گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گل سینره نگهداری کنیم ؟!

گل سینره را از سفره های هفت سین به خاطر دارید؟! این گل زیبا در شب عید وارد بازارها می‌شود و گل پرطرفداری برای نوروز و سفره های هفت سین به شمار می‌رود. سینره با عطر و بوی دلنشینی که دارد در باغچه ها، تراس، بازارهای شب عید یا در داخل خانه ها طبیعت و بهار را به ما هدیه می‌دهد و نوید بخش آمدن سال نو برای ما خواهد بود. سینره در رنگ ها و طرحهای زیادی وجود دارد که همین امر سبب شده است که هرکس با هر سلیقه ای این گل را دوست داشته باشد. اگر شما نیز طرفدار سینره هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با این گل زیبا و شرایط نگهداری آن بیشتر آشنا شوید.

سینره 1

 

گل سینره را بیشتر بشناسید

گیاه Cineraria از خانواده Compositae است که در فارسی به سینرر و یا سینره شهرت دارد که نام سینره در میان مردم رایج تر است. این گیاه بومی جزایر قناری است و نمونه هایی از این گیاه در جنوب آفریقا نیز دیده می‌شود و اکنون در بسیاری از کشورها از جمله ایران پرورش داده می‌شود.

گیاه سینره از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می دهد و گیاه یکساله تا دو ساله است و گل آن مشابه گل میناست و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش، سفید و یا دو رنگ وجود دارد دارای انواع پاکوتاه و پابلند است و ارتفاع گیاه حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر است. در اغلب موارد گل ها سطح گیاه را به طور کامل می پوشانند. دارای برگ های بزرگ قلبی به رنگ سبز تیره با لبه دندانه دار است که به صورت طوقه ای قرار دارند و به طور معمول در گلخانه ها پرورش داده می شود.

این گیاه بهترین رشد و نمو و گلدهی را در سال اول دارد. در واقع یکی از گیاهان خانگی است که کم دوام است و پس از گلدهی دور انداخته می شود. زمانی که همه گل ها باز شدند، در مدت کوتاهی گل دهی تمام می شود. 

سینره 1

انواع سینره

کاشت گل سینره از طریق بذر در اوایل تابستان، در محل سایه آفتاب صورت میگیرد و 9 ماه طول میکشد تا سینره به گل برود این گل برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس اندازه گل 3 نمونه سینره وجود دارد :

1. سینرر هیبریدگلدرشت با بلندی 40 سانتی متر

2. سینرر ستاره ای در رنگ های بسیار متنوع و بلندی 45 تا 70 سانتی متر

3. سینرر پر گل و پا کوتاه بصورت معمول بلندی بوته این گیاه بین 30 تا 60 سانتیمتر است.

سینره2

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید گلهای هفت سین” taxonomies=”637″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

با شرایط نگهداری گل سینره آشنا شوید

  • خاک

خاک مناسب برای این گل، خاک زهکشی شده خوب و مواد آلی کافی + 2/3 خاک پر قدرت و سبک باغچه + 1/3 خاک برگ است.. بهتر است خاک همواره مرطوب باشد و به همین دلیل به زهکشی خوبی نیاز دارد.

  • نور

نور باید کافی باشد ولی مستقیم و شدید نباشد باید در محیط سایه آفتاب و نور غیرمستقیم نگهداری گردد. سرسراها و راهروها و نیز اطاق های سرد و کم نور مناسب نگهداری از این گلدان است.

  • دما

دمای محیط نگهداری آن را بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتیگراد حفظ کنید.

  • آبیاری

این گل طالب رطوبت است و بایدد مرتب آبیاری گردد. درنگهداری از سینره می توان با مه پاشی روزانه، بر شادابی گل افزود. سعی کنید خاک گلدان را مرطوب نگه دارید و آبیاری را از قسمت پایین و از طریق زیر گلدانی انجام دهید. 

سینره 3

گلدهی:

حدود ۶ تا ۹ ماه پس از کاشت بذر، سینره به گل می نشیند. اغلب بذر آن طوری کشت می شود که در نوروز گل بدهد. یک دوره سرمای ۱۳-۱۰درجه به مدت ۶-۵ هفته برای گل آغازی و نمو گل لازم است، اما گل انگیزی در مدت دو هفته ای انجام می‌شود. گیاهان با سن ۸ تا ۱۰ هفته می توانند اثر سرما را درک کنند. هورمون جیبرلین با غلظت ۱۰۰ میلی گرم در لیتر می‌تواند جایگزین سرما شود، اما باعث طویل شدن و نازیبا شدن گیاهان می گردد. پس از گل انگیزی که حدود ۶ هفته طول می کشد جهت نمو سریع ، دما را می توان افزایش داد.

سینره 4

نکات کلیدی

به دلیل اهمیت دوام و افزایش دوره گلدهی این گیاه زیبا در منزل توصیه می‌شود گلدان ها در بخش سردتر منزل نگهداری شوند. از طرفی به دلیل عمر کوتاه گل، توصیه کارشناسان انتخاب گلدان هایی با گل های نیمه باز ( غنچه ) است، به تعبیر دیگر هر چه حجم غنچه نسیت به گل در گیاه خریداری شده بیشتر باشد، درایام نوروز، طراوت و شادابی گل های آن چشم نوازتر خواهد بود.

 

12 دیدگاه در “چگونه از گل سینره نگهداری کنیم ؟!

  1. فاطمه گفت:

    خوب بود.ممنون از راهنمایی شما.فقط نگفتید کی وچطور به بذر میشینه.و طریقه کاشت بذر و عکس از مدل بذر.

  2. سحر گفت:

    ممنونم از اطلاعات بسیار مفیدی که به اشتراک گذاشتید.

  3. سحر ابراهیمی گفت:

    سلام..مرسی بابت تلاشتون… فقط کی و چجوری ب بذر میشینه…و چجوری میتونیم بذرشو بکاریم

  4. ۰۰۰۰۰۰ گفت:

    عالی نبود

    1. زهرا گفت:

      خیلی عالیه واقعا” حرف ندارد گل یا طلاست ما که تصادفی خریدم وتازه متوجه شدیم که گل با صفاست وکلی خوش بو است شادابی خاصی دارد .

      1. امین گفت:

        سلام. آیا بو داره این گل؟
        برای ما مطلقا هیچ عطری نداره

  5. زهرا گفت:

    خیلی عالیه واقعا” حرف ندارد گل یا طلاست ما که تصادفی خریدم وتازه متوجه شدیم که گل با صفاست وکلی خوش بو است شادابی خاصی دارد .

  6. زهرا گفت:

    عاليه حرف نداره

  7. امیررضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    به مدت چهار روزه گل سینره گرفتم غنچه هست
    وهنوز باز نشده علت آن چیست؟؟

  8. مژده شکراله زاده هستم گفت:

    پیجتون رو توی اینستاگرام پیدا نمیکنم
    من فالور قدیمیتون هستم، چییی شدین؟؟ ????

  9. نرگس گفت:

    عالی بود مطالب
    فقط اینکه وقتی گلدهی این گیاه تمام شد . گلدان رو نگه داریم ممکنه سال بعد هم گل بدهد یا نه ؟
    با کاشت بذر فقط یکبار گل میدهد؟

    1. سحر گفت:

      منم همین سوال رو داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *