گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل برگ بیدی نگهداری کنیم ؟!

رنگ بندی زیبا، وجود طرح خاص روی برگها و ساقه های آویز از خصوصیات منحصر به فرد گل برگ بیدی است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. برگ بیدی از زمانهای قدیم تا اکنون، گیاهی محبوب در خانه و یا باغچه ها بوده است. نگهداری از این گیاه خوشرنگ در یک گلدان آویز و یا در کنار گیاهان سبز برگ، طیف رنگی چشمگیری به فضا می‌دهد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند. برگ بیدی نگهداری آسانی دارد اما برای داشتن یک گیاه سالم و شاداب در این مقاله همراه ما باشید تا با نگهداری گیاه برگ بیدی یا زبرینا آشنا شوید.

گل برگ بیدی

گل برگ بیدی

معرفی گیاه برگ بیدی

گل برگ بیدی یا زبرینا ( Wandering jew ) گیاهی زیبا و خوشرنگ از خانواده Commelinaceae است و زادگاه اصلی آن جنوب کانادا تا شمال آرژانتین است. برگ بیدی گیاهی کم توقع با قیمت مناسب است که رشد سریعی دارد و تکثیر آن بسیار آسان است. برگهای بیضی شکل در طرح های متنوع و ساقه های رونده، این گیاه را برای پر کردن داخل باغچه، گلدان های بزرگ و گلدان های آویز مناسب کرده است. برگ بیدی بیش از 60 گونه متفاوت دارد و برگهای این گیاه زیبا در شکل ها و رنگهای متنوعی رشد می‌کنند و گل برگ بیدی بنفش نسبت به انواع دیگر آن در ایران بیشتر یافت می‌شود.

گل برگ بیدی

گل برگ بیدی

تمامی انواع برگ بیدی نگهداری آسانی دارند و نور فراوان از جمله نیاز های ضروری آنها محسوب می‌شود، بنابراین پشت پنجره جنوبی و یا قرار گیری آنها در فضای باز بهترین مکان برای نگهداری آنهاست. توجه داشته باشید در صورتی که از برگ بیدی در فضای باز نگهداری می‌کنید، در فصول سرد سال آن را به داخل منتقل کنید زیرا هوای سرد سبب از بین رفتن برگهای آن می‌شود. نام “Wandering jew” در واقع به سه گونه مختلف در جنس Tradescantia اشاره دارد : fluminensis ،zebrina و pallida که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم :

1. Tradescantia pallida

نوع محبوب برگ بیدی با شاخ و برگ ارغوانی است که برگهای کشیده و باریکتری نسبت به انواع دیگر دارد. این گونه در فصل تابستان گلهایی ظریف و کوچک به رنگ صورتی تولید می‌کند. 

برگ بیدی

برگ بیدی

 

2. Tradescantia zebrina

این گونه دارای برگهای بیضی شکل به رنگ سبز و بنفش و با نوار های کرم رنگ است که زیبایی منحصر به فردی به آن داده است. 

گل برگ بیدی بنفش

گل برگ بیدی بنفش

 

3. Tradescantia fluminensis

این برگ بیدی ظاهری کلاسیک و شیک دارد و به برگ بیدی سه رنگ معروف است. برگهای سبز با نوارهای صورتی و قرمز ظاهری خاص به این گیاه بخشیده است.

برگ بیدی صورتی

برگ بیدی صورتی

شرایط نگهداری گیاه برگ بیدی

آبیاری : 

نیاز آبی گیاه برگ بیدی نسبتا زیاد است و از خشکی دادن بیش از حد به گیاه خودداری کنید. بعد از کمی خشک شدن خاک به آبیاری اقدام کنید و در روزهای گرم تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید. حساسیت برگ بیدی به آبیاری تا حدی است که در صورت نگهداری از آن به صورت آویز به آبیاری بیشتری نیاز دارد زیرا گرما مدام در حال جابه جایی و بالا رفتن است.

نور :

برگ بیدی نیازمند نور متوسط غیر مستقیم است و در سایه نیز رشد می‌کند. پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای قرار گیری برگ بیدی است و در صورت دریافت نور کم ساقه ها علفی رشد می‌کنند و گیاه بی حال می‌شود. واریته های ابلق برگ بیدی برای داشتن برگهایی زیبا به نور بیشتری نیاز دارند.

دما :

برگ انجیری دوستدار هوای گرم است و نسبت به سرما حساس است. از سرما دادن به این گیاه خودداری کنید و در روزهای سرد آن را از لب پنجره و یا باغچه دور نگه دارید.

رطوبت :

برگ بیدی نیز مانند تمامی گیاهان دوستدار هوای مرطوب است و در آن رشد بهتری دارد. رطوبت نسبی بین 50 تا 70 درصد را می‌طلبد و از طریق غبار پاشی و یا ساخت جزیره می‌توانید رطوبت آن را تامین کنید. ساخت جزیره به این صورت است که داخل زیر گلدانی را پر از سنگریزه و آب می‌کنیم و گلدان را روی آن قرار می‌دهیم به صورتی که آب با انتهای گلدان در تماس نباشد.

خاک :

خاکی سبک با زهکش بالا برای این گیاه مناسب است. خاک ماسه، خاک و کود اماده و خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی مناسب گیاه برگ بیدی است.

کوددهی :

برگ بیدی به کوددهی حساسیت زیادی ندارد و برای داشتن رشد بهتر و در صورت نیاز می‌توانید در فصول رشد مانند بهار و تابستان هر 2 هفته یکبار گیاه را تغذیه کنید.

تعویض گلدان :

هر یک یا دو سال یکبار بهتر است گلدان را تعویض کنید و یا خاک سطحی را با خاکی کامل و نو تعویض کنید. در صورت بیرون زدن ریشه ها نیز بهتر است گلدان را تعویض کنید.

برگ بیدی

تعویض گلدان برگ بیدی

 

1 دیدگاه در “چگونه از گل برگ بیدی نگهداری کنیم ؟!

  1. محسن گفت:

    سلام. برگ بیدی صورتی خریدم اصلا رشد نمیکنه. تو خاکش پر از چیزی شبیه به نمکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *