خلاقیت, مقالات

با فواید گیاه حنا برای سلامتی آشنا شوید

حنا از معروف ترین گیاهان دارویی و رنگدهنده است که خواص بسیار زیادی دارد و در بسیاری از کشور ها استفاده می‌شود. در ایران نیز از حنا برای رنگ کردن ناخن، مو، پوست و در مراسم سنتی حنابندان استفاده می‌شود اما افراد کمتری در مورد فواید بسیار آن برای سلامتی اطلاع دارند. سلامت پوست و مو، کاهش و بهبود سردرد های میگرنی، سلامت قلب و … نمونه کوچکی از فواید حنا برای سلامتی بدن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با گیاه حنا و فواید این گیاه دارویی برای مو و  پوست و … آشنا شوید.

فواید حنا

فواید حنا

خواص حنا

گیاه حنا را بیشتر بشناسید

گیاه حنا ( Henna ) با نام علمی ( Lawsonia inermis ) از خانواده ( Lythraceae ) و بومی قاره آسیا و دارای گلهای ظریف به رنگ سفید است. همانطور که گفته شد از این گیاه خوشرنگ برای رنگ کردن مو و بدن استفاده می‌شود و در بسیاری از بخش های آسیا به ویژه جنوب ایران و هند بسیار کاربرد دارد. به هنر طراحی نقش و نگار بر روی بدن با استفاده از حنا مهندی می‌گویند و پودر حنای مورد نیاز برای اینکار از خشک کردن برگها و آسیاب آنها به دست می‌آید. تمامی قسمت های این گیاه به جز ساقه که روی آن در سنین بالا خار تشکیل می‌شود، مصرف دارویی و رنگرزی دارند و در ادامه با کاربرد هر قسمت از این گیاه آشنا می‌شویم.

ریشه : از فراورده های ریشه حنا برای درمان بیماری پوستی، جذام، جوش های زیاد و … استفاده می‌شود.

برگ : برگ گیاه حنا پر کاربرد ترین قسمت آن است و با له کردن آن رنگ قرمز تیره منتشر می‌شود. این برگ برای درمان زخم معده، زخم های بدن، سرفه، سردرد، روماتیسم و کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل : گل حنا برای سردرد و تب استفاده می‌شود.

دانه : دانه های حنا برای درمان انواع اسهال کاربرد دارند.

گیاه حنا

گیاه حنا

10 فایده مهم گیاه حنا برای سلامتی

1. بهبود زخم

یکی از قابل توجه ترین موارد استفاده از حنا برای محافظت از پوست در برابر عفونت ها و از بین بردن التهاب است. از گذشته تاکنون حنا برای درمان جای سوختگی، زخم و خراش کاربرد داشته و استفاده مکرر از آن در بهبود این مشکلات نقش بسزایی دارد. حنا یک لایه محافظ در برابر عوامل بیماری زا به پوست اضافه می‌کند و توانایی خنک کردن طبیعی پوست را دارد. این ویژگی حنا باعث می‌شود که در درمان آفتاب سوختگی مانند ژل آلوئه ورا مفید واقع شود.

2. کاهش دهنده تب

طبق آموزه های سنت آیورودا ( طب سنتی هندی ) حنا تب را پایین می‌آورد. افزایش دما در بدن می‌تواند برای عملکرد اندام و فرآیندهای متابولیکی خطرناک باشد. بنابراین پایین آوردن درجه حرارت کلی بدن بسیار ضروری است و حنا می‌تواند با ایجاد تعریق و “شکستن” موثر تب، یا به سادگی خنک کردن بدن و ایجاد آرامش، این کار را انجام دهد.

3. درمان سردرد

قرار دادن حنا بر روی پوست به تسکین سردرد کمک می‌کند. اثرات ضد التهابی ترکیبات موجود در حنا کمک می‌کنند تا تنش کاهش یابد و جریان خون سالم در مویرگ ها که ضعف آن دلیل اصلی سردرد و میگرن است، تقویت شود.

 

4. ظرفیت ضد التهابی

از روغن حنا به صورت موضعی برای دردهای آرتروز و روماتیسم استفاده می‌شود. با افزایش سن، مفاصل ما با ضعیف شدن غضروف و عضله، درد بیشتری می‌گیرند و می‌تواند منجر به التهاب دردناک در بسیاری از قسمت های مختلف بدن شود. با استفاده از روغن حنا در مناطق ملتهب یا آسیب دیده می‌توانید دامنه حرکتی سالم و گسترده تری را برای حفظ یک زندگی فعال و شاد تضمین کنید.

روغن حنا

روغن حنا

5. ضد پیری

اگرچه ظرفیت آنتی اکسیدانی حنا به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، اما ثابت شده است که این روغن خواص ضد چروکی دارد و به همین دلیل افراد از روغن آن برای کاهش علائم پیری و چین و چروک پوست استفاده می‌کنند. همچنین حنا ظاهر ناخوشایند زخم ها و لکه ها ار ای بین می‌برد و دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتری است که می تواند از بزرگترین اندام بدن یعنی پوست محافظت کند.

6. بهبود مشکلات خواب

روغن حنا ارتباط مستقیمی با کاهش برخی از اختلالات خواب دارد. بنابراین اگر از بی خوابی یا بی قراری مزمن رنج می برید، افزودن کمی روغن حنا به رژیم گیاهی می‌تواند آرامش بخش باشد و یک برنامه منظم و آرام خواب را به شما هدیه دهد.

7. سم زدایی از بدن

با خیساندن پوست یا برگهای گیاه حنا در آب و سپس مصرف مایعات حاصل از آن به بهبود طحال و سلامت کبد خود کمک کنید. کبد سطح مهمی برای محافظت از بدن است و به دفع سموم موجود در بدن کمک می‌کند، با بهینه سازی عملکرد و اطمینان از سلامتی آن، می‌توانید از طیف گسترده ای از سایر شرایط سلامتی بهره مند شوید.

8. سلامت مو

اگرچه بیشتر افراد تأثیر حنا بر روی مو را به رنگ آمیزی رنگ آن می‌دانند، اما حنا در واقع نقش مهمی در سلامتی پوست و موی سر ایفا می‌کند. حنا قدرت مو را افزایش می‌دهد و یک رنگ ایمن است که بر سلامت فولیکول های ما تأثیر نمی‌گذارد. حنا به مهر و موم شدن کوتیکول مو، جلوگیری از شکستن مو و افزایش درخشش و زیبایی آن کمک می‌کند. برای افرادی که از ریزش مو یا طاسی رنج می‌برند، حنا بسیار مفید است زیرا با خاصیتی که دارد، از ریزش موها جلوگیری می‌کند. مخلوط سنتی قرار ترکیب حنا یا روغن آن در کشک و سپس مالیدن آن بر روی موها، اثر درمان را افزایش می‌دهد. حنا در لوسیون‌ های پوست و مو استفاده می‌شود و جهت درمان شوره به کار می‌رود.

حنا برای مو

حنا برای مو

9. سلامت و زیبایی ناخن ها

بیشتر مردم به حفظ سلامت ناخن ها اهمیتی نمی‌دهند، اما کوتیکول ها و فضای زیر ناخن ها مکان های اصلی برای عفونت و وجود باکتری هستند. بنابراین تضمین سلامت ناخن ها با استفاده از حنا یک انتخاب عاقلانه است. نوشیدن آبی که برگهای حنا در آن غوطه ور شده اند به جلوگیری از ترک خوردن ناخن و همچنین کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین استفاده از ترکیب حنا بر روی ناخن ها می‌تواند باعث کاهش درد و عفونت در بسترهای ناخن شود.

10. کاهش فشار خون

یکی از مهمترین و با ارزش ترین اثرات حنا، نقش مهم آن در سلامتی قلب است. در صورتی که آبی که در آن دانه های حنا خیس خورده اند را مصرف کنید، شاهد کاهش فشار خون و برداشته شدن استرس از روی سیستم قلبی و عروقی خواهید بود. همچنین حنا می‌تواند از تجمع پلاکت ها در قلب و عروق و بروز حملات قلبی و مغزی جلوگیری کند.

هشدار !

اکثر انواع حنا کاملاً ایمن و غیر سمی هستند، اما حنا سیاه دارای برخی از مواد آلرژی زا است که با بروز بثورات پوستی و ناراحتی داخلی در برخی از کاربران این را نشان می‌دهد. بنابراین قبل از افزودن هر داروی گیاهی جدید به روال عادی درمان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، برند های رنگ مویی که ادعا می‌کنند بر پایه حنا تهیه شده اند، گاهی اوقات حاوی مواد شیمیایی دیگری هستند که ممکن است برای افراد دارای پوست حساس مضر باشند.

فواید حنا برای مو

فواید حنا برای مو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *