گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه گیاه سینگونیوم را تکثیر کنیم ؟!

سینگونیوم گیاهی زیبا و سریع الرشد است که با افزایش سن، ساقه های ضخیم و نرم آن تمایل دارند تا شاخ و برگ بیشتری داشته باشند و این شاخ و برگ متراکم سبب افتادگی آنها می‌شود. برای داشتن یک سینگونیوم متراکم و زیبا بهتر است که از افتادن ساقه ها جلوگیری کنید و آن ها را هرس کنید. در زمان هرس می‌توانید گیاه خود را تکثیر کنید و از آن چند گلدان کوچکتر درست کنید. تکثیر سینگونیوم از طریق ریشه زایی قلمه ساقه انجام می‌شود و بسیار آسان است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با 2 روش ساده تکثیر سینگونیوم از طریق قلمه ساقه آشنا شوید.

تکثیر سینگونیوم

تکثیر سینگونیوم

آموزش تکثیر سینگونیوم از طریق قلمه ساقه

برای متراکم شدن و رشد بهتر سینگونیوم، باید آن را 2 یا 3 بار در سال هرس کنید. با هر بار هرس کردن می‌توانید قلمه ساقه نیز تهیه کنید و گیاه خود را تکثیر کنید. تکثیر سینگونیوم بهتر است که در فصول گرم سال یعنی بهار، تابستان و یا اوایل پاییز صورت بگیرد، زیرا ریشه در هوای گرم سریعتر رشد می‌کند. قلمه های تهیه شده در زمستان نیز نتیجه مثبتی می‌دهند اما سرعت ریشه زایی و بزرگ شدن آنها کندتر است.

قلمه ها را می‌توان در آب یا خاک ریشه دار کرد و تنها عامل اصلی در ریشه زایی آنها برش مناسب است. تنها تفاوت بین بستر خاکی و ظرف آب این است که با ریشه دار کردن قلمه ها در آب می‌توانید پیشرفت رشد ریشه ها را مشاهده کنید اما در خاک این اتفاق نمی‌افتد و شما از وضعیت ریشه ها بی‌خبرید. در ادامه با نحوه گرفتن قلمه از سینگونیوم و تکثیر آن آشنا می‌شویم.

آموزش تکثیر سینگونیوم

آموزش تکثیر سینگونیوم

تکثیر سینگونیوم از طریق ریشه زایی قلمه ( در آب )

برای گرفتن قلمه باید یک ساقه بلند و سالم از سینگونیوم انتخاب کنید. یک قیچی و یا چاقوی تیز برداشته و آن را درست زیر یک گره ( گره ها در عکس زیر مشخص شده اند ) قرار دهید و قلمه را از ساقه جدا کنید. قلمه شما باید دارای ریشه های هوازی و حداقل 2 یا 3 گره باشد تا به راحتی درون آب قرار بگیرد.

قلمه سینگونیوم

قلمه سینگونیوم

توجه داشته باشید که قلمه های شما نباید خیلی بلند باشند و قبل از قرار دادن آنها از تمیز بودن محل برش اطمینان حاصل کنید. داشتن 1 یا 2 برگ بر روی قلمه کافی است و باید برگهای انتهایی آن را جدا کنید تا سرعت ریشه زایی افزایش یابد. قلمه ها را در آب قرار دهید و دقت کنید که حداکثر 2 یا 3 گره از آنها در آب قرار بگیرد. ریشه های جدید از همین نقاط دایره ای و قهوه ای رنگ روی ساقه ( گره ) رشد می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن ریشه ها، آب ظرف را هر 5 الی 7 روز یکبار تعویض کنید و از آب تازه استفاده کنید. برای زیبایی بیشتر گیاه، بهتر است ریشه ها از انتهای قلمه رشد کنند، بنابراین از ریختن آب زیاد در ظرف خودداری کنید.

تکثیر سینگونیوم در آب

تکثیر سینگونیوم در آب

سینگونیوم دارای ریشه های بسیار قوی و گسترده است و در زمین به سرعت گسترش پیدا می‌کند. به دلیل سرعت بالا در ریشه زایی، روند تکثیر سینگونیوم سریع اتفاق می‌افتد و ریشه های اولیه بعد از یک هفته ظاهر می‌شوند. بعد از گذشت دو هفته ریشه ها به خوبی دیده می‌شوند و در هر گره ریشه های قوی را مشاهده خواهید کرد. بهترین مکان برای قرار دادن ظرف قلمه ها، مکانی روشن و بدون نور مستقیم خورشید است. نزدیک پنجره شمالی برای قلمه سینگونیوم مناسب است.

ریشه های سیتگونیوم

ریشه های سیتگونیوم

ریشه ها باید به حدود 2 الی 3 سانتی متر برسند تا از آب خارج شوند. زمانی که ریشه ها برای کاشتن آماده شدند باید قلمه های ریشه دار را در خاکی سبک با زهکش بالا بکارید و شاهد رشد سینگونیوم خود باشید.

تکثیر سینگونیوم از طریق ریشه زایی قلمه ( در خاک )

قلمه ها را می‌توانید در بستر خاکی نیز ریشه دار کنید. برای اینکار بهتر است در ابتدا انتهای برش قلمه را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس از یک مخلوط سبک ماسه، خاک کاکتوس و یا کمپوست استفاده کنید و قلمه ها را در آن قرار دهید. قلمه ها را نزدیک به لبه گلدان بکارید و برای حفظ رطوبت، تعدادی از آنها را در کنار هم اما با فاصله از یکدیگر بکارید به طوری که به هم برخوردی نداشته باشند. هر 4 الی 5 روز یکبار گلدان را آبیاری کنید و اجازه ندهید خاک بیش از حد خشک شود. بعد از گذشت 1 الی 2 هفته، قلمه جای پای خود را ثابت می‌کند و بعد از رشد اولین برگ جدید می‌توانید به آن کود بدهید.

تکثیر سینگونیوم

تکثیر سینگونیوم

 

6 دیدگاه در “چگونه گیاه سینگونیوم را تکثیر کنیم ؟!

  1. زهرا گفت:

    سلام.وقت بخیر.در روشی که قلمه ها در آب ریشه دار شدند آیا لازم است بعد از انتقال به خاک روی آن را با پلاستیک کاور کنیم؟

  2. sadegh_ghahremany گفت:

    سلام من یه سینگینیوم دارم برگ زیاد میده سرحال به نظر میرسه ولی ساقش بلند نمیشه علتش چی می تونه باشه

    1. م گفت:

      سلام
      شاید از نوع مینیاتوری هست
      در این گونه رشد حداکثر تا حدود ۳۰ سانت است.
      برای رشد سریعتر میتونین از هورمون رشد که در گل خانه ها هست هر ۲۰ روز استفاده کنین.

  3. آرمان خسروی گفت:

    ممکنه املاح خاک کم باشه .یا کود مایع استفادهرکن یا خاک رو عوض کن.

  4. Mohsen گفت:

    سلام آیا در این فصل پاییز که آذرماه هست سینگونیوم در آب بزاریم ریشه میزند؟؟؟؟

  5. Mohsen گفت:

    سلام وقت بخیر لطفا حتما جواب منو بدین آیا در این فصل پاییز که آذرماه هست گل سینگونیوم بزاریم تو آب ریشه میزند؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *