گیاهان دارویی, مقالات

با خواص برگ بو آشنا شوید

برگ بو به عنوان گیاه زینتی در باغچه کاربرد دارد اما بیشتر استفاده آن در آشپزی و صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی است. این گیاه را یا به شکل ادویه در می آوردند و یا با استفاده از تقطیر برگ های آن روغنی فرار به دست می آورند. هم ادویه و هم روغن برگ بو خواص بسیاری برای سلامتی انسان دارند. در این مقاله با خواص برگ بو در غذا ، خواص برگ بو برای لاغری و طرز تهیه دمنوش برگ بو آشنا می شویم. پس با ما همراه باشید.

خواص برگ بو

خواص برگ بو

معرفی و خواص برگ بو

برگ بو درختچه ای همیشه سبز است که در فارسی به آن درخت غار و باهشتان هم می گویند. برگ بو بیشتر به صورت خوراکی در آشپزی استفاده می شود اما استفاده های زینتی و باغبانی و همچنین خواص دارویی هم دارد. از میوه درخت بو روغن فراری به دست می آید که حاوی مقدار زیادی اسید لوریک می باشد. اسید لوریک اسید چربی است که به شکل بلورهای سفید متبلور می شود. علاوه بر میوه، برگ های درخت هم اسانس روغنی معطر تولید می کنند. این روغن از طریق تقطیر استخراج شده و مورداستفاده قرار می گیرد.

تاریخچه مصرف برگ بو

زادگاه اصلی برگ بو مناطق مدیترانه ای است. در گذشته برگ بو در بیشتر مناطق مدیترانه یافت می شده اما امروزه رویش طبیعی آن در این مناطق کمتر شده است. این گیاه معطر از هزاران سال پیش(از زمان رومیان) به عنوان گیاهی دارویی در بین مردم مورداستفاده بوده است. برگ های گیاه را بعد از آسیاب کردن به عنوان ادویه برای طعم دادن به سوپ و خوراک استفاده می کنند. برگ های کامل(آسیاب نشده) را معمولا فقط برای طعم دادن به غذا به کار می برند. چون این برگ ها دارای طعم قوی هستند معمولا خودشان مصرف خوراکی ندارند و بعد از پخت غذا، آن ها را از غذا بیرون می آورند. علاوه بر ادویه، عصاره برگ بو هم دارای خواص دارویی فراوانی می باشد.

نکته: برگ بو یک نام کلی است که به گیاهان زیادی داده شده است. خواصی که در این مقاله می آیند مربوط به برگ بویی است که از درخت غار(laurel) گرفته می شود.

برگ بو به چه شکل هایی استفاده می شود؟

ادویه برگ بو

همانطور که گفتیم از خشک کردن و آسیاب کردن برگ بو ادویه آن به دست می آید. ادویه برگ بو مقادیر قابل توجهی ویتامین دارد که به سلامت انسان کمک می کنند. به علاوه، این ادویه دارای بعضی از مواد معدنی موردنیاز انسان مثل مس، پتاسیم، کلسیم و آهن می باشد. همچنین خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی برگ بو اثرات مثبت بسیاری بر سلامت انسان دارد. از دیگر خواص برگ بو در غذا می توان به رفع اختلالات گوارشی، درمان سردرد و کمک به تولید گلبول های قرمز خون اشاره کرد.

روغن برگ بو

از برگ های گیاه روغنی به نام حب الغار گرفته می شود که خواص درمانی زیادی دارد. این روغن به طور طبیعی ورم و درد ناشی از پیچ خوردگی، آرتروز، گرفتگی عضلانی و … را کاهش می دهد. همچنین گفته می شود که مالش روغن حب الغار به شقیقه ها باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی می شود. یکی دیگر از خواص این روغن کمک به رفع شوره سر می باشد. با اضافه کردن چند قطره روغن به شامپوی خود می توانید به راحتی از شر شوره سر خلاص شوید.

خواص برگ بو برای سلامتی انسان

1. برگ بو و دیابت

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه برگ بو در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اثرات مثبتی دارد. پس مصرف برگ بو و دیابت کاملا رابطه معکوس دارند. یعنی خطر ابتلا به دیابت در افرادی که برگ بو مصرف می کنند بسیار کمتر است. اگر به مدت 30 روز برگ خشک شده و یا پودر برگ بو را به غذاهایتان اضافه کنید اثر آن را بر روی کاهش قند خون خواهید دید.

برگ بو و دیابت

برگ بو و دیابت

2. بهبود مشکلات تنفسی

برگ بو می تواند به باز شدن راه های تنفسی کمک کند. برای این کار پماد مخصوصی به همراه عصاره برگ بو را بر روی قفسه سینه استفاده می کنند. خود پماد را هم می توان از برگ بو تهیه کرد. با پخش کردن پماد روی قفسه سینه در مدت یک شبانه روز بیماری های تنفسی خود را تسکین دهید. علاوه بر این استفاده از بخور با عصاره برگ بو به دلیل خاصیت ضدباکتریایی به تمیز کردن مجاری تنفسی کمک می کند.

3. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

در برگ بو ترکیبات آلی وجود دارد که به تسکین دردهای معده در بیماری هایی مثل سندرم روده تحریک پذیر(IBS) و بیماری سلیاک می شود. افراد مبتلا به این بیماری ها قادر به هضم بعضی از پروتئین های پیچیده که در غذاها وجود دارند نمی باشند. آنزیم های موجود در برگ بو به هضم این مواد کمک می کند.

4. خواص برگ بو برای لاغری

گفته شده است که مصرف برگ بو باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. به این ترتیب چربی سوزی افزایش پیدا کرده که خود باعث کمک به کاهش وزن و لاغری است.

خواص برگ بو

خواص برگ بو

5. کاهش اضطراب

لینانول یک ترکیب ضد استرس است که هم در آویشن و ریحان و هم در برگ بو وجود دارد. قرار گرفتن در معرض استرس های طولانی مدت سلامتی انسان را به شدت تهدید می کند. برگ بو می تواند باعث آرامش افراد در شرایط استرس و اضطراب شود.

6. درمان التهاب

ترکیبی به نام پارتنولید که در برگ بو وجود دارد می تواند در سراسر بدن خاصیت ضدالتهابی داشته باشد. به همین دلیل برای بهبود دردهای ناشی از آرتروز و ورم مفاصل از برگ بو استفاده می شود. استفاده از ادویه برگ بو در غذا هم می تواند باعث این اثرات ضدالتهابی شود.

7. پیشگیری از سرطان

ترکیباتی مثل فلاوانول، لینانول و پارتنولید که در برگ بو وجود دارند خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد باعث جهش سلول ها و تبدیل آن ها به سلول های سرطانی می شود. بنابراین برگ بو با مهار رادیکال های آزاد احتمال سرطان در افراد را کاهش می دهد.

خواص برگ بو در غذا

خواص برگ بو در غذا

8. بهبود سرما خوردگی

برگ بو به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال خود می تواند به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک کند. برای بهبود سرماخوردگی می توانید از دمنوش برگ بو استفاده کنید که طرز تهیه آن در ادامه می آید.

طرز تهیه دمنوش برگ بو با برگ تازه

3 عدد برگ تازه گیاه را به دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. بعد از 3 دقیقه جوشیدن محلول را از صافی رد کنید تا برگ ها جدا شوند. دمنوش شما آماده است. می توانید این دمنوش را با عسل شیرین کرده و نوش جان کنید. دمنوش برگ بو علاوه بر بهبود سرما خوردگی می تواند به درمان مشکلات گوارشی و درمان سردرد هم کمک کند.

طرز تهیه برگ بو با برگ خشک

سه عدد برگ خشک شده را پودر کرده و به یک فنجان آب جوشیده اضافه کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد. بعد از ده دقیقه دمنوش را از صافی رد کنید تا آماده مصرف شود. همانند روش قبلی می توانید با مقداری عسل دمنوش تهیه شده را شیرین نموده و بعد میل بفرمایید.

طرز تهیه دمنوش برگ بو

طرز تهیه دمنوش برگ بو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *