گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گل گندمی را درمان کنیم ؟

گل گندمی که به آن گیاه عنکبوتی هم می‌گویند، گیاهی همیشه‌ سبز با برگ‌های خطی و باریک است. این گیاه زیبا علاوه بر قیمت مناسب، خواص زیادی دارد و می‌تواند برای نگهداری در منزل گزینه مناسبی باشد. نگهداری از گیاه گندمی آسان است اما در صورت رعایت نکردن بعضی از نکات مراقبتی ممکن است به بیماری هایی دچار شود. شل شدن برگ‌ گندمی ، خشک شدن برگ گیاه گندمی نمونه های رایج بیماری گیاه‌ گندمی هستند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با درمان و علت خشک شدن برگ گیاه گندمی و اینکه چرا نوک گل گندمی خشک می‌شود آشنا شوید.

بیماری گیاه گندمی

انواع بیماری گیاه گندمی

پوسیده شدن برگ ‌ها در نزدیکی خاک

گاهی ممکن است وسط گیاه از قاعده برگ‌ها شروع به پوسیدن کند. علت این پوسیدگی آبیاری بیش از اندازه است. برای درمان، سریعا آبیاری را قطع کنید و بعد از خشک شدن خاک آبیاری را از سر بگیرید. توجه کنید که این بار آبیاری را در فواصل طولانی‌تر و به مقدار کمتر انجام دهید تا گیاه نپوسد.

شل شدن برگ گندمی

شل شدن برگ گندمی

علت سوختگی نوک برگ‌ گیاه گندمی

یک علت سوختن نوک برگ‌های گندمی نور مستقیم و شدید است. اگر گیاه در معرض نور مستقیم قرار دارد آن را به مکانی روشن با نور غیرمستقیم منتقل کنید. آبیاری کم نیز می‌تواند باعث این بیماری شود. گیاه را در تابستان هفته‌ای سه بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. البته این تعداد حدودی است و شما می‌توانید با بررسی خاک گیاه زمان آبیاری را تشخیص دهید. خشک شدن خاک به شما نشان می دهد که گیاهتان نیاز به آبیاری دارد.

چرا نوک گل گندمی خشک می‌شود

خشک شدن نوک برگ گندمی

زرد شدن برگ‌ها

این مشکل ممکن است در اثر نزدیک بودن به وسایل گرمایشی به وجود بیاید. گلدان گیاه گندمی را در فاصله حداقل 2-3 متری رادیاتور و فاصله 1 متری پنجره‌ها قرار دهید.

زرد شدن برگ گندمی

زرد شدن برگ گندمی

 

قهوه‌ای شدن برگ‌ها

وقتی در فصول سرد گیاه را از خارج به داخل خانه منتقل می‌کنید ممکن است برگ‌های آن شروع به قهوه‌ای شدن کنند. این مشکل به دلیل شوک دمایی و کمتر شدن نور پیش می‌آید. باید بدانید که زمستان فصل استراحت گیاه است. بهتر است آبیاری را به حداقل برسانید و با نزدیک شدن به فصل بهار آبیاری را افزایش دهید.

بیماری گیاه گندمی

بیماری گیاه گندمی

نرم و شفاف شدن برگ‌ها

این عارضه به دلیل سرد بودن هوا اتفاق می‌افتد. گلدان گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید تا برطرف شود.

محو شدن نوار سفید وسط برگ ها

به دلیل کم نور بودن محیط است. گیاه را به مکانی پرنور دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل کنید.

خشک و ضعیف شدن برگ‌ها

ممکن است به دلیل دمای بالا باشد. گلدان را به مکان خنک‌تری منتقل کنید. قبل از انتقال می ‌توانید گلدان را به مدت یک ربع در یک تشت آب قرار دهید.

شل شدن برگ گندمی

شل شدن برگ گندمی

لکه های قهوه ای روی برگ‌ها

قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ های گندمی ناشی از وجود زیاد عنصر فلوئور و بور است. برای درمان این بیماری خاک و کود گیاه را عوض کنید و از خاک و کود مناسب استفاده کنید.

ممکن است لکه های قهوه ای رنگی روی برگ ها مشاهده شود که دلیل آن استفاده زیاد از مواد براق کننده بر روی برگ ها ی گیاه است. برای رفع این مشکل می توانید پارچه ای خیس بردارید و سطح برگ ها را با آن تمیز کنید.

بیماری گل گندمی

بیماری گل گندمی

آفات گیاه گندمی

شته

اگر حاشیه برگ های گیاه خورده می‌شوند، علت وجود شته است. شته ها با تغذیه از شیره گیاه باعث زرد شدن و ضعیف شدن برگ ها هم می شوند. اگر شته ها را از بین نبرید در نهایت باعث ریزش برگ ها می شوند.

کنه قرمز

این آفت باعث خاکستری و پژمرده شدن برگ‌ها و ایجاد تار عنکبوت در سطح زیرین آن ها می شود. برای مبارزه با این آفت از سم کنه کش طبق دستورالعمل استفاده کنید.

شپشک

شپشک ها در سطح زیر برگ و نزدیکی ریشه تجمع می کنند. این آفت هم مانند شته با تغذیه از شیره گیاه باعث زرد و ضعیف شدن برگ ها می شود. شپشک باعث ایجاد عسلک هم می شود یعنی سطح برگ ها چسبنده کند که باعث می شود گیاه منظره زشتی پیدا کند.

آفات گل گندمی

آفات گل گندمی

 

پشه

پشه ها هنگام آبیاری گیاه از سطح خاک بلند شده و در خانه پراکنده می شوند. برا دفع پشه ها می توانید هر سه روز یک بار دو یا سه مرتبه محلول رقیق صابونی به همه جای گیاه اسپری کنید. اگر مشکل رفع نشد باید از سم های مخصوص استفاده کنید.

تریپس

این آفت از برگ گیاه تغذیه می کند و باعث به هم پیچیدن آن ها می شود. تریپس باعث ایجاد نقاط سفیر رنگی روی برگ ها می شود. برای مبارزه با این آفت از سموم سیستماتیک استفاده کنید.

آفات گل گندمی

آفات گل گندمی

آفت های قارچی

لکه هایی به رنگ قهوه ای و سیاه روی برگ ها ناشی از بیماری های باکتریایی و قارچی هستند.

قارچ فیتیوم و ریزوکتونیا

باعث پوسیدگی ریشه و پژمرده شدن برگ ها و در نهایت گیاه می شوند. در صورتی که خاک زهکش خوبی داشته باشد و خیس نماند احتمال ابتلا به بیماری های قارچی کم است. برای درمان بیماری های قارچی می توان از قارچ کش ها استفاده کرد.

 

 

60 دیدگاه در “چگونه بیماری گل گندمی را درمان کنیم ؟

  1. علیرضا گفت:

    سلام ممنونم از پست عالیتون اطلاعات جامعی دادین ?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو گفتین.

      1. معصوم زاده گفت:

        سلام گل گندمیم را میخواستم گلدونش را عوض کنم دیدم ریشه هاش یه حالت مثل گاز خوردگی داره ولی توی خاکش هیچی نبود یه جاهایی هم ریشه هاش پوسیده شده بود قسمت های پوسیده را جدا کردم گذاشتم ببنده تا بزنم توی خاک باید چیکارش کنم ریشهاش هوا بیبینه خراب نمیشه؟

        1. S.A گفت:

          گل گندمی من رنگ سبزش کم رنگه یعنی فرق زیادی بین قسمت سبز و سفیدش نیست، برگاش هم لول میشن، رشدش هم کمه

          1. النا گفت:

            سلام، گیاه گندمی من هیچکدوم از این مشکلات رو در حال حاضر نداره، فقط گاهی برگاش چروک میشن و نوک برگها میسوزه ولی مشکل بی آبی نداره، پس مشکل چیه؟! قارچ کش هم زدم

          2. هاله قنبر پور گفت:

            فکر کنم‌نور میخواد بازارش به فاصله دو متری پنجره ، نور زیاد ولی غیر مستقیم عالیه

          3. الی گفت:

            خاکش رو عوض کنید و جایی بذارید ک نورش متعادل باشه

          4. تاتا گفت:

            سبز کم رنگ یعنی کم آب می دیدی! رشد کم هم یعنی باید کود بدید یا خاکشو عوض کنید در فصل مناسب. چون خاک مواد مغذی کافی نداره.

    2. الهام گفت:

      ممنون خیلی کمکم کرد

  2. ناشناس گفت:

    سلام، وقتتون بخیر، گل گندمی ابلق من اون اوایل خرید تا دو سه ماه خوب بود ولی یه چند وقتیه ساقه های نزدیک گیاهچه خشک میشن و باعث شده گیاهچه هم پژمرده شه، آبیاری هر هفته دو بار و پشت پنجره جنوبی گذاشتم که نوردهی خوبی داره، علتش چی میتونه باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بهتره گیاهچه ها رو از گیاه جدا کنید تا گیاه بتونه انرژیش رو صرف رشد خودش بکنه. اگه مدتی بذارین بمونن ممکنه همونطور که گفتید خشک بشن. به کمک گیاهچه ها می تونید گیاه رو تکثیر و چندبرابر کنید.

      1. ناشناس گفت:

        ممنونم، آخه خیلی کوچیک هستن این گیاهچه ها طوری که اصلا نمیشه اونارو کاشت، به چه علت این طوری میشن؟ از خشکی آب و هوا یا آبیاری کم نمیتونه باشه؟

        1. کیانا والی گفت:

          بله ممکنه از کمبود رطوبت باشه. بهتره گیاه رو چند وقت یک بار با اسپری آب غبارپاشی کنید یا کلا داخل حمام بذارین تا رطوبتش تامین بشه. مخصوصا الان که هوا گرمه گیاه به رطوبت بیشتری نیاز داره.
          اگر هم می خواین گیاهچه ها رو تکثیر کنید خوندن این مقاله کمکتون می کنه: https://iranderakht.com/%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%AF%D9%84-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF/

          1. ناشناس گفت:

            خیلی ممنونم لطف کردید

    2. الهام گفت:

      خاک کندمی رو عوض کردم الان برگ ها زرد شده باید چیکارکنم

  3. ناشناس گفت:

    سلام، وقتتون بخیر
    من گل گندمی ابلق دارم اون اوایل گرفتن خوب رشد میکرد ولی الان یکی دو ماهی هست که نوک برگهاش به شدت داره میسوزه و خشک میشه، نور مستقیم آفتاب هم نمی بینه که بگیم از نور زیاده پشت پنجره جنوبی گذاشتم و فقط نور غیرمستقیم بهش می تابه، آبیاری هم هروقت خاکش خشک شد بهش آب میدم، علتش چی میتونه باشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا رطوبت گیاه کمه. به این روش رطوبتش رو بالا ببرید: در زیرگلدونی تعدادی سنگریزه بریزید و بعد روی اون ها رو تا نیمه آب پر کنید. بعد گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین. این طوری آب تبخیر می شه و رطوبت از سوراخ زهکش به گیاه می رسه. گندمی در کل به رطوبت زیادی نیاز داره و حتی بهتره گاهی در حمام گذاشته بشه.

      1. ناشناس گفت:

        خیلی ممنونم، یعنی هر روز آب رو روی سنگریزه‌ها بریزم و براش جزیره درست کنم؟ ان شاءالله که درست شه و گلم از بین نره

        1. کیانا والی گفت:

          هر وقت آب روی سنگریزه ها تبخیر شد دوباره آب بریزید. درست می شه نگران نباشید:)

          1. ناشناس گفت:

            سپاسگذارم، خیلی لطف کردید

          2. Caring star گفت:

            سلام وقتتون بخیر
            من یه گندمی دارم یمدتی بهش کود مایع دادم خیلی خوب بود بعد الان کلی بچه داده
            ولی تازه دیدم یکم بی جون شده و برگاشو جم کرده.
            نمیدونم بخاطر جاشه که تنگه یا چیز دیگه آیه چون نور مستقیم روش نیست پشت پنجره مشبکه!

  4. منصور گفت:

    سلام
    نوک برگ های گندمی داره زرد میشه و همینطور زردی میاد بالا.
    گیاه روی میزه از پنجره دو یا سه متری فاصله داره. یه مهتابی هم بالاشه. با فاصله سه متری . آبیاری هم هفته ای یباره.
    اگه لینک رو باز کنید متوجه میشید.

    http://s11.picofile.com/file/8406021350/0011.jpg

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه گیاه به تغذیه نیاز داشته باشه. می تونین با کود مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار تقویتش کنین. در ضمن گیاه گندمی یک گیاه رطوبت دوسته و برای تامین رطوبتش می تونین از روش ساخت جزیره کمک بگیرین. به این صورت که زیرگلدونی رو پر از سنگریزه کنید و بعد روی سنگریزه ها رو تا نیمه آب بریزید و در نهایت گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین. الان که هوا گرمه به آبیاری هم توجه بیشتری داشته باشید.

  5. رامش گفت:

    خیلی عالی بود. ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  6. حمید گفت:

    سلام …خیلی ممنون از اطلاعاتتون ….
    من گیاه گل گندمی قلمه زدم و کاشتم اما اصلا رشد نداره فقط برگهای تا ه ای که دراورده نصفه و انگار ناقص هستند به طوری که برگ های قبلی هنوز بزرگ نشده ، برگ جدید وراورده و اونه هم ناقص هستند اندازه برگهای جدید یک دهم حدود یک هشتم برگهای قدیمی هستند ….دلیلشو نمیدونم …لطفا راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا مواد مغذی گیاه کمه. از کودهای کامل با درصد فسفر بالا برای تقویت گیاه استفاده کنید.

  7. جعفری گفت:

    سلام من امروز به گل گندمی که دارم آب دادم ولی بعد یهو برگاش جمع شده علتش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  8. نازنین گفت:

    سلام گل گندمی خیلی سرو حال بود چند روز هست که برگاش شل شدن و خیلی بیحال هستند . مشکل گلم چی هست . ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ این مشکل ممکنه از آبیاری زیاد باشه. قبل از آبیاری چک کنید که رویه خاک خشک شده باشه.

  9. فاطی گفت:

    سلام گیاهم حالش خیلی خوب بود الان روش حشرات خیلیی کوچیک سیاه میبینم که اون برگ هایی ک پشه داره لکه های سفید مثل رد اب افتادن من چی کار کنم خیلی نگرانشم. ?

    1. شایان گفت:

      باعرض سلام و خدا قوت به شما ?‍♂️
      خواستم ازاطلاعات بسیار مفید و جامع ای که قرار دادید نهایت تشکر رو کنم . خدا خیرتون بده
      یاعلی

  10. فاطی گفت:

    سلام خسته نباشید گیاه من حالش خیلی خوب بود ولی امروز پشه های خیلی ریز سیاه رنگش میبینم که اون برگه هایی که شته داره لکه های سفید افتاده روش. نگرانشم. ?

  11. عباس گفت:

    باسلام..عالی بود.من.که خیلی استفاده کردم..سپاس

  12. A گفت:

    سلام گل گندمی من هم نوک برگاش سوخته درکنار پنجره جلوی نور شدید آفتاب نیست چکر کنم وضع گلم بهتر بشه

  13. الهام گفت:

    خاک کندمی رو تازه عوض کردم بعد سه یا چهار روز الان برگ ها زرد شده باید چیکارکنم

  14. الهام گفت:

    لطفا یکی بگه چیکار کنم کندمی هامو از خاک دربیارم داخل اب بزارم یانه بمونه تو خاک جدید ?

  15. امیر گفت:

    سلام گندمیم برگاش بسته شده تقریبا ۲۰ روز جاشو عوض کردم برا چیه

  16. قدیر گفت:

    سلام خسته نباشید
    اطلاعات خیلی خوب و کاملی دادید فقط نگفتید چرا گل گندمی دستک(رانر) نمی دهد؟

  17. علیرضا گفت:

    گل گندمی من نورش بسیار عالی هست ولی امروز صبح برگ های پایین ان شل شدن و به پایین افتادن و کلا برگ های سبزش درحال محو شدن است لطفا منا راهنمایی کنین

  18. علیرضا گفت:

    گل گندمی من نورش بسیار عالی ابیاری به موقع بود رشد خوبی هم داشت ولی امروز صبح بعد از اب دادن یه مرتبه تمام برگهای پایین شل شدن به پایین افتادن رنگ سبز برگها در حال محو شدن لطفا منا راهنمایی کنین

  19. امیرحسین گفت:

    سلام برگ های گندمی من خیلی بلنده چیکار کنم

    1. مرتضی گفت:

      از ته برگ هارو ببر نگران نباش دوباره در میاد

  20. رویا گفت:

    گندمی من حالت له شدگی داره نوکش خشک شده بعضی قسمتهاش نزدیک ریشه خشک شدآپارتمانیم

  21. مهسا گفت:

    تشکر مطلب خیلی کمکم کرد

  22. الی گفت:

    سلام خسته نباشید ….. برگ های گیاه گندمی من در عین سرحالی و تازگی ….. شکسته میشه و خم میشن ….. نمیدونم دلیلش چیه …. لطف میکنید راهنمایی کنید…. تشکر

    1. نیکا گفت:

      سلام من یه گل گندمی ابلق داشتم که خیلی سرحال بود الان ۲ماهی هست برگ های پایینش شروع کرد دونه دونه کامل زرد شد من اون تو اتاق و بغل دیوار و روبه روی پنجره غربی گذاشتم ولی سر برگاش سوخته و برگ های پایین تک تک زرد کامل شده و میوفته

      1. نیکا گفت:

        دلیلیش چیه خیلی نگرانم

  23. بقایی گفت:

    با سلام گل گندمی من نوکهاش زرد و خشک شده
    آبیاری و نوری که گفته بودین رعایت میشه اما باد کولر گازی بهش می خوره می تونه مشکل از این باشه؟

    1. Nii گفت:

      سلام
      ممنون از توضیحات عالی
      گیاه گندمی من رو به زردیه
      همیشه با آب آکواریم،آبیاری میشه،آیا کافیه یا نیاز به کودهای دیگر هم هست؟

  24. Nii گفت:

    سلام
    ممنون از توضیحات عالی
    گیاه گندمی من رو به زردیه
    همیشه با آب آکواریم،آبیاری میشه،آیا کافیه یا نیاز به کودهای دیگر هم هست؟

  25. فرشته گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    گل گندمی من خیلی سرحاله ولی سه تا از برگاش تا شده ،مثل حالتی که بخواد بشکنه،دلیلش چی میتونه باشه ؟

  26. نیکا گفت:

    سلام من یه گل گندمی ابلق داشتم که خیلی سرحال بود الان ۲ماهی هست برگ های پایینش شروع کرد دونه دونه کامل زرد شد من اون تو اتاق و بغل دیوار و روبه روی پنجره غربی گذاشتم ولی سر برگاش سوخته و برگ های پایین تک تک زرد کامل شده و میوفته

    1. نیکا گفت:

      الان برگاش لوله و زرد میشه

  27. من... گفت:

    سلام گل گندمی من پژمرده و بی حال میشه و برگ هایش آویزان میشه مشکلش چیه
    یک روز در میان آب یاری میکنم

  28. عاطفه گفت:

    سلام دو تا گلدون گیاه گندمی دارم اما یکی هم برگاش شل شدن هم دارن زرد میشن طبق مقاله شما زرد شدن برگ بخاطر گرما هست و شل شدن بخاطر سرما. الان باید چکار کنم نمیدونم حیفم میاد این یکی اینجوری شده لطفاً راهنماییم کنید. ا

  29. پارسا گفت:

    سلام من گل گندمی ام رو قلمه زدم خیلی رشد نداره الان دیدم پایینش لابلای برگهاش از دل خاک قارچ های قهوه ایی رشد کردند اومدن بیرون از دل خاک .علت چیه

  30. بهنام گفت:

    سلام. گیاه انکبوتی من برگاش دارن لوله میشن. پهن نیستن. علتش چی میتونه باشه؟

  31. علی گفت:

    اولین گل اپارتمانی که باهاش اشنا شدم گندمی بود . کاشتمش و علاقمند شدم. گل‌های دیگه خریدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *