گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش کاشت و تکثیر گل گندمی آشنا شوید

گل گندمی گیاهی با برگ‌های باریک و دراز سبز رنگ است که نواری سفید رنگ در وسط برگ‌هایش دارد. گل گندمی از گیاهان بسیار مفید است و باعث تصفیه هوا می شود. تکثیر گل گندمی در خانه به راحتی انجام می‌شود. حتی افراد تازه کار هم می توانند به آسانی گیاه گندمی خود را تکثیر کنند و تعداد بیشتری از این گیاه زیبا داشته باشند. در این مقاله چند روش تکثیر گل گندمی را به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

تکثیر گل گندمی

تکثیر گل گندمی

روش‌های تکثیر گل گندمی

تکثیر گل گندمی از طریق گیاهچه ها در آب و خاک انجام می‌شود و ریشه دار کردن گیاهچه ها در آب یا خاک تفاوتی با یکدیگر ندارند. تکثیر گل گندمی از طریق بذر نیز امکان‌پذیر است که زمان بیشتری می‌برد.

تکثیر گل گندمی از طریق گیاهچه‌ ها

گیاه گندمی در فصل تابستان گل می‌دهد و اگر گیاه بارور نشود، گیاهچه‌ها شروع به رشد می‌کنند. اگر گل‌ها بارور شوند به جای گیاهچه دانه تولید می‌‌کند. از گیاهچه‌ها می‌توان برای تکثیر گل گندمی استفاده کرد. پیدا کردن گیاهچه‌های گل گندمی کار ساده‌ای است. کافیست به دنبال نسخه‌های کوچکی شبیه گیاه اصلی که روی گیاه مادر رشد می‌کنند بگردید.

هر یک گیاهچه‌‌ای که تکثیر می‌کنید به یک گیاه گندمی کامل تبدیل می‌شود. گیاهچه‌ها به دو شکل دیده می‌شوند : یا با ریشه هستند و یا بدون ریشه رشد می‌کنند. گیاهچه‌های بدون ریشه را از دو طریق می توانید تحریک به ریشه‌زایی کنید :

  1. از طریق قرار دادن آنها در مجاورت خاک
  2. گذاشتن گیاهچه ها در آب

در ادامه این دو روش را گام به گام برایتان توضیح می‌دهیم.

عکس قلمه زدن گل گندمی

قلمه زدن گل گندمی

 

روش اول : قرار دادن گیاهچه‌ها در مجاورت خاک

1. گیاهچه گندمی با قرار گرفتن در مجاورت خاک شروع به ریشه‌زایی می‌کند. برای این کار چند گلدان دیگر به قطر 9 سانتی‌متر بردارید. در آن‌ها مقداری کمپوست و ماسه بریزید. هر گیاهچه‌ را در یک گلدان جدید بخوابانید و کمی در خاک آن فرو کنید. می توانید قبل از قرار دادن گیاهچه ها در گلدان جدید به قاعده‌ی آن‌ها مقداری هورمون ریشه‌زایی بزنید تا سریع‌تر ریشه بدهد.

2. به کمک یک سنجاق گیاهچه را در خاک نگه دارید.

3. 2 تا 3 هفته صبر کنید تا گیاهچه‌ها ریشه بدهند. آبیاری مداوم را در این مدت فراموش نکنید. البته اگر خاک گیاه غرقاب شود باعث پوسیدگی ریشه و توقف رشد می‌گردد.

روش تکثیر گل گندمی

روش تکثیر گل گندمی

 

4. اکنون می‌توانید با کمک یک قیچی تمیز گیاهچه گندمی را از گیاه مادر جدا کنید و گیاه جدید را در گلدان جدیدش نگهداری کنید.

عکس قلمه زدن گل گندمی

تکثیر گل گندمی

روش دوم : قرار دادن گیاهچه‌ها در آب

1. گیاهچه‌ها را با دقت از گیاه مادر جدا کنید.

2. گیاهچه‌هایی که هنوز ریشه نداده اند را می توانید تا زمانی که ریشه بدهند در ظرف آبی قرار دهید. ظرف باید تا حدی آب داشته باشد که ناحیه ریشه‌ای را کامل بپوشاند. ظرف آب را در محلی که نور غیرمستقیم دریافت می‌کند قرار دهید و تا ریشه دادن گیاهچه‌ها صبر کنید.

تکثیر گندمی با برگ

تکثیر گندمی با گیاهچه

3. گیاهچه‌های ریشه زده را در گلدان‌هایی جدا بکارید. از خاک پایه پیت یا پرلیت استفاده کنید. دقت کنید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد.

4. خاک را آبیاری کنید تا وقتی آب از سوراخ زیر گلدان خارج شود. آب اضافی را از زیرگلدانی دور بریزید تا گیاهچه‌ها در آب نمانند. ماندن در آب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

5. خاک را مرطوب نگه دارید تا گیاهچه‌ها شروع به رشد کنند. گیاهچه‌های گندمی تا شروع رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند تا بتوانند ریشه‌هایشان را در خاک مستحکم کنند.

نکته: گیاهچه‌هایی که در خاک ریشه می دهند نسبت به آن‌هایی که در آب ریشه داده‌اند سریع‌تر به شرایط جدید عادت می‌کنند. گیاهچه‌‍‌هایی که در آب ریشه می‌دهند ممکن است بعد از کاشتن در خاک چند روزی پژمرده شده و رشدشان کند شود. این اتفاق طبیعی است و بعد از عادت کردن گیاه به خاک و مکان جدید رشد خود را از سر می گیرد.

قلمه زدن گل گندمی

قلمه زدن گل گندمی

تکثیر گندمی از طریق بذر

بذر‌های گیاه را در فصل پاییز جمع کنید و آن‌ها را تا بهار سال بعد نگه دارید. در فصل بهار بذر‌ها را در گلدانی با خاک مناسب قرار دهید و مقداری خاک رویشان بریزید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت اطراف گلدان حفظ شود. روی پلاستیک چند سوراخ برای تبادل هوا ایجاد کنید. تا زمان جوانه زدن بذر ها خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. گلدان را در محیطی با دمای 18 تا 22 درجه بگذارید. بعد از 6 تا 8 هفته بذ‌ر‌ها جوانه می‌زنند و شما چندین گیاه جدید دارید.

 

35 دیدگاه در “با روش کاشت و تکثیر گل گندمی آشنا شوید

  1. حمیده شریفات گفت:

    ممنون توضیح کاملی بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام با تشکر از شما که نظرتون رو گفتین.

    2. سحر گفت:

      خیلی ممنون مفید بود
      یک سوال داشتم، یک برگ گیاه جدا شد و افتاد ولی برگ سالمه. خواستم ببینم میشه این یدونه برگ و از یه راهی زنده نگه داشت و تکثیر کرد؟ فعلا توی آب گذاشتمش
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام خیر متاسفانه گندمی از طریق برگ تکثیر نمی شه. باید صبر کنید گیاهچه تولید کنه و بعد می تونین گیاهچه ها رو در آب یا خاک ریشه دار کنید.

      2. محمد علی گفت:

        خیلی عالی بود

        1. مریم گفت:

          بسیار جامع و کامل.سپاس از راهنماییهای موثرتون

      3. نوروزی گفت:

        سلام برگهای گندمی که دارم همه زرد شد و شل شد وکنده شده الان فقط ریشه تو خاکه باز برگ درمیاره یا دیگه گیاهم از بین رفته؟

  2. lashgari گفت:

    با سلام بسیار ممنونم از توضیحات کامل و جامع شما

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

      1. مونا گفت:

        سلام خیلی واسم جالب بود چند وقت پیش داشتم تو کوچه میرفتم دیدم چندتا از این گیاهچه هارو انداختن تو کوچه دلم خیلی سوخت دلم نیومد بردارم برداشتم بردم خونه بدون اینکه بلد باشم همه رو همینجوری جدا کردم و تو اب گذاشتم چندتا بودن ریشه کوچولو در اوردی تو دو سه روز منم تو گلدون کاشتم دقیقا همینجوری فکر میکردم اشتباهه و بلد نیستم الان که متن پیج شما رو خوندم خیلی خوشحالم که تونستم واسه گلها کاری کنم من عاشق گلهام کلی گل دارم اما این گل که نماد بچگی هام بود تو حیاط خونه مادر بزرگم زیاد بود نداشتم قسمت بود اینجوری داشته باشمش خیلی خوب بود بابت توضیحات کاملتون کهدباعث دلگرمیم شد ممنونم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممنون از این که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. باعث دلگرمی ماست.

        2. الهه گفت:

          عالی

  3. روناک گفت:

    ممنون از نوشته تون من به همین روش که گفتین دو تا گلدان بزرگ از این گل رو داشتم و کمی بی نظم و شلخته شدن بودن در آوردم و گیاهچه های اونها رو در خاک گذاشتم و هر روز آب دادم الان دو تا گلدان تر و تازه و قشنگ دارم. که از دیدنشون لذت می برم.

    1. کیانا والی گفت:

      سلا ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. خوشحالیم که مطلب مفید بوده براتون.

  4. sadeghi گفت:

    ببخشید گل گندمی بنفش من بعضی برگ هاش تا نصفه خشک شده و ظاهرش بی روح شده….لطفا راه حل بدید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاهتون گندمی هست؟ چون گندمی فقط همین رنگ سبز رو داره و نوع بنفش نیست ازش. در صورت تمایل می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

      1. مانی گفت:

        سپاسگزار از توضیحات خوبتون. خیلی کامل و مفید

  5. Yasmin گفت:

    سلام ، خسته نباشید . من گیاهچه ای که قلمه زدم رو اول در اب گذاشته بودن الان که منتقل کردم به خاک و گلدون ، برگاش پژمرده و نرم شده ، یکمش زرد شده . بخواطر چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. به گیاه شوک جابه جایی وارد شده و پژمرده شدنش به همین دلیله. باید صبر کنید تا قلمه ها به خاک عادت کنند.

  6. حسنی گفت:

    سلام
    ممنون بابت مطلب کاملتون .
    دوتا سوال داشتم :
    ۱- گیاه کامل و رشد کرده بذر تولید میکنه؟ از کجای خود گیاه میشه بذر گرفت؟
    ۲-من یک گلدون بزرگ و شاداب داشتم که الان دیگه خیلی بزرگ شده متاسفانه به شادابی قبل نیست و برکهاش خیلی به سفیدی رفته و نوک هاشون هم همه خشک شده!علت چی میتونه باشه ؟ راهی برای نجاتش هست؟

  7. پارسا گفت:

    بذر گیاه رو میشه توضیح بدید؟ بذر گیاه گندمی چی هست؟ ( لطفا اگه عکس با شکلی دارید اتچ کنید)
    چطوری از گیاه گندمی تو فصل پاییز بذر رو بگیرم؟ و در چ شرایطی نگه دارم (دما و رطوبت) تا در فصل بهار بکارم.

  8. دانا گفت:

    سلام
    من با روش ارائه شده ، گل گندمی را در آب گذاشتم و بعد از ریشه زدن، در گلدان کاشتم، اما حدود یک ماه بعد برگهایش شروع کرد به تیره شدن و در نهایت سیاه شد. میتوانید مرا راهنمایی کنید که چرا این اتفاق برایش افتاد؟

    1. هاله گفت:

      سلام ممنون از مطالب خوبتون..حتما باید بعد از اینکه به گندمی آب دادیم آب زیر گلدونی رو خالی کنیم؟؟ من گندمی دارم و ۴۰ تا گیاهچه داده والبته ما میگیم گوشواره داده..ولی الان چند روزه جابجاش کردم احساس میکنم برگها رنگشون پریده..آبیاریم یک روز درمیان هست.البته بستگی داره خاک خشک باشه آب بدم.ولی یکجا گفتید آب زیر گلدونی رو خالی کنید شک کردم نکنه بخاطر آب توی زیر گلدونی اینجوری شده….چون سنگینه من نمیتونم جابجا کنم

  9. ریحانه گفت:

    سلام من هرچی گیاهچه جدا می کنم می گنده تو اب ریشه نمی ده ی سوال تایم عوض کردن گلدونش کی هست

    1. علی گفت:

      سلام ببخشید تنها مشکل من اینه که خاکش باید نرم باشه یا سخت؟!

  10. علی گفت:

    سلام ببخشید تنها مشکل من اینه که خاکش باید نرم باشه یا سخت؟!

  11. nassim گفت:

    عالی بود ممنون

  12. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم وقتی که گندمی گل میده و پایه گلها درشت میشه همون بذر گیاه هستش؟وچطوری باید جداشون کنم که بعدا بکارم؟؟

  13. سمیرا گفت:

    خیلی عالی توضیح دادین، ممنون، اتفاقا گل گندمی من تعداد زیاد بچه داره? و من نگران بودم که خرابش کنم الان فهمیدم چطوری تکثیرش کنم یه دنیا تشکر

  14. عمرانی گفت:

    سلام
    من چند بار گیاهچه گل گندمی رو کاشتم ولی بعد از مدتی پژمرده می شه و ریشه اش می پوسه . همه جوری هم امتحان کردم ولی نمی شه

  15. آیدا گفت:

    سلام. چی میشه که گندمی های من سه برابر برگهاشون ریشه دارن؟! انقد ریشه هاشون بزرگ و زیاد میشه که کل گلدون میشه ریشه تعویض هم میکنم گلدون رو بازم همین داستانه. در حالی که برگ هاشون قد یه گلدون کوچیکه

  16. نسرین گفت:

    سلام گیاه من بذر داده میتونم الان که تازه هست توی یه گلدان دیگه بکارم

  17. علی گفت:

    سلام .نوک برگها چرا سیاه میشه؟

  18. ابراهیم گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم کنار گندمی , پاندانوس میشه کاشت یا گیاه رو خفه میکنه

  19. سورنا گفت:

    سلام
    گیاه من گیاهچه نمیدن چ کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *