گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

با نحوه ی کاشت و تکثیر گل شمعدانی آشنا شوید

همه‌ی ما با شنیدن نام گل شمعدانی، تصاویر زیبای حیاط های نقلی و حوض دار خانه های قدیمی در ذهنمان سبز می‌شود. همان هایی که گلدان های شمعدانی قرمز و نارنجی و صورتی برروی پله ها و لبه‌های حوض آنها خود نمایی می‌کرد. شمعدانی گیاهی زیبا و مقاوم است که قبلا به طور کامل با شرایط نگهداری آن آشنا شده‌ایم. اما در این مقاله میخواهیم با روش قلمه زدن شمعدانی آشنا شویم تا برای همیشه این گیاه گلدار زیبا را داشته باشیم و با تکثیر آن، این زیبایی را به عزیزانمان نیز هدیه دهیم.

روش-قلمه-زدن-شمعدانی

انواع روش تکثیر شمعدانی :

تکثیر شمعدانی معمولا به دو روش 1. کاشت بذر و 2. قلمه زدن انجام می شود که روش قلمه زدن شمعدانی بسیار ساده تر و متداول تر است. تکثیر شمعدانی بسیار ساده اما پر نکته است و جزئیاتی مانند زمان قلمه زدن شمعدانی ( بهار تا اواسط پاییز ) و طریقه نگهداری از قلمه ها و بذر ها، برای داشتن گیاهی جدید و زیبا تاثیر بسزایی دارد. در ابتدا با روش قلمه زدن شمعدانی آشنا می‌شویم :

1. قلمه زدن شمعدانی :

گام اول :

برای تکثیر شمعدانی به این روش از ساقه های سبز اصلی و چوب مانند شمعدانی استفاده میکنیم. در ابتدا قلمه های با اندازه های حدود 8-12 سانتیمتر دارای 2 یا 3 گره را از گیاه اصلی جدا میکنیم.توجه داشته باشید که حتما اینکار را با چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی انجام دهید.

تکثیر-شمعدانی

گام دوم :

بعد از بریدن قلمه، همه‌ی برگ‌ها و شاخه های اضافی روی آن را حذف میکنیم به طوری که تا 5 سانتی متر فقط ساقه بماند.  برگ های موجود در انتهای قلمه را نگه میداریم و اگر برگی در بین آنها وجود دارد که بریده شده است و یا ظاهری بیمار دارد را نیز حذف می‌کنیم.

تکثیر شمعدانی

گام سوم :

برای گرفتن نتیجه بهتر و سریعتر می توانید انتهای ساقه را درون هورمون ریشه زایی فرو کنید. این هورمون هم سرعت ریشه زایی را بالا می‌برد و هم آلودگی های بعد از قرار گرفتن ساقه در خاک، که ممکن است باعث بیماری قلمه شمعدانی بشود را کاهش می‌دهد.

روش تکثیر شمعدانی

گام چهارم :

قلمه ها را میتوان در خاک و کود آماده و یا مخلوط کوکو پیت و پرلیت کاشت. بعد از کاشتن قلمه ها، آنها را به مدت یک هفته در محیطی نیمه تاریک نگهداری کنید تا انرژی گیاه به جای رشد برگ، محدود به ریشه زایی شود. بعد از این طی این مدت قلمه را به مکانی پرنور، مانند کنار پنجره منتقل کنید.

 

قلمه زدن شمعدانی

گام پنجم :

برای حفظ رطوبت گیاه، راههای زیادی وجود دارد و یکی از این راهها کشیدن یک کیسه پلاستیکی روشن برروی گلدان است. توجه داشته باشید که در این مدت، قلمه‌ها را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و سعی کنید بستر کاشت مرطوب باشد.

تکثیر شمعدانی

گام ششم :

اگر از نایلون بر روی قلمه ها استفاده کرده‌اید باید توجه داشته باشید که در صورت وجود نداشتن تهویه مناسب، قلمه ها کپک خواهند زد. پس یا روی نایلون سوراخ های ریزی ایجاد کنید که هوا جریان داشته باشد و یا هر روز نایلون را از روی آنها بردارید  تا قلمه‌ها هوا بخورند.

 

گام هفتم :

در بهترین شرایط 3 الی 4 هفته و در بدترین شرایط 6 الی 8 هفته، ریشه دهی قلمه ها زمان می‌برد. اگر تکثیر را از اواسط بهار آغاز کرده باشید، بعد از ریشه دهی قلمه، هوا رو به گرمی می‌رود فصل رشد آنها آغاز می‌شود. در این زمان بهتر است یک گلدان برای قرار دادن قلمه ها در نظر بگیرید. بعد از قرار دادن آنها در گلدان اصلی، قلمه را سرزنی کنید تا گیاه به رشد شاخه های جانبی تشویق شود و گلدانتان پر شود. در صورت مهیا بودن همه‌ی شرایط، بعد از چند هفته شما یک گلدان شمعدانی زیبا و پر خواهید داشت.

روش تکثیر شمعدانی

 

تا اینجا قلمه زدن شمعدانی را فراگرفتیم، با ما همراه باشید تا در ادامه با تکثیر شمعدانی از طریق بذر نیز آشنا شویم.

 

2. روش تکثیر شمعدانی با بذر :

گام اول :

در ابتدا سوراخ‌هایی با عمق حدود نیم سانتیمتر و با قطری دو برابر قطر بذر روی خاک ایجاد میکنیم. از خاک کوکوپیت یا ترکیب پیت ماس استفاده میکنیم. بذر را درون سوراخ ها گذاشته و روی آن خاک میریزیم و سپس روی آن را به آرامی با آب پاش مرطوب کرده و با نایلون میپوشانیم  و در دمای 20 درجه قرار میدهیم.

تکثیر شمعدانی از طریق بذر

گام دوم : 

در این مرحله باید بسیار مراقب باشید که گیاه کپک نزند برای جلوگیری از این مشکل هر چند وقت یکبار هوادهی را انجام دهید.

 

گام سوم :

مدت 3 الی 7 روز زمان می‌برد تا بذرها جوانه زنی کنند و در این مدت باید توجه کرد که هر موقع خاک خشک شد با اسپری خاک را مرطوب کرد.

 

گام چهارم :

زمانی که جوانه ها برگدار شدند روی نایلون یک سوراخ ایجاد کرده و در محلی نورگیر با نور غیر مستقیم قرار میدهیم. بعد از یک هفته سوراخ دیگری ایجاد کرده و این کار را انقدر در طول زمان انجام میدهیم تا گیاه به هوای بیرون عادت کند. بعد از چند هفته گلدان ها حاوی ساقه ها و برگهای زیبای شمعدانی خواهد شد و می‌توانید از این گل زیبا نهایت لذت را ببرید.

زمان قلمه زدن شمعدانی

51 دیدگاه در “با نحوه ی کاشت و تکثیر گل شمعدانی آشنا شوید

  1. احمد گفت:

    سلام
    علت سیاه شدن قلمه چیست؟
    علت خشک شدن برگهای سبز بدون اینکه زرد شوند
    علت عنچه ها به گل کامل تبدیل نمیشن یا غنچه ها خشک شده یا گل ضعیف و پژمرده میشوند
    با سپاس از شما

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام دو دلیل برای سیاه شدن ساقه قلمه ها وجود دارد: 1-آبیاری بیش از اندازه و مناسب نبودن زهکش خاک که موجب تجمع آب و پوسیدگی ریشه و ساقه میشود.
      2-آلوده بودن خاک که موجب بیماری قارچی ریشه و سیاه شدن قلمه می شود.
      برای پیشگیری از ایجاد این مشکل سعی کنید قبل از کاشت قلمه ها را با سم قارچ کش ضد عفونی کنید و هنگام جدا کردن قلمه ها از وسایل تمیز و د عفونی شده استفاده کنید.
      لوله اي شدن برگ ها بر اثر تغييرات درجه حرارت(سرما ويا گرماي زياد) ونيز وجود افت وبيماري در گياهان ،نور زياد،آبياري کم و يا بيش از اندازه و نامناسب و… ممکن است ایجاد شود.

      1. سودابه طاوسی گفت:

        سلام ساقه های شمعدانی من بلند شده واز قسمت پایین خالی چگونه قلمه بزنم با تشکر

        1. ........ گفت:

          سلام . برای پرپشت شدن باید سر گلی رو که قلمه زدید رو کوتاه کنید تا اون گیاه بیشتر انرژی اش را صرف بلند شدن و سر گل نکند و صرف پرپشت شدن کند . همچین باید برگ های سر گلتون رو تا جای ممکن کوتاه کنید تا انرژی بیشتری صرف پرپشت شدن باشه . میتونید از کود برای تقویت گیاهتون استفاده کنید .

    2. مدیر سایت گفت:

      چون احمد جان باید چند هفته یکبار هوادهی را انجام بدهی اگر انجام ندهی پژمرده و سیاه می شوند

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از این که تجربتون رو به اشتراک گذاشتین.

    3. زهرا گفت:

      با سلام آبیاری زیاد یکی از علتهای سیاه شده ساقه میباشد.

      1. اتوساملاعلی گفت:

        میشه بفرمایید ابیاری چگونه باشه یعنی برای قلمه چند روز بچند روز باشه؟اب در چه مقداری باشه یعنی چقدراب بدهیم اززیرگلدان بیرون بزنه یا فقط نم دارکنیم خاک را ؟

  2. محمدصادق رضایی گفت:

    سلام.عزیزم .شمعدانیهای ما که درجلوی پنجره نگهداری میشودوتازه خرداری کردیم شروع شده بهپلاسیده شدان برگها چه کار باید انجام دهم .قبلآازراهنمایی شما کمال تشکررادارم

  3. مجتبی گفت:

    سلام وقتی قلمه هارو داخل خاک قرار میدیم باید آب بدیم یا نه

  4. عبداللهی گفت:

    سلام زمان کاشت شمعدونی الان خوب است؟

  5. محمد گفت:

    سلام
    ممنون بابت مطالب خوب و کامل و البته با تصاویر عالی

    1. محمد گفت:

      سلام خسته نباشید دوستان عزیز برای رشد هرچه بهتر گیاه مخصوصا درخانه از قرص فروس سولفات یا همون قرص اهن استفاده کنید زیاده روی هم نشه یکدونه بزارید پای گل براچندهفته کافیه خیلی تورشد گیاه تاثیر داره /

  6. محمد گفت:

    کاش جواب این سوالات رو میدادی.
    هم سوالات بقیه هم جواب میدادید و هم احترام به مخاطبین بود

  7. مجتبی گفت:

    سلام. دوستان از پودر دارچین میتوانند برای ریشه زایی و پیشگیری از قارچ استفاده بکنند

    1. Sima گفت:

      کجای گل دارچین بزنیم ریشش؟

      1. کیارش گفت:

        سلام به قسمت بریده شده قلمه قبل از گذاشتن در خاک برای ریشه زایی بهتر وآلوده نشدن

        1. مهدیس حسن زاده گفت:

          سلام خسته نباشید من قلمه هامو داخل آب میزارم تا ریشه بدن آیا این کار اشتباهیه؟

          1. مرتضی گفت:

            اگر برگ داشته باشند و دما مناسب باشه داخل آب دوام میارن و در دراز مدت ریشه هم مین،داخل آب یک قاشق پودر دارچین و یک عدد قرص آهن و آسپرین که له شده و با آب حل شده بریزید.

  8. Ali.T گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما … لطف بفرمایید در مناطقی که هوا گرم است مانند جنوب ایران … برای داشتن گل شمعدانی چه باید کرد من هرچی تلاش کردم بی نتیجه بوده .. درضمن اینجا سیستم خنک کننده گی منزل اسپیلت هست . تراس منزل بنده رو به شمال شرقی هست و مقدار افتاب فقط صبح ها دارم . ممنون میشم راهنمایی کنید

  9. هانیا گفت:

    سلام وقت بخیر شمعدانی تمام سال گل داره؟ اوایل اردیبهشت میشه بذر رو کاشت؟

    1. ماری گفت:

      سلام،اگه شرایطش تکی باشه بله .شمعدونی من کل فصل گل می‌ده.تو بهار و تابستون پاییز تو بالکن هست و زمستون تو خونه پشت پنجره که نور کافی داره.تو فصل بهار و تابستون آهن و کود ۱۰۱۰۴۰ رو هر ماه و به فاصله ۱۵ روز به میزان آبیاری بهش میدم ولی از پاییز تا اواسط اسفند نهایتا ۲ بار این کار رو انجام میدم. دقت کنید کود و آهن با هم دیگه به گل داده نشه و اون ۱۵ روز رعایت بشه.ابیاری هم حتما خاک کمی خشک باشه بعد آبیاری کنید .شمعدونی به آب یاری زیاد حساسه.برگ ها و سابقه گل های که پژمرده هستن رو حتما بچینید. در ضمن از شستن و آبیاری بیش از حد برگ‌های شمعدونی خودداری کنید

    2. موتا گفت:

      قرص چیه.فروس چیه این مزخرفات چیه.شمعدانی رو با دست بشکن به اندازه ده الی پانزده سانت فرو کن تو خاک .خاک نرمتر بهتر.خودش زیاد میشه.اون احمقی که میگه قرص فروس بزار هر سه هفته یکبار یک شیاد و دزده.مگه شمعدانی از این سوسولبازیا داره.یک گیاه سگجان ومقاومه .آب هم کم میخواد .

  10. پریا گفت:

    سلام .
    من شمعدونی کاشتم ولی درحد ۵ سانت ریشه هم ده ولی برگ کوجیک میزنه خشک میشه و حالا دوتا برگ خیلی کوجیک زده ولی نمیدونه ردش کنن ا نه. جیکار کنم؟رشد میکنه ینی؟
    کو خاصی باید بزنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله علت کوچک بودن برگ ها کمبود مواد مغذیه. می تونید با کود مخصوص شمعدانی که در سایت هم موجوده تقویتش کنید.

  11. سجاد گفت:

    به شمعدانی آب برنج بریزید ببینید چقدر تاثیر داره در رشدش هرچقدر آب برنج غلیظتر بهتر
    من هر موقع آب برنج می ریزم انگار جون گرفته باشه یه عالمه برگ جدید شروع به رشد می کنند

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بسیار جالب
      ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارین.

    2. م گفت:

      آب برنج خیس شده ؟ یا آب برنجی که در حال پخته و سرد شده برا آبکشی و پخت؟

      1. سجاد گفت:

        آب برنج خیس شده

  12. سجاد گفت:

    به شمعدانی آب برنج بریزید ببینید چقدر تاثیر داره در رشدش هرچقدر آب برنج غلیظتر بهتر
    من هر موقع آب برنج می ریزم انگار جون گرفته باشه یه عالمه برگ جدید شروع به رشد می کنند.

  13. یا مهدی عج الله یا فاطمه الزهرا س گفت:

    سلام خسته نباشین. من امروز گل شمعدانی رو قلمه زدم گذاشتم توی آب .چند روز دیگه ریشه میده؟چه مدت باید توی آب باشه؟بعد از اینکه ریشه داد چه خاکی براش مناسبه؟ و محیطشم گذاشتم تو حیاطمون جلو سایه ایا دماش خوبه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام زمان ریشه زدن بستگی به شرایط داره و چندین هفته طول می کشه. برای کاشت هم بستر خاک و کود آماده مناسبه. محیط نگهداری قلمه ها نباید نور زیادی داشته باشه و ترجیحا سایه باشه. دمای معمولی 18 تا 24 درجه هم مناسبه.

      1. نیلوفر گفت:

        سلام بعد از کاشت تو خاک باید به قلمه ها آب بدیم؟

  14. Hanieh sh8181 گفت:

    سلام خسته نباشین ممنون از مطالب مفیدتون
    من امروز یه گل شمعدونی قلمه زدم و گذاشتم تو اب سوالم اینه که چند روز دیگه ریشه میزنع؟بعد از ریشه زدن چه خاکی براش مناسبه؟وتا چه مدتی اون رو در جای نیمه تاریک بزارم ؟

  15. شایسته گفت:

    سلام.چرا بیشتر ساقه های شمعدونی ما از راخل بوته خشک میشه؟چرا وقتی نوک ساقه شکسته میشه کل ساقه خشک میشه؟

  16. محبوبه جوادپور گفت:

    سلام وقت بخیر
    در روش تکثیر شمعدانی با بذر، مقدار بذر مصرفی چقدر باید باشه؟ یعنی در هر حفره چند تا بذر قرار بدهیم

  17. شرافت گفت:

    سلام شمعدانی داخل آب بذاریم ریشه میدهدیامستقیم بایدداخل آب بذاریم

  18. مهدی گفت:

    لطفاً جواب بدین من مشکل دارم الان ۳-۴ هفته هست که من بذر هامو کاشتم هیچی رشد نکردن!!
    روزی سه بار بهش آب میدم و توی کوکوپیت کاشتمش اما روش نایلون نزاشتم
    لطفاً کمک کنید التماس میکنم ??

    1. مهدی گفت:

      چه خبرته روزی سه بار آب میدی؟؟ نباید خاکش خشک بشه نه اینکه ارن همه آب بدی غرقابی بشن. روش نایلون بکش اما چند تا سوراخ داشته باشه نایلون.

  19. علیخانی گفت:

    وقت بخیر ممنونم از اینکه تجربه هاتون رو در اختیار ما قرار میدید سوالم این هست که قلمه های شمعدانی رو میشه مستقیما داخل باغچه کاشت؟؟یا اول باید در گلدان بکاریم بعد در باغچه؟

  20. آناهیتا گفت:

    اول تو گلدون بکار،بعد ریشه که زد و بعداز مدتی بزرگتر شد میتونی تو باغچه انتقالش بدی

  21. محمد گفت:

    باعرض سلام ببخشید بعضی ازشمعدانیها رادرخاک رس و برخی دیگر رادرخاک سبک پرورش میدهند

  22. احمدی گفت:

    باسلام
    داخل آب میشه کاشت

  23. Ali گفت:

    سلام
    اهواز هوا بشدتدر تابستان گرم میشود،
    میتونم از گل شمعدونی قلمه بگیرم و تا مهر و آبان ماه در فریزر نگهداری کنم و مجددا کاشت کنم؟
    اگه مقدور هست توضیح بدید،
    ممنونم

  24. Ali گفت:

    سلام
    میتونم در تابستان ها که هوای اهواز بشدت گرم میشد قلمه شمعدانی را فریز کنم و بعد از مهرماه مجددا از فریزر خارج و کشت کنم،
    ممنون میشم توضیح بدید

  25. ماندانا گفت:

    من شمعدانی در اب قرار دادم ولی چندین برگ اون خشک شد و کمی از ساقه اش هم پوسید نباید کنار پنجره باشه؟ از آسپرین در اب قلمه ها میشه برای ریشه دهی استفاده کرد؟ باید حتما در ماسه بگذارم؟ ماسه دریا میشه؟ از پودر دارچین برای قارچ کشی میشه استفاده کرد؟ مکان کم نور یعنی نور فیلتر شده پنجره یا دور تر نور؟؟ ممنونم از پاسخ

  26. موسی گفت:

    سلام، من برج 3 کاشتم، سبزشدن، باید بذرها قوی وسالم باشند، سطحی بکار، هرروز کمی اسپری کن، هرروز نایلون روش برداریه نگاه کن که هواش هم عوض بشه، ولی باید خوصله داشته باشی، دیر سبز شدن، اما جواب داد

  27. مستر گل گفت:

    سلام من انواع شمعدانی ها رو دارم تو هر رنگ ، همه ی مدل ها رو حتی تو زمستون به گل رسوندم ولی شمعدانی عطری رو با اینکه ۱ سال هست ولی حتی تو بهار هم گل نداده و تا غنچه میده خشک میشه کسی دلیلش رو میدونه؟

    1. تارا گفت:

      گیاهتون کود لازم داره

  28. محسن گفت:

    میشه قلمه ی شمعدانی هلندی رو تو آب قرار داد تا ریشه کند؟

  29. کیارش گفت:

    سلام به قسمت بریده شده قلمه قبل از گذاشتن در خاک برای ریشه زایی بهتر وآلوده نشدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *