل فروشی هم سوال کردم هیچکدام جواب درستی ندادند خاک گلدان راهم کاملا عوض کردم ولی این بن سای من همانطوز برگهایش لکه های کرم روی برگهایش می افتد لطفا راهنمایی ام کنید خیلی ممنون ومتشکرم

    1. Zamfulia گفت:

      سلام میخک هندی من تمام برگاش ریخته آیا بخاطر تغیرر فصل است ک در زمستان خزان میشود یا خشک شده و خراب شده؟

      1. رضا گفت:

        سلام احتمالا نورش زیاده

    2. سمانه گفت:

      ميخك هندي منم همينجوري شده،از چندتا گلفروشي پرسيدم گفتن قارچ گرفته خاكشو عوض كن و خاك برگ بريز،قارچ كش هم ٣بار ٣ روز يكبار انجام بده
      تقريبا ١ هفته است كه انجام دادم و فعلا برگ قهوه ايي جديدي نديدم

    3. فاطی گفت:

      برای منم همینطور راهی پیدا کردی؟

  2. مرتضی گفت:

    اگه جاش گرمه هر روز غبار پاشی کنید. آب زیادی ندین بش 2تا3 سانت که خاکش خشک شد آب بدین. نور مستقیم آفتاب نمیخواد.

  3. R. R گفت:

    بسیار سپاسگزارم از مطالب خوب و مفیدتون

  4. حانیه گفت:

    سلام میخک هندی من برگاش داره پژمره میشه و می ریزه. لکه های مشکی روی برگ افتاده. برگ های جدیدش هم سیاه در میاد

    1. مرتضي تاجيك گفت:

      با سلام آب رو هفته ايي يكبار انجام بديد ؛حتماً نور روز از پشت پنجره ببيند (نور مستقيم آفتاب نباشد)
      غبار پاشي زىدر زمستان يكروز در ميان انجام شود و كود هاي گياهي بي مورد را قطع نماييد?

    2. مرتضي تاجيك گفت:

      با سلام آب رو هفته ايي يكبار انجام بديد ؛حتماً نور روز از پشت پنجره ببيند (نور مستقيم آفتاب نباشد)
      غبار پاشي در زمستان يكروز در ميان انجام شود و كود هاي گياهي بي مورد را قطع نماييد?

  5. میخک گفت:

    سلام
    برگ های میخک هندی من زرد شده و در آفتاب سوخته.
    مادر من به گیاه هاش خیلی علاقه داره و نگران میخک هندی هست?
    اگر میشه بگین که به چه دلیل هست و روش جلوگیری اون رو بگین.
    خیلی ممنون??

  6. منیژه معدنی گفت:

    سلام ممنون که بسیار خوب پاسخ میدهید من تمام مواردی را که گفتید رعایت کردم ولی برگهای میخک هندیم همانطور که سبزه خشک میشه و میریزه بهش کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ میدم
    ممکنه راهنمایی کنید

    1. Mousavi گفت:

      سلام میخک من برگهاش داره میریزه از تراس اوردمش تو اتاق زیر نور مصنوعی بنفش،یه قسمتهاییشم مثل تار عنکبوت تارک بسته چه کنم لطفا راهنمایی بفرمایید

      1. رضا رمضانی گفت:

        سلام تار عنکبوت بخاطر کنه قرمزه احتمالا لجز مانند هم هست باید با آب و صابون تار عنکبوت رو بشورید و مطمئن شید از بین رفته و از گلفروشی ها سم تهیه کنید و اسپری کنید زیر برگها دقت کنید محل زندگی کنه هستش

      2. حامد نقدی گفت:

        سلام میخک میشه داخل تراریوم کاشت؟

  7. مصطفی شایگان گفت:

    باسلام برگهای گل میخک ژاپنی ما چروک شده است باید چه کار کنیم تا جون بگیره

  8. ا شریف گفت:

    باسلام پیتسپروم آپارتمانی دارم و یکماه پیش خریدم‌ که ناگهان پژمرده شده و تمام برگها حالت افتاده رو به پایین پیدا کرده اند و بعضی از برگها ریخته و بعضی لکه قهوه ای دارن، لطف کنید راهنمایی بفرمایید

  9. آفرین گفت:

    با سلام
    گل میخک هندی که داریم الان یک سال هست کوچک ترین تغییری نکرده ثابت مونده چی کار کنم برگ بزنه ؟ تو محیط اپارتمانی هست و نور غیر مستقیم هست.‌کودش و عوض کردیم . ولی باز تغییری نمیبینیم .‌

    1. شکیبا گفت:

      میخک هندی من پشت پنجره نو ر سایه آفتاب داره و پنجره هم باز کردم و آبیاری هفته ای یکبار ولی براش داره زرد و قهوه ای و خشک میشه و میریزه براش بخور سرد گذاشتم بنظرتون حالش خوب میشه؟

  10. ارینب علیمحمدی گفت:

    با سلام
    میخک هندی زیبای من هم لبه برگهاش سوخته به تازگی و قهوه ای شده به نظرتون دلیلش چیه من هفته ای دوبارابیاریش میکنم.میشه کمکم کنید و یاد بدید چطور تکثیرش کنیم و هریس کنیم

  11. قائمی گفت:

    سلام.وقتتون بخیر
    گیاه بونسای میخک هندی من یهو تمام برگهاش خشک شدن
    داخل تشت آب گذاشتم بعضی برگاش شاداب شدن
    ولی برگهای قسمت بالاییش خشک شدن و بادست له میشن
    چرا این طور شده
    جای نور پنجره غربی گذاشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *