گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه دراسنا بلالی را تکثیر کنیم ؟!

دراسنا بلالی یکی از اعضای خانواده دراسناهاست که همانند آن ها یک گیاه آپارتمانی مقاوم محسوب می شود. این گیاه چندین روش تکثیر دارد اما برای تکثیر دراسنا بلالی معمولا از روش قلمه زدن استفاده می کنند. قلمه دراسنا از ساقه آن تهیه می شود و تکثیر دراسنا از طریق برگ امکان پذیر نیست. در این مقاله با تکثیر دراسنا بلالی در آب یا خاک از طریق قلمه زدن آشنا می شویم. اگر شما هم به تکیر گیاهانتان علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه تکثیر دراسینا بلالی و کاشت دراسنا در خاک آشنا شوید.

دراسنا بلالی

دراسنا بلالی

روش های تکثیر دراسنا بلالی

1. قلمه گیری

قلمه انتهایی ساقه:

شاید گیاه دراسنا بلالی شما در طول زمان ارتفاع زیادی گرفته و شما از ظاهر آن راضی نیستید. بهتر است بدانید که می توانید با قلمه گرفتن از انتهای ساقه هم گیاه را به ارتفاع دلخواه برسانید و هم از قلمه تهیه شده یک گیاه جدید ایجاد کنید. نگران گیاه اصلی نباشید چرا که گیاه از قسمت برش جوانه زده و برگ های جدید تولید می کند. البته این فرایند ممکن است چند ماه طول بکشد. بهترین زمان قلمه گیری از اواخر زمستان تا اوایل بهار است. نحوه تکثیر دراسینا بلالی از طریق قلمه به صورت زیر است:

  • برش را درست در زیر خط برگ ها روی ساقه بزنید. حتما دقت کنید که قلمه انتهایی تعدادی گره در طولش داشته باشد.
  • قلمه تهیه شده را می توانید در گلدانی با خاک مرطوب بکارید. تکثیر دراسنا بلالی در آب از طریق قرار دادن قلمه در ظرف آب هم امکان پذیر است.
  • ریشه دار کردن قلمه در آب سریع تر اتفاق می افتد. شما می توانید روند شکل گیری ریشه ها را در طی این مدت زیرنظر بگیرید.
  • وقتی ریشه ها پدیدار شدند قلمه ها آماده انتقال به خاک هستند. شما می توانید قلمه ریشه زده را در گلدان جدید کاشته و گیاه جدیدتان لذت ببرید.
قلمه انتهایی ساقه:

قلمه انتهایی ساقه:

قلمه ساقه:

قلمه گرفتن از ساقه رایج ترین روش تکثیر گیاهان است. تکثیر دراسنا به این روش برای کسانی مناسب است که می خواهند به کی باره چندین گیاه جدید از یک گیاه بگیرند. ممکن است فکر کنید که با قلمه گرفتن از ساقه، گیاه مادری از بین می رود. اما این طور نیست. اگر حداقل نصف طول گیاه اصلی را باقی بگذارید، از محل برش رشد می کند و برگ های جدید می دهد. برای تکثیر دراسینا به این روش باید همان مراحل روش قبل را انجام دهید. با این تفاوت که این بار طول بیشتری از ساقه جدا می کنید. در ادامه:

  • ساقه جدا شده را به قسمت های حدودا 20 سانتی متری برش بزنید. دقت کنید که سر و ته قلمه ها مشخص باشد تا هنگام کاشت آن ها با مشکل مواجه نشوید.
  • در این مرحله می توانید به قلمه ها هورمون ریشه زایی بزنید تا فرایند تسریع شود. سپس قلمه ها را در خاک یا ظرف آب قرار دهید.
  • ظرف حاوی قلمه ها را در مکانی گرم و با نور غیرمستقیم قرار دهید.
  • ریشه زدن قلمه ها ممکن است زمان بر باشد. تا زمان ریشه دادن قلمه ها صبوری کنید و بعد می توانید آن ها را به گلدان موردنظرتان منتقل نمایید.
قلمه ساقه:

قلمه ساقه:

2. خوابانیدن هوایی ساقه

اگر هنوز درمورد قلمه زدن دراسنا مطمئن نیستید و می ترسید ظاهر گیاه اصلی را تغییر دهید می توانید از یک روش دیگر برای تکثیر و کاشت دراسنا در خاک استفاده نمایید. در روش خوابانیدن ساقه به جای این که اول قلمه ها را جدا و بعد آن ها را ریشه دار کنید، می توانید قلمه ها را متصل به گیاه مادری نگه داشته و همانجا ریشه دار کنید. برای این کار روی قسمتی از ساقه که می خواتهید ریشه بدهد یک زخم ایجاد کنید. محل زخم را با خزه اسفاگنوم و یک کیسه پلاستیکی محفوظ کنید. رطوبت را برای آن فراهم کنید تا بعد از مدتی شاهد پدیدار شدن ریشه های جدید باشید. بعد از ریشه زایی می توانید آن قسمت از ساقه را از گیاه مادر جدا کرده و به صورت جداگانه در خاک بکارید.

تکثیر دراسنا بلالی

تکثیر دراسنا بلالی

3. کاشت بذر

بهترین زمان کاشت بذر دراسنا اواخر فصل زمستان است. برای این کار بستری از خاکبرگ و شن تهیه کنید و بذرها را در آن بکارید. گلدان را در مکانی با نور خوب و نسبتا گرم نگهداری کنید. دمای 30 درجه را برای بذرها فراهم کنید تا جوانه بزنند. بعد از جوانه زدن می توانید آن ها را به گلدان جدید منتقل کنید.

کاشت بذر

کاشت بذر

 

1 دیدگاه در “چگونه دراسنا بلالی را تکثیر کنیم ؟!

  1. ش. امینیان گفت:

    سلام
    محتوی آموزشی بسیار خوبی است.
    ولی من یک دارسنا بلالی به ارتفاع دو متر و نیم با سن حدود ۱۲ سال دارم که به سقف آپارتمانم رسیده حدود یک متر پایین فاقد برگ و بقیه گیاهدارای برگ است.
    نحوه برش و طول هر برش را چقدر پیشنهاد میدهید؟
    ارتفاع گیاه اصلی بعداز برش چقدر باید باشد؟
    آیا با همین شرایط برایش مشتری دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *