گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

کاشت و نگهداری از سبزه نارنج و تبدیل آن به درخت

یکی از زیباترین آداب ما ایرانیها سبز کردن سبزه برای سفره هفت سینمان است تا خرمی و سرسبزی را در سال جدید به ما هدیه دهد. انواع دانه ها مانند عدس، گندم، ماش و هسته انواع مرکبات برای اینکار استفاده می‌شود که سبزه گندم از محبوبیت و معروفیت زیادی نسبت به بقیه برخوردار است. امروزه از سبزه نارنج و هسته مرکبات دیگر مانند پرتقال و لیمو نیز استفاده می‌شود که نسبت به سبزه گندم و دانه های خوراکی مزایای بیشتری دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. اما طرز کاشت این هسته ها چگونه است ؟! و یا می‌توان آنها را در آینده به درخت های تنومند تبدیل کرد ؟! برای دانستن پاسخ این سوالها در این مقاله همراهمان باشید.

چرا هسته مرکبات سبزه های بهتری برای عید هستند ؟!

عدس، گندم، ماش و … همگی از دانه های خوراکی برای زنجیره غذایی انسانها هستند و با زحمت و صرف منایع آبی و انرژی تولید شده اند. برای داشتن یک سبزه عدس زیبا به حداقل 1 پیمانه از این دانه نیاز است و بعد از سبز شدن دیگر استفاده ای ندارد و از بین می‌رود. اما در سبزه هسته مرکبات، تنها از هسته های غیر قابل استفاده میوه ها استفاده می‌شود و بعد از چند ماه نگهداری از آنها دوباره می‌توانید آنها را به چرخه طبیعت برگردانید و به نهال های زیبا و سپس به درخت های میوه تبدیل کنید. به همین دلیل امروزه سبزه لیمو، پرتقال و مرکبات دیگر مخصوصا سبزه نارنج طرفداران زیادی دارند و با برگهای سبز و چرمی مانند خود زینت بخش سفره هفت سین شما خواهند بود.

سبزه نارنج

اما این هسته ها چگونه کاشته می‌شوند ؟!

در این مقاله ما به چگونگی کاشت سبزه نارنج می‌پردازیم اما به دلیل کمبود وقت و طولانی بودن زمان جوانه دهی، توصیه ما خرید یک سبزه نارنج زیبا و نگهداری از آن تا تبدیل شدن به یک نهال نارنج است. 

  • در ابتدا بذر نهال نارنج و یا چند هسته بزرگ و سالم نارنج را انتخاب کنید و آنها را در آب بخیسانید. دقت کنید که اینکار باید در دی و یا بهمن ماه انجام شود تا نزدیک عید به بار بنشیند. 
  • پس از گذشت 24 ساعت از خیساندن هسته ها پوست آنها را با دقت بکنید تا آسیبی به مغز دانه ها وارد نشود. کندن پوست هسته ها سبب می‌شود که آنها زودتر جوانه بزنند. بعد از اینکار دوباره دانه های بدون پوست را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید.
  • پس از گذشت این زمان، ظرفی که برای کاشت سبزه انتخاب کرده اید را برداشته و از خاک با زهکش بالا در آن بریزید و دانه ها را با رعایت فاصله درون آن بکارید. توجه داشته اشید که ظرف شما باید دارای سوراخ برای خروج آب اضافی باشد. می‌توانید بر روی خاک بذر ها کمی سنگریزه بریزید تا رطوبت را بیشتر درون خاک نگهدارید.
  • توجه داشته باشید که با آب پاش رطوبت خاک را به طور مرتب فراهم کنید و می‌توانید در ابتدای کاشت هسته ها، روی آنهارا با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت بیشتری داشته باشند. مکانی پرنور برای قرار دادن ظرف انتخاب کنید تا زمان جوانه زدن به خوبی از آن مراقبت کنید.

سبزه نارنج

چگونه سبزه نارنج را به نهال نارنج تبدیل کنیم ؟!

بعد از گذشت 2 سال از سبزه نارنج شما، اکنون زمان انتقال نهال های نارنج کوچک به باغچه و یا گلدان های بزرگ است. در صورت نگهداری از درخت نارنج در خانه باید آن را در مکانی پرنور قرار دهید و حرارت های زیاد را ار آن دور کنید. همچنین در تابستان آن را به بیرون ببرید تا از آفتاب صبحگاهی تابستان بهره مند شود و در ساعاتی از روز که گرما بسیار زیاد است آن را به سایه منتقل کنید. اما در هر صورت توصیه ما این است که برای داشتن یک درخت نارنج تنومند، بهتر است این نهال های کوچک را به باغچه انتقال دهید و با شرایطی که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم، از این نهال ها نگهداری کنید. 

شرایط نگهداری نهال نارنج بعد از انتقال به باغچه 

آبیاری مناسب :

بهتر است آبیاری یعد از خشک شدن سطح خاک و به صورت منظم انجام شود. آبیاری بیش از حد و خشکی کشیدن زیاد نهال سبب پژمردگی، ریزش برگ و گلها، عدم رشد مناسب و میوه های کوچک خواهد شد. بنابراین دقت کنید که آبیاری نهال های جوان در فواصل منظم صورت گیرد و خاک آنها همیشه مقدار کمی رطوبت را داشته باشد.

نور کافی :

نور یکی از مهمترین گزینه ها برای داشتن یک درخت نارنج تنومند و سالم است. بنابراین حتما نهال را در مکانی پرنور قرار دهید تا در آینده رشد مناسب و میوه دهی بالایی داشته باشد.

دمای مناسب :

بهترین بازهه دمایی برایی درخت نارنج دمای بین 16 – 37 درجه است. درست است که نارنج کمی تحمل سرما را دارد اما در صورت سرد بودن زیاد هوا و بخبندان این درخت دچار سرما زدگی شده و از بین می‌رود. این درخت برای به بار نشستن، به یک دوره هوای گرم در تابستان نیاز دارد و به طور کلی در نواحی گرمسیری رشد بهتر  میوه های خوش طعم تری خواهد داد.

خاک :

بهترین خاک برای نارنج کمی خاک برگ با خاک معمولی است تا زهکشی بالایی داشته باشد و آب اضافی را از خود عبور دهد.

کوددهی :

همانند باقی درختان، نارنج نیز برای به بار نشستن و رشد بهتر به کوددهی نیاز دارد. این امر با بالا رفتن سن درخت مهم تر می‌شود و هرچه درخت فرسوده تر می‌شود به کوددهی بیشتری نیاز دارد. فسفر، پتاسیم، نیتروژن، مس، منیزیم و منگنز از جمله مواد معدنی مورد نیاز این درخت برای رشد و میوه دهی بیشتر است. در صورتی که درخت نارنج را در خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانید هر سال بهار به فاصله 5 سانتی متر از تنه آن برروی خاک، خاک برگ اضافه کنید تا نارنج مواد مورد نیاز خود را از آن دریافت کند.

سبزه نارنج

64 دیدگاه در “کاشت و نگهداری از سبزه نارنج و تبدیل آن به درخت

    1. ناهید شعبانی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بیرمایید کاشت هسته نارنج پس ازچندسال بارمیدهدوباید هرس شوند
      الان چهارساله شدند نهالهای من چه باید بکنم
      درگلدان هستند

      1. ناهید شعبانی گفت:

        سلام
        حدود5سال پیش هسته نارنج کاشتم برای سبزه شب عید
        دوتا ازانها شدند نهال ودرگلدان هستند
        راهنمایی بفرمایید برای نگهداری وباردهی چه باید کرد؟

      2. ناهید شعبانی گفت:

        سلام
        حدود5سال پیش هسته نارنج کاشتم برای سبزه شب عید
        دوتا ازانها شدند نهال ودرگلدان هستند
        راهنمایی بفرمایید برای نگهداری وباردهی چه باید
        کرد؟
        پاسخ دریافت نکردم

        1. ناهید شعبانی گفت:

          سلام
          نهال نارنج درچندسالگی بارمیدهد؟

        2. محمد علی اصفهانی گفت:

          سلام چون پیوند زده نشده دیر بارمی دهد از هفت سال تا ده سال.

        3. سیاوش گفت:

          بادرود بنده طبق روال سنتی بیش از ۵۰ ساله با کشت ونگهداری مرکبات سروکاردارم وبذر نارنج بعنوان پایه بهترین ومطمئن ترین گزینه برای باغداریست۰وگاها اتفاق افتاده که نهال نارنج از ۵ تا۸ سال به بار نشسته،وگل دهی دراثر رسیدگی منظم آب وکود سال سوم هم ثمر دادن منتها در حد انگشت شمار ولی برای امتهان وآزمایش از پایه نارنج ۲ الی۵ ساله پیوند پرتقال محلی و والنسیا در فصل بهار سال بعد میوه آنرا از درخت چیدم منتها نهال ۲ الی۵ ساله بعد از پیوند ۳ وگاها۴ سال زمان برده برای نتیجه اقتصادی ویا باردهی کامل.وخواهش دارم اولین گزینه گلدان شماست برای نهال مد نظر شما یک گلدان بزرگ لازم دارید،واستفاده از کودپتاس،فسفرونیتروژن،که در بازار حتی به میزان کم هم گیر میاد ودر حدود یک مشت کود اذت.وچون گیاه شما در منزل است حتما از یک شخص آگاه در این زمینه تجربه کسب فرمائید با سپاس وپوشش از محضر شما عزیز بزرگوار.

    1. لیلی بانو گفت:

      سلام
      منم امسال سبزه هسته نارنج دارم
      ولی جاش خیلی کوچیکه
      چجوری دوسال صبر کنم تا بزرگ‌بشه و انتقالش بدم

      1. محمدرضا جباری گفت:

        اگه گلدانت سفالی بشکن تا سالم از گلدان بیرون بیاری و اگه پلاستیکی بود بهش آب بده بعد از چند دقیقه بیرونشون بکش بعد تو یک گلدان بزرگ تر بکار

  1. ساغر گفت:

    سبزه نارنج من زرد و پلاسیده شده نمیدونم چرا . باید چیکار کرد ؟ یجا شنیدم تنباکو تو خاکش بریزم خوب میشه . درسته ؟

    1. بلکــــــ پینکـــــــ Black pink گفت:

      سلام عزیزم من الینا هستم
      بهتره که به باغچه انتقالش بدی
      یا اگه نمیشه از این روش استفاده کنی
      کود مناسب براش بخری یا
      گلدونه عوض کنی و توی خاکی که توی این سایت گفته بکاری و در نور مناسب بزاری و دمای مناسب که دوباره زنده بشه
      البته میتونی پیش یه گل فروش حرفه ای ببری تا
      ریشه اش رو در بیاره شاید ریشه اش رو کرم خورده یا خراب شده احتمال زیاد درست ازش نگه داری نکردی
      راستی این گل و همه گل هارو هیچ وقت نباید بهشون دست بزنی
      و نوازش کنی
      قهر میکنن و مژ مرده میشن

      1. حامی گفت:

        واقعا نمیدنستم من فکرمیروم برگهای نارنج و وقتی نوازش میکنیم چون عطرخوبی میده خوب هست
        الان پیام شمارو دبدم تازه متوجه شدم
        گلدون من سبزه بوده ولی شاخه هاش نارکه و ابنکه بنظرم دیررشدمیکنه خاکش وحالا خاک برگ اضافه کنم و کود بیورادیکانت یا هیومیک اسید بدم خوب هست؟؟واینکه الان ک هواسرد شده گلدان و ازتوراه پله ب داخل خانه انتقال بدم ؟؟

      2. فاطمه گفت:

        یک ماهه سبزه نانجم تو آبه کی باید بزارم تو گلدون

      3. رضا گفت:

        سلام نهال ۴ ساله در گلدان سفالی بزرگ در پاگرد آپارتمان داشتم هرسال شکوفه های زیبا وبعدتا ۵ و۶ میوه میداد بعلت یکسال مسافرتم همسایه به باغچه منتقل کرد دراین میان دوبار سرزده بودم نشان ازنحیف شدن وخشکی دیدم تا وقتیکه بابرگشتم واسباب کشی مجبور به انتقال آن به همان گلدان شدم اما هرروزنگرانتر میشم نه شکوفه ومیوه بلکه برگهای آن کم کم طراوت را از دست می‌دهد ضمنا بگم تنه نهال در ادج شکوفایی به یک مترو هفت سانت رسیده حالا برای جلوگیری در ازدست دادنش چه راهنمایی میکنین …منون

  2. م.ر گفت:

    من امسال عید سبزه نارنج کاشتم …یعنی باید دوسال صبر کنم تا بشه انتقالش بدم به گلدون بزرگتر…؟
    اخه حس میکنم گلدونش کوچیکه و البته بگم بعد از ۳ ماه از کاشت دیگه رشد بخصوصی نکرده.حس کردم شاید جاش تنگه که رشد نکرده.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگه از اول گلدانتون رو کوچک انتخاب کردید ممکنه به تعویض گلدان نیاز داشته باشه. بهتره یه مدت صبر کنید اگر اصلا رشد نکرد گلدانش رو عوض کنید.

    2. مهدی گفت:

      سلام. اره معمولا ریشه از ته گلدون میزنه بیرون‌ . و اینکه نور زیاد و گلدون بزرگتر رشد خیلی خوبی داره. بررسی کنین

  3. کیوان گفت:

    سلام
    برای عید یک گلدان کوچک که پراز نهال نارنج بود خریدم و الان حدود ۱۲ سانتی شده و ریشه ها از ته گلدان مشخص شده و دیگر رشدی ندارد و برگها نازک و بیرنگتر شدن
    من تعدادی را در گلدانهای دیگر بصورت تکی و جدا کاشتم ولی بعداز یکروز به سرعت در حالت سبز بودن رنگ نهال خشک میشود.

    در گلدان خودش ساقا و برگها بهم فشرده و دیگر رشد ندارد و برگها نازک و رنگ پریده شده و در گلدان دیگر هم جدا میکارم سریع درحالت سبز بودن رنگ نهال خشک میشود.

    لطفا علت این دوحالت را بفرمایید ممنونتون میشوم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بعد از تعویض گلدان باید به گیاه زمان بدید به شرایط جدید عادت کنه. بیحال شدن گیاه بعد از تعویض گلدان طبیعیه. رسیدگی مدارم به گیاه انجام بدین تا سرحال بشن.

      1. گفت:

        چرا تخم گیاه کاشته شده کپک زده؟

        1. رضا گفت:

          این سوال منم هست
          امسال هرچی هسته نارنج به هر روشی کاشتم کپک زد کسی میدونه علتش چیه

          1. فهيمه گفت:

            دانه ها نبايد بذاق دهان بهش خورده باشه وگرنه در هر حالت كپك مى زنه

    2. سادات گفت:

      سلام فکر کنم شما دونه دونه نهال ها رو از خاک جدا کردید و توی یه گلدون دیگه کاشتید یعنی به ریشه هوا رسيده و مدتی داخل خاک نبوده ممکنه در حد چند دیقه بوده باشه ولی همین به گیاه اسیب میزنه بهتره شما یه گلدون بزرگ اماده کنید و نصف بیشترشو از خاک مناسب پر کنید بعد بدون اینکه به خاک گیاه دست بزنید ک خاک جدا بشه از گیاه کل قالب گلدون رو دربیارین و داخل گلدون جدید بزارید و اطرافشو با خاک بپوشونید و کمی ابیاری کنید گلدون جدید رو من خودم گلدون گل سوسن داشتم متاسفانه موقع جدا کردن پاجوش این نکته رو نمبدونستم و به ريشه گیاه مادر هوا رسید و الان گیاهی ک خیلی بزرگ بود تمام برگهاش زرد شد و ریخت و خشک شد و هرچی هم برگ درمیاره خشک میشه سریع نمیدونم باید چیکارش کنم احتمال زیاد شما هم همین مشکل پیش اومده

  4. نگار گفت:

    سلام .من یه نهال سه ساله نارنج دارم .گلدونشو به خاطر کوچیک بودن ۴ ماهه عوض کردم منتها خاکش مناسب نیست و آب رو رد نمیکنه و برگاش زرد میشه و میرزه ولی همچنان برگ درمیاره و رشد میکنه ؟ ..آیا میتونم خاک گلدون رو عوض کنم خوب میشه دوباره ؟

    1. Dandelion گفت:

      سلام و وقت بخیر. نهالم دو ساله‌ست و رشد نسبتا خوبی داره اما برگاش خیلی کمرنگ شده و تقریبا رو به زردیه. نمیدونم روزانه چند ساعت آفتاب براش لازمه. ممکنه راهنماییم کنید که چطور میتونم نهالمو نجات بدم؟ ممنونتون میشم.??

  5. Hadis گفت:

    سلام من دانه لیمو و نارنج کاشتم یک ماه نیست، چند روزیه پشه زده سم خریدم با آب و ابپاش به خاکشون دادم ولی الان بازم پشه میبینم، خاک‌شونو عوض کنم؟ چکار کنم؟ چندتاشون رشدشون چند روزه تغییر نکرده.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام این مقاله رو بخونید تا با راهکارهای از بین بردن پشه گلدان آشنا بشین: /

    2. سحر گفت:

      سلام. من یک گلدان نارنج دارم که سه ماهه کاشتم . جوانه هارو نزدیک به هم کاشتم . هرجا خوندم گفتن که دوسال باید صبر کنیم تا به نهال تبدیل بشه. میخوام بدونم همه جوانه هارو باید همینجوری کنار هم نگه داشت تا دوسال؟
      یا اینکه باید جوانه هارو از هم جداشون کنم؟

      1. پسر_زاگرس گفت:

        باید با فاصله اینکار میکردی ولی عیب نداره اخر پاییز الان گیاه کمی ب خواب رفته میتونی هرکدوم یک گلدان بزاری

  6. نارنج گفت:

    سلام … امسال تخم نارنج کاشتم الان کمی رشد کرده مرتب کود سه بیست می دهم و گاهی سم پاشی می توانم حالا که رشد دارد و گلدان سفالی کوچک است و چند تا گیاه کنار هم هستند به گلدان بزرگتر منتقل کنم الان فصل تعویص گلدان هست
    بهترین کود تقویتی برای گل ها مثل یاس و رز بالارونده و دیگر گل ها و سبزیجات معرفی بفرمائید با سپاس

    1. کیانا والی گفت:

      سلام در تابستان بهتره از کود های حاوی پتاسیم و منیزیم برای گل رز استفاده کنید. کود مناسب یاس هم کود آهن و هیومیک اسیده. ولی اگر می خواین از کودی استفاده کنین که کامل باشه و هم برای انواع گل ها و هم سبزیجات مناسب باشه بهتره کود 20-20-20 تهیه کنید. کود 36-12-12 هم به گلدهی کمک می کنه.

  7. محمد گفت:

    سلام.ممنون از توضیحات شما
    من چند گلدان نارنج دارم که حدود ۸ ماه از رشد آنها میگذرد
    ولی دوتا از این گلدان ها دچار پژمردگی شدن و من هم نمیدونم چیکار کنم تا بتونم آنها رو حفظ و نگهداری کنم
    آگر ممکن است راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداری دقیقتون رو بفرمایید تا بتونم راهنمایی کنم.

  8. Elham گفت:

    سپاس از اطلاعاتتتون

  9. کامی گفت:

    سلام
    ما یه درخت نارنج ۵ ،۶ ساله داریم پر از بار به چه صورت میتونیم از درخت قلمه بزنیم ،اکثر شاخه ها میوه داره
    متشکرم

    1. محمدحسین گفت:

      چجوری نگهداری کردید ازش که خوب رشد کرده و بار داده
      منظورم تعویض گلدان،نور و آب و خاکش هست دقیق میشه بگید

  10. Dorsa گفت:

    سلام خسته نباشید من یک نهال نارنج دارم که حدود چهار ساله است که بصورت بذری کاشته بودم ـولی الان هیچ بار نداده و برگهایی قسمت پایین درخت کمی زرد شدن لطفا راهنمایی کنید که چرا تا الان محصول نداده ازکی باید محصول بده بعد اینکه من داخل گلدان نگهداری میکنم

  11. Dorsa گفت:

    سلام چه نوع کودی برای رشد مرکبات بدهیم سپاس

  12. سیمین گفت:

    سلام
    وقتتان بخیر
    من هسته های نارنج را کاشتم و سبز شدند .اما بعد از یه مدتی در حالی که کاملا سبز هستند شروع به خشک شدن می کنند .
    لطفا راهنمایی بفرمایید چکار باید انجام بدم.?

  13. Parisa گفت:

    سلام خسته نباشید من سبزه نارنج خریدم ۳روز نبودم اومدم برگاش خشک خشک شده ایا میشه کاری کرد که دوباره جون بگیره و تازه بشه؟

  14. لیلا گفت:

    سلام.. ببخشید سوال داشتم
    من این کارو انجام دادم و الان هم رشدش در حد سبزه عید بوده و فکر نمی کنم بیشتر از این رشد کنه! چطور می گید بعد ۲ سال !؟؟ یعنی تا ۲ سال می مونه !!؟
    ممنون

  15. نقشین گفت:

    سلام روز بخیر،
    آیا گیاه دوماهه ی نارنج در گلدان سفالی رشد میکند؟
    گیاه دو ماهه ای داشتم که از مکان اولیه اش جابجا کردم و داخل یک گلدان سفالی بزرگ گذاشتم ولی نمیدونم براش مشکلی پیش میاد یا خیر

  16. رویا گفت:

    سلام یه سوال داشتم نارنج دو ساله ای دارم که حدود 50 سانت هست و در گلدان روی تراس هست سوالم اینه آیا در شرایط آب و هوای خشک بار میده یا اینکه صرفا تزیینی میمونه؟ ممنون

    1. پسر_زاگرس گفت:

      ۲ سال که خیلی کمه باید به مکانی ببریش که وسعت خاک بیشتری داشته باشه و نور مناسب دما مناسب برای پرورش گیاهتان پیدا کنید همیشه توی اون دما نگه دارید

  17. فرزانه گفت:

    سلام گاه نارنج که برای عید کاشته شده و برگ داده حالا نوک تعدادی از برگ ها زرد شده است

  18. م.ا گفت:

    سلام دو هفته پیش طبق روشی که تو سایت فرمودید هسته نارنج کاشتم . امروز جوانه زدند کیسه فریزر رو از روشون برداشتم از یکی دو ساعت بعد احساس کردم جوانه ها در حال نازک شدن و بی حال شدن هستن. چی کار باید بکنم؟ نکنه خراب بشه؟ ☹☹

  19. آراکس گفت:

    من دو سال پیش هسته نارنجا رو بدون پوست کندن تو اب خیس کردم و بعد کاشتم نزدیک به بیست تا هسته و توی گلدون کوچیک، سبز شد و زیباترین سبزه ای شد که دیدم حالا بزرگ شدن و تبدیل به هشت تا نهال شدن پارسال گلدونشون رو عوض کردم و امسال هم وقتی عوض کردم کل گلدون فقط ریشه بود الان باز تو یه گلدون بزرگ گذاشتم امیدوارم زنده بمونه اما فعلا که شادابه و من هم شادی میده .برگهای زیبای چرمیش فوق العاده است .توی بالکنه و زمستونها دورش رو نایلون میکشم.?

    1. پسر_زاگرس گفت:

      باید هوا بخورن دارن له میشن خودتم نمیفهمی هوا نرسه میمیره

  20. ستاره گفت:

    سلام ممنونم از اطلاعات جامع و کامل تون ب ندرت سایتی ب خوبی سایت شما دیدم ک آنقدر خوب همچیو توضیح میده فقط یک سوال من سبزه نارنج یک ساله دارم و چن ریشش پرشده بود و جاش تنگ ب گلدون با یک سایز بزرگتر منتقلش کردم فقط برگهاش جدیدا روش لکه های زرد رنگی میشه و بعد یه مدت میریزن و تعدادشون داره زیاد میشه و تعویض گلدان و خاکش هم ب تازگی بوده و آفتاب هم از پشت پنجره نورگیر آشپزخونه بهش میخوره وخاکش مخلوطی از خاک برگ خاک معمولی و یک سوم گلدان کود حیوانی هست ممکنه برای این باشه ک کود حیوانی زیاد ریختیم تو خاکش باشه؟یا نیاز ب کود دهی داره گیاه؟اگر اره چ کودی خوبه ممنون میشم زودتر راهنماییم کنید تشکر

    1. حامی گفت:

      واقعا نمیدنستم من فکرمیکردم برگهای نارنج و وقتی نوازش میکنیم چون عطرخوبی میده خوب هست
      الان پیام شمارو دبدم تازه متوجه شدم
      گلدون من سبزه بوده ولی شاخه هاش نازک و اینکه بنظرم دیررشدمیکنه درحال حاضر خاکش وا خاک برگ اضافه کنم ؟کود بیورادیکانت یا هیومیک اسید بدم خوب هست؟؟واینکه الان ک هواسرد شده گلدان و ازتوراه پله ب داخل خانه انتقال بدم ؟؟

  21. مهرناز گفت:

    با سلام ده سالی هست که در باغچه خانه مان نهال نارنج رشد کرده قد درخت به سه متر رسیده ولی میوه نمیده علتش چیست

    1. پسر_زاگرس گفت:

      حتما زیرش کچ هست یا گیاه نر است

    2. محمد علی اصفهانی گفت:

      سلام چون پیوند نخورده طول میکشه کود وآب ونور خوب باشه دو سه سال دیگه بار میده.

  22. مهرى گفت:

    با سلام من يك گلدون نارنج دارم كه ٦ ساله هست رشد خوبى داشته وزميستان در داخل اپارتمان هست واز نور خوبى برخورداره ولى تا بحال گل نداده وهمه برگها باز شده ونميتونم چه بايد كرد تا گل بدهد لطفا راهنمايى بفرماييد واندازه كود دهى را چون يكبار كود ٢٠٢٠٢٠ دادم وبرگهاش سوخت البته تعدادى از برگها ولى الان خوبه راهنمايى بفرماييد

    1. علی گفت:

      باید پیوند بهش بذنی تا میوه بده

      1. پسر_زاگرس گفت:

        چطور

  23. علی گفت:

    باید پیوند بهش بذنی تا میوه بده

  24. پسر_زاگرس گفت:

    گفتید تصویه ما اینه نهال تهیه کنیم ولی من دوست دارم بزر همون میوه ای که میکالم بعد دو سال بکالم و روز ۱۳ در طبیعت بکالم میشه ریشه زنی تا نهال توضیع بدین سپاس

  25. مریم گفت:

    سلام.من سبزه نارنج گذاشتم برای فروش.برای رشد بیشتر وپرشدن کود سه بیست بدم خوبه؟

  26. رویا گفت:

    درود برشما اطلاعات عالی بود
    من ۵ تا نهال نارنج در گلدان دهانه ۲۰ سانتی متری دارم باهم رشد کردن درحال حاضر ۱۵ سانت شدن میتونم جدا کنم وتک تک در گلدانهای مجزا بکارم؟
    مرسی از پاسخگویی شما

  27. tubi گفت:

    من ده ماهه که یه گلدان نارنج برا سبزه عید خریدم، خیلی پر بود و گلدانش کوچیک بود ولی ترسیدم منتقلش کنم به جای بزرگتر، و البته مشکلی هم نداشت، سبز و شاداب بود همیشه، تا اینکه از دو هفته پیش یکدفعه برگاش شروع کردن به خشک شدن!!! یکی یکی خشک میشن و من نمیدونم واقعا دلیلش چیه؟؟؟

  28. رستا گفت:

    سلام
    من نهال نارنج خریدم ،توی گلدون کاشتم ،اما حالا برگهاش پژمرده شده ؟
    میخاستم بدونم طبیعی یا نه ؟
    چکار باید بکنم ، نکنه میخاد خشک بشه🥺؟

  29. ناهید گفت:

    میوه نارنج اگر تا عید روی درخت بماند .آب هم داشته باشد، قابل استفاده است یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *