گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

همه چیز درباره گل زیبای آزالیا + شرایط نگهداری

شاید بتوان گفت یکی از بهترین گل ها برای هدیه دادن به کسانی که باغچه کوچکی در منزل خود دارند، گل آزالیا ( گل صد تومانی ) است. البته از این گل زیبا در داخل خانه نیز می‌توان نگهداری کرد اما شرایط نگهداری آن کمی دشوار است. آزالیا از جمله گیاهان گلداریست که در زمستان به گل می‌نشیند و به همین دلیل در این فصل از محبوبیت بالایی برخوردار است. این گل زیبا داخل باغچه، تراس یا راه پله ی شما خودنمایی می‌کند و در فصل سرد با گلهای رنگارنگ خود زمستان شما را رنگ آمیزی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نگهداری و خصوصیات گل آزالیا گلدانی همراه ما باشید.

آزالیا

گل آزالیا را بشناسید

آزالیا ( Azalea ) با نامهای گل صد تومانی و خرزهره هندی نیز شناخته می‌شود و از خانواده اریکاسه است. زادگاه این گل شمال شرق آمریکا و هندوستان است و بیش از 50 گونه از این گیاه وجود دارد که همگی اندازه های مختلفی دارند و در فصول مخصوص به خود گلدهی دارند. آزالیا هوای کمی خنک را دوست دارد و این هوا به گلدهی سریعتر آن کمک می‌کند. برگهای آزالیا سبز تیره و باریک و بیضی است و معمولا درختچه های کوچکی هستند که اندازه های آنها به ندرت به 50 سانتی متر می‌رسد.

رنگ گلها به رنگ سفید، سرخابی و صورتی است. بهتر است این گل زیبا هر روز آبیاری شود و نور زیاد دریافت کند. نیاز رطوبتی بالایی دارد و غبار پاشی روزانه فراموش نشود. شرایط نگهداری آزالیا نسبت به بقیه گیاهان گلدار آپارتمانی اندکی دشوار تر است اما زیبایی آن طرفداران زیادی دارد. علاوه بر زیبایی، از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا و پاکسازی هوا نیز از ویژگی های آزالیاست .

با شرایط نگهداری گل آزالیا آشنا شوید

نوردهی :

درست است که آزالیا گیاه هوای باز است اما نور مستقیم آفتاب برای آن مضر است و بهتر است آن را در محیط نیم سایه با نور غیر مستقیم نگهداری کنید. توجه داشته باشید که آزالیا را هرگز در محیطی که نور شدید آفتاب به آنجا می‌تابد قرار ندهید چرا که سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد.

دما :

بهتر است در تمام سال به جز زمستان گیاه را در محیط باز و در سایه نگهداری کنید تا تبادل هوا برای آن اتفاق بیفتد. اما در زمستان سرمای شدید آن را از بین می‌برد و بدین منظور حتما داخل یک راه پله و یا گلخانه پلاستیکی نگهداری شود. برای شروع گلدهی در اوایل بهار، تجربه ی اندکی سرما ( در حدود 14 – 15 درجه ) در پاییز یا زمستان لازم است. باید بدانید که در صورت گرم بودن هوای نگهداری آزالیا در زمستان، عدم گلدهی آن در بهار وجود دارد.

رطوبت :

آزالیا به رطوبت نسبتا بالایی نیاز دارد و غبار پاشی روزانه در رشد آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر غبار پاشی، می‌توانید از راههای متنوع تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و یک آزالیای پر گل و با طراوت داشته باشید.

خاک مناسب :

گل آزالیا دوستدار خاک اسیدی است و در آن بهترین رشد را دارد. مخلوطی از پیت ماس، شن و خاک برگ نیز برای این گیاه مفید است. برای ساخت یک خاک اسیدی در منزل راههای گوناگونی وجود دارد اما ساده ترین راه آن استفاده از تفاله چای در خاک گلدان است. تفاله چای علاوه بر اسیدی کردن خاک، به تقویت آن نیز می‌پردازد.

آبیاری :

آبیاری متوسط تا زیاد از علاقه مندی های آزالیا است و توجه داشته باشید که حتما خاک آن در فاصله ی بین دو آبیاری خشک شود. آبیاری را از اوایل پاییز یعنی دوره استراحت و به خواب رفتن گیاه کمتر کنید.

تعویض گلدان :

بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار در اواخر تابستان و شروع پاییز گلدان گیاه را تعویض کنید. به دلیل نیاز رطوبتی بالا در آزالیا، بهترین نوع گلدان برای آن، استفاده از گلدان سفالی است تا رطوبت را در خود حفظ کند.

تمیز نمودن برگها :

روش های متفاوتی برای تمیز نمودن برگها وجود دارد که بهترین آن استفاده از محلول رقیق شیر و آب است. غبار پاشی روزانه نیز برای از بین بردن آلودگی و گرد و غبار های روی برگها کافیست.

گلدهی :

یکی از مهمترین کارهایی که باید برای گلدهی آزالیا صورت بگیرد، هرس کردن شاخه های آن است. به این منظور بعد از اتمام گلدهی باید سرشاخه ها هرس شوند تا گیاه شاخه های جدیدی تولید کرده و سال آینده گلدهی داشته باشند.

کوددهی :

مانند تمامی گیاهان گلدار، آزالیا نیز نیازمند کود مناسب گلدهی و تقویت ساقه است. بهتر است در فصول رشد یعنی بهار و تابستان از کود مخصوص گیاهان استفاده کرده و هر 2 هفته یکبار به آن بدهید. استفاده از کودهای خانگی دست ساز مانند تفاله قهوه و تفاله چای نیز برای گلدهی و تقویت گیاه مفید است.

گل آزالیا

6 دیدگاه در “همه چیز درباره گل زیبای آزالیا + شرایط نگهداری

  1. حسنیه نظری گفت:

    سلام شب به خیر
    تشکر از توضیحات شما.خیلی خوب و کامل بود استفاده کردم.
    یه سوال داشتم در رابطه با گل آزالیا.
    اگر گل رو که در باغچه کاشتیم دوباره داخل گلدان بگذاریم صدمه میبینه؟
    گل من اکثر برگهاش در تابستان ریخت . خیلی ناراحتم.نمیدونم چکار کنم. اگر ممکنه راهنماییم کنید.

  2. نظری گفت:

    سلام شب به خیر
    تشکر از توضیحات شما.خیلی خوب و کامل بود استفاده کردم.
    یه سوال داشتم در رابطه با گل آزالیا.
    اگر گل رو که در باغچه کاشتیم دوباره داخل گلدان بگذاریم صدمه میبینه؟
    گل من اکثر برگهاش در تابستان ریخت . خیلی ناراحتم.نمیدونم چکار کنم. اگر ممکنه راهنماییم کنید.

  3. لی‌لی سهم گفت:

    سلام.بنظر من رایج ترین دلیل ریزش برگها تو تابستون،خشکی کشیدن گیاهه.آزالیا دوست نداره خاکش و ریشه هاش بطور کامل خشک شن.
    بله میتونید داخل گلدون بکاریدش. من همین کار رو انجام دادم.اوایل پاییز که هوا هنوز خیلی سرد نشده زمان خوبی برای این کاره.دو روز قبل از جابجایی بهش حسابی آب بدید و اگه کود آمینواسید دارید بهش بدید تا کمتر شوکه شه. موقع جابجایی با احتیاط خاک اطرافش رو بکنید و سعی کنید با کمترین آسیب به ریشه ها از زمین خارجش کنید.خاک باغچه رو تا جایی که میشه از اطراف ریشه ها بتکونید و تو ترکیب شصت درصد پیت ماس و چهل درصد پرلیت بکاریدش(پیت ماس گرامافلور/پیت ماس سیاه برای آزالیاهای من خیلی خوب جواب داده).چندساعت بعد از تعویض گلدون،آبیاری سطحی انجام بدید. ضمنا از گلدونی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشه و ریشه ها رو زیادی محدود نکنه و گیاه رو هم زیادی عمیق تو خاک نکارید. بهتره لااقل تا یه هفته بذارید تو همون محیط همیشگی حیاط باشه تا به گلدون عادت کنه. بعد بیاریدش داخل و تو تراس یا هرجایی که میخواید بذارید.حواستون باشه نذارید خاکش به طور کامل خشک شه، درعین حال تو آبیاری زیاده روی هم نکنید. چندروز بعد از جابجایی، میتونید از کود فسفر بالا استفاده کنید تا ریشه های گیاه ترمیم شن

  4. ژاله احمدی گفت:

    سلام سپاس از توضیحات خوبتون
    من یک گلدان زیبا و پر گل آزالیا گرفتم که در داخل منزل نگهداری میکنم ولی متأسفانه گلهای زیباش پژمرده شد و ریخت حتی غنچه هاش هم قبل از باز شدن پژمرده شدن واونهایی هم که باز شدن خیلی ضعیف هستن
    الان از ناراحتی خون گریه میکنم
    البته گلفروشی بهم گفتن که هر روز باید آبیاری بشه
    دلم میخواد گلم مثل روز اولش پر گل و سرحال باشه لطفاً راهنمایی بفرمائید 🙏🏻

  5. Ftm گفت:

    سلام
    من پارسال اسفند این گل رو خریدم و تا هفته دوم سوم فروردین تقریبا گل داشت و کم کم خشک و ریخته
    اصلا هم بهش آب ندادم 🤦🏻‍♀️میترسم کلا خراب شده باشع محیطی نگه داری کردم تو راه پله خونه بوده نور بهش مستقیم نمی‌خورد و اینکه الان بهش آب میدم و نور غیر مستقیم نگه داشتم
    گل میده؟ یا کلا از بین رفته؟

  6. محمد گفت:

    سلام
    به نظر می رسه گل هایی که بومی ایران نیست داخل منازل خوب جواب نمیده و به همین دلیلِ وقتی که یه گل از گل فروشی می‌خریم بعد یه مدت ضعیف یا خراب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *