مقالات

با انواع سم و روش سمپاشی گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

نگهداری از گیاهان در محیط خانه می تواند مزایای بسیاری برای اعضای خانواده داشته باشد. اما به هرحال نگهداری گیاهان هم چالش هایی دارد که بهتر است با آن ها آشنا باشید. مثلا ممکن است بعضی از گیاهان شما به آفت مبتلا شوند. در این صورت اگر روش های مبارزه فیزیکی با آفات کارساز نبود باید دست به مبارزه شیمیایی زد. این مبارزه شیمیایی همان سمپاشی گیاهان آپارتمانی است. در این مقاله با انواع سم برای گیاهان آپارتمانی مثل دیازینون ، مالاتیون ، کونفیدور و … آشنا می شویم و به شما می گوییم بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی و هر آفت چیست. پس با ما همراه باشید.

سمپاشی

سمپاشی

راه های جلوگیری از آفت زدن گیاهان

همه می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای این که خودتان کمتر به زحمت بیافتید بهتر است یک سری نکات را رعایت کنید تا گیاهتان به آفت دچار نشود. بعضی از نکاتی که دانستن آن ها برای جلوگیری از بیماری گیاهان ضروری است در ادامه می آیند:

1. همیشه گیاهتان را زیرنظر بگیرید و به ظاهر آن توجه کنید. این کار باعث می شود اگر گیاه علامتی از وجود آفت بروز داد شما بتواید سریعا آن را شناسایی کرده و با سمپاشی گیاهان آپارتمانی عامل بیماری را از بین ببرید.

2. اگر روی گیاه برگ های خراب و آسیب دیده می بینید آن ها را جدا کنید تا در صورت آلوده بودن این آلودگی به بقیه برگ های گیاه سرایت نکند.

3. شستن و تمیز کردن برگ های گیاه می تواند از حمله آفت ها جلوگیری کنید. این کار را با آب پرفشار انجام ندهید چرا که باعث آسیب گیاه می شود. بهتر است به کمک یک دستمال مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. تمیز کردن برگ ها با محلول آب و چند قطره مایع ظرفشویی هم می تواند به جلوگیری از شیوع آفات کمک کند. البته محلولی که استفاده می کنید باید خیلی رقیق باشد تا به خود گیاه آسیبی نرسد.

طبقه بندی سموم آفت کش بر اساس نحوه نفوذ

سموم گوارشی:

این نوع سموم توسط آفت بلعیده شده و همراه غذا وارد دستگاه گوارش آن ها می شود. شیوه استفاده از این سم به صورت محلول یا گرد روی گیاه است. سموم گوارشی معمولا روی حشرات دارای قطعات دهانی تاثیر دارند و تاثیر کمتری روی آفات مکنده می گذارند.

سموم تماسی:

سموم تماسی از طریق پوست وارد بدن حشره می شوند. ورورد این سم به بدن به دلیل قابلیت حل شدن آن در کوتیکول حشره است. این سموم وقتی مستقیما روی حشره پاشیده می شوند و یا وقتی حشره از روی سطح سمپاشی شده عبور می کند موثر واقع می شوند.

سموم تدخینی:

سموم تدخینی از طریق راه های تنفسی حشره وارد بدن او می شود. استفاده از این سموم در محیط های بسته مثل انبارها و گلخانه ها نتیجه بخش است.

طبقه بندی سموم بر اساس حرکت درون گیاه

سموم سیستمیک:

این سم ها می توانند گوارشی، تماسی یا تدخینی باشند. سموم سیستمیک از طریق سمپاشی روی گیاه یا سمپاشی خاک و از طریق ریشه جذب گیاه شده و به سرعت به بافت ها و اندام های گیاه نفوذ می کند. چون این نوع سموم داخل آوند گیاه حرکت می کنند به همه جای گیاه رسیده و با شستن گیاه هم از بین نمی روند. فسفامیدون، تیومتون، متومیل و … از سموم سیستمیک هستند.

سموم نفوذی(نیمه سیستمیک):

این نوع سموم هم می توانند از انواع سموم گوارشی، تماسی یا تدخینی باشند. سموم نیمه سیستمیک تا حدی به بافت های گیاه نفوذ می کنند اما در کل جابه‌جایی آن ها در گیاه اندک است. مثلا این سموم توانایی نفوذ به عمق چوب و تنه درختان را ندارند. معمولا برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی از سموم نیمه سیستمیک استفاده می شود. دیازینون ، متیداتیون و فوزالن انواع سموم نفوذی هستند.

 

بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی

برای انتخاب بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی اول باید به نوع گیاه خود توجه داشته باشید. دقت کنید که در مرحله اول بهتر است از سم های خانگی استفاده کنید و اگر کارساز نبودند به سراغ سم های موجود در بازار بروید. در ادامه چند نوع سم معروف که برای از بین بردن بیشتر آفت ها استفاده می شوند به شما معرفی می کنیم:

سم دیازینون

یکی از سموم نیمه سیستمیک که به صورت تماسی عمل می کند، سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی است. سم دیازینون قابلیت نفوذ به برگ های گیاه را دارد اما داخل گیاه جابه جا نمی شود. پس دیازینون بر روی آفت هایی که هنوز به بخش های چوبی گیاه نفوذ نکرده اند موثر واقع می شود. از دیازینون می توان برای آفت های مکنده و جونده و کنه استفاده کرد. دیازینون یک سم کنه کش گیاهان آپارتمانی هم محسوب می شود. شته، تریپس، شپشک آردآلود، کرم ساقه خوار و کنه از معروف ترین آفت های گیاهان آپارتمانی هستند که همه را می توان با سم دیازینون کنترل کرد. سم دیازینون برای گیاهان آپارتمانی باید طبق دستورالعمل استفاده شود اما غلظت مورداستفاده آن معمولا 2 سی سی سم در 1 لیتر آب است.

سم مالاتیون

مالاتیون هم یکی دیگر از سموم حشره کش و کنه کش است. این سم به صورت تماسی، گوارشی و تا حدی تدخینی عمل می کند. ماندگاری مالاتیون بر روی گیاه بین 10 تا 15 روز و در خاک حدود 8 روز است. پس سمپاشی مجدد باید بعد از 7 تا 14 روز انجام بگیرد. سم مالاتیون بر روی طیف گسترده ای از آفات مثل مورچه، شته، پشه، تریپس، کنه و شپشک تاثیر می گذارد. مصرف 2 سی سی از سم در 1 لیتر آب معمولا کفایت می کند.

سم کونفیدور

کونفیدور یک سم سیستمیک تماسی و گوارشی است که به خصوص برای آفات مکنده مورد استفاده قرار می گیرد. کونفیدور به راحتی جذب گیاه شده و در شیره گیاهی جابه جا می شود. این سم را می توان هم به صورت محلول پاشی روی برگ ها و هم از طریق آبیاری استفاده کرد. استفاده از کونفیدور در فضای بسته خانه توصیه نمی شود و بهتر است سمپاشی را در فضای آزاد انجام دهید.

بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی

بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی

نکات ایمنی سمپاشی گیاهان آپارتمانی

  1. برای سمپاشی گیاهان آپارتمانی بهتر است گیاه را از خانه خارج کرده و در یک محیط باز این کار را انجام دهید. هرگز در کنار موادغذایی یا محیطی مثل آشپزخانه گیاه را سمپاشی نکنید چرا که ممکن است باعث آلودگی مواد غذایی شود.
  2. هنگام سمپاشی گیاهان آپارتمانی حتما از ماسک و دستکش استفاده نمایید. برای محافظت چشم ها هم می توانید عینک ایمنی بزنید.
  3. قبل از سمپاشی کامل، سم را روی ناحیه کوچکی از گیاه تست کنید. اگر گیاه حساسیتی نشان نداد می توانید سمپاشی کامل انجام دهید.
  4. بعد از سمپاشی، تا خشک شدن گیاه صبر کنید و آن را بیرون خانه نگه دارید. بعد از چند ساعت که گیاه کاملا خشک شد می توانید آن را به منزل ببرید.
  5. بعد از اتمام سمپاشی ظروف مورد استفاده را به خوبی بشویید و در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شوند. همچنین شست و شوی کامل لباس هایتان را فراموش نکنید.

 

9 دیدگاه در “با انواع سم و روش سمپاشی گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

  1. حمیدرضا گفت:

    بسیار عالی و جامع و به زبان ساده بیان شد.
    متشکرم

  2. رزیتا جون گفت:

    سلام این کارها واقعا لازمه .من یه سم خریدم کمی ریختم تو اسپری با آب مخلوط کردمو و یواش میپاشم خیلی سخت گرفتید آیا واقعا لازمه ؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *