گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل نخل مرداب نگهداری کنیم ؟!

یکی از جالب ترین گیاهان آپارتمانی که همیشه در بین افراد خاص پسند، محبوبیت بالایی داشته است، گل نخل مرداب است. ظاهر بسیار متفاوت این گیاه در مقایسه با گیاهان دیگر سبب تمایز و محبوبیت آن شده است. قیمت مناسب، سادگی، توانایی تکثیر زیاد از جمله ویژگی های این گیاه زیبا و چتر مانند محسوب می‌شوند. اگر شما نیز به این گیاه زیبا و جالب علاقه مند شده اید در این مقاله همراهمان باشید تا با آن بیشتر آشنا شده و طریقه نگهداری نخل مرداب را فراگیرید.

گل نخل مرداب را بیشتر بشناسید

نخل مرداب با نام انگلیسی ( Umbrella Grass ) به دلیل فرم ظاهری برگها به گیاه چتری معروف بوده و بومی باتلاق های جزیره ماداگاسکار و موریس است اما امروزه در همه کشورها کشت می‌شود. این گیاه بیش از 500 گونه مختلف دارد که همگی آنها دوستدار رطوبت بالایی هستند. ارتفاع این نخل تا یک متر هم می‌رسد و برگها به شکل چتر از انتهای ساقه به سمت بالا رشد می‌کنند. برگها زبر، خشن و به رنگ سبز تیره هستند و از یک ساقه سبز و باریک و خطی به وجود می‌آیند. نام این گل از نیار آبی شدید آن سرچشمه گرفته است و اصلا نباید به این گیاه خشکی بدهید.

نخل مرداب به دلیل بودن در زادگاهی گرم، در مناطق گرمسیری در خارج از منزل پرورش می‌یابد. همانطور که از نام آن پیداست، می‌توان نخل مرداب را در برکه یا داخل حوض به عنوان گیاه آبزی نگهداری کرد و با اینکار نیاز شدید این گیاه به آب نیز تامین می‌شود. در تابستان گلهای کوچکی به رنگ زرد با دانه های سفد رنگ در انتهای برگها رشد می‌کند که جنبه زینتی ندارند و تنها برای تکثیر استفاده می‌شوند.

 

گل-نخل-مرداب

 

با شرایط نگهداری نخل مرداب آشنا شوید

نور :

نخل مرداب به نور معمولی تا متوسط نیاز دارد و هرچه نور بیشتر باشد و فضا روشن تر باشد، گیاه شما شاداب تر خواهد بود. توجه داشته باشید که در مناطق بسیار گرمسیری، اشعه مستقیم آفتاب به برگهای این گیاه صدمه می‌زند و سبب ایجاد سوختگی برروی آنها خواهد شد.

آبیاری :

نخل مرداب در همه فصل ها نیاز آبی بسیار زیادی دارد به طوری که خاک آن همیشه باید حالت باتلاقی داشته باشد. به منظور اینکار می‌توانید یک زیر گلدانی پر از آب همیشه در زیر گلدان آن قرار دهید تا آب را از زهکش به بالا جذب کند.

دما :

به دلیل بودن در زادگاهی گرمسیری، به آب و هوای گرم رو به متوسط تا زیاد نیاز دارد. بنابراین اگر منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید سردسیر است اصلا فکر داشتن این گیاه را نداشته باشید چرا که سریعا از بین خواهد رفت.

رطوبت :

همه گونه های نخل مرداب رطوبت دوستند و به رطوبت نسبتا متوسطی نیاز دارند. برای آن دسته از نخل هایی که در برکه یا حوض کاشته شده اند، نیازی به تامین رطوبت نیست و با تبخیر آب رطوبت خود را به دست می‌آورند. اما آن دسته از نخل هایی که در داخل منزل هستند، برای تامین رطوبت به غبار پاشی روزانه در فصول گرم و غبارپاشی هفتگی در فصول سرد نیاز دارند.

توجه داشته باشید که به جز غبارپاشی بر روی برگها، هر یک از راههای تامین رطوبت گیاهان را می‌توانید در جلوی نور خورشید انجام دهید اما غبار پاشی در معرض اشعه آفتاب سبب سوزاندن برگها خواهد شد.

کوددهی :

نخل مرداب گیاهی کم توقع با نگهداری آسان و بی دغدغه است اما برای با طراوت ماندن و رشد بیشتر به کوددهی نیاز دارد. می‌توانید از کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرده و در فصول رشد هر 2 هفته یکبار آن را تغذیه کنید.

خاک مناسب :

برعکس گیاهان دیگر، نخل مرداب به خاکی بدون زهکش و سنگین نیاز دارد تا آب و رطوبت را در خود نگه دارد. ترکیبی از خاک باغچه سنگین، رس و ماسه برای این گیاه مناسب است.

تعویض گلدان :

همانطور که گفته شد نخل مرداب قابلیت تکثیر بالایی دارد و می‌توانید هر سال در فصل بهار علاوه بر تعویض گلدان، ریشه ها را تقسیم کرده و نخل مرداب های بیشتری داشته باشید.

تمیز نمودن برگها :

غبارپاشی روزانه برای تمیز شدن برگها کافیست و به هیچ وجه از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید تا راه تنفس گیاه بسته نشود. در صورتی که نخل مرداب شما در خارج منزل نگهداری می‌شود و دارای لک هایی است که به سختی با آب پاک می‌شوند، می‌توانید از محلول رقیق شیر و آب استفاده کنید و با اسپری کردن آن برروی برگها و سپس تمیز کردن آنها با دستمال برگهای گیاهتان را تمیز کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *