کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از کاکتوس هاورتیا گورخری نگهداری کنیم ؟!

یکی از شیکترین و زیباترین انواع کاکتوس، کاکتوس گورخری است که به دلیل مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی و نگهداری آسان، طرفداران زیادی دارد و علاوه بر زیبایی به عنوان یک کاکتوس فواید زیادی برای سلامت ما دارد. هاورتیا انواع گوناگونی دارد که همگی از نظر ظاهر با یکدیگر متفاوتند اما اکثر آنها دارای برگهای نرم و نیمه شفافند و هاورتیا گورخری به دلیل داشتن برگهای نوک تیز و تیره رنگ، کاملا از بقیه آنها متمایز است. اگر به این کاکتوس زیبا علاقه مند هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط نگهداری هاورتیا و انواع آنها آشنا شوید.

نگهداری هاورتیا

با هاورتیا گورخری و خانواده آن آشنا شوید

این خانواده بزرگ بیش از 150 گونه های مختلف دارد که همگی از کاکتوس های گران قیمت و شیک برای نگهداری داخل منزل هستند. همه اعضای این خانواده دارای قدهای کوتاه و بدون ساقه هستند و برگهای گوشتی از بارزترین خصوصیات آنهاست. همانطور که گفته شد بیشتر افراد این خانواده دارای برگهای شفاف و آبدارند و بعضی از آنها مانند نوع پنجره ای تنها دارای یک پنجره ی شفاف و کوچک در قسمت نوک برگ خود است تا نور خورشید را از آن دریافت کند. مهم ترین و زیباترین انواع هاورتیا عبارتند از :

 

هاورتیا گورخری ( haworthia attenuata ) ساقه ندارد و به دلیل داشتن برگهای نوک تیز و تیره و رگه های برجسته سفید رنگ، پسوند گورخری را به خود اختصاص داده است. هاورتیا بومی آفریقای جنوبی است و نهایتا تا 20 سانتی متر قد می‌کشد. این کاکتوس از بهار تا پاییز گلدهی دارد و ساقه ی گلها تا 25 سانتی متر ارتفاع و 6 تا 12 سانتی متر قطر دارند. ظاهر گلها خوشه ای، سفید مایل به سبز و زنگوله ای شکل است و در میان این برگهای گوشتی، آبدار و نوک تیز، ظرافت خاصی به کاکتوس گورخری می‌دهد. 

نکته جالب در مورد این نوع کاکتوس این است که تمامی خانواده آن از کاکتوس های سمی برای کودکان و حیوانات محسوب می‌شوند و تنها هاورتیا گورخری است که نه تنها برای آنها سمی نیست بلکه در لیست گیاهان مفید برای کودکان و حیوانات نیز قرار می‌گیرد.

 

انواع-هاورتیا

 

شرایط نگهداری کاکتوس هاورتیا گورخری

نور :

کاکتوس ها بر خلاف نظر عموم به نور نسبتا زیادی نیاز دارند تا رشد فشرده خود را داشته باشند در غیر این صورت رشد علفی خواهند داشت. بهترین مکان برای قرار دادن آنها نزدیک پنجره جنوبی با نور غیر مستقیم است. در صورت دریافت نور کم، رنگ برگها سبز ساده خواهد شد و نوار های برجسته ی سفید رنگ محو خواهند شد.  همچنین دریافت نور زیاد نیز سبب زرد شدن برگها و از بین رفتن گیاه خواهد شد. بنابراین اگر خانه ی شما نور کمی دریافت می‌کند، حتما در ماههای گرم سال هاورتیا را برای مدت 1 الی 2 هفته در بیرون نگه دارید تا نیاز نوری خود را دریافت کند. استفاده از چراغهای فلوئورسنت نیز می‌تواند نور مورد نیاز آن را تامین کند.

آبیاری :

برای تامین نیاز آبی این کاکتوس بهتر است در فصول رشد آن ( بهار و پاییز ) آبیاری بیشتری انجام دهید مانند هفته ای 2 بار آبیاری. البته باید در نظر داشته باشید که این عدد به دمای اتاق، نور و … بستگی دارد و حتما قبل از آبیاری از خشک بودن خاک مطمئن شوید. در تابستان نیز به دلیل گرم بودن هوا و نداشتن رشد زیاد بهتر است آبیاری را کاهش دهید و قبل از آبیاری حتما خاک را چک کنید که کامل خشک شده باشد. البته ممکن است تابستان در منطقه ی سکونت شما دارای هوای سرد باشد که در اینصورت می‌توانید به همان صورت قبل آبیاری کنید. بهترین راه برای آبیاری کاکتوس و ساکولنت این است که گلدان آنها از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب اضافی از آن خارج شده و به کاکتوس آسیبی نرساند.

رطوبت :

این کاکتوس و خانواده آن همگی به رطوبت زیادی نیاز ندارند و همان رطوبت نسبی محیط برای رشد آنها کافیست.

خاک :

به طور کلی خاکی سبک با زهکش بالا که آب اضافی را از خود عبور بدهد برای این کاکتوس مناسب است. برای مثال خاک کاکتوس و یا ترکیبی از خاکبرگ، خاک رس، ماسه و سنگریزه  برای هاورتیا مناسب است.

کوددهی :

بهتر است در طی فصول رشد یعنی بهار و پاییز با کود مایع به مقدار 2 گرم در لیتر هر 4 هفته یکبار تغذیه کنید. همچنین می‌توانید از کودهای 3 بیست و یا کود مخصوص کاکتوس نیز برای کوددهی به هاورتیا استفاده کنید.

دما :

به دلیل بودن در زادگاهی گرم به سرما حساس است و حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند 6 درجه سانتی گراد است و در صورت بودن در سرمای شدید ممکن است خشک شود. بهتر است در زمستان هاورتیا را در جای خنک قرار دهید تا به خواب زمستانی برود.

تعویض گلدان :

هاورتیا در صورت دریافت نور غیر مستقیم زیاد، رشد متوسطی دارد و هر 1 الی 2 سال یکبار در صورت دلخواه می‌توانید گلدان آن را تعویض کرده و پاجوش های آن را جدا کنید. البته باید بدانید که این کاکتوس به تعویض گلدان سالیانه حساس نیست و ممکن است سالها با همان گلدان خود سر کند.

 

98 دیدگاه در “چگونه از کاکتوس هاورتیا گورخری نگهداری کنیم ؟!

  1. مینا گفت:

    سلام خسته نباشید من یک هاورتیا گور خری دارم احساس میکنم برگاش جمع شده دلیلش چیه؟.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      لوله اي شدن برگ ها ناشی از تغییر ناگهانی دما، آبیاری کم یا زیاد و یا وجود آفت در گياهانه. شرایط نگهداریتون رو بررسی کنید و ببینید کدوم یکی از این موارد است.

      1. آدا بیاتی گفت:

        سلام من چون به این گیاه خیلی علاقه دارم برگ هاشو میبوسم یا نازش میکنم در این صورت به نظر شما اشکالی نداره برای بدنم یا گیاه ؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام چون گیاه سمی نیست مشکلی نداره(فقط اگر خودتون گیاه رو سمپاشی نکرده باشید).

          1. صدیقه گفت:

            سلام میشه روی گیاه با اب پاش اب پاشید .روی هاورتیا گورخری؟؟

          2. محمد گفت:

            سلام من از این گیاه چند ماه دارم الان متوجه شدم ریشه اش پوسیده ولی خود گیاه سالمه میشه بزارم تو اب باز ریشه کنه لطفا رهنمای کنید خیلی ناراحتم

          3. ملیحه گفت:

            از خاک درش بیارید و ریشه ها رو چک کنید. ممکنه ریشه از دست داده باشه

          4. فاطمه کرمی گفت:

            سلام خسته نباشید
            من هاورایا دارم از وسطش یه حالت علف طور در اومده باید بچینم یا نه؟؟

        2. زهرا گفت:

          وای منم همینکارو میکنم،فکر میکردم فقط خودم اینکارو میکنم

    2. پوریا گفت:

      چون که تازه از خواب زمستانی بیدار شده خودش درست میشه?

      1. حمیده گفت:

        باید تیکه های پوسیده ی ریشه رو بکَنه و دور بریزه و مابقی ریشه که سالمه رو داخل قارچکش بذاره به مدت پنج دقیقه. بعد از اول داخل ماسه بکاره. نباید بیماری‌های گل و گیاهان رو بیخیال شیم وگرنه به مرگ گیاه منجر میشه.

    3. ساحلی گفت:

      سلام وقت بخیر
      من حدود چند ماهه گیاه هاورتیا گورخری رو دارم
      حدود یک ماهه متوجه شدم پایین گل برگها قهوه ای شدن و نرم هستن
      علتش از چی میتونه باشه؟؟
      هفتع ای یکبار آب میدم بهش و داخل راهرو هم هست نور مستقیم بهش نمیخوره ولی راهرو پرنور هست
      ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممکنه آبیاری زیاد باشه. اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشه و آب در خاک باقی بمونه کم کم ریشه می پوشه و گیاه از بین می ره. بهتره اول زهکشی خاک و گلدون رو بررسی کنید.

        1. اویل گفت:

          سلام خسته نباشید
          من گیاه هاورتیام یمدتی بهش زیاد آب دادن بردمش گلخونه گفتن چیزیش نیس بزارینش جلوی نور منم گذاشتم ولی الان برگاش زرد و خشک شده فقط دوتا برگاش سرشون سبزه، راهی هس گیاهم مث قبل حالش خوب بشه؟

      2. امیرحسین گفت:

        شاید مشکل از خاکتونه و نوره مستقیم

    4. یگانه گفت:

      عزیزم تو باید یکم به گیاهت کود و نور بدی خیلی نباید باشه

      1. nznn گفت:

        سلام
        ببخشید من ی هاورتیا دارم ک یجورایی میشه گفت لاغر شده همه چی رو هم تنظیم کردم دیگه نمیدونم مشکلش از کجاست

        1. حمیده گفت:

          کود، خاک مناسب، نور مناسب، آبیاری به موقع و هر سه ماه یکبار قارچکشی انجام بشه. گلدونش هم سایز خود ریشه باید باشه. اگه زیاد بزرگ باشه گلت رشد نمیکنه

          1. Yas گفت:

            سلام دلیل باز شدن هاورتیا چیه!؟
            یعنی مُرد؟?

    5. کوروش گفت:

      داره خشک میکنه

    6. Esputa Malek گفت:

      گرمای هوا یا نور مستقیم سبب جمع شدن برگ ها میشه.

    7. اسمین گفت:

      من این کاکتوسو دارم جونش سبز ولی کناریش بیحال از کجا بفهمم زندس یانه و چندباربیرون بوده گربه از خاک درش اورده به نظرتون چیکار کنم؟

  2. مرجان گفت:

    سلام من یه دونه هاورتیا گورخری دارم و روی چنتا از شاخه هاش از بیرون یه هاله ی زرد رنگ متمایل به نارنجی میبینم . دلیلش چیه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      زرد و قهوه ای شدن حاشیه برگ ها می تونه به دلیل آبیاری زیاد یا کم یا نور زیاد و کم باشه. شرایط نگهداریتون رو بررسی و اصلاح کنید تا مشکل گیاه رفع بشه.

  3. نگین گفت:

    سلام . من یه هاورتیا دارم که یک ساله تو تراریومه .الان تازه متوجه شدم که برگاش قهوه ای شدن تقریبا . پشت پنجره ی تراس هستش و هفته ای یک بار اب می‌دم بهش . مشکل چیه ؟ دربیارم تو گلدون بکارم یا جاشو عوض کنم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه بیماری قارچی باشه. می تونید به گیاه قارچ کش بزنید.

    2. حمیده گفت:

      هاورتیا توی تراریوم؟ تا نکشتیش از تراریوم درش بیار. تراریوم برای گیاهان رطوبت دوست مناسبه نه کاکتوس و ساکولنت

  4. آدا بیاتی گفت:

    سلام من چون به این گیاه خیلی علاقه دارم برگ هاشو میبوسم یا نازش میکنم در این صورت به نظر شما اشکالی نداره برای بدنم یا گیاه ؟

  5. :) گفت:

    این کاکتوس من برگ هاش زرد میشن و میریزن و تو این مدت دوتا از این کاکتوس هام هم این جور شدن و از بین رفتن الان این یکی هم همین مشکل رو داره دلیلش چی میتونه باشه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه آبیاری زیاد باشه. کاکتوس ها به طور کلی به آب خیل کمی نیاز دارن. آبیاری بیش از حد می تونه باعث زرد شدن برگ و ریزش اون ها بشه.

  6. پارسا گفت:

    سلام من يهک ماهه که اين گل رو خریدم و با چک کردن زهکشی هفته آی يک بار بهش آب میدم فقط نوک برگ های پایینش زرد شده و بچه هاش هم دارن می میرن مشکل چی می تونه باشه نوره زیاد هم نمی خوره بهش نور قیر مستقیم از لب پنجره ی جنوبی چیکار کنم بچه هاش نمیرن!؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام هاورتیا برای این که رشد خوبی داشته باشه به نور نسبتا زیادی احتیاج داره پس این مورد رو حتما در اختیارش بذارین. ممکنه آبیاری زیاد نباشه ولی خاک باتلاقی شده باشه و زهکش مناسب نداشته باشه. اینطوری آب در خاک میمونه و باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شه. زهکشی گلدان رو برسی کنید و در صورت لزوم خاک رو تعویض کنید.

    2. حمیده گفت:

      خاک خوب، ماسه میخواد با کمی کود گاوی پوسیده

  7. پارسا گفت:

    سلام من يک
    ماهه که اين گل رو خریدم و با چک کردن زهکشی هفته آی يک بار بهش آب میدم فقط نوک برگ های پایینش زرد شده و بچه هاش هم دارن می میرن مشکل چی می تونه باشه نوره زیاد هم نمی خوره بهش نور قیر مستقیم از لب پنجره ی جنوبی چیکار کنم بچه هاش نمیرن!؟

  8. فهیمه گفت:

    سلام هاورتیا من تو اتاق نگه میداشتم دیدم داره زرد میشه گذاشتم تو حیاط که نور بخوره ولی الان خیلی داره زرد میشه هفته ای دوبار اب بهش میدم تو حیاطم صبح آفتاب میخوره چیکارش کنم ممنون اگه جواب بدید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاریتون زیاده دلیل زرد شدن گیاه همینه. گیاه رو هر 7-10 روز یک بار آبیاری کنید و از خروج آب از گلدان هنگام آبیاری مطمئن بشید.

  9. امیر بصیرت گفت:

    با سلام.
    گیاه هاورتیا گورخری جزو گیاهان دارای ریشه زیاد است یا خیر.
    بنده یک گلدان کوچک استکانی آن را دارم.آیا برای اینکه بزرگتر بشه و رشد کنه گلدانش رو تعویض کنم یا نه؟
    توضیح اینکه ارتفاع و قطر دهانه گلدانش پنج و نیم سانت و ارتفاع خود گیاه هم حدود شش سانت است.برای اینکه رشد کنه چه کاری انجام بدم؟
    مکان و آبیاری و تغدیه و سلامتش هم خوبه.
    تشکر.

    1. حمیده گفت:

      نه فقط خاک ماسه ای و کمی کود گاوی پوسیده میخواد و نور خورشید و هفته ای یک بار آبیاریذبه اندازه ای که سریع آب از زیر گلدون خارج شه وگرنه ریشه ش میپوسه. گلدونشو وقتی عوض کنید که ریشه اش از زیر گلدون بیاد بیرون. تقریبا هر یک سال و نیم یکبار

  10. مهسا گفت:

    سلام هاورتیای من داره میپوشه، برگاش نرم شده و چک کردم احتمالا زه کشی خاکش خوب نبوده، الان چیکار کنم زنده بمونه؟ گلدون و خاکش رو عوض کنم؟

    1. حمیده گفت:

      سریع خاکشو عوض کن و آبیاریت رو کم کن

  11. A گفت:

    سلام
    من گلدان هاورتیا گورخری دارم. سر گیاهم خشک شده . حالت سوختگی و خشکیه. علت چیه؟

  12. سحر گفت:

    سلام گیاه من بعد از 6 ماه شروع کرده از پایین برگاش خشک میشه دلیلش چیه؟

    1. امیر حسین گفت:

      سلام من یک هاورتیا گورخری دارم نوکش سفید شده انگار خشک شده علتش چیه؟

    2. حمیده گفت:

      آبیاری زیاد یا زهکش ضعیف

  13. maryam گفت:

    سلام من چند روزی هستش که یه هاورتیای گورخری خریدم الان متوجه شدم نوک گیاه خشک شده وچند تا از برگ هاش هم افتادن ولی حال بچه هاش خوبه میشه لطفا کمکم کنین

    1. حمیده گفت:

      الان در چ حاله. داریش هنوزم؟

  14. محمد مهدی گفت:

    سلام من امروز تازه یک هاورتیای گورخری گرفتم
    ممنون از اطلاعاتتون
    خیلی دوسش دارم و خیلی نازه

  15. A گفت:

    من گیاه هاورتیای گورخری گرفتم گلدونش خیلی کوچیکه مشکلی نداره

    1. حمیده گفت:

      نه. گلدون باید اندازه ی ریشه باشه تا رشد کنه وگرنه اگه گلدون خیلی بزرگ باشه، گل انرژیشو صرف رشد ریشه میکنه پس گلدون مناسب سایز ریشه بخرید تا گلتون بهتر و بیشتر رشد کنه

  16. A گفت:

    سلام
    من گیاه هاورتیای گورخری گرفتم گلدونش خیلی کوچیکه مشکلی نداره

  17. مرضیه گفت:

    سلام من جدیدن یه هاواتاریا خریدم دوتا بچه هم داره گیاه مادر نوک برگ هاش خشک و قهوه ای شده علتش چی هست ؟؟

    1. محسن اکبری گفت:

      معمولا خشک شدن نوک برگها به علت آفتاب سوختگی هست که رنگ برگها رو از سبز به تیرگی می برد و کاکتوس شما زیبایی خود را از دست میدهد
      دلیل دیگه کم آبی هست
      اگر این دو نبود بیماری هست احتمالا قارچ
      شرایط را بررسی کنید

  18. محدثه گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یه هاورتیا دارم که دوبار پاجوش زده اونارو تکثیر کردم ولی دیگه نزده چکار کنم پاچوش بزنه؟

    1. حمیده گفت:

      کود فسفر بالا بهش بدین هر ماه یکبار

  19. مبینا گفت:

    سلام من هاورتیا دارم ولی هر روز از پایین داره خشک میشه و برگ هاش در میاد به طوری که خیلی کم از برگ هاش مون ه و دیگ شکل گرد خودشو ندارهیکار کنم که ب حالت طبیعی خودش برگرده

    1. حسین پور گفت:

      سلام من طوقه ی دوتا از کاکتوس هام زرد شده گاهی هم چروک یا شل میشن ایراد کجاست؟

      1. حمیده گفت:

        آبیاری زیاد
        شایدم زهکش گلدونت خوب نیست. چک کن ببین اگه یه لیوان آب بهش میدی، سریع به اندازه ی یک لیوان آب از زیرش خارج میشه یا نه. اگه نه پس زهکش خاکت مشکل داره یا خاکت خیلی سنگینه

  20. زهرا گفت:

    سلام من از وسط کاکتوسم یه چیزی مثل علف خیلی بند بیرون اومده منتها سرش یه زوائدی داره شبیه برگهای کاکتوس ولی خیلی کوچیک تر. این علف هرزه؟ چیه؟ باید کنده بشه یا بذارم بمونه؟ دقیقا هم از مرکز کاکتوس رشد کرده…

    1. مژگان گفت:

      نکنیشاااااا اون گلشه

    2. امیر گفت:

      اون گلشه نباید بکنیش

  21. Ali گفت:

    سلام من یه هاور تیا دارم برگاش نازک و قرمز شده خواستم بندازمش دور دیدم یه جوونه زده شما می دونید علت قرمز شدنش چیه؟

  22. مژگان گفت:

    نکنیشاااااا اون گلشه

    1. Ali گفت:

      نه گل نیست کلا قرمز شده

  23. ㅠㅠ گفت:

    سلام چند وقت پیش هاوریتای من ضربه دید تازه فهمیدم ریشه هاش کنده شدن باید براش چیکار کنم؟

  24. .. گفت:

    سلام من یکی از این گیاهارو به تازگی خریداری کردم اما رنگ برگاش تیره و تیره تر شده ریشه هم نداره میتونین راهنمایی کنین چیکار کنم تا وضع اولیه اش برگرده

    1. حمیده گفت:

      نور شدید رنگ گیاهان رو تیره میکنه. یه کم از نور دورش کن. کود آهن هم بهش نده

  25. نادیا گفت:

    سلام من یه هاورتیا دارم ک کجا بزارمش ک جاش خوب باشه، مدام جاش رو عوض میکنم. اشکالی پیش میاد اگه همش جاش تغییر کنه؟

  26. سولماز گفت:

    سلام من يه هاوارتيا zebra دارم چندماهه كه مريض شده برگهاش شل شدن و خشك و زرد دونه دونه در ميان انگار ريشه خشك شده يا پوسيده از وقتيكه بچه هاشو ازش جدا كردم مريض شد ? چيكار كنم نميره ؟

  27. سولماز گفت:

    سلام من يه هاوارتيا zebra دارم چندماهه كه مريض شده برگهاش شل شدن و خشك و زرد دونه دونه در ميان انگار ريشه خشك شده يا پوسيده از وقتيكه بچه هاشو ازش جدا كردم مريض شد ? چيكار كنم نميره ؟ اولين باره كه اينجا پيغام ميذارم.

  28. حلیا گفت:

    من ازین گیاه چهارتا دارم و خیلی هم بهش علاقه دارم..خدارو شکر همه چیزش درسته و مشکلی نداره ..چند وقت پیش برگ های پایینش زرد شدن و ریختن ولی الان خیلی خوب شدن..دارن گل میدن و من بیصبرانه منتظرم گل هاشونو ببینم??

  29. Parinaz گفت:

    سلام من یه هاورتیا گورخری دارم بعد الان گل داده یه ساقه بلند و نازک و سر این ساقه گلاش هست
    وسط ساقش دوتا هاورتیای کوچولو در اومده
    میخواستم بپرسم اینو میتونم بِکَنم و بزارم تو اب یا خاک؟

    1. حمیده گفت:

      نه بابا این گلشه، هیچ فایده ای هم من که ازش ندیدم. بعد سه چهار روز هم خشک میشه میفته.

  30. :) گفت:

    سلام دوستان من یه هاورتیا گورخری دارم که برگ هاش از بالا به پایین حالت زرد و پژمردگی می گیرن و بعد می پوسن و می افتن و تعداد برگ هاش خیلی کم شده دلیلش چیه ؟

  31. M گفت:

    سلام ببخشید من یه هاورتیا گورخری دارم که اولش که خریدم خیلی سبزش شفاف و براق بود اما بعد از چندوقت حالت کمی سفیدک زد بیشتر برگاش.. علتش چیه

  32. محمد گفت:

    سلام آیا باید برای رشد گیاه شاخه بلندی که از وسط در میاد رو قطع کرد؟

  33. Yasaman گفت:

    سلام من گیاه گورخری دارم و از وقتی که گلدونش رو عوض کردم برگها شل شدن و افتادن چکار کنم؟

    1. حمیده گفت:

      قارچکش مانکوزوب هم آبیاری کن هم اسپری. سه روز بعد تکرار کن دوباره

  34. حسین پور گفت:

    سلام من طوقه ی دوتا از کاکتوس هام زرد شده گاهی هم چروک یا شل میشن ایراد کجاست؟

    1. حمیده گفت:

      ایراد از خاکه. زهکش خوبی نداره. لااقل آبیاریتو کم کن فعلا

  35. عرفان گفت:

    سلام من هاورتیا را توی بالکن نگه دارم خوبه یا پشت پنجره داخل خونه که نور زیاد غیر مستقیم بهش می خوره بزارم؟

  36. نهال گفت:

    ابش کمه عزیزم

  37. yasaman گفت:

    سلام چندتا از برگهای هاورتیام زرد و خشک شدن
    چیکار کنم بقیش اینجوری نشه؟

  38. رقیه گفت:

    سلام
    من که کاکتوس هاورتیا گورخری دارم
    برگ های پایینیش دارن زرد میشن چیکار کنم؟؟

  39. سامان گفت:

    سلام وقت بخیر. هاورتیا گورخری دارم اما این دومین گیاهیه که گرفتم و ریشش بعد از مدتی از بین می‌ره. چیکار باید انجام بدم؟

  40. فاطمه گفت:

    کاکتوسم از پایین داره بنفش میشه….دلیلش چیه؟

  41. فاطمه گفت:

    سلام
    گیاه من انگار داره جمع میشههه
    چیکارش کنم چرا اینجوری شده؟ಥ_ಥ

  42. T گفت:

    سلام?کاکتوس خوشگل من داره بی‌حال میشه و ته ساقه هاش یه رنگ دیگه شده احساس میکنم اگه دست بهش بزنم کامل از حال می‌ره..و بعضی از قسمت هایه اون خشک و زرد شده و تازه متوجه اون شدم..لطفا کمکم کنید خیلی دوسش دارم??

  43. نگار گفت:

    سلام، هاورتیای گور خری من مشکی شده و دیگه سبز نیست، ولی نه خشک شده، نه پوسیده نه شل شده، توی یه جای تقریبا خنک هستش، امکانش هست توی خواب زمستونی رفته باشه؟ دلم براش میسوزه.

  44. زهرا گفت:

    سلام گل من زرد شده دلیلش چیه و چیکارکنم دوباره مث روز اولش بشه؟

  45. فاطمه گفت:

    سلام من این گیاه رو یه ماهه خریدم خیلی دوسش دارم و نوازشش میکنم دو روز پیش دیدم وسطش یه ساقه رشد کرده و تو این دوروز ۱۵ سانت شده بود من فکر کردم علفه و کندمش اما یه نفر بهم گفت این گل بوده اما خب گل که مث علف هرز تو سه روز ۱۵ سانت رشد نمیکنه درسته؟

  46. ناهید گفت:

    سلام علت نوک سوز شدن هاورتیا چیه در صورتی که کلی پاجوش زده

  47. ناهید گفت:

    اگر پاجوش هاورتیا رو جدا نکنیم مشکلی پیش میاد؟

  48. پوریا گفت:

    سلام . من یه گورخریشو دارم بعد این رشد نمیکه
    میخاستم ببینم کلن همینجوری میمونه یا بزرگ میشن ؟

    1. ایدین گفت:

      سلام هاوریتا من نقطه های سیاه روش در اومده و یه چیزای کوچیکی چسبیدن به هاوریتا مثل زالو چیکار کنم زهکشش هم خاک کاکتوسه دلیلش چیه

  49. اسمین گفت:

    من این کاکتوسو دارم دوس جونش سبز ولی کناریش بیحال از کجا بفهمم زندس یانه ون چندباربیرون بوده گربه از خاک درش اورده به نظرتون چیکار کنم؟

  50. اسمین گفت:

    من این کاکتوسو دارم جونش سبز ولی کناریش بیحال از کجا بفهمم زندس یانه و چندباربیرون بوده گربه از خاک درش اورده به نظرتون چیکار کنم؟

  51. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من من این کاکتوس رو دارم، جلوی پنجره ی جنوبی گذاشتمش، خاکشم خشک شدنی اب میدم، درسته ایا؟
    و اینکه نوک برگاش یه کوچولو زردو خشک شده( قسمت نوک تیز) چیکارش کنم؟ چیش کمه؟
    از وسطشم یه ساقه ای بلند شده که نوکش غنچه ماننده، گلشه ایا؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *