کاکتوس, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از ساکولنت آئونیوم نگهداری کنیم

آئونیوم از جمله ساکولنت های زیبای گوشتی است که شباهت ظاهری زیادی با اشوریا دارد. آئونیوم دارای ساقه های بلند چوبی است که انتهای آن به یک دسته برگ ختم می‌شود که به شکل گلبرگهای رز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مانند یک دسته گل زیبا جلب توجه می‌کنند. این ساکولنت زیبا دارای تنوع و رنگ بندی زیادی است و نوع بلک آن طرفداران زیادی دارد. آئونیوم روش نگهداری آسانی دارد و به راحتی تکثیر می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با آئونیوم و روش نگهداری از آن بیشتر آشنا شوید.

آئونیوم

آئونیوم

ساکولنت آئونیوم را بیشتر بشناسید

آئونیوم ( tree houseleek ) یا ساکولنت بشقابی نیز مانند اشوریا از خانواده ( کراسولاسه – Crassulaceae ) و بومی جزایر قناری است. برگهای آئونیوم کشیده، کم تراکم و نازکتر از اشوریا است اما در اشوریا برگها متراکم تر و رو یه بالا هستند و همین تفاوت های ظاهری وجه تمایز این دو ساکولنت محسوب می‌شوند. نوعی خاص از آئونیوم وجود دارد که در کوهستان الوند و زیر سنگ خارا رشد می‌کند و غذای لاک پشت های آن منطقه محسوب می‌شود. آئونیوم دارای برگهای گوشتی و آبدار است و در مناطق گرم به خوبی پرورش می‌یابد. این ساکولنت زیبا در شرایط بسیار مناسب به گل می‌نشیند و گلهای ظریفی به رنگ کرم، نارنجی، زرد و صورتی تولید می‌کند. یک نکته جالب در مورد آئونیوم، از بین رفتن ساقه گلدهنده پس از گلدهی است و تنها چیزی که از گیاه باقی می‌ماند، پاجوش های آن است.

رشد آئونیوم در محیط بیرون بیشتر است اما در فضای داخل آپارتمان و کنار پنجره نورگیر نیز به خوبی رشد می‌کند. همانطور که گفته شد آئونیوم انواع گوناگونی دارد و بعضی از آنها مانند آئونیوم بلک و ابلق ( سان براست ) پر طرفدار و کمیاب هستند و تنها در پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شوند. آئونیوم بشقابی و لب ماتیکی نیز از ساکولنت های محبوب و رایج هستند و در هر فصلی در بازار وجود دارند.

انواع آئونیوم

انواع آئونیوم

شرایط نگهداری ساکولنت آئونیوم

آبیاری :

آئونیوم به دلیل داشتن ریشه های سطحی به آبیاری متوسطی نیاز دارد و در فصول رشد یعنی پاییز، زمستان و بهار به آبیاری بیشتری نیاز دارد. آئونیوم در فصل تابستان خزان می‌کند و ممکن است بعضی از برگهای آن دچار سوختگی شوند و یا نرم شده و ریزش پیدا کنند، در این موارد باید آبیاری گیاه را کمتر کنید و نگران برگها نباشید زیرا در این فصل امری طبیعی است. آبیاری این ساکولنت باید پس از خشک شدن خاک سطحی صورت بگیرد و به اندازه ای باشد که گل سیراب شود و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

در صورتی که محیط نگهداری آئونیوم از تهویه ضعیفی برخوردار است، حتما در آبیاری آن دقت کنید و تا قبل از خشک شدن خاک، به آبیاری مجدد اقدام نکنید. غرقاب شدن ریشه و ماندن آب در مرکز ساکولنت سبب پوسیدگی و از بین رفتن گیاه می‌شود. آئونیومی که در گلدان کاشته شده است و در آپارتمان نگهداری می‌شود، نسبت به نوع باغچه ای به آبیاری بیشتری نیاز دارد.

نور :

آئونیوم به نور متوسط نیاز دارد و میزان نور مورد نیاز آن در فصل های مختلف و در زمان رشد و خزان باید متقاوت باشد. بهترین مکان برای نگهداری این ساکولنت در فصول رشد ( اوایل مهر تا اواخر اردیبهشت ) نزدیک پنجره جنوبی با نور زیاد و یا داخل تراس آفتابگیر است. بعد از گذشت دوره رشد و شروع خزان بهتر است آن را به داخل بیاورید و نزدیک پنجره شمالی با نور ملایم قرار دهید تا از سوختن نوک برگها، بیرنگ شدن و لوله ای شدن آنها جلوگیری شود.

انواع ابلق و رنگی ساکولنت آئونیوم به نور بیشتری نیاز دارند تا رنگ زیبای خود را از دست ندهند. دریافت نور کم توسط آنها سبب سبز سدن برگها می‌شود اما در نوع سبز بشقابی مشکلی به وجود نمی‌آورد.

دما :

آئونیوم تابستان های گرو و زمستان های سرد را می‌تواند تحمل کن اما در یخبندان های طولانی باید روی آن را پلاستیک بکشید و یا به داخل خانه آورده شود تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود. در فصل خزان یعنی تابستان بهتر است آن را در بیرون از منزل نگهداری کنید تا از هوای گرم لذت ببرد. برگهای آئونیوم در هوای خنک رو به قرمز شدن و در هوای گرم سبز می‌شوند.

رطوبت :

آئونیوم نسبت به رطوبت حساسیت کمی دارد اما وجود آن یک نقطه قوت در رشد این ساکولنت محسوب می‌شود. افزایش رطوبت در روزهای گرم به رشد بهتر آئونیوم در فصول رشد کمک می‌کند. داشتن تهویه برای این ساکولنت یک عامل مهم محسوب می‌شود و نبود آن سبب خشک شدن برگها و ریزش آنها می‌شود.

کوددهی :

برای داشتن یک ساکولنت زیبا، متراکم و خوشرنگ بهتر است دوبار در سال ( در بهار و تابستان ) آن را تقویت کنید. استفاده از کود آهن و یا کودهای مخصوص کاکتوس برای این ساکولنت مناسب است.

خاک :

آئونیوم به خاکی با زهکش بالا نیاز دارد تا آب اضافی را از خود عبور دهد و مانع غرقاب شدن ریشه شود. ترکیبی از خاکهای پرلیت، کوکوپیت، ماسه و پیت ماس و یا خاک آماده کاکتوس برای این ساکولنت مناسب است.

آئونیوم لب ماتیکی

آئونیوم لب ماتیکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *