گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش تکثیر گل گازمانیا آشنا شوید

گازمانیا یکی از گل های آپارتمانی است که به دلیل زیبایی خاصش طرفداران زیادی پیدا کرده است. پرورش گل بروملیاد شرایط سختی نمی خواهد و هر کس می تواند به راحتی این گل زیبا را نگهداری کند. البته برای نگهداری گازمانیا باید شرایط مناسب را برایش فراهم کنید. برای داشتن گازمانیاهای بیشتر باید روش تکثیر گل گازمانیا را بدانید. تکثیر این گل بیشتر از طریق پاجوش انجام می شود. البته کاشت بذر گل گازمانیا هم امکانپذیر است. در این مقاله با روش تکثیر گل گازمانیا آشنا می شویم. پس اگر شما هم یه کاشت گل گازمانیا علاقه دارید با ما همراه باشید.

پرورش گل بروملیاد

پرورش گل بروملیاد

معرفی و نکات نگهداری گازمانیا

گازمانیا یکی از معروف ترین بروملیادها برای نگهداری در آپارتمان است. این گیاه به دلیل گل های خوشرنگ و متنوعش موردتوجه است. گل های بروملیاد می تواند قرمز، نارنجی، زرد و حتی چند رنگ باشد. برای نگهداری گازمانیا به محیطی روشن با نور خوب و آبیاری متعادل نیاز دارید. در وسط گیاه یک فرورفتگی وجود دارد که به آن فنجان گل گفته می شود. این قسمت همیشه باید مقداری آب داشته باشد. البته آب را باید چند وقت یکبار تعویض کنید تا گیاه به بیماری قارچی و باکتریایی دچار نشود. عمر گل گازمانیا طولانی نیست و بعد از چند ماه از بین می رود. ادامه زندگی گیاه از طریق پاجوش های آن انجام می شود. در ادامه با تکثیر گیاه به این روش آشنا می شویم.

تکثیر گازمانیا

اصلی ترین روش تکثیر گازمانیا از طریق پاجوش است. بعد از گلدهی، گیاه شروع به تولید گیاهچه های کوچکی به نام پاجوش در اطراف خود می کند. از این پاجوش ها می توان برای ایجاد گیاهان جدید استفاده کرد. در واقع گازمانیا تنها یک بار در طول زندگی خود گل و میوه می دهد. پس از آن گیاه تحلیل رفته و پاجوش ها شروع به رشد می کنند.

روش تکثیر گازمانیا

فراهم کردن مقدمات

گازمانیا معمولا در فاز گلدهی اش فروخته می شود. گیاه بالغ گلدار تا 5-6 ماه می تواند جلوه خود را حفظ کند. بعد از آن گیاه شروع به تولید پاجوش می کند. برای این که گیاه مادر پاجوش های سالم و خوبی تولید کند باید شرایط مناسب پرورش گل بروملیاد یعنی دمای مناسب، نور، آبیاری و کوددهی را برایش فراهم کنید. این کار کمک می کند از سلامت و مقاومت پاجوش ها هنگام جدا شدن از گیاه مادر مطمئن شوید.

کاشت گل گازمانیا

کاشت گل گازمانیا

پاجوش زدن

زمانی که برکته های گل شروع به از بین رفتن کردند می توانید آن ها را قطع کنید. در این حالت گیاه مادری می تواند انرژی خود را صرف پاجوش زدن کند. پاجوش ها نسخه مینیاتوری گیاه اصلی هستند و در اطراف آن رشد می کنند. یک گیاه بروملیاد می تواند تا 4 پاجوش تولید کند. وقتی این پاجوش ها به اندازه مناسب برسند می توان هر کدام را جداگانه کشت داد. بهترین زمان تکثیر گل گازمانیا وقتی است که اندازه پاجوش ها حداقل به اندازه یک سوم گیاه اصلی شود. وقتی پاجوش ها حدودا 8 سانتی متر شدن می توانید آن ها را جدا کنید. نیازی نیست که پاجوش ها حتما ریشه زده باشند. در این مرحله پاجوش ها گلدهی ندارند اما می توان آن ها را از طریق فنجان تازه شکل گرفته شان شناسایی کرد.

زمان تکثیر گل گازمانیا

زمان تکثیر گل گازمانیا

بستر مناسب کاشت پاجوش

گازمانیا گیاهی اپی فیت است یعنی روی گیاهان دیگر رشد می کند. برای این که گازمانیا بهترین رشد را داشته باشد از یکی از این خاک ها استفاده کنید:

  • خاک ارکیده
  • خاک کاکتوس
  • هر کدام از خاک های بالا با مقدار کمی محتویات اسیدی مثل خزه اسفنگوم(به اندازه یک سوم خاک)
  • قسمت های مساوی خزه اسفنگوم و پرلیت

جدا کردن پاجوش ها از گیاه مادر

وسایل موردنیاز را آماده کنید. برای جدا کردن پاجوش ها به یک چاقوی تمیز و ضدعفونی شده، خاک مناسب و گلدان مناسب نیاز دارید. گیاه مادر را از خاک خارج کنید و روی میز کار قرار دهید به طوری که محل اتصال پاجوش و گیاه مادر به سمت شما باشد. با یک برش عمودی بین گیاه مادر و پاجوش آن ها را جدا کنید. سعی کنید گیاه مادر بریده شود نه خود پاجوش. گیاه مادری را می توان دوباره کاشت اما اگر دیدید که عمر آن تمام شده نیازی به کاشت نیست و می توانید آن را دور بیاندازید.

زمان تکثیر گل گازمانیا

زمان تکثیر گل گازمانیا

 

کاشت پاجوش ها

پاجوش را در گلدان پر شده از خاک و آماده قرار دهید. اطراف آن را خاک بریزید و به آرامی خاک را سفت کنید. دقت کنید که پاجوش در سطح خاک همانند گلدان قبلی باشد و پایین تر قرار نگیرد. به اندازه ای آبیاری کنید که آب از سوراخ زهکش خارج شود. گلدان را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم قرار دهید و در فاصله بین دو آبیاری رویه خاک کاملا خشک شود. تا چند ماه بعد از کاشت گل گازمانیا (پاجوش ها) نباید به آن کود بدهید. تبریک می گوییم شما یک گازمانیای جدید دارید. با فراهم کردن شرایط پرورش گل برومیلیاد می توانید بعد از چند سال شاهد گلدهی آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *