اخبار

بیماری و مشکلات گیاه پدیلانتوس و درمان آنها

پدیلانتوس گیاهی مقاوم با شرایط نگهداری آسان است که می‌تواند به راحتی در داخل آپارتمان رشد کرده و زیبا بماند. این گیاه نیز مانند گیاهان آپارتمانی دیگر در صورت مناسب نبودن شرایط نگهداری ممکن است به بیماری هایی دچار شود. برای درمان هر بیماری بهتر است که در ابتدا علت را شناسایی سپس در صدد رفع آن اقدام کنید. به همین منظور در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع بیماری های پدیلانتوس، علت و درمان آنها آشنا شوید. 

مشکلات و بیماری های گل پدیلانتوس

بهترین راه برای بیمار نشدن گیاهان، انجام دادن راههای جلوگیری از بروز بیماری و آفت است که با داشتن اطلاعات کافی از شرایط نگهداری گیاه می‌توانید خطر ابتلا به بیماری را کم کنید. اما در صورتی که گیاه شما به بیماری دچار شده باشد، اول باید علت بیماری را شناسایی کنید تا از گسترش آن جلوگیری کنید، سپس به درمان آن اقدام کنید. در ادامه با بیماری های رایج گیاه پدیلانتوس و درمان آنها آشنا می‌شویم.

بیماری های پدیلانتوس

بیماری های پدیلانتوس

علت ریزش برگ پدیلانتوس

ریزش برگها در گیاهان در دو حالت اتفاق می‌افتد : 1. ریزش برگهای سبز 2. ریزش برگهای زرد

ریزش برگهای سبز

دریافت نور کم توسط پدیلانتوس می‌تواند سبب ریزش برگ سبز و زرد شدن برگهای زیرین شود. سرمای شدید و آبیاری زیاد نیز منجر به ریزش برگهای سبز می‌شوند. در این جالت باید گیاه را به مکانی با دمای معتدل با نور زیاد ببرید و بعد از خشک شدن کامل خاک به آبیاری اقدام کنید.

زرد شدن برگها و سپس ریزش آنها

کمبود نور، خشکی کشیدن بیش از حد گیاه، آبیاری زیاد و پوسیده شدن ریشه منجر به زرد شدن برگها و ریزش آنها می‌شود. برای اینکه بدانید زرد شدن برگها از آبیاری زیاد یا کم بوده باید برگهای زرد را در دست بگیرید، در صورتی که برگها نرم هستند و به راحتی خرد نمی‌شوند یعنی آبیاری زیاد بوده است. اما برگهای زردی که خشک هستند و با دست خرد می‌شوند نتیجه خشکی کشیدن بیش از حد گیاه است. بهتر است قبل از آبیاری، خشکی خاک را با انگشت و یا یک قطعه چوب تست کنید و در صورتی که خاک به آنها نچسبید، آبیاری را انجام دهید.

علت ریزش برگ پدیلانتوس

علت ریزش برگ پدیلانتوس

علت جمع شدن برگهای پدیلانتوس

نغییرات دما ( سرد شدن یا گرم شدن زیاد هوا ) و پوسیدگی ریشه می‌تواند منجر به جمع شدن برگها و لوله ای شدن آنها شود. در صوتی که ریشه بیش از حد خشکی کشیده باشد و یا در آب غرق شده باشد، می‌پوسد و این اتفاق سبب جمع شدن برگها می‌شود. پوسیدگی ریشه می‌تواند در اثر بزرگ بودن گلدان نیز اتفاق بیافتد، در این حالت گلدان آب بیشتری نگه می‌دارد و ریشه می‌پوسد. در صورتی که برگهای گیاه به سمت داخل جمع شده اند باید خاک را چک کنید و در صورتی که خاک خشک است آن را آبیاری کنید.

نقاط سیاه و آبکی روی برگها

مناسب نبودن خاک گیاه، آبیاری بیش از حد و گرمای زیاد هوا باعث می‌شود که پدیلانتوس قارچ بگیرد و روی برگها لکه های سیاه ایجاد شود. این گیاه تحمل سرمای زیاد را ندارد و در هوای گرم به تهویه بالایی نیاز دارد. گردش هوا در روزهای گرم برای این گیاه بسیار ضروری است و نبود آن سبب قارچ گرفتن و از بین رفتن ریشه و گیاه می‌شود. در صورت مشاهده علائم قارچ گرفتگی، باید هر 2 هفته یکبار به گیاه قارچ کش بزنید.

علت خشک شدن و چروک شدن برگها

خشک شدن بیش از حد خاک و ریشه ها سبب چروک شد برگها می‌شود. در این حالت ریشه تنها آب باقی مانده را به ساقه و برگها می‌رساند و آنها برای رسیدن به آب خود را چروک می‌کنند. در این حالت باید گلدان را به مدت یک ربع در یک ظرف آب قرار دهید و سپس آن را خارج کنید. 

بیماری پدیلانتوس

بیماری پدیلانتوس

مشکلات ازدیاد و کمبود نور در پدیلانتوس

کمبود نور

نور کم و نبود تهویه مناسب برای پدیلانتوس سبب نازک شدن برگها و ساقه می‌شود. در صورتی که پدیلانتوس را در نور زیاد قرار دهید، ساقه ها ضخیم و برگها گوشتی می‌شوند. تاریک بودن مکان نگهداری پدیلانتوس سبب رشد علفی گیاه، بلند شدن بیش از حد ساقه، افزایش فاصله بین برگها و بی رنگ شدن و کوچک شدن آنها می‌شود

نور زیاد و مستقیم آفتاب

پدیلانتوس دوستدار نور نسبتا زیاد است اما قرار دادن آن در معرض نور مستقیم آفتاب مشکلاتی را برای آن ایجاد می‌کند. سوختگی حاشیه و نوک برگها، چروک شدن، زرد شدن و ریزش برگها می‌تواند از علائم دریافت نور زیاد خورشید باشد. در روزهای گرم تابستان که آفتاب مستقیم می‌تابد، این گیاه را به داخل  بیاورید و در پشت پنجره با نور غیر مستقیم زیاد نگهداری کنید.

مقاوم نبودن ساقه ها به دلیل دریافت نور کم

مقاوم نبودن ساقه ها به دلیل دریافت نور کم

آفت گیاه پدیلانتوس

تنها آفات کمی این گیاه را تهدید می‌کنند و کنه تار عنکبوتی، شته ها و شپشک آرد آلود رایج ترین آفات پدیلانتوس هستند. این موجودات در روزهای گرم فصول تابستان، بهار و پاییز به گیاه حمله می‌کنند و برای جلوگیری از بروز آنها باید تهویه مناسب برای گیاه فراهم کنید و خاک را همیشه تمیز نگه دارید.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود، آفت بسیار ریز و سفیدی است که در محل اتصال برگ به ساقه و پشت برگها وجود دارد. این آفت از شبره گیاه تغذیه می‌کند و آن را از بین می‌برد. به محض مشاهده این آفت روی گیاه باید آن را از سایر گیاهان دور نگه دارید و با یک دستمال یا پنبه آغشته به الکل آن ها از روی برگ و ساقه تمیز کنید. برای از بین بردن آفات به صورت کامل باید از سموم شیمیایی استفاده کنید و هر 2 هفته یکبار تا از بین رفتن کامل علائم، آن را سمپاشی کنید.

کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی سبب کدر شدن رنگ برگها، کند شدن رشد گیاه و یا متوقف کردن آن می‌شود. برای از بین بردن آن می‌توانید با فضار روی برگها را آب پاشی کنید و رطوبت را بالا ببرید و یا از آفت کش استفاده کنید.

پودر سفید بر روی برگها

بیماری کپک سفید و یا پودر سفید سبب بروز این علائم بر روی برگ می‌شود. در صورت مشاهده باید غبار پاشی روی برگها را متوقف کنید و از قارچ کش استفاده کنید.

بیماری های پدیلانتوس

 

25 دیدگاه در “بیماری و مشکلات گیاه پدیلانتوس و درمان آنها

  1. مژده گفت:

    سلام علت پژمرده شدن گیاه پدیلانتوس چیه؟؟

    1. آرزو گفت:

      سلام علت پژمرده شده گیاه بخاطر خشکی بیش از حد میتونه باشه
      یا اینکه بخاطر رشد تو محیط کم نور شاخه ها باریک و دراز شده باشن و حالت افتادگی پیدا کنن

  2. پرستو آزادی گفت:

    سلام علت خشک شدن سر برگ های پدیلانتوس چیست؟
    من از پدیلانتوس قلمه زدم و این قلمه جدید بعد از چندین ماه رشد خوب سر برگ هاش دارن خشک میشن

  3. خورشید امین گفت:

    باسلام وخسته نباشید گیاه پدیلانتوس من تامیاد کمی رشدکنه قارچی میشه دقیقاهمون برگ وساقه جدیدسفیدبعدمدتی قهوه ای میشه قارچ اصلا اجازه نمیده رشد کن

    1. زهرا گفت:

      سلام وخدا قوت گیاه من پودرهای سفیدی روی برگهاش ایجاد شده از چه قارچ کشی استفاده کنم

  4. Azeymazey گفت:

    وای این مشکل گیاه منم هست??
    میشه دلیلیشو بگید

  5. مینا گفت:

    سلام ،پدیلانتوس من خیلی خوب داشت رشد میکرد گلدونشو عوض کردم کل برگاش داره میریزه بی حال شده لطفاً راهنماییم کنید ممنون.

    1. آرزو گفت:

      این ریزش برگ بعلت جابه جایی خاک میتونه باشه با ثابت نگه داشتن سایر فاکتورهای رشد دوباره به حالت اول برمی گرده
      1 – نور خوب
      2- آبیاری منظم
      3- هوادهی

  6. خدابخشی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه من ساقه های نازک و نرمی پیدا کرده که کاملا ترد هستند و بر عکس ساقه های اولیه سفت نیستند

    1. آرزو گفت:

      بخاطر نور کم محیط هست هر چه نور خوب دریافت کنن همونقدر شاخه های قوی و مقاومی خواهند داشت

  7. بهار گفت:

    چرا پدیلانتوس من صورتی نمیشه؟?

    1. آرزو گفت:

      تغییر رنگ برگها برای اینه که گیاه تفاوت دمای فصلها رو احساس کنه و این در شرایطی پیش میاد که گیاه داخل خونه نباشه چون دمای خونه خلی بالا و پایین نداره
      مگر اینکه توی راه پله با نور مناسب باشه تا با شروع فصل پاییز تغییر رنگ برگها اتفاق بیفته

  8. بهار گفت:

    تشکر از سایتتون واقعا عالی

    1. مرجان گفت:

      سلام خسته نباشید. مدتیه گل من برگ هاش داره میریزه و ساقه هاش باریک و افتاده شدن. علتش چی میتونه باشه؟؟

  9. فاطمه گفت:

    سلام ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مطلب میذارید. گیاه من بلند شده بود از سرشون بریدم و خواستم قلمه بزنم و توی آب گذاشتم اونایی که تو بطری آب گذاشتم برگاش جمع شده و اونایی که ازشون قلمه زدم از خود خاک برداشتم و رو سرشون پینه زدم بعد دیدم زرد شدن از طرفی دیدم توی گلدون ریشه اش هم زده بیرون و گلدونش رو عوض کردم نمی‌دونم علت زرد شدنش چی بود؟ چون آب توی ظرف زیر گلدون هم بود و ریشه هم زده بود بیرون یا اینکه بخاطر بریدن سرشاخه‌ها بوده.
    میشه راهنمایی کنید

    1. صابر گفت:

      محل نگهداری پدیلانتوس من رو به پنجره شمالی است و در شش‌ماه نخست سال در ساعات اولیه صبح نور پشت شیشه مستقیم و در طول روز نور غیرمستقیم دریافت می‌کند. ابیاری به طور منظم هر سه یا چهار روز یک بار و کوددهی با کودکامل، پتاس و هیومیک اسید هر یک ماه یکبار. اما مدتی است با وجود شادابی و پرپشتی برگها، ساقه گیاه افتادگی و شل هستند (شل بودن به معنای نرم بودن ساقه نیست) گویی که ساقه تحمل وزن خود را ندارد و رو به پایین رشد میکند. البته همه ساقه‌ها اینطور نیست. لطفاً راهنمایی کنید. با تشکر

  10. ابرامم گفت:

    به نظرم توی این سایتها فقط کپی ی سری مطالب هست،اصلا با تجربه همخونی نداره،مثل تکثیر ی سری گل که اصلا توی آب ریشه نمی‌دن و میپوسن

    1. آرام گفت:

      بله اصلا داخل آب رشد نمیکنند برای تکثیر بابد تو دانه های ریز پرلیت و زیر نایلون و یه ظرف آب هم برای رطوبت گل زیر نایلون قرار بدید و اگر محل قرار دهی آفتابگیر نیست باید از نور مصنوعی استفاده کنین این کار رو یه گلفروش انجام داد و نتیجه ش پدیلانتوسی هست که دارم

  11. فرهمند گفت:

    با سلام
    گیاه پدیلانتوس ابلقی که دارم روی بعضی از برگهایش پودرهای سفید داردو گلدان دیگر پدیلانتوس که ابلق نیست بعضی از برگهایش قهوه ای شده اند
    داروی کانازول۰.۱ دارم میتونم برای هر دوتاشون استفاده کنم؟

  12. تقی زاده گفت:

    سلام گیاه پدیلانتوس روقلمه زدم وتوگلدون کاشتم قارچ دراومده توگلدون علتش چیه

  13. لیلا گفت:

    سلام وقت بخیر . سه سال قبل دو تا ساقه پدیلانتوس کاشتم کلی رشد کرده و کلی قلمه زدم و تکثیر کردم و حتی هدیه دادم . الان مدتیه بدون تغییر در گلدان یا خاک یا محل و شرایط نگهداری ، برگهای پایین ساقه ها بشدت میریزن و فقط چندتا برگ نوک ساقه ها مونده . چکار کنم ؟

  14. مهدی لاهیجی گفت:

    سلام برای بیماری کپک سفید و یا پودر سفید چکار کنیم؟

  15. محمد فتحی گفت:

    گل محشر من ساقه های اون نازک شده و از حالت زیکزاکی خارج شده و ساقه ها خیلی بلند شدن باید چکار کنم؟؟

    1. افشین گفت:

      نور کم است

  16. دانیال گفت:

    سلام. روشی هست که بشه برگ های ریخته شده گیاه دوباره رد کنن و ساقه دوباره پر برگ بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *