کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از کاکتوس نخل ماداگاسکار نگهداری کنیم ؟!

نخل ماداگاسکار یکی از کاکتوس های زیبا و زینتی با تیغ های فراوان است که برای نگهداری داخل منزل بسیار مناسب است. البته باید تیغ های آن را هنگام خرید در نظر بگیرید و در صورتی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، حتما تدبیری برای مکان قرار گیری آن بیاندیشید. اما به طور کلی نگهداری از این کاکتوس علاوه بر چند برابر کردن زیبایی دکوراسیون، به تصفیه هوا و اکسیژن سازی نیز کمک ویژه ای می‌کند چرا که نخل ماداگاسکار یکی از کاکتوس هاییست که قدرت بالایی در تصفیه هوا دارد. اگر شما هم به این کاکتوس علاقه مندید، با ما همراه باشید تا با نگهداری و ویژگی های آن آشنا شوید.

نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار یا نخلی زیبا پر از تیغ !

این نخل با نام انگلیسی ( Madagascar Palm ) بومی ماداگاسکار و جنوب آفریقاست. نخل ماداگاسکار شرایط نگهداری آسان و مقاومت بالایی در برابر بی توجهی دارد پس اصلا نگران از دست دادن آن نباشید چرا که کشتن آن به مراتب سخت تر از نگهداری آن است و همین سهولت در نگهداری، آن را برای رشد و پرورش در تمامی نقاط زمین مناسب کرده است. نخل ماداگاسکار دارای برگهای کشیده، نازک و سبز براق در انتهای تنه است و روی تنه تیغ هایی بسیار تیز رشد می‌کند که اندازه آنها در نخل های بزرگ گاهی به 6 سانتیمتر هم می‌رسد. 

این نخل رشد خوبی دارد و با فراهم بودن تمامی شرایط، در طول سال حدود 20 سانتیمتر قد می‌کشد. در اوایل فصل بهار از رأس این تنه ی پر تیغ و خشن گلهای سفید و زیبایی می‌روید که در تضاد با ظاهر اصلی و تیغ دار نخل ماداگاسکار است و همین امر زیبایی این کاکتوس را چند برابر می‌کند. تنه این نخل کلفت است و داخل خود آب را ذخیره کرده و در صورت نیاز از آن استفاده می‌کند درست مانند تیغ ها !

نگهداری نخل ماداگاسکار

 

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

آبیاری :

همانطور که در بالا گفته شد، نخل ماداگاسکار آب را در خود ذخیره کرده و نسبت به خشکی مقاوم است. اما توجه داشته باشید که این مقاومت تنها برای زمان های حساس است و از اینکه همیشه به این کاکتوس خشکی بدهید خودداری کنید. پس حتما آبیاری را به طور منظم و با خشک شدن خاک انجام دهید تا نخل از ذخیره ی آبی خود استفاده نکند. در هنگام آبیاری، توجه کنید که حتما آن را سیراب کنید تا به ریشه ها نیز آب برسد. از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کنید تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند.

نور :

تمامی نخل ها دوستدار نور متوسط رو به زیاد هستند پس حتما در صورت داشتن یک مکان با نور متوسط و یا زیاد، این گیاه را خریداری کنید و اگر خانه شما دارای نور کم و یا حتی تاریک است بهتر است ماداگاسکار را فراموش کرده و به سراغ گیاهان آپارتمانی سایه دوست بروید. بنابراین بهترین مکان برای قرارگیری این کاکتوس، در فاصله 50 الی 60 سانتی متر و یا نزدیک پنجره جنوبی با نور متوسط است.

رطوبت :

رطوبت نسبی محیط برای این نخل کافیست و به رطوبت اضافه اصلا نیازی ندارد و با خیال راحت می‌توانید نسبت به نیاز رطوبتی آن بی تقاوت باشید.

خاک مناسب :

خاکی سبک با زهکش بالا برای این نخل مناسب است. بهترین خاک، خاک کاکتوس و یا ترکیب ماسه، خاک برگ و خاک باغچه است تا آب را به راحتی از خود عبور دهد. 

دما :

همانطور که گفته شد این نخل مقاومت بالایی دارد و بهترین دما برای مکان نگهداری آن 20 – 23 درجه است. البته که این کاکتوس دماهای بالاتر تا 40 درجه و پایینتر از 10 درجه را نیز می‌تواند تحمل کند اما بهتر است در معرض هوای سرد یا گرم قرار نگیرد.

کوددهی :

نخل ماداگاسکار نیز مانند هر گل دیگری برای رشد بهتر به کوددهی نیاز دارد. می‌توانید در اوایل بهار و اوایل تابستان هر 2 هفته یکبار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا کود مخصوص کاکتوسها برای تقویت این نخل استفاده کنید. به هیچ وجه در دادن کود زیاده روی نکنید چرا که سبب از بین رفتن نخل ماداگاسکارتان خواهد شد.

تعویض گلدان :

همانطور که گفته شد در صورتی که تمامی شرایط برای نخل ماداگاسکار مناسب باشد، رشد سریعی خواهد داشت و هر 2 یا 3 سال یکبار به تعویض گلدان نیاز دارد. البته در صورت نیاز می‌توانید هر سال در اواخر زمستان و یا اوایل بهار گلدان آن را تعویض کنید. 

گلدهی :

گلهای سفید و کوچک نخل ماداگاسکار جنبه ی زینتی ندارند و تنها بذر آن برای تکثیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلدهی تنها در نخل های بالغ و با ارتفاع 1 متر به بالا در فصل بهار تا تابستان اتقاف می‌افتد.

 

5 دیدگاه در “چگونه از کاکتوس نخل ماداگاسکار نگهداری کنیم ؟!

  1. نیره قاسمی گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی شما من به گلهای کاکتوس خیلی علاقه دارم اما طریق نگهداری آنها را نمیدونم با اینکه چند تا گلدان کاکتوس دارم

    1. زینب گفت:

      سلام وقت بخیر
      من یک ماه قبل یعنی آخر تابستان خاک گلدونمو عوض کردم چون پشه زده بود و داشت از بین میرفت
      بعد از اون فکر میکردم خوب میشه ولی بازم همون طور شد و برگاش کامل از بین رفته و الان فقط یک برگ داره با تنه پر از خار
      میشه بگید چیکار میتونم بکنم
      تو فصل پاییز بهش کود مایع ندم یعنی؟

  2. هستی گفت:

    سلام وقت بخیر من کاکتوس ماداگاسکار دارم برگاش ریخته و بالای ساقه خیلی نرم شده و تیغ هاش کنده مبشه

    1. سورنا خان گفت:

      اون دیگه مُرده. اگه امکانش هست تا جایی که نرم شده جدا کنید و اون قسمت سالم رو داخل گلدان با ماسه و خاک تازه بگذارید .

  3. عاطفه گفت:

    سلام وقت بخیر این گیاه و دارم برگ هاش خشک‌میشه میریزه جلوی نور گذاشتم دیروز آب دادم خاکش خشک شده میترسم زیاد آب بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *