کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه اشک تمساح نگهداری کنیم ؟!

در میان تمامی گیاهان آپارتمانی و فضای باز، اشک تمساح از جالب ترین و عجیب ترین آنها شمرده می‌شود زیرا رشد و تکثیر بسیار شگفت انگیزی دارد. این گیاه زیبا نگهداری بسیار آسان و تکثیر آسان تری دارد به گونه ای که اگر یک شاخه از این گیاه را در باغچه بکارید، رد سال آینده چند شاخه مجزا و بزرگ در باغچه خود خواهید داشت. اگر شما نیز به این گیاه زیبا علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا اشک تمساح را بیشتر بشناسید و با نگهداری آن بیشت آشنا شوید.

چگونه از گیاه اشک تمساح نگهداری کنیم ؟!

چگونه از گیاه اشک تمساح نگهداری کنیم ؟!

اشک تمساح را بیشتر بشناسید

ساکولنت اشک تمساح از خانواده بزرگ کالانکوئه ها محسوب می‌شود و اشکال بسیار متنوعی دارد. برگ های این گیاه شباهت زیادی به برگ کالانکوئه گلدار دارد و انواع مختلف آن برگهای متفاوتی با یکدیگر دارند. این ساکولنت با نام علمی kalanchoe daigremontiana و نام انگلیسی  Bryophyllum شناخته می‌شود اما در زبان ما اسم های متنوع و متعددی دارد. بریوفیلوم، اشک تمساح، مادر هزار فرزند، اشک زلیخا، کاکتوس زنده زا و … از نامهای گذاشته شده بر این گیاه است. 

 کاکتوس اشک تمساح به روش غیر جنسی و از طریق زنده‌زایی تکثیر می‌شود و به سرما و رطوبت زیاد حساس است و نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم دارد. این گیاه به صورت بوته ای تا ارتفاع 1 متر رشد می‌کند و معمولا دو یا سه سال طول می کشد تا گل دهد. البته هنگام گل دادن ارتفاع این گیاه به یک متر و نیم نیز می‌رسد . گلهای این گیاه در فصل زمستان ظاهر می شوند و ماندگاری زیاد و عمر یک ماهه دارند.

گل اشک تمساح

گل اشک تمساح

علت نامهای متفاوت و عجیب این گیاه چیست ؟!

صفت زنده زایی در نامگذاری این گیاه حاکی از نوع تکثیر آن است. این گیاه دارای برگهای گوشتی، ضخیم بدون کرک و همیشه سبز است که بر روی یک ساقه ضخیم و به صورت تک رشد می‌کنند. در حاشیه برگها گیاهک های کوچکی رشد می‌کنند که همیشه یک ریشه نازک و سفید را به خود به همراه دارند و بعد از رسیدن به 4 برگ بسیار کوچک از گیاه جدا می‌شوند و در صورتی که روی خاک با شرایط مناسب فرود بیایند، تبدیل به گیاه مادر می‌شوند. به همین دلیل به آن گیاه زنده زا و یا مادر هزار فرزند می‌گ.یند و ریختن جوانه هیا روی برگ بر روی خاک نیز به اشک تشبیه شده که به دلیل رنگ و فرم برگها به تمساح به آن اشک تمساح نیز می‌گویند.

گیاهک های کوچک بر روی برگ

گیاهک های کوچک بر روی برگ

شرایط نگهداری ساکولنت اشک تمساح

اشک تمساح

آبیاری :

اشک تمساح به آبیاری مرتبی نیاز دارد و بعد از خشک شدن سطح خاک باید مجدد آن را آبیاری کنید. در روزهای سرد زمستان آبیاری را کمتر کرده و در روزهای گرم بهتر اسن که دفعات آن را بیشتر کنید. توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین عوامل از بین رفتن این گیاه آبیاری نا مناسب است. بنابارنی از خشکی دادن بیش از حد گیاه و آبیاری بیش از حد خودداری کنید. در ص.رتی که برکها خشک و چروک شده باشند یعنی آبیاری کم است و در صورتی که برگها با اشاره دست بیفتند یعنی آبیاری زیاد است.

دما :

این ساکولنت مقاومت بالایی نسبت به دما های پایین و بالا دارد و در کوتاه مدت می‌تواند دمای صفر درجه یا پایین تر را نیز تحمل کند. اما با توجه به زادگاه این گیاه که مکانی گرمسیری است بهترین دما برای نگهداری از آن بین 15 تا 30 درجه است.

نورهی :

برای داشتن یک ساکولنت با برگهای ضخیم و گوشتی و طرح های زیبا بر روی آن، باید آن را در مکانی پر نور و روشن قرار دهید. از قرار دادن آن در نور مستقیم و شدید آفتاب در تابستان خودداری کنید زیرا سبب سوختن برگهای گیاه می‌شود. نور کم نیز موجب بلند و باریک شدن ساقه ها، از بین رفتن طرح پلنگی روی برگها و ریزش گلها می‌شود. بهترین مکان برای این گیاه قرار گرفتن در نیم سایه با نور غیر مستقیم زیاد است.

خاک مناسب :

اشک تمساح به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد تا آب اضافی را از خود عبور بدهد زیرا این ساکولنت به غرقاب شدن ریشه حساس است. ترکیب پیت ماس و پرلیت و یا کوکوپیت و یا هر ترکیب سبک دیگر برای این ساکولنت مناسب است.

کوددهی :

کمبود مواد غذایی سبب کاهش رشد گیاه، رنگ پریدگی برگها و ریز شدن آنها می‌شود. بنابراین در طی فصول رشد ( بهار و تابستان) هر ماه گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

تعویض گلدان :

به دلیل داشتن جوانه روی برگها بهتر است که گلدان آن کمی از خود گیاه بزرگتر باشد تا مکان مناسبی برای رشد جوانه ها نیز فراهم باشد. بهترین زمان تعویض گلدان بعد از فصل گلدهی و در بهار است.

هرس :

برای داشتن رشد بهتر گیاه باید در فصل بهار برگه و ساقه های خشک و آسیب دیده را جدا کرد تا گیاه تشویق به دادن برگهای بیشتر شود. بعد از اتمام فصل گلدهی نیز باید گلهای خشک شده را جدا کنید.

شرایط نگهداری ساکولنت اشک تمساح

شرایط نگهداری ساکولنت اشک تمساح

 

22 دیدگاه در “چگونه از گیاه اشک تمساح نگهداری کنیم ؟!

  1. ناشناس گفت:

    سلام من اشک تمساح دارم پنج ساله با منه ، خیلی رشدش عالیه
    گیاه آپارتمانی خوبیه ???

    1. بنفشه گفت:

      سلام عزیز من اشک تمساحمو یکسالی هست دارم جلویِ پنجرم گذاشتمش اما خیلی بزرگ شده و دیگه جاش اونجا تنگه ، اگر داخل فضای خونه بذارم خراب نمیشه؟ درواقع نور خورشید بهش نخوره نور مصنوعی بخوره

      1. مهدی گفت:

        سلام
        اگه نور کافی بهش نرسه به مرور برگ هاش سبز و بدون طرح پلنگی میشن شاید اوایل خوب به نظر برسه اما کم کم برگ ها فر می خورن و شکل گیاه کاملا عوض میشه، و اگه کلا فقط نور مصنوعی بهش برسه احتمال داره گیاه نتونه فتوسنتز کنه و بمیره

    2. امیرعلی گفت:

      چیکار کنم اشک تمساح ام دوباره سرحال بشه

      1. مهدی گفت:

        مشکلش چیه؟

    3. سها گفت:

      سلام اگر اشک تمساحمو الان که چند روز مانده به مهر عوض کنم مشکل خاصی پیش نمیاره اخه یکی گفت مشکل پیش نمیاد ولی اکثر سایت ها نوشتن باید فصل بهار باشه جاش خیلی تنگه و عوض کردنش ضروری هستش گل هی بزرگ میشه جاشم تنگه اذیت میشه خیلی فشار بهش وارد میشه

  2. پتاسیم هیدروکسید گفت:

    سلام تشکر بابت مطالب خوبی که در سایت قرار دادید
    پرشین یوتاب واردکننده مواد اولیه صنایع غذایی،دارویی پلیمری

  3. سيمين گفت:

    سلام
    من اين گياه رو چند ماهي هست دارم اوليل باز و كشيده بود برگهاش اما الان برگهاش فر ميخوره
    نميدونم علتش چيه
    ميشه راهنمايي كنيد چيكار بايد بكنم ؟ ايا طبيعيه ؟

    1. مهدی گفت:

      سلام
      اگه برگه های جدید فر می خورن و طرح پلنگی رفته و برگ های جدید طول می‌کشه تا مثل برگ های پایینی بشن احتمال اینکه نور دهی کم شده وجود داره ، این با نور زیاد و غیر مستقیم شکل بهتری داره معمولا، برای من که اینطوری بوده

      1. محمد گفت:

        چرا گیاه 4 تا 5 روز کاشتمش چرا رشد نمی کنه
        حتی آب یاری منظم و نوردهی کامل داره

    2. سید کیوان هاشمی گفت:

      آفتاب میخوره؟آب زیاد بهش ؟

  4. simsim گفت:

    سلام
    من اين گياه رو چند ماهي هست دارم اوليل باز و كشيده بود برگهاش اما الان برگهاش فر ميخوره
    نميدونم علتش چيه
    ميشه راهنمايي كنيد چيكار بايد بكنم ؟ ايا طبيعيه ؟

  5. حسین گفت:

    سلام بابت مطالب خوبتون ممنون.این گل رو تو حیاطمون داریم خیلی جون سخته روی سیمان هم دراومده و گلم داده.فقط یخبندان از بین میبرتش وگرنه ماهی یبارم بهش اب ندادیم خیلی زود تکثیر میشه کود هم ندادیم هرس ک اصلا.واقعا گل جان سختیه ولی گلهاش زیباس

    1. لاله گفت:

      ممنون بابت توضیحاتتون میخواستم اشک تمساح و تو باغ بکارم دقیقا سوالم رو جواب دادین سپاسگزارم

    2. زهرا گفت:

      سلام از جوانه های اشک تمساح چطور نگهداری کنم ک رشدشان خوب باسه یه ماهه جونه ها از برگ جدا شدن و گذاشتم تو لیوان یه بار مصرف با اسپری آبیاری میکنم اما رشدشان خیلی کمه چکارکنم؟

  6. Mahdi گفت:

    جوانه اشک تمساح رو کاشتم و با اینکه بهش زیاد نمیرسیدم رشد خوبی داشت ولی چند وقته برگای پایینش پژمرده شده و رشدشم کم شده و اونجور که متوجه شدم احتمالاً مشکل از کوچیک بودن گلدانشه….ممنون از مطالب آموزنده تون♡

    1. احسان دادایی دهکردی گفت:

      سلام ممنون از شما ..اشک تمساح دارم برگهای پایینش جمع شده ..مشکلش از چیه ؟؟

  7. احسان دادایی دهکردی گفت:

    سلام ممنون از شما ..اشک تمساح دارم برگهای پایینش جمع شده ..مشکلش از چیه ؟؟

  8. زهرا گفت:

    گل اشک تمساح من دو ساله که دارمش و خیلی خوب رشد کرده بیشتر از ده تا گلدان جدا کردم و به دوستان و آشنایان دادم و جدیداً به گل دادن افتاده فقط می خوام بدونم چجوری می تونم اشک تمساح رنگی تهیه کنم. چند جا سر زدم نداشتن.

  9. مهدیه گفت:

    سلام
    ساقه ی اشک تمساحم داره از پایین سیاه میشه دلیلش چیه
    ممکنه خاکش قارچ گرفته باشه ؟
    محلول قارچ کش بخرم خاکش درست میشه یا باید عوض کنم ؟

    1. فاطمه تنهائی گفت:

      احتمالا آبیاریش زیاد بوده

  10. محسن.داودی گفت:

    درود وقت بخیر،اولابابت مطالب خوبتون سپاسگذارم
    دما من این گیاه زیبا رو دارم ولی ساقش نزدیک یک متر شده میخوام ببینم میتونم چطور کوتاهش کنم و باز زنده بمونه؟مثلامیشه از وسط بقولا زخمیش کرد و گل و کود بزنم و پلاستیک بپیچم تا ریشه کنه؟یا روش دیگری واسه کوتاه کردنش هست،واینکه توی تراس باشه مشکل نداره؟از ظهر تراسمون نور داره تا غروب شه
    ممنون میشم راهنمایم کنید،بازم سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *