گیاهان آپارتمانی, مقالات

چگونه دراسنا کامپکت را تکثیر کنیم ؟!

یکی از لذت بخش ترین کارها برای افرادی که از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند تکثیر و چند برابر کردن گیاهان موردعلاقه شان است. دراسنا کامپکت هم یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که تکثیر آن چندان دشوار نیست. اگر با نکات و روش تکثیر کامپکت آشنا باشید به راحتی می توانید خودتان این گیاه را در منزل تکثیر کنید.  در این مقاله با روش کاشت و تکثیر دراسنا کامپکت آشنا می شویم. اگر شما هم به تکثیر گل کامپکت و چند برابر کردن گیاهانتان علاقه دارید با ما همراه شوید.

تکثیر گل کامپکت

تکثیر گل کامپکت

تکثیر دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت تنها عضو معروف جنس دراسنا نیست که موردعلاقه طرفداران گل و گیاه آپارتمانی می باشد. دراسنا پرچمی، دراسنا بلالی، دراسنا لیمویی و … همگی به دلیل مقاومت بالا و نیازهای کم از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار محسوب می شوند. اما فقط نگهداری دراسنا کامپکت نیست که راحت است. این گیاه تکثیر بسیار ساده ای هم دارد که هر کس می تواند در منزل انجام دهد. ممکن است گیاهتان خیلی بلند شده باشد و ظاهر آن را دوست نداشته باشید. یا بخواهید به یکی از دوستانتان کگیاهی هدیه بدهید که خودش آن را پرورش دهد. ثکثیر دراسنا کامپکت می تواند به شما در این موارد کمک کند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا روش تکثیر گل کمامپکت را به شما آموزش دهیم.

تکثیر دراسنا کامپکت

تکثیر دراسنا کامپکت

 

روش های تکثیر دراسنا کامپکت

1. قلمه زدن

قلمه زدن دراسنا به دو طریق انجام می شود.

1. سرزنی شاخه ها:

یکی از راحت ترین روش های تکثیر گل کامپکت این است که سر شاخه ها را بریده و آن ها را ریشه دار کنید. قلمه زدن دراسنا به این روش هم در خاک و هم در آب امکانپذیر است. برای تکثیر دراسنا به این روش این مراحل را دنبال کنید:

  • سرشاخه ها را درست از زیر برگ ها برش بزنید. دقت کنید که قلمه گرفته شده حداقل یک گره در طولش داشته باشد. ریشه ها از این قسمت های سفید برجسته بیرون می زنند.
  • بعد از قلمه گیری می توانید آن ها را در خاک مناسب یا یک ظرف آب ریشه دار کنید. با قرار دادن قلمه ها در آب می توانید وضعیت آن ها را بهتر بررسی کنید و به راحتی رشد ریشه ها را مشاهده نمایید.
  • ظرف حاوی قلمه ها را در مکانی نسبتا گرم قرار دهید.
  • اگر این مراحل را در فصل گرم تابستان انجام دهید ریشه ها خیلی سریع پدیدار می شود. اما اگر قلمه زدن در زمستان انجام شود احتمالا مدت زمان بیشتری برای ریشه زدن نیاز است.
  • اگر قلمه ها را در آب ریشه دار کرده اید بهتر است آن ها را بعد از این که ریشه ها حدودا 2.5 سانتی متر شدند به خاک منتقل کنید. البته می توانید آن ها را همانطور در آب هم نگهداری کنید.

نکته: نگران ظاهر گیاه مادری اصلی نباشد. گیاه از محل برش شروع به رشد کرده و به زودی برگ های جدید تولید می کند. و ظاهر اولیه خود را به دست می آورد.

قلمه زدن

قلمه زدن

 

2. قلمه ساقه:

اگر می خواهید بیش از یک گیاه جدید تولید کنید نگران نباشید. شما با روش قلمه زدن ساقه می توانید یک دراسنا را به چند دراسنای جدید تبدیل کنید. برای قلمه زدن ساقه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قلمه هایی به طول 20 سانتی متر از ساقه بدون برگ گیاه جدا کنید. شما می توانید هر تعدادی می خواهید قلمه تهیه کنید فقط دقت کنید که هر قلمه حداقل چند گره در طول خود داشته باشد. حواستان باشد که گیاه اصلی را کاملا از برگ و ساقه خالی نکنید تا بتواند دوباره رشد کند و برگ های جدید بدهد.
  • قلمه های تهیه شده را در خاک مناسب و یا آب قرار دهید و منتظر بمانید. ریشه زدن این قلمه ها کمی بیشتر از روش قبلی طول می کشد.
  • بعد از مدتی خواهید دید که ریشه ها از پایین تره گره پدیدار می شوند. در حالی که بقیه گره ها شروع به تولید برگ های جدید می کنند.
قلمه ساقه

قلمه ساقه

2. خوابانیدن ساقه

دراسنا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تکثیر به روش خوابانیدن هوایی ساقه است. این روش هماننند قلمه زدن است با این تفاوت که ساقه ها قبل از جدا شدن به ریشه زایی تحریک می شود. برای تکثیر کامپکت به این روش کافیست یک چاقوی تیز، یک کیسه پلاستیکی و کمی خزه اسفاگنوم تهیه کنید. برای تکثیر گل کامپکت به روش خوابانیدن هوایی ساقه به این طریق عمل کنید:

  • قسمتی از ساقه با طول مناسب مدنطرتان را انتخاب کنید.
  • چاقو را ضدعفونی کررده و به کمک آن پوست قسمتی از ساقه را جدا کنید. طول این قپسمت باید بین 1 تا 2 سانتی متر باشد. در واقع باید روی ساقه گیاه یک زخم ایجاد کنید که دور تا دور آن قسمت از ساقه را بگیرد.
  • در این مرحله می توانید به محل زخم مقداری هورمون ریشه زایی بزنید.
  • خزه اسفاگنوم را درون کیسه پلاستیکی بریزید و آن را به دور ساقه زخم شده بپیچید.
  • ساقه بعد از مدتی از قسمت زخم شروع به ریشه دادن می کند.
  • بعد از این که ریشه زایی انجام شد می توانید ساقه را با احتیاط درست از زیر ریشه ایجاد شده قطع کنید. شما می توانید قلمه ریشه دار شده را به گلدان مناسب منتقل کرده و از گیاه جدیدتان لذت ببرید.
خوابانیدن ساقه

خوابانیدن ساقه

 

1 دیدگاه در “چگونه دراسنا کامپکت را تکثیر کنیم ؟!

  1. سمیرا گفت:

    بسیار عالی. ممنون از توضیحاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *