گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه گل بنفشه آفریقایی نگهداری کنیم ؟

گل بنفشه آفریقایی گیاهی گلدار با رنگ های متنوع مانند سفید ، بنفش ، آبی ، قرمز و صورتی است و یکی از زیباترین گل های آپارتمانی به شمار می‌آید. این گیاه علاوه بر گل، دارای برگ های مخملی می‌باشد که زیبایی آن را بیشتر کرده است. طرز نگهداری بنفشه آفریقایی در مقایسه با گلهای آپارتمانی دیگر بسیار آسان است و خواص خوراکی آن سبب جذب طرفداران زیادی به سمت این گل شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این گل زیبا و شرایط نگهداری آن بیشتر آشنا شوید.

خواص-خوراکی-گل-بنفشه-آفریقایی

 

با بنفشه آفریقایی بیشتر آشنا شوید

گل بنفشه آفریقایی در سال 1892 در کشور تانزانیا کشف شد. کاشف این گل یک نظامی آلمانی به نام سنت پل بوده است که نام علمی این گل ( Saintpaulia ) از وی گرفته شده است. این گل بر خلاف اسمش ارتباطی با خانواده بنفشه ها نداشته و فقط به دلیل شکل ظاهری و شباهت کمی به آنها به آن بنفشه آفریقایی می‌گویند.

بنفشه از انواع گل های آپارتمانی است که در شرایط نگهداری مناسب در تمام سال گل می‌دهد. طرز نگهداری بنفشه آفریقایی سخت نیست و با رعایت تعدادی از نکات می‌توانید این گل را برای مدت طولانی در خانه نگهداری کنید و باعث لطافت و زیبایی خانه خود شوید. این گل به دلیل بی تفاوتی خود به طول روز، امکان گلدهی در تمامی سال حتی در فصل زمستان را نیز دارد.

گل بنفشه آفریقایی تمایل زیادی به تکثیر دارد و به همین دلیل روش های زیادی از جمله قلمه زدن برای تکثیر آن وجود دارد. یکی از این راه ها، تکثیر از طریق برگ این گل است. در این روش برگ سالم را از گیاه جدا کرده و دم برگ را در آب قرار می‌دهیم پس از رشد ریشه ها، امکان کاشت آن فراهم است. متاسفانه تکثیر این گل از طریق کاشت بذر به ندرت انجام می‌شود.

انواع-گل-آپارتمانی

 

مشخصات کلی گل بنفشه آفریقایی

  • ارتفاع گل 6 الی 15 سانتی متر
  • گلبرگ های 5 تایی مخملی به قطر 2 الی 3 سانتی متر
  • برگ ها 2.5 الی 8.5 سانتی متر
  • دم برگ ها 2.5 الی 8.5 سانتی متر

گل بنفشه آفریقایی به عنوان هدیه

این گل به علت تنوع رنگ بالا، سادگی در نگهداری و تطبیق شرایط محل زندگی با آپارتمان شما به عنوان هدیه فوق العاده در فرهنگ های مختلف شناخته شده است. این گل به علت ارتباط قدیمی با مادران، یکی از هدایای جذاب برای روز مادر است، که علاوه بر نشان دادن محبت و علاقه شما به مادر در زیبایی محل زندگی شما نیز تاثیر بسزایی دارد.

گل-بنفشه-آفریقایی

 

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی

نور

بنفشه آفریقایی نیاز به نور برای رشد و گلدهی دارد. این نور نباید نور مستقیم خورشید باشد چون نور مستقیم باعث سوختگی این گل می‌شود. بهترین مکان برای قرارگیری بنفشه، مکانیست که گیاه در معرض نور های غیر مستقیم غربی و جنوبی باشد. اگر میخواهید گیاهتان تابش مستقیم نور خورشید را دریافت کند، بهترین زمان آن، اوایل صبح و اواخر روز می‌باشد.

در صورتی که دسترسی به نور برای گیاه ممکن نباشد. می‌توان از نور های ال ای دی و یا مهتابی برای رشد گیاه استفاده کرد. توجه داشته باشید این گل نباید بیش از 16 ساعت نور دریافت کند.

آبیاری

بهترین زمان برای آبیاری این گل زمانی است که سطح خاک گلدان خشک شده است. این گل به آبیاری زیاد حساس بوده و در صورت دریافت آب بیش از اندازه ریشه های آن پوسیده می‌شود. نکته مهم در آبیاری بنفشه این است که برگ های این گیاه باید همیشه خشک باشد. به این خاطر از اسپری کردن آب بر روی آنها خودداری کنید. در صورت خیس ماند برگها، بر روی آنها لکه هایی ظاهر می شوند.

بهترین روش آبیاری گیاهان، آبیاری از قسمت زیرین گلدان است و گل بنفشه آفریقایی را می توانید به 2 صورت از بالا و پایین آبیاری کنید. برای آبیاری از پایین می‌توانید گلدان را 30 دقیقه در زیرگلدانی پر از آب قرار دهید و سپس آب آن را خالی کنید.

نگهداری-گلهای-آپارتمانی

 

کوددهی

به علت سبک بودن خاک بنفشه آفریقایی و کوچک بودن گلدان، این گل نیاز به کوددهی دارد. شما می‌توانید از محلول رقیق شده کودهایی با فسفر بالا برای این گل استفاده نمایید.

دما

دمای 16 تا 25 درجه سانتی گراد برای این گل مناسب است. بنفشه گل مقاومی است و می‌توانید در دماهای بالاتر نیز به خوبی زندگی کند اما ممکن است از زیبایی آن کاسته شود. اختلاف دمای شبانه روز برای بنفشه آفریقایی، به گلدهی زودرس آن کمک می‌کند. در صورت بیش از حد سرد شدن محیط، گیاه ممکن است به بیماری هایی نظیر شپشک آردآلود مبتلا شود که باید برای فهمیدن علت و درمان بیماری های بنفشه آفریقایی اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

رطوبت

رطوبت نسبی محیط برای این گیاه کافیست اما در صورت بیش از حد خشک بودن هوا و کمبود رطوبت، برگها و غنچه های گیاه خشک می‌شود و در این زمان بهتر است یک ظرف آب در کنار گلدان قرار دهید.

خاک

ترکیب پیت ماس و پرلیت برای بنفشه آفریقایی بسیار مناسب است. این گل زیبا به بستری سبک، با زهکش بالا و قدرت نگهداری آب نیاز دارد.

تعویض گلدان

بنفشه آفریقایی به سالی یکبار تعویض گلدان نیاز دارد. چنانچه سایز گلدان نسبت به ریشه ها و بوته بزرگتر باشد، گیاه گل نخواهد داد.

طرز-نگهداری-بنفشه-آفریقایی

 

 

3 دیدگاه در “چگونه گل بنفشه آفریقایی نگهداری کنیم ؟

  1. ن. دریانی گفت:

    خیلی خوب تمام نکات کلیدی را در مورد بنفشه افریقایی توضیح دادید. ممنونم

  2. یکی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتتون

  3. محسن قهرمانپور گفت:

    سلام جوان سازی گیاه چگونه صورت میپذیرد .
    چرا در مکانی که قبلا بنفشه های من سرحال و رشد و گلدهی خوبی داشتن ولی الان هم کمرشد وکم گل شده اند واینکه یکی یکی گتهای من از بین میروند .لطفا راهنمایی کنید .ممنون و متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *