گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری بنفشه آفریقایی را درمان کنیم !؟

بنفشه آفریقایی به علت گل های زیبا و رنگ های متنوع همیشه یکی از گزینه های اصلی برای نگهداری در خانه می باشد. این گیاه به علت اهمیت کم به روز و شب می تواند در تمام سال برای شما گل بدهد و فضای خانه شما را متحول کند. انواع بنفشه آفریقایی، در حدود 1800 نوع است و تمامی آنها مناسب شرایط زندگی و رشد در محیط خانه می باشند.

با اینکه این گل جزو گیاهان قوی در آپارتمان می باشد، باز هم مانند دیگر گیاهان آپارتمانی گاهی دچار بیماری ها و آفاتی می‌شود. اما به صورت کلی این گیاه سرسخت در شرایط دشوار نیز بدون گل‌دهی می تواند به رشد خود ادامه دهد. در مقالات قبل راجع به شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی به صورت مفصل خوانده ایم. اکنون در این مقاله می‌خواهیم با بیماری و یا علت جمع شدن و افتادگی برگ بنفشه آفریقایی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. پس با ما همراه باشید.

کود بنفشه آفریقایی

بیماری ها و مشکلات انواع بنفشه آفریقایی

در این قسمت می‌خواهیم بیماری های بنفشه آفریقایی و مشکلاتی که می تواند در محیط آپارتمانی به آن دچار شود را بررسی می کنیم. این بیماری ها میتوانند علت جمع شدن برگ بنفشه آفریقایی ، علت افتادگی برگ های بنفشه آفریقایی و… باشند.

جمع شدن و افتادگی برگ های بنفشه آفریقایی :

جمع شدن و افتادگی برگ های این گل می تواند به دو دلیل اتفاق بیافتد: سرما و گرمای بیش از حد. این گیاه در دماهای پایین تر از حد زندگی خود برگ های خود را پژمرده و خم نشان می دهد. در گرمای بیش از حد هوا نیز، برگ های این گل خشک و خم می شوند که نشان می‌دهد نیاز به آبیاری دارد. در نظر داشته باشید از غبارپاشی بر روی آن خودداری نموده و ترجیحا از طریق بهترین روش آبیاری گیاهان، یعنی از پایین گلدان نسبت به آبیاری آن اقدام نمایید.

رنگ پریدگی برگ ها :

دلیل رنگ پریدگی برگ ها میتواند به علت نور زیاد و یا در مواردی کود دهی کم باشد. توجه داشته باشید کود دهی متناوب به این گل می تواند ضامن رشد و گلدهی همیشگی گل شما در طول سال باشد.

سیاه شدن برگ ها :

علت سیاه شدن برگ های گل بنفشه آفریقایی ، استفاده از براق کنندهای شیمیایی است.

برگ های زیاد ولی کوچک :

این مشکل به علت استفاده از گلدان کوچک است و در این زمان نیاز است گلدان را با گلدانی بزرگتر تعویض نمایید تا فضای رشد برای گل بنفشه آفریقایی فراهم گردد.

پوسیدگی گل بنفشه آفریقایی :

آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب باعث پوسیدگی این گیاه می شود. تنها در صورت خشکی خاک اقدام به آبیاری کنید و در طول فصول سرد آبیاری گل را کمتر کنید.

یکی از راه های آبیاری گل بنفشه آفریقایی، آبیاری از قسمت زیرین گلدان است که خطر پوسیدگی ریشه را کاهش می‌دهد. آبیاری در این روش به این صورت است که در زمان تعویض گلدان ، زیر گلدانی را از آب پر کرده و یک پارچه با عرض کم از سوراخ پایین گلدان عبور دهید. به وسیله این پارچه آب به آرامی به سمت گلدان رفته و نیاز گل به آب برطرف می‌گردد. در نظر داشته باشید پارچه با ریشه های گل تماس نداشته باشد.

علت-جمع-شدن-برگ-بنفشه-آفریقایی

 

آفات و کنه های گل بنفشه آفریقایی

ضعف باکتریایی :

علائم : قسمت های پوسیده‌ی قهوه‌ای مایل به قرمز تیره تا سیاه روی ریشه ها و تاج تشکیل می شود. گلبرگهای آلوده ظاهری روغنی دارند.

راهکار : گلدان را در فضای تمیز نگهداری کنید. قلمه ای از گیاه نگیرید و از دادن گرما و رطوبت زیاد خودداری کنید. گیاهان جدید را در جای دیگری نگهداری کنید.

آفت باتریتیس :

علائم : ضایعات کوچک آب روی گلبرگهای آسیب دیده تشکیل شده و به برگ ها انتقال می یابد. گلهای آلوده به سرعت از بین می روند.

راهکار : فضای بیشتری بین گیاهان را برای جلوگیری از رطوبت بالا ایجاد کنید. گلها و برگ های آلوده را جدا کرده و برای محافظت بیشتر از قارچ کش ها استفاده نمایید.

سفیدک پودری (Powdery Mildew) :

علائم : رشد قارچ سفید رنگ و آرد مانند روی برگها و گلها که باعث خشک شدن و مرگ آنها می شود.

راهکار : با استفاده از سموم خانگی قابل درمان است. اما در صورت زیاد بودن آفت و نتیجه نگرفتن از سم های خانگی باید از قارچ کش استفاده کنید. انواع قارچ کش هاس موجود در بازار این قارچ را از بین برده و از نابودی این گل زیبا جلوگیری می‌کند.

کنه سیکلامن :

علائم : کنه های سیکلامن آراکنیدهای ریز هستند و به همین ترتیب هشت پا دارند. آنها ممکن است به رنگ سفید، زرد یا قهوه ای باشند. از آنجا که آنها فقط 1/100 اینچ هستند، برای دیدن آنها احتمالاً به ذره‌بین نیاز خواهید داشت. کنه های سیکلامن تقریباً در تمام قسمت های بنفشه آفریقایی ، از جمله برگ ، ساقه و گل رشد می کند. این کنه ها از زیر برگ ها تغذیه می کنند به همین دلیل یکی از علائم آن ها پیچیدن و خم شردن برگ ها است

راهکار : برای رهایی از این کنه میتوانید سم مخصوص کنه سیکلامن را استفاده نمایید.

 

 

44 دیدگاه در “چگونه بیماری بنفشه آفریقایی را درمان کنیم !؟

  1. زهرا گفت:

    سلام. خسته نباشید.می خواستم بدونم این بنفشه از نظر ظاهری بیماری یا مشکلی داره؟لبه های برگ هاش لوله شده. می خواستم بدونم علتش چی میتونه باشه. البته اون سمت دیگر گلدون هم پاجوش درآورده. ممنون از پاسخ گویی تون. http://uupload.ir/files/ubym_۲۰۲۰۰۲۲۷_۲۲۲۱۳۰.jpg

    1. نیایش گفت:

      یک سوال داشتم برگ های پایینیه بنفشه آفریقاییم شل و قهوه ای شده باید چکار کنم ؟؟؟ لطفا کمک کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام احتمالا آبیاریتون زیاده. قبل از این که گیاه کامل بپوسه آبیاری رو متوقف کنید و تا خشک شدن کامل خاک آبیاری نکنید. خاک رو بررسی کنید که باتلاقی نشده باشه و زهکش گلدان باز باشه. در صورت لزوم باید خاک رو تعویض کتنید.

        1. شبنم گفت:

          سلام میخواستم بپرسم چرا دور برگای بنفشم خشک شدن اوایل دورش زرد رنگ شده بود ولی الان اون زرد ها خشک شدن نمیدونم چرا لطفا کمک کنید

      2. تارا بیات گفت:

        سلام من تازه چندتا بنفشه از یکی از دوستام خریدم ۲ تاشون حالشون خوبه اما ۳تاشون گلهاشون پژمرده شد و داره میفته و یکیشون برگش پژمرده و افتاده ولی سیاه و قهوه ای نشده.هوای خونمون هم خنکه و پشت پنجره با نور و بدون آفتابه.ممنون

      3. فرزانه شاهرضا گفت:

        سلام. وقت بخیر.
        من یک بنفشه آفریقایی دارم. در حین گلدهی، برگها چروکیده و بی‌حال شدن. ریشه‌ها آب خاک رو جذب نمی‌کردن و خاک همیشه خیس بود. تا اینکه چند روز پیش حس کردم روی ساقه کنه داره راه میره. سریع از داخل گلدون بیرون اوردم، ریشه رو شستم، افت‌کش زدم و داخل آب گذاشتم. همچنان بی‌حاله اما گلها به قوت خودشون باقی هستن. ممنون میشم راهنمایی کنین.

  2. مریم گفت:

    سلام
    متاسفانه در حین انتقال بنفشه آفریقایی به گلدان نصف ریشه بنفشه از زیر پاره شد خیلی ناراحتم نباید این اتفاق میفتاد خواهش می کنم راهنماییم کنید که چی کار کنم. بنفشم زنده میمونه؟

    1. نیلوفر گفت:

      هیچ مشکلی پیش نمیاد براش. نگران نباشید.

  3. هدی گفت:

    سلام خسته نباشید،میخوایتم بپرسم چرابنفشه افرقایی برگاش پیچیده وخمیده میشه وتوهم میره ورشدانچنانی نداره وتبدیل به چندتابته میشه؟؟

    1. محمد گفت:

      با سلام شما یه برگ بنفشه رو که میکارید ازش چندین گیاه در میاد باید بعد بزرگ شدن و دادن حدود 4 تا 5 برگ سالم و قوی اونها رو از هم جدا کنین وگرنه از نقاط مختلف برگها در میان و توی همدیگه گره میخورن و ظاهر زیبایی نداره همچنین رشدشون هم ضعیف میشه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  4. عبدالکریم عامری گفت:

    سلام وقت بخیر
    علت تاول زدن برگ بنفشه چی هست ؟و چگونه دمان میشود ؟
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      ریختن آب سرد روی برگ های گیاه باعث این مشکل میشه. اگر آب سرد روی برگ ها ریخت باید سریعا خشک کنید. همچنین آبیاری با آب سرد هم بهتره انجام ندید.

      1. ستایش گفت:

        سلام ببخشید یک سوال داشتم
        چرا گل بنفشه افریفایی ما گل نمیدهد

  5. حميد گفت:

    سلام وقت بخير
    بنفشه افريقايي من با اينكه هر ١٠ روز از پايين اي ميدم و سعني ميكنم كود گلدهي و يا تقويتي بهش بدم ( ١ قاشق چايخوري با ١/٥ ليتر اب – هر ٢٠ روز ) ولي رنگ برگهاش به زردي ميزنه. يعني سبز سبز نيست.
    در فاصله ١/٥ متري پنجره قرار داره بصورتي كه نور مستقيم بهش نميتابه

    ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه نور کافی نباشه براش. همچنین آبیاری رو بهتره با آب بدون کلر انجام بدین.

      1. ابراهیمی گفت:

        سلام بنفشه های من الوده به زردالود بودن دارو دادم ولی الان برگ ها شل شدن و اویزان شدند و ساقه ها هم همچنین شل شدن

    2. زهرا گفت:

      شما کود زیاد میدین،باید در هربار آبدهی اندازه ی نوک قاشق در یک و نیم لیتر آب بهش بدین

  6. محمد گفت:

    مامانم با ابلیمو و پنبه برگای بنفشه امو پاک کرد خیلی ناراحتم. خراب میشهههه؟چیکار کنیم خراب نشه؟یکارییییییی بگید بکنم هنوز اتفاقی براش نیفتاده

  7. سمانه گفت:

    سلام ی سوال دارم چیکار کنم بنفشه افریقایی گل بده وسر برگها مایل به قهوه ای شده بد تو گلدون پلاستیکی معمولی هست ایا باید گلدون تو این فصل عوض کنم و پشت پنجره شمالی گذاشتم ممنون میشم راهنمایی کنید سپاس

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ برای این که بنفشه گل بده نورش باید کافی باشه آبیاری زیاد نباشه و گلدون بزرگ نباشه. کود گلدهی هم می تونه به گل دادن گیاه کمک کنه. اگر یک سال از تعویض گلدان گذشته می تونین هم خاک و هم گلدون رو تعویض کنید.

  8. M.G گفت:

    سلام، بنفشه من دو تا هستن که برگاشون تازگیت انگار گرد و غبار نشسته، امکان داره که قارچ گرفته باشن؟؟؟
    باید چیکار کنم؟؟؟ ۳ تا دیگه هم دارم، احتمال داره به اونا هم سرایت کنه اگه قارچ باشه؟؟؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht
      و اینکه بله بعضی از قارچ ها می تونن سرایت کنند. البته اول باید گیاهتون بررسی بشه تا ببینیم قارچ هست یا خیر.

  9. ایمان گفت:

    سلام گل بنفشه من اصلا رشد نمیکنه از موقعی که گرفتم همونجور مونده چیکار کنم رشد کنه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام کود بهش دادین؟ ممکنه به کود تقویتی نیاز داشته باشه.

  10. سپهر گفت:

    روی برگ های بنفشه ی من سوراخ میشه چکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا آفت هست. گیاه رو بررسی و اگر آفت دیدین از سموم آفت کش مخصوص استفاده کنید.

  11. نیایش گفت:

    یک سوال داشتم برگ های پایینیه بنفشه آفریقاییم شل و قهوه ای شده باید چکار کنم ؟؟؟ لطفا کمک کنید

  12. ريحانه گفت:

    سلام بنفشه من برگهاي پايينش تقريبا سفيد شدن ولي برگهاي بالا سبز تيره دليلش چيه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام منظورتون از سفید شدن چیه؟ اگر برگ ها به نظرتون بی رنگ شدن به معنی کمبود مواد مغذی هستش. می تونین گیاه رو با کود تقویت کنید. اگر هم در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار داره اونو به محیطی با نور غیرمستقیم منتقل کنید.

  13. زیبا جلالی گفت:

    با درود
    بنفشه افریقایی ام بیش از 8 سال است که دارم. تا دو سه روز پیش هم پر از گل و غنچه بود اما یک دفعه برگ های افتاد و نرم شد. و وسط گیاه برگ های کوچک سفید و خشک شده. خیلی نگرانم که خشک بشه. چون دقیقاً همین اتفاق برای یکی دیگر از گلدان بنفشه افریقایی ام که گلدانش را عوض کردم که جای بیشتری داشته باشد ، بلافاصله افتاد. لطفا راهنمایی کنید که نجاتش بدهم. ممنون
    در ضمن چطوری می توانم عکسش را بفرستم؟

  14. setayesh گفت:

    سلام یک سوال داشتم چرا گل بنفشه افریغایی ما گل نمیدهد

  15. امیر گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    عذر میخوام بعضی از برگ های بنفشه آفریقایی های من از نوکشون سیاه شدن که این برگها از توقه بیرونی گیاه هست ممنون میشم علت رو بهم بگین

    1. سایدا گفت:

      سلام گل بنفشه آفریقایی من اصلا رشد نمیکنه و از پایین ساقه خیلی کم قهوه ای و خم شده
      آب تصفیه شده بهش می دم و روی سرامیک توی حال خونه نگهش میدارم و بهش نور خوب میرسه و فکر کنم داره میپوسه
      میشه راهنماییم کنید
      ممنون از پاسخ گوییتون

  16. فائزه گفت:

    سلام وقت بخیر
    هنگام جدا سازی پاجوش بنفشه کل ریشه ی پاجوش قطع شد. در خاک مرطوب گذاشتم. گیاه زنده میمونه؟

  17. سارا گفت:

    سلام وقتتون بخیر، گل من خیلی سرحاله و رشدش خوبه، ولی یک دفعه گل هاش لک های سفید زده بعضی ها بیشتر بعضی ها کمتر و بعضی ها اصلا نداره! و برگ ها هم سالم هستن! نه پورده که پاک بشه و نه چیز دیگه از خود گله انگار که یه شبه تصمیم گرفته ابلق بشه! غیر عادیه و فکر کنم آفت باشه. میشه کمک کنین!!!

  18. رضا گفت:

    سلام یه بوته گل آفریقایی داریم یه سال گل داده بوده و جاش رو عوض کردیم و جلو پنجره اتاق خواب و گرم هم نیست زیاد کل برگها ریخته آیا ریشه زنده هست و میشه احیا بشه؟

  19. پویا گفت:

    سلام من یه قلمه از بنفشه آفریقایی دارم تا دو هفته پیش حالش خیلی خوب بود ولی امروز رفتم دیدم لکه ها ی قهوه‌ای روش افتاده لطفاً کمک کنید

    1. برادران گفت:

      سلام بنفشه های من الوده به زردالود بودن دارو دادم ولی الان برگ ها شل شدن و اویزان شدند و ساقه ها هم همچنین شل شدن

  20. امیر گفت:

    سلام
    بنفشه آفریقایی دارم ساقه هاش رنگ قهوه ای شدند و برگاش هم جمع شدند

  21. لیلی گفت:

    سلام . بنفشه من روی ساقه و برگاش سفیدک پوری داشت. سم مخصوص سفیدک پوری رو روی گلم آبپاشی کردم ولی بعدش تمام ساقه هاش شل شدن و افتادن. میشه راهنماییم کنین چطور گلمو نجات بدم؟؟ ممنون میشم

  22. ملینا گفت:

    سلام روزتون بخیر بنفشه من بی حال شده برگاش لس شده و آویزونه
    بعد پایین ساقه هاش نزدیک سطح خاک، یه چیزای زردی روی ساقهاش زده که بعد اون برگاش و ادامه ساقش دیگه سبز نیست قهوه ای رنگ و بی حال شده.

  23. آززو گفت:

    سلام گلدون بنفشمو عوض کردم اما پژمرده شده و برگاش داره میریزه مواظب بودم ریشه آسیب نبینه و هوا نکشه چیکار کنم گلم از بین نره

  24. سارا گفت:

    سلام خوبین ببخشید بنفشه من یه قسمتی هایی از ساقه قبل از این که به برگ برسن انگار داره خودش خودش رو میخوره چرا این جوری میشه و راهکارش چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *