گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات

باید ها و نبایدهای هرس کردن درختان در پاییز

با فرا رسیدن پاییز، بسیاری از گیاهان دچار شوک تغییر فصل شده و نیاز مبرم به هرس کردن پیدا می‌کنند. همچنین درختان حیاط شروع به برگریزی می‌کنند و شاخه های خشکشان در معرض شکستگی و آسیب قرار می‌گیرد. اما قبل از اینکه با قیچی باغبانی به فکر هرس کردن گیاهان و درخت ها باشید، بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا با چند نکته مهم در مورد هرس پاییزی آشنا شوید تا از اشتباهاتی که ممکن است در این رابطه پیش بیاید جلوگیری کنید.

باید ها و نبایدهای هرس کردن درختان در پاییز

چرا پاییز زمان مناسبی برای هرس کردن نیست ؟!

به گفته یکی از متخصصان باغبانی، مایک مک گرات، ” یک قانون اصلی در مورد هرس کردن وجود دارد و آن این است که به هیچ وجه گیاه را در پاییز هرس نکنید.” اما چرا پاییز زمان خوبی برای هرس درختان یا گیاهان نیست ؟!

اگر از هر متخصص باغبانی بپرید که فایده هرس کردن چیست ؟ به طور قطع به شما خواهد گفت که هرس، رشد جدید را در گیاه تشویق می‌کند و فصل پاییز درست شروع زمانی است که گیاه در تلاش است که به خواب برود و نیاز به رشد جدید ندارد. همچنین پاییز شروع فصل سرماست و گیاهی که هرس شده است، زمان کافی برای سفت شدن قبل از اولین یخبندان را ندارد. بنابراین هرس در این زمان از سال باعث ضعیف شدن شدید گیاهان می‌شود.

پس اگر به ظاهر یا سلامتی گیاهان خود اهمیت می‌دهید، باید بدانید که هرس پاییزی به منظور رشد بیشتر، تمام کارهای سختی که در طول سال برای زیبا کردن منظره‌تان انجام دادید را هدر می‌دهد و به زبان ساده تر برای گیاهان  فاجعه‌بار است. بنابراین اگر می‌توانید، صبر کنید تا همه برگ ها بریزند و به درختان و درختچه ها اجازه دهید ساختار و استحکام بهتری داشته باشند تا زمستان را تا بهار آینده بدون هیچ آسیبی طی کنند.

هرس در پاییز

گیاهان خشک شده در پاییز را چه زمانی هرس کنیم ؟!

بهتر است هرس کردن درختان را اوایل پاییز شروع نکنید و برای یک یا دو ماه دیگر کنار بگذارید تا گیاهان کاملاً به خواب بروند. هنگامی که خواب به پایان رسید، می‌توانید درختان و درختچه ها را پس از ریزش همه برگ ها هرس کنید. هرس در زمان مناسب سال برای درختچه‌های گلدار یا درختان میوه به گیاهان کمک می‌کند تا زمانی که بهار دوباره شروع شد، گل و میوه بیشتری تولید کنند.

همچنین باید توجه کنید که اگر هوای بیرون مرطوب باشد، هرس توصیه نمی‌شود. زیرا آب و هوای مرطوب علاوه بر اینکه میکروب‌ها را به رشد سریع‌تر تشویق می‌کند، گیاه را در معرض خطر بسیاری از بیماری‌ها نیز قرار خواهد داد. یک شرایط ایده آل برای هرس، موقعیت خشک و آفتابی است که بریدگی تمیز باشد و زخم بتواند به درستی بهبود یابد.

هرس درخت در پاییز

یک استثناء برای هرس در پاییز

بنابر نکات گفته شده در بالا، هر هرس عمده ای که برای گیاهتان در نظر دارید را باید در اواخر زمستان تا اوایل بهار انجام دهید، یعنی زمانی که زخم سریعتر بهبود یابد و گیاه زمان برای رشد داشته باشد. با این حال، یک استثناء از قاعده کلی در مورد هرس در پاییز وجود دارد. در پاییز می‌توانید هر چوب مرده، بیمار و آسیب‌دیده را هرس کنید، مانند یک شاخه بزرگ از درختی که خم شده است و ممکن است برای شما یا خانه‌تان خطرناک باشد.

در پاییز چه کاری برای گیاه انجام دهیم ؟

کاری که می توانید و باید در پاییز انجام دهید این است که توجه خود را بر روی تمیز کردن و چیدن برگ ها متمرکز کنید، آنها را از روی چمن و خاک گیاه بردارید و مالچ پاشی را آغاز کنید، به گونه ای که در طول ماه های زمستان یک بستر محافظ داشته باشند. همچنین می‌توانید به اصلاح خاک فکر کنید تا در بهار یک گیاه سالم و شاداب داشته باشید. علاوه بر این، شکوفه های بهاری را می توان در پاییز و پس از پایان گلدهی هرس کرد.

بهترین زمان هرس درختان

روش هرس کردن

مزیت هرس در این است که به هوا و نور خورشید اجازه می‌دهد تا از میان شاخ و برگ درختان و درختچه ها عبور کند، بنابراین مهم است که ابتدا روی حذف شاخه های مرده یا در حال مرگ تمرکز کنید. همچنین باید زمانی که شاخه ها در حال افتادن یا عبور از یکدیگر هستند، شاخه های کوچکتر و ضعیف تر را از بین ببرید. برداشتن شاخه‌های آویزان پایین درختچه ها که با تردد پاها یا ماشین‌های چمن‌زنی تداخل دارند و هر شاخه‌ای که به صورت عمودی رشد می‌کند و ممکن است به دیوارهای ساختمان آسیب برساند ضروری است. همیشه سعی کنید تا ساقه یا بدنه اصلی گیاه را برش ندهید.

حرف آخر …

توجه داشته باشید که چیزی که با هرس کردن حذف می‌شود، یکبار دیگر رشد می‌کند و هرس صحیح در زمان مناسب سال باعث تولید گیاه سالم تر و قوی تر برای فصل بعد می‌شود. بنابراین هرس را در زمان و مکان مناسب انجام دهید و از هرس در پاییز اجتناب کنید تا درختان و گیاهان زیباتری در بهار آینده داشته باشید.

هرس پاییزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *