خلاقیت, گل آرایی, گل ها, مقالات, نگهداری گیاهان

گلهای زیبای سفره هفت سین را بشناسید

امسال هم در سرازیری اسفند ماه افتاده است و کمتر از 20 روز دیگر همگی در کنار سفره هفت سین در انتظار سال نو می‌نشینیم. اما بهترین هدیه ای که می‌توانیم در این همه نگرانی و اضطراب به خودمان عیدی بدهیم چیست ؟! گیاهان و گلهای رنگارنگ همیشه در هر شرایطی ما را به وجد می‌آورند و چه عیدی ای بهتر از یک گلدان گل زیبا و خوشرنگ در سفره هفت سیم امسالمان ؟! اما چه گلی مناسب سفره هفت سین است ؟! گلهای زمستانه زیادی وجود دارند که می‌توانیم برای سفره مان انتخاب کنیم اما بهترین آنها گلهاییست که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت. پس همراهمان باشید.

عکس-سفره-هفت-سین

 

سفره هفت سین و اهمیت آن در آغاز سال نو

یکی از مهمترین آداب و رسوم ما ایرانیان، چیدن سفره هفت سین قبل از شروع سال نو است. فلسفه نوروز نیز به دوران کهن ایران باستان برمی‌گردد که از میان آنهمه آداب زیبا تنها همین نوروز و هفت سین برای ما به جا مانده است. از خوراکیهای سفره هفت سین می‌توان سنجد ، سبزه ، سمنو، سیب ، سماق و سیر را نام برد که در کنار آنها از قرآن، سبزه، سکه و تنگ های ماهی نیز بر سر سفره استفاده می‌کنند. در پشت هر کدام از این سین ها فلسفه و نمادی نهفته است که اهمیت آنها را در سفره را نشان می‌دهد.

علت نامگذاری عدد 7 برای این سفره، نام باستانی این عدد به نام ” امرداد ” است که به معنی جاودانگی و زندگی جاودان است. بر طبق این رسم قدیمی و زیبا باید در روز نخست بهار سفره هفت سین چیده شود و در آن از شمع ( نماد روسنایی )، تخم مرغ ( نماد نژاد )، آینه ( نماد شفافیت )، سنجد ( نماد باروری و زایش )، سیب ( نماد عشق )، ماهی ( نماد ماه گذشته اسفند )، انار ( نماد تقدس )، سکه ( برکت و ثروت )، سبزه ( نماد سرسبزی ) و … استفاده شود. اما امروزه همه این وسایل را به اقتضای شرایط و سلیقه تغییر می‌دهند.

بودن سبزه با نماد سرسبزی و رویش در کنار دیگر اجزاء سفره هفت سین بسیار مهم است. سبزه گندم در هفت سین از همه معروف تر است اما امروزه از انواع سبزه نارنج، عدس و انواع سبزیجات برای سفره هفت سین استفاده می‌کنند. اما در کنار سبزه می‌توانید از انواع گلهای زمستانه و مخصوص عید استفاده کنید تا رنگ و بوی تازه ای به سفره خود بدهید. گلهای پامچال، سینره، شب بو و … از مهمترین گلهایی هستند که در شب عید در بازارها به وفور یافت می‌شوند. 

 

گلهای-مناسب-هفت-سین

با خرید گلهای بهاری، سالی خوشرنگ را آغاز کنید

خریدن وسایل هفت سین در نزدیکی عید لذت بسیاری دارد اما گشتن در میان گلها و خرید گلهای بهاری برای داشتنی سفره ای زیبا و رنگارنگ حال و هوای دیگری دارد. باتوجه به خنک بودن هوا در روزهای آخر اسفند و فصل بهار، بهتر است گلهایی تهیه کنید که نیاز به نور و هوای خنکی داشته باشند. این گلها را می‌توانید در فضای باز نیز نگهداری کنید. با چند نمونه از بهترین گلها و گیاهان برای خرید شب عید آشنا شوید :

1. سیکلامن 

گل سیکلامن، گیاهی با برگ های کروی و قلبی شکل به رنگ سبز تیره و گل های رنگی و جذاب است که از اواخر پاییز تا اواسط بهار گل می‌دهد و از معدود گیاهانی است که در زمستان هم گل دارد. به دلیل همین گلدهی در زمستان، کمی قبل از شب عید وارد بازار می‌شود و گلهای آن بسته به شرایط نگهداری تا اوایل تابستان باقی می‌مانند.

 

2. پامچال

گل پامچال به سرما مقاوم بوده و در اواسط اسفند به گل می‌نشیند. این گل زیبا به طور وحشی در کنار صخره ها، مرداب ها و نواحی کوهستانی گرفته تا مناطق جنگلی و صخره ای رشد می‌کند و به همین دلیل نسبت به شرایط محیطی سازگار است. ریشه، برگها و گلبرگهای گل پامچال، خاصیت دارویی دارند و در طب پزشکی به عنوان ماده اولیه بعضی از داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دم کرده گل پامچال برای درمان بیماری های آسم، تنگی نفس و بیماری های مربوط به معده، کبد و روده استفاده می‌شود.

3. سینره

سینره از اواخر زمستان تا اوایل بهار گلدهی خود را آغاز می‌کند و در رنگ های آبی، صورتی، بنفش و سفید وجود دارد. این گل زیبا دارای برگهای سبز تیره و بزرگ با لبه دندانه دار است و بوی خوشی از گلهای آن ساطع می‌شود. این گیاه بهترین رشد و نمو و گلدهی را در سال اول دارد. در واقع یکی از گیاهان خانگی است که کم دوام است و پس از گلدهی دور انداخته می شود.

4. شب بو

شب بویی که در نزدیکی عید در بازارها یافت می‌شود از انواع شب بوی معمولی است و گل آن به صورت خوشه ای در انتهای ساقه رشد می‌کند. عطر خوش این گل ناشی از گلبرگهای زیبای آن است که به صورت تازه یا خشک شده استفاده می‌شوند. شب بو در انواع رنگها رشد می‌کند و یک گل عالی برای هدیه دادن در بهار و زمستان محسوب می‌شود.

5. سنبل

 

گلی علفی و پیاز دار است و گلهای زنگوله ای شکل معمولا از نیمه ی دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در رنگهای سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش دیده می‌شود. این گل می‌تواند تا ارتفاع 15 الی 25 سانتی متری رشد کند. اگر در منطقه ای با بهار و زمستان سرد و مرطوب و تابستان گرم و خشک زندگی می‌کنید، حتما کاشت سنبل را امتحان کنید.

6. سبزه نارنج

سبز کرده سبزه و یا سبزه انداختن یکی از زیباترین رسم هاییت که از دیرباز مادر بزرگ ها انجام می‌دادند و امروزه به دلیل مشغله های زیاد زندگی شهرنشینی ممکن است امکان رسیدگی به بذر ها وجود نداشته باشد. انواع حبوبات مانند عدس، گندم، ماش و … برای سبزه عید استفاده می‌شوند اما اگر دقت کنید همه اینها از مواد غذایی انسانها هستند و سبز کردن آنها کار چندان درستی نیست. به همین امروزه سبزه هایی مانند هسته نارنج, هسته خرما و … رواج بیشتری دارد. ایران درخت نیز با استفاده از سبزه نارنج در پک عیدانه خود، با کمک شما خواهان برداشتن قدمی در راستای حفظ محیط است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *