گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از درخت پاچیرا نگهداری کنیم ؟!

یکی از لوکس ترین و شیک ترین گیاهان آپارتمانی، درخت پاچیرا است. قیمت درختچه پاچیرا به دلیل جدید الورود بودن آن در ایران، نسبتا زیاد است اما طرفداران زیادی دارد چرا که به گیاه پول معروف است ! بله نام دیگر این گیاه زیبا، درخت پول است و در نظریه فنگ شویی از آن به عنوان یکی از گیاهان پولساز و انرژی مثبت یاد شده است. اگر شما نیز به این گیاه زیبا و یا آمدن شانش و پول به خانه خود علاقه مندید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با درخت پاچیرا و نگهداری آن آشنا شوید.

قیمت درخت پاچیرا

 

درخت پاچیرا یا گیاه پول ؟!

پاچیرا ( Money tree ) گیاهی گرانبها و لوکس و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی و شرق آسیا است. این گیاه دارای برگهای سبز تیره است و در انواع مختلفی وجود دارد و نوع بافته آن ( مانند بامبو می‌توان ساقه های آن را از ابتدای رویش به هم بافت تا ظاهر زیبا و دکوراتیوی به خود بگیرد. ) محبوبیت بالایی در میان گیاه دوستان پیدا کرده است. پاچیرا مقاومت بالا و سازگاری زیادی با انواع شرایط محیطی دارد، به همین دلیل برای نگهداری داخل آپارتمان های کم نور و یا شرکت و ادارات با نور متوسط مناسب است. 

اما چرا به این گیاه، گیاه پول یا شانس گفته می‌شود ؟! اسم انگلیسی این گیاه ( money tree )است که همه چیز را درباره پاچیرا بیان می‌کند. این گیاه نیز مانند بامبو بر طبق نظریه فنگ شویی،  ثروت و شانس را به صاحبش هدیه می‌دهد. به همین دلیل یک هدیه مناسب برای چشم روشنی و یا موفقیت در کسب و کار است. همین اعتقاد به شانس آوردن این گیاه سبب شده است که در چین اکثر مغازه داران، اداره ها و یا خانه ها این گیاه را نگهداری کنند چرا که معتقدند این گیاه در رشد، پیشرفت و کسب درآمد آنها مهم می‌باشد.

همچنین جالب است بدانید پاچیرا یکی از بهترین گیاهان دارویی برای استرس است ! درخت پول از نظر بسیاری از مردمان جهان و گذشتگان درختیست که به دلیل فرم ظاهری برگ ها و ساقه بلند آن حس جنگل را تداعی می‌کند و از این طریق می‌تواند به ذهن شما آرامش و حس اعتماد طبیعت را هدیه دهد و از استرس و فشارهای روزانه بکاهد. پس این گیاه زیبا را در خانه خود نگهداری کنید و به اعتقادات پیشینیان نسبت به درخت پاچیرا اعتماد کنید !

پاچیرا

شرایط نگهداری گیاه پاچیرا

 

آبیاری :

بهتر است هر زمان خاک این گیاه خشک شد به آبیاری آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد سبب زرد شدن و سیاه شدن نوک برگها می‌شود و بهتر است آبیاری به صورت منظم و به اندازه انجام شود. در فصول رشد آبیاری را بیشتر کرده و در زمستان به دلیل سرد بودن هوا و نور کمتر، آبیاری را کاهش دهید. دقت کنید که در هنگام آبیاری بر روی ساقه آب نریزید چرا که ممکن است سبب پوسیدگی گیاه شود.

نور :

همانطور که گفته شد این گیاه کاملا به نور کم مقاوم است و می‌توانید آن را در پذیرایی خانه های با نور معمولی و یا کم نور نگهداری کنید. در کل بهترین مکان برای قرار گیری این گیاه، نزدیک پنجره شمالی است.

رطوبت :

رطوبت نسبی اتاق برای این گیاه کافیست اما برای داشتن یک پاچیرای زیبا و پر نشاط بهتر است که از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک گرفته و نیاز رطوبتی آن را فراهم کنید.

دما :

دمای متوسط 15 تا 25 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند اما در دماهای بالا تر به رطوبت بیشتری نیاز دارد.

خاک مناسب :

بهترین خاک برای پاچیرا، خاکی سبک با زهکشی بالا و تهویه مناسب است. خاک برگ یا پیت ماس برای این گیاه مناسب می‌باشند.

تعویض گلدان :

پاچیرا رشد سریعی دارد و ممکن است هر سال نیاز به تعویض گلدان داشته باشد. اما می‌توانید هر سال تنها خاک سطحی را با خاکی جدید و غنی تعویض کنید و در صورت پیدا کردن فرصت برای تعویض گلدان، آن را تعویض کنید.

تمیز نمودن برگها :

برگهای بزرگ و سبز تیره پاچیرا ممکن است به دلیل آلودگی و یا باقی ماندن املاح آب بر روی آنها، رنگ زیبای خود را از دست بدهند و کدر شوند. در چنین حالتی می‌توانید با استفاده از روش های طبیعی تمیز کردن برگ گیاهان، آنها را به حالت اولیه خود برگردانید.

کوددهی :

بهتر است در فصول رشد ماهی یک مرتبه گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *