گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

با شمعدانی عطری و روش نگهداری آن آشنا شویم

شمعدانی عطری  یکی از انواع شمعدانی است که دارای برگ های معطر می باشد. در صورت لمس برگ ها و خرد کردن آن ها می توانید عطر فوق العاده ی آن را استشمام کنید. بسته به گونه این عطر می تواند رایحه ای مانند گل سرخ، لیمو، شکلات و … داشته باشد. از برگ های این گیاه حتی می توان برای معطر کردن غذا استفاده کرد. در این مقاله گل عطر چای را به شما معرفی کرده و شما را با انواع شمعدانی عطری و شرایط نگهداری شمعدانی عطری آشنا می کنیم. اگر شما هم به پرورش این گل زیبا و معطر علاقه دارید، با ما همراه شوید.

شمعدانی عطری

شمعدانی عطری

با گل عطر چای آشنا شویم

گل عطر چای از خانواده شمعدانی ها بوده اما یک گونه جداگانه است. زادگاه اصلی این گیاه قاره آفریقا است اما امروزه در سراسر جهان پرورش داده می شود. رشد گیاه به صورت علفی بوده و معمولا حالت چوبی پیدا نمی کند. انواع یک ساله و چندساله از آن موجود است که نوع یک ساله بیشتر در مناطق سردسیر و نوع چندساله بیشتر در مناطق گرمسیر می روید. برگ های گیاه کرک دار بوده و لبه آن ها دندانه دار است. در اثر لمس و مالش برگ ها عطر آن ها ساتع می شود. این گیاه گل های کوچک 5 گلبرگی در رنگ های مختلف دارد. انواع شمعدانی عطری در رنگ های بنفش، قرمز و صورتی یافت می شوند. انواع گل های دو رنگ و ابلق هم در بین آن ها دیده می شود.

گل عطر چای

گل عطر چای

اسانس شمعدانی عطری و کاربرد آن

اسانس گل عطر چای روغنی فرار است که حاوی ترکیبات ژرانیول، سیترونلال، لینئول و … می باشد. این اسانس مشابه اسانس گل رز بوده رنگی مایل به سبز روشن دارد. روغن گل را تحت شرایط معینی به مدت 1 تا 2 سال نگهداری می کنند تا بوی آن ها قوی تر و یکدست تر شود. این اسانس در صنعت عطرسازی و آرایشی کاربرد دارد. از خواص اسانس گل شمعدانی معطر می توان به آرامش بخشی، افزایش اشتها و بهبود بیماری های پوستی اشاره کرد. همچنین این اسانس یک طعم دهنده معطر است. برگ های گیاه می توانند به صورت تازه در تمام طول سال مورداستفاده قرار بگیرند.

شمعدانی عطری

شرایط نگهداری شمعدانی عطری

نور

شمعدانی عطری گیاهی نوردوست است. البته باید دقت کنید که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. نور مستقیم باعث سوختن و آسیب برگ ها می شود. بهترین مکان برای نگهداری گیاه شرایط نور زیاد اما غیرمستقیم است. کمبود نور هم باعث رشد علفی و کم پشت شدن بوته گیاه می شود.

آبیاری

یک نکته مهم در نگهداری شمعدانی عطری آبیاری آن است. این گل در برابر کمبود آب و خشکی بسیار حساس است و به سرعت از بین می رود. به خصوص در فصول رشد گیاه باید مرتبا آبیاری شود. بهترین زمان آبیاری گیاه بعد از خشک شدن 2 سانتی متر رویی خاک است.

آب و هوا

این گل هوای گرم را بیشتر می پسندد. اگر می خواهید از گیاه اسانس تهیه کنید حتما باید شرایط رطوبتی محیط کاشت را در نظر بگیرید. رطوبت بیش از حد هوا باعث بیماری های قارچی مثل زنگ شده که خود باعث رریرزش برگ ها و کاهش اسانس گیاه می شود. هوای خیلی گرم و خشک هم باعث منتر شدن اسانس برگ ها می شود. گیاه به سرما حساس بوده و در دمای زیر 2 درجه از بین می رود. اگر گیاه را به صورت گلدانی نگهداری می کنید غبارپاشی آن برای تامین رطوبت ضروری نیست. برگ های گیاه کرک دار بوده و به همین دلیل رطوبت محیط برای آن کافی است. 

خاک

از خاکی با زهکشی بالا برای این گل استفاده کنید. ترکیب خاک باغچه، خاکبرگ و شن مناسب است. از خاک های سنگین و رسی برای آن استفاده نکنید. این خاک ها آب را در خود نگه داشته و در فصل سرما با یخ زدن آبی اطراف ریشه ها گیاه آسیب می بیند. خاک گل عطر چای باید غنی از مواد آلی و هوموس بوده و کمی خاصیت قلیایی(PH بین 7 تا 8) داشته باشد.

کوددهی

اگر کاشت گیاه در فضای آزاد انجام می شود به خاک آن مقداری کود دامی پوسیده اضافه کنید. در صورت نگهداری گیاه در گلدان برای تقویت آن می توانید در طی فصول بهار و تابستان هر ماه یک بار به آن کود کامل 20-20-20 طبق دستور بدهید.

کاشت شمعدانی عطری

برای کاشت گیاه یا می توانید از بذر شمعدانی عطری و یا روش قلمه زدن استفاده کنید. قلمه زدن از روش کاشت بذر شمعدانی عطری رایج تر بوده و بیشتر از این روش گیاه را تکثیر می کنند. برای تکثیر این گل می توانید قلمه های ساقه گیاه را در در اواخر تابستان تهیه کنید. ریشه زدن حدودا یک ماه طول می کشد و بعد از آن می توانید گیاهان جدید را کم کم در معرض نور بیشتر قرار دهید تا رشد خود را ادامه دهند.

کاشت شمعدانی عطری

کاشت شمعدانی عطری

 

2 دیدگاه در “با شمعدانی عطری و روش نگهداری آن آشنا شویم

  1. حواد گفت:

    با ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد شمعدانی عطری دادید. من شمعدانی عطری دلشتم بوته ان رشد هوبی کرد و بزرگ شد سپس در تابستان دو چچ تیر مرداد خشک شد با انکه در محیط ازاد در زمین در شمال کشور که گرم و مرطوب است قرار داشت. علت خشکی ان ویست و ممکن است فصلی باشد؟؟ و مجددا بذر ان همانجا بروید؟؟

    1. ناشناس گفت:

      آفتاب آن را سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *