گیاهان دارویی, مقالات

با خواص گیاه بومادران آشنا شوید

گیاه زیبا و پر فایده بومادران از جمله گیاهان دارویی شناخته شده در سراسر دنیا است که با نامهای مختلف اما شکل و خواص یکسان، مورد استفاده طبیبان سنتی و عموم مردم قرار می‌گیرد. خواص گیاه بومادران بسیار زیاد است که از جمله آنها می‌توان به : بهبود سریع زخمها، انعقاد خون، کاهش فشار خون بالا و درمان بسیاری از بیماریها اشاره کرد. اما در ابتدا باید بدانید که این گیاه پر خاصیت چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد ؟! برای پی بردن به جواب این سوال و آشنایی بیشتر با گیاه بومادران در این مقاله همراه ما باشید.

فواید دمنوش بومادران

گیاه بومادران چیست ؟!

بومادران ( Yarrow ) گیاهی علفی، چند ساله است که علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای سلامتی بدن ما دارد، یک گل زیبا برای باغچه ی کوچکمان نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید که تمامی قسمت های مختلف این گیاه از جمله : گلها، شاخه های برگ دار، برگها و سرشاخه های گلدار همگی سرشار از خاصیت دارویی هستند. زادگاه اصلی بومادران در آب و هوای معتدل مانند آمریکای شمالی و بخش هایی از اروپا و آسیا است و بیش از هزاران سال عمر می‌کند. این گیاه گلهایی با ساقه های بلند و زیبا در رنگهای سفید، صورتی و زرد تولید می‌کند که همگی آنها دارای فواید زیادی هستند.

در ابتدا بومیان آمریکایی و بریتانیایی از چای این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌کردند و بعدها به دلیل رشد گسترده آن در سراسر نیمکره شمالی، مورد استفاده ی جوامع بیشتری قرار گرفت. امروزه بومادران یک التیام بخش طبیعی در سراسر جهان است و خواص آن بر هیچ جامعه ای پوشیده نیست. 

دمنوش بومادران

خواص گیاه بومادران را بشناسید

شاید بتوان گفت گیاه بومادران سرگروه تمامی گیاهان دارویی است و درمان بسیاری از بیماری ها را به نام خود ثبت کرده است. برگهای این گیاه تامین کننده آهن، فسفر و گوگرد بدن ما هستند و بعد از خرد کردن آنها بوی کمی تند و فلفلی از خود ساطع می‌کنند. در ادامه با بعضی از فواید گیاه بومادران برای بدنمان آشنا می‌شویم :

  • بهبود سریع زخم ها
  • انعقاد خون
  • کاهش التهابات پوستی و دهانی
  • کاهش فشار خون بالا و کاهش ابتلا به حمله قلبی، سکته و بیماری های قلبی
  • بهبود و رفع علائم آسم
  • کاهش استرس و اضطراب
  • ازدیاد ادرار و رفع سنگ کلیه
  • تب بُر قوی
  • ضد باکتری و ضد تورم
  • تسکین درد و جلوگیری از خونریزی
  • کاهش نفخ معده و اسهال

 

خواص-گیاه-بومادران

همچنین این گیاه دارای خیلی از فواید و خواص دیگر است- که ممکن است متخصصان تا به حا به آنها پی نبرده باشند. جالب است بدانید که تنها اسانس این گیاه نیز دارای خواص ضد باکتریایی و ضد تورم است و از آن در صنایع بهداشتی، دارویی، آرایشی به عنوان ماده اولیه کرم و پمادهای محافظت از پوست استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد در هنگام خرد کردن برگ آن یک بوی تلخ و فلفلی از آن ساطع می‌شود که بر روی دستگاه عصبی و قلب تاثیر گذاشته و علائمی مانند خستگی، ضعف عضلانی و قلبی، ورم دل، بیماری های عصبی و صرع را بهبود می‌بخشد. همچنین پماد بومادران در انواع درد های سینه و سردردهای روزانه نیز تاثیر فراوانی دارد. جالب است بدانید تنها استفاده از این گیاه به صورت دمنوش، پماد یا روغن کاربردی نیست و می‌توانید این گیاه را به شکل های بسیار ساده تر در پخت و پز غذاها یا لوازم آرایشی استفاده کنید که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

 

داروی-گیاهی-بومادران

مصارف ساده و کاربردی گیاه بومادران

ادویه : استفاده از بومادران به عنوان ادویه در خورشت ها و انواع سوپ کاربرد دارد و به دلیل داشتن طعم تند و فلفلی، مزه ی لذت بخشی به غذاها می‌دهد. 

به عنوان سبزی پخت و پز : می‌توان مانند رزماری و یا پونه کوهی در کنار غذا از آن استفاده کرد و یا در هنگام پختن و سرخ کردن به غذا اضافه کرد.

سالاد : می‌توان مانند جوانه گندم این گیاه را به انواع سالاد اضافه کرد و از طعم فلفلی آن لذت برد.

روغن آرایشی : می‌توان برگهای خرد شده ی این گیاه را به انواع روغن های آرایشی و محافظتی خود اضافه کرد و برای شادابی پوست از آن بهره گرفت.

دمنوش گیاهی : می‌توان شاخ و برگ گیاه بومادران را در آب داغ ریخت و از آن به عنوان دمنوش استفاده کنید.

ولی با همه ی این خواص و فواید، گیاه بومادران نیز مانند بسیاری از گیاهان دارویی و داروهای شیمیایی ممکن است در صورت استفاده نادرست عوارض جانبی برای ما در پی داشته باشد. چند نمونه از مضرات دمنوش بومادران را باهم می‌خوانیم :

  • خواب آور بودن
  • مشکلات فشار خون
  • ازدیاد ادرار
  • التهاب موضعی

همچنین برای استفاه از این گیاه در کنار داروهای شیمیایی و یا گیاهان دارویی دیگر باید نظر پزشک متخصص را بدانید.

خواص گیاه بومادران.jpeg1

چگونه از گیاه بومادران استفاده کنیم ؟!

همه خواصی که در بالا برای گیاه بومادران گفته شد، نیازمند یادگیری چگونگی استفاده از آن است. بنابراین در ابتدا باید بدانید چه مقداری و در چه زمانی از این گیاه استفاده کنید تا اثرات مفید آن را تجربه کنید.

1. 10 تا 20 گرم ( 2 قاشق چایخوری ) سرشاخه گلدار یا برگ این گیاه را در نیم لیتر آب دم کنید و در یک روز همگی آن را استفاده کنید. توجه داشته باشید که دم کرده بومادران سریعا تیره و خراب می‌شود و ترجیحا برای مصارف روزانه آن را تهیه کنید. می‌توانید از این دم کرده یک مرتبه در صبح و یک مرتبه در شب استفاده کنید و شاهد رفع زخم معده و یا دفع صفرا باشید.

2. مقدار 50 الی 100 گرم شیره تازه این گیاه را می‌توانید بر روی انواع زخم ها، شکاف و یا قسمت بواسیر قرار دهید.

3. 50 گرم از این گیاه را در یک ظرف بزرگ آب بریزید و بدنتان را با آن بشویید تا به رفع خارش های شدید پوستی کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *