گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری های گل فردوس آشنا شوید

گل فردوس به دلیل داشتن مقاومت بالا و قیمت مناسب به یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب تبدیل شده است. اگر از گل فردوس به خوبی مراقبت کنید و نکات نگهداری آن را رعایت کنید معمولا به بیماری دچار نمی شود. اما به هرحال عواملی مثل گرمای هوا، آبیاری زیاد، کمبود نور و … می توانند باعث بیماری گیاه شوند. علت پژمردگی گیاه فردوس می تواند عوامل مختلفی باشد. برای پرپشت شدن گل فردوس و سالم ماندن آن بهتر است با بیماری های گیاه فردوس و دلایل آن ها آشنا باشید. در این مقاله با علت جمع شدن گل فردوس ، علت لوله ای شدن گل فردوس و ریزش برگ های آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

گل فردوس

گل فردوس

آشنایی با فردوس و نکات نگهداری آن

گیاه فردوس یا سینادنیوم گیاهی از خانواده کاکتوس ها است. البته برخلاف کاکتوس برگ های فردوس ظاهری طبیعی دارند. برای نگهداری فردوس به مکانی با نور متوسط و زیاد نیاز دارید. این گیاه به کیفیت آب مورد استفاده حساسیتی ندارد و می توان از آب دارای املاح برای آبیاری استفاده کرد. برای پرپشت شدن فردوس می توانید انتهای ساقه ها را هرس کنید تا جونه ها رشد کنند. این گیاه به دلیل سمی بودن معمولا مورد حمله آفت ها قرار نمی گیرد. در ادامه با بعضی از بیماری های گیاه فردوس و راه های پیشگیری از آن ها آشنا می شویم.

بیماری های گیاه فردوس

علت جمع شدن برگ فردوس:

جمع شدن برگ های گل فردوس یکی از رایج ترین عوارضی است که گیاه به آن دچار می شود. علت لوله ای شدن برگ فردوس می تواند این عوامل باشد:

  1. دمای بالا و خشکی هوا: اگر دمای محیط بالاست حتما باید رطوبت اطراف گیاه را بالا ببرید و آن را به مکان خنک تری منتقل کنید.
  2. آبیاری نامناسب: آبیاری نامناسب هم می تواند آبیاری بیش از حد و هم آبیاری کم باشد. اگر گیاه مدت طولانی تشنه می ماند و یا این که خاک همیشه خیس و غرقاب است می تواند علت جمع شدن برگ فردوس باشد. برای جلوگیری از این مشکل آبیاری را بعد از خشک شدن خاک انجام دهید.
  3. حمله آفت: اگر گیاه شما از نظر دما و آبیاری مشکلی ندارد آن موقع است که باید به سراغ بررسی حضور آفت بروید. در صورت مشاهده آفت به کمک یک پنبه الکی یا آب و صابون برگ های گیاه را تمیز کنید. در صورت آبیاری بیش از اندازه احتمال بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه هم وجود دارد. در این حالت بهتر است آبیاری را به سرعت متوقف کرده و در صورت امکان خاک گلدان را عوض کنید.
علت جمع شدن برگ فردوس

علت جمع شدن برگ فردوس

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع گیاهان آپارتمانی” taxonomies=”1710″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

علت پژمردگی گیاه فردوس:

این عارضه هم دلایل زیادی می تواند داشته باشد. شرایط محیطی نامناسب، تغییرات دمایی، کمبود نور یا نور زیاد، آبیاری بیش از حد و تعویض گلدان یا تغییر مکان گلدان همه می توانند علت پژمردگی گیاه فردوس باشند. برای سرحال شدن دوباره گیاه ابتدا باید علت پژمرده شدن گیاه فردوس را پیدا کنید و بعد به تناسب برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علت پژمردگی گیاه فردوس

علت پژمردگی گیاه فردوس

علت ریزش برگ گل فردوس:

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث ریزش برگ های فردوس می شود شوک ناشی از جابه جایی گیاه است. گیاه به محیط خودش عادت می کند و وقتی مکان آن را تغییر می دهید دچار تنش شده و برگ ها شروع به ریزش می کنند. در صورت بروز این مشکل نباید خیلی نگران بود. فردوس هم مثل هر گیاه دیگری بعد از یک مدت به محیط جدیدش عادت می کند و ریزش برگ ها متوقف می شود. تغییرات دمایی یکی دیگر از عوامل ریزش برگ گل فردوس است.

زرد شدن برگ های فردوس:

اگر می بینید برگ های پایینی و پیر گیاه کم کم زرد شده و می ریزند نگران نباشید. این مسئله طبیعی است. برای به تعویق انداختن ریزش برگ ها باید گیاه را طبق دستورالعمل با کود تغذیه کنید.  اگر زرد شدن و ریزش برگ ها شدید است و از قسمت های مختلف گیاه اتفاق می افتد احتمالا مشکل در آبیاری است. آبیاری بیش از اندازه و یا آبیاری کم و خشکی کشیدن گیاه می تواند علت ریزش برگ گل فردوس باشد.

سوختن برگ های فردوس:

سوختن برگ در گیاهان عموما اثر نور مستقیم خورشید است. گیاه فردوس هم اگر در معرض نور شدید و مستقیم قرار بگیرد دچار همین عارضه می شود. در این صورت باید سریعا گلدان را به مکانی با نور غیرمستقیم ببرید تا از سوختن بیشتر برگ ها جلوگیری شود.

رشد علفی گیاه فردوس:

بلند شدن بیش از حد ساقه و فاصله گرفتن برگ ها نشان دهنده کمبود نور گیاه است. در این حالت باید گلدان را به محیط پرنورتری منتقل کنید تا نور کافی دریافت کند. پس برای پرپشت شدن گل فردوس لازم است گیاه نور کافی داشته باشد.

رشد علفی فردوس

رشد علفی فردوس

رشد بی رویه و ریزش برگ های پایینی:

در شرایط نامناسبی مثل نور خیلی کم یا آبیاری غلط گیاه دچار رشد بی رویه می شود. در این حالت برگ های پایینی شروع به ریزش می کنند و گیاه ظاهر اولیه خود را از دست می دهد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است ساقه گیاه را هرس کنید تا جوانه های جدید شروع به رشد کنند.این کار به پرپشت شدن گل فردوس کمک می کند. از شاخه های جدا شده هم می توان به عنوان قلمه استفاده و گیاه را تکثیر کرد.

آفات گل فردوس

گل فردوس یک گیاه سمی است و به همین دلیل آفت های زیادی به آن حمله نمی کنند. البته آفاتی مثل مگس سفید، کنه قرمز و شپشک آردآلود می توانند به گیاه حمله کرده و باعث آسیب آن شوند. برای مبارزه با این آفات باید از سموم آفت کش مخصوص استفاده شود.

آفات فردوس

آفات فردوس

 

21 دیدگاه در “با بیماری های گل فردوس آشنا شوید

  1. Hanie گفت:

    سلام. من یک گلدون گل فردوس دارم که هفته گذشته سه شنبه گلدونشو عوض کردم. هر جمعه زمان ابیاریش هست. سه شنبه که گلدونشو عوض کردم کمی آب دادم بهش تا این هفته دوباره به جای جمعه،سه شنبه ابیاری کردم. ولی الام متاسفانه چند تا از برگاش زرد شده و برگ های پایینی جمع شدن. هر روز صبح غبار پاشی با آب و شیر انجام میدم. چون فصل زمستونه فاصلش تا بخاری نزدیکه. یکم بی حال شده گلم. چیکار کنم؟?

    1. امین گفت:

      سلام. شاخه فردوس از پایین در حال زرد شدن می‌باشد و در خاک جدیدا مورچه میبینم. میشه لطفاً راهنماییم کنید

      1. Bahar گفت:

        وقتی گیاه مورچه میزنه احتمالا گیاهتون شپشک ارد الود زده که مورچه هارو جذب میکنه.برگ های گیاه رو بررسی کنید اگر نقاط سفید و پشمکی مانند دیدید با اب و چند قطره مایه جداش کنید .همه برگهارو به دقت تمیز کنید بعد ده روز بررسی کنید اگر دوباره این سفیدک هارو دیدید سم پاشی کنید

    2. ماه گفت:

      من از گیاه فردوس قلمه گرفتم نمیدونستم دستم را به صورتم مالیدم چند ساعت چشمم میسوخت و آب ریزش داشت بعد از چند ساعت که پماد استریل زدم و صد بار با آب سرد شستم پلکم ورم کرده و میسوزه به نظرم اینقدر اذیت شدم که دیگه به کسی توصیه خرید این گل را نمیکنم چون کاملا گیاه سمی هست و به درد نگهداری در منزل نمیخوره ممکنه بچه بهش دست بزنه .

      1. میترا کاظمی گفت:

        سلام دقیقا برای من هم همین اتفاق افتاد باید حتما دست را با منابع با دقت بشورید

  2. الهام داريزين گفت:

    سلام
    گلهاى فردوس من برگهاى جديدى كه در مياره بسييييار ريزند و پنجره پرنورترى هم ندارم
    لطفا راهنمايى كنيد

    1. مهتاب گفت:

      از نور مصنوعی مثل لامپ های ال ای دی استفاده کنید

  3. امیرحسین گفت:

    سلام ببخشید من یه قلمه از فردوس داشتم و در آب نگهداری میکردم تا ریشه بزنه تا زمانی که در آب بود برگ ها رشد میکردن اما از زمانی که اونو کاشتم برگ ها دارن خشک میشن و میریزن

    1. مهتاب گفت:

      ممکنه شوک تغییر محیط باشه اما بازم به نوع زهکشی خاکی که استفاده کردین توجه کنین و کود مناسب بهش بدین. ضمنا زمان انتقال به خاک مهمه. اگر ریشه کم یا ریشه زیادی داشته باشه ممکنه ایده خوبی نباشه انتقالش به خاک

    2. مهاجر گفت:

      سلام اصلا نیازی نیست قلمه فردوس در آب نگهداری شود، بعد از حرص وگرفتن قلمه سریع سر دو ساقه که نصف شده وشیره سفیدی داره رو با دستمال کاغذی پاک وخشک کنید و قلمه به مدت 4الی5ساعت بدون آب یا هر چیزی در یک مکان قراردهید تا شیره سمی گیاه خشک شود وبعد مستقیم در خاک قرار دهید،بعد از کاشت نذارید خاک گلدان خشک شود(ولی آبیاری زیاداز حد هم نه) شاید اوایل برگهای گیاه کمی حالت بی جون به نظر برسد ولی بعد از چند روز گیاه آرام آرام شروع به جون گرفتن ورشد کردن مجدد می‌کند.

      1. سمیه محمدی گفت:

        سلام گل فردوس من از بالا رشد میکنه ولی از پایین برگها جمع مشه و میریزه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  4. امیرحسین گفت:

    سلام ببخشید من یه قلمه از فردوس داشتم و در آب نگهداری میکردم تا ریشه بزنه تا زمانی که در آب بود برگ ها رشد میکردن اما از زمانی که اونو کاشتم برگ ها دارن خشک میشن و میریزن مشکل چیه

    1. زهره گفت:

      بهش شوک وارد سده
      گل فروس از همون اول لعد از خارج شدن شیرش باید تو خاک گذاشته بشه

      1. Pouria گفت:

        سلام گل فردوس من تازگیا هر برگی تا جوانه میزنه خشک میشه.زرد‌هم نمیشه همون تا جوانه بیرون میزنه خشک میشه.لطفا راهنمایی کنید

  5. الهام گفت:

    سلام گياه فردوس رو يك ماه پيش هديه گرفتم ، پشت پنجره جنوبي نور كافي داره و هفته اي يكبار اب ميدم ولي از همون اول برگهاش شروع كرد به جمع شدن و ريختن ، الان فقط بالاهاي گياه برگ داره و احساس ميكنم ساقه ي اصلي داره شل ميشه ، چيكار كنم زنده بمونه؟?

  6. سمیه محمدی گفت:

    سلام گل فردوس من از بالا رشد میکنه ولی از پایین برگها جمع مشه و میریزه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  7. سمیه محمدی گفت:

    سلام گل فردوس من از بالا رشد میکنه ولی از پایین برگها جمع میشه و میریزه ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. مریم گفت:

    سلام گل غردوس دارم که یکی از ساقه هاش بی حال شده هفته ای یک بار بهش آب میدم

  9. Pouria گفت:

    سلام گل فردوس من تازگیا هر برگی تا جوانه میزنه خشک میشه.زرد‌هم نمیشه همون تا جوانه بیرون میزنه خشک میشه.لطفا راهنمایی کنید

  10. niloofar گفت:

    سلام من تازگیا یه قلمه از فردوسم کندم و گیاه اصلی داره زرد میشه علتش چیه؟چجوری میشه درمانش کرد؟

  11. کوثر گفت:

    فردوس مو قلمه زدم گیاه مادر تنه اش چروک و سیاه شده قارچ گرفته؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *