گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری آگلونما | معرفی انواع آگلونما

آگلونما یکی از مقاومترین و پر فایده ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل نگهداری آسان و شکل ظاهری برگها، طرفداران زیادی دارد. یکی از مهمترین فواید این گیاه برای سلامتی انسان بر طبق تحقیقات نظریه هوای پاک ناسا، قدرت تصفیه هوای اتاق است. این گیاه زیبا آلودگی ها و مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب می‌کند و اکسیژن آزاد می‌کند. آگلونما انواع بسیاری دارد که در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار وجود دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع مختلف و شرایط نگهداری آگلونما آشنا شوید.

انواع گل آگلونما

کاربرد آگلونما در طراحی دکوراسیون

با گیاه آگلونما بیشتر آشنا شوید

گل آگلونما (Aglaonema) یا همیشه سبز چینی (Chinese Evergreen) بومی مرداب های جنوب شرقی آسیا و جنگل های گرمسیری است. این گیاه زیبا از خانواده شیپوری است و بیش از 40 گونه مختلف دارد که هر کدام در نوع خود بی نظیرند.

آگلونما داراب برگ های نیزه ای شکل و خم شده به سمت پایین با ساقه های کوتاه است و طول برگ ها می‌تواند از 10 تا 30 سانتیمتر متغیر باشد. ارتفاع سایزهای بزرگ این گیاه به بیش از 60 سانتیمتر هم می‌رسد. در شرایط ایده آل ،گلهای کوچک و سفید رنگی تولید می‌کند که جنبه زینتی ندارند و بهتر است قطع شوند تا مانع رشد گیاه نشوند.

این گیاه مقاومت خوبی در برابر گرما و خشکی دارد و نگهداری از آن آسان است، به همین دلیل یک گزینه مناسب برای افراد مبتدی و نگهداری در آپارتمان و دفاتر کار به شمار می‌رود. این گیاه می‌تواند در زمان کمی سموم زیادی را از بین ببرد و همین امر سبب شده است تا به عنوان یکی از گیاهان مناسب برای اتاق خواب انتخاب شود. تمامی گیاهان در روز دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کنند، اما گیاهان تصفیه کننده هوا مانند آگلونما، در شب نیز اکسیژن تولید می‌کنند و علاوه بر این، سموم موجود در هوا را نیز از بین می‎برند، پس بودن آن در اتاق خواب می‌تواند خواب آسوده و عمیقی را برای ما به ارمغان بیاورد.

نگهداری آگلونما

گل اگلونما

شرایط نگهداری آگلونما

نور :

اگلونما نیاز نوری کمی دارد و در بین گیاهانی که تقریبا بدون نور زنده می‌مانند، در رتبه‌های اول قرار دارد. بهترین مکان برای آن، جایی در پشت پنجره شمالی با نور غیر مستقیم است. توجه کنید که این گیاه را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، چرا که برگهای آن دچار آسیب می‌شوند. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که گونه های رنگی به نور بیشتری نیاز دارند و کمبود نور باعث از بین رفتن زیبایی آن ها می شود.

آبیاری :

گونه های مختلف این گیاه به آبیاری نسبتاً مشابهی نیاز دارند و باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که رویه‌ی خاک کاملا خشک شده باشد. آبیاری زیاد برگهای این گیاه را خراب کرده و گیاه را دچار بیماری پوسیدگی ریشه می‌کند.

رطوبت :

این گیاه به دلیل بودن در زادگاهی گرم و مرطوب، به رطوبت نسبتا بالایی نیاز دارد. با استفاده از راههای تامین رطوبت گیاهان، می‌توانید رطوبت این گیاه را تامین کنید. ایجاد جزیره و قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن، می‌تواند برای این گیاه کافی باشد. همچنین بهتر است در تابستان حداقل روزی یکبار غبار پاشی با آب جوشیده‌ی سرد شده بر روی برگها صورت بگیرد. جالب است بدانید که علاقه این گیاه به رطوبت، آن را به یک گیاه مناسب در حمام و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.

غبار پاشی با اسپری در تابستان در شاداب تر کردن گیاه موثر است، این عمل را در مقابل آفتاب انجام ندهید. چراکه منجر به ایجاد لکه های سوختگی بر روی برگ های گیاه می‌شود. در صورتی که محیط نگهداری گیاه بیش از حد گرم و خشک باشد، بهتر است برای تامین رطوبت آن از جزیره استفاده کنید.

دما :

دما ایده آل آگلونما 18 الی 25 درجه سانتیگراد است و این گیاه به سرما حساس است و سرمای بیش از اندازه به راحتی موجب مرگ گیاه می‌شود. باید بدانید که قرار گرفتن این گیاه در نزدیکی وسایل سرمایشی و یا گرمایشی هم منجر به از بین رفتن گیاه می‌شود.

کود دهی :

این نوع گیاهان نیاز شدیدی به تغذیه مصنوعی ندارند، اما برای رشد بهتر در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و این کود را هر دو هفته‌ یکبار به گیاه بدهید.

خاک :

خاکی سبک با زهکش بالا مناسب این گیاه است. مخلوطی از خاکبرگ، ماسه ، پیت، خاک باغچه یا خاک و کود آماده و خاک‌برگ برای این گیاه کافی است.

تعویض گلدان :

به طور معمول هر 1 یا 2 سال یکبار، آگلونما نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت. اما اگر زودتر از این زمان، ریشه ها از زیر گلدان بیرون زدند و برگهای گیاه با وجود فراهم بودن تمامی شرایط، بیحال بودند، نشان دهنده این است که زمان تعویض گلدان فرارسیده است.

تمیز کردن برگ ها :

در صورت غبارآلود بودن برگها، بهتر است هر چند وقت یکبار با آب ولرم و بدون املاح، برگهای این گیاه را تمیز کنید. در صورتی که لکه های روی برگها با آب پاک نشوند، می‌توانید از محلول رقیق چند قطره شیر و یک لیتر آب استفاده کرده و لکه هارا پاک کنید. این محلول برای برگها یک ماده‌ی مفید نیز محسوب می‌شود. توصیه می‌شود هر ماه یک الی سه روز برگ ها را به سمت بالا در روزنامه بپیچید تا برگ ها حالت خود را حفظ کنند.

آگلونما

شرایط نگهداری آگلونما

انواع گیاه آگلونما

در انواع مختلف آگلونما سایز برگ ها با یکدیگر تفاوت دارند و در برخی از آنها برگ ها باریک یا کوچک و در برخی دیگر برگ ها پهن و درازترند. رنگ بندی برگ ها نیز در انواع گوناگون متفاوت است اما همه آنها دارای برگهای ابلق هستند. در ادامه با تعدادی از گونه های معروف این گیاه آشنا می‌شویم:

1. آگلونما صورتی

مدل های بسیار زیادی از آگلونما صورتی مانند: آگلونما قرمز، آگلونما لب ماتیکی، سوزی و … وجود دارد که در عکس زیر تعدادی از آنها را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید. این گونه ها بسیار پرطرفدارند و به دلیل رنگی بودن به نور بیشتری احتیاج دارند.

آگلونما-صورتی

انواع آگلونما صورتی

2. آگلونما سفید (برفی)

اگلونما سفید یکی از انواع پرطرفدار آگلونما است که روی برگ های آن پر از لکه های سفید رنگ است و این رنگی بودن برگ ها بر روی شرایط نگهداری گل آگلونما سفید تاثیر دارد و این گیاه برای ادامه دار بودن طراوت و زیبایی به نور زیادی نیاز دارد.

اگلونما-سفید

اگلونما سفید

3. آگلونما بلک

آگلونما بلک یکی از انواع مقاوم و محبوب آگلونما است که به دلیل رنگ تیره برگ هایش به نور کمتری احتیاج دارد.

آگلونما بلک

آگلونما بلک

4. آگلونما نقره ای (سیلور کوئین)

این گونه پرطرفدارترین و شناخته شده ترین نوع آگلونما است که به نگهداری زیادی نیاز ندارد و برای افراد مبتدی که می‌خواهند نگهداری از گیاهان را برای اولین بار تجربه کنند، مناسب است.

آگلونما سیلور کوئین

آگلونما سیلور کوئین

5. آگلونما کاتلاس

این نوع از آگلونما، به آگلونما قمه ای نیز معروف است و این نام گذاری به دلیل شکل برگ های گیاه است که کشیده و باریک مانند خنجر می‌باشد.

آگلونما کاتلاس

آگلونما کاتلاس

6. آگلونما امرالد بی

یکی دیگر از انواع آگلونما، آگلونما امرالد بی (خلیج امارات) است. این گیاه هم برگ‌های سبز و نقره‌ای رنگ دارد. این نوع آگلونما نسبت به بقیه آگلونماهای چندرنگ مقاومت بیشتری در برابر کم‌نوری دارد.

آگلونما امرالد بی

آگلونما امرالد بی

7. آگلونما بی جی فریمن

این نوع آگلونما هم مانند بقیه به مراقبت کمی نیاز دارد. آبیاری متعادل و نور متوسط برای رشد گیاه کافی است. ارتفاع گیاه می‌تواند تا 50 سانتی‌متر نیز برسد. برگ‌های گیاه سبز روشن و نقره‌ای با حاشیه های سبز تیره تر است.

اگلونما بی جی فریمن

اگلونما بی جی فریمن

8. آگلونما پیکتوم (سه رنگ)

آگلونما پیکتوم با برگ‌های سه رنگ احتمالا جالب ترین برگ‌ها را بین همه گیاهان آپارتمانی دارد.  این گونه کمیاب بسیار کم‌رشد است و مکان روشن را دوست دارد. البته در نور متوسط هم رشد می‌کند. بهترین زمان آبیاری گیاه هنگامی است که رویه‌ی سطح خاک چند سانتی‌متر خشک شده باشد.

آگلونما پیکتم ولوت

آگلونما پیکتوم ولوت

خطرات گیاه آگلونما

آگلونما گیاه بسیار مفیدی برای بودن در داخل خانه است اما شیره آن مقداری سمی است و بهتر است در حین دست زدن به آن احتیاط کنید. این شیره تنها در صورت بریده شدن ساقه یا برگ آزاد می‌شود.

روش تکثیر گیاه آگلونما

تکثیر این گیاه در تابستان و به روش های مختلف کاشت بذر آگلونما ، ریشه دار کردن قلمه در آب و خاک، تکثیر آگلونما از طریق برگ و تقسیم ریشه انجام می‌شود. تکثیر بوسیله تقسیم ریشه آسان ترین روش است. در صورتی که می‌خواهید آگلونمای خود را تکثیر کنید، به مقاله آموزش گام به گام تکثیر آگلونما مراجعه کنید.

روش تکثیر گیاه آگلونما

بیماری های رایج آگلونما و درمان آنها

آگلونما گیاه مقاومی است و بسیار کم دچار بیماری می‌شود. اما در صورت مناسب نبودن شرایط نگهداری، این گیاه مقاوم نیز به بیماری و مشکلاتی دچار می‌شود که باید شناسایی و درمان شوند. زرد شدن، لوله شدن و شل شدن برگ گیاه آگلونما از رایج ترین مشکلات آگلونما هستند. برای درمان بیماریهای گیاهان ابتدا باید علت آنها را شناسایی کنید سپس روش درمان را پیاده سازی کنید که از مقاله انواع بیماریهای رایج آگلونما به همراه روش درمان می‌توانید کمک بگیرید.

بیماری های رایج آگلونما و درمان آنها

39 دیدگاه در “شرایط نگهداری آگلونما | معرفی انواع آگلونما

  1. زهرا گفت:

    سلام لبه های برگ اگلونما برفی من زرد شده علت چیه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام باید شرایط نگهداریتون رو بگین تا بتونم راهنماییتون کنم. ولی این مشکل ممکنه از آبیاری زیاد باشه بهتره اول این مورد رو بررسی کنید.

      1. alihozhabri20 گفت:

        پیج اینستاگرامی دارین مخصوص آموزش ونگهداری گل؟

        1. مهدی گفت:

          گل تودی

      2. عطا گفت:

        سلام دورد برگهای آگلونمای سفید من شاداب هستن.و رشد هم دارن.ولی تو چنتا از برگهاش دانه های خیلی ریز سفید رنگ هستش.شبیهه موریانه .بهم کفتن با الکل تمیزش کن و دارو بزن روش.اسمه‌ددارو‌ یادم رفته

      3. فرشته گفت:

        سلام خسته نباشید من تقریبا ۳ هفتس که اگلونما برفی خریدم همون موقع تو گلدون پلاستیکی گذاشتم و بهش آمینو اسید دادم ولی بعد از دوهفته دوتا برگ زرد کرد هفته ای یبار بهش آب میدم دمای مورد نیازشو تامین میکنم و براش لامپ رشد ۵۰ وات در فاصله دو متری نصب کردم بنظرتون از چی‌میتونه باشه زرد شدن برگاش؟!

  2. فرناز گفت:

    مفید بود، ممنون?

    1. فائزه خدمتی گفت:

      سلام وقت بخیر
      من هفته گذشته از شما یک گلدان آگلونوما بلک خریدم و به اندازه نصف لیوان ابیاری کردم
      امروز دیدم دوتا از برگ ها روشن شدن و به زردی میزنه و نوک برگ ها هم زرد شده.
      در برابر تابش و نو مستقیم هم نیست.

      1. ریحانه نجفیان گفت:

        سلام وقت بخیر لطفا عکسشو به اینستاگرام ایران درخت به آیدی @iranderakht ارسال کنید

      2. امین گفت:

        برای آبیاری گلدان ، قبلا آب را در ظرفی بریزید و ۲۴ساعت کنار بگذارید تا کلر آن از بین برود گیاهانی که با آب شهری آبیاری میشوند نوک برگ هایشان زرد میشود.

  3. فائزه خدمتی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من هفته گذشته از شما یک گلدان آگلونوما بلک خریدم و به اندازه نصف لیوان ابیاری کردم
    امروز دیدم دوتا از برگ ها روشن شدن و به زردی میزنه و نوک برگ ها هم زرد شده.
    در برابر تابش و نو مستقیم هم نیست.

  4. علی گفت:

    سلام برای رشد بیشتراگلونما صورتی چه بایدکرد؟

    1. امیر گفت:

      کود 105210 بده ماهی یکبار

  5. پریا سراجی گفت:

    سلام وقت بخیر. من ماه گذشته یک گیاه اگلونما هدیه گرفتم،چون سفارش شده بود اصلا به آبدهی زیاد نیاز نداره هفته ای یکبار و به میزان خیلی کم بهش آب دادم..از روز اول یکی از برگاش زرد بود که بعد دوهفته اونو جداکردم،اما الان نوک برگای بیشتریش زرد شده و یکی دیگه از برگا هم بیرنگ شده.
    گلدونش رو بعد یکماه خواستم و عوض کردم ،دیدم ریشه اش حدود ۵سانتی متر و به رنگ زرده که به نظم عجیب بود و آشنایی نداشتم.
    چند روزه بعد از تعویض گلدان،که به اندازه ی یه بند انگشت وقتی میبینم خاکش خشکه ،به اندازه ی ته لیوان آب میدم بهش.و دو روز یکبار خاکش خشکه میشه چون میترسم و اب زیاد نمیدم.
    امروز هم غبار پاشی رو براش شروع کردم.
    چکار کنم براش، ممکنه راهنمایی کنید؟

    1. Mah گفت:

      خیلی کم اب میدین بنظرم،بعد یک هفته یک ته لیوان!!!
      وقتی میگن این گیاه اب کمی میخواد یعنی فاصله بین دو آبیاری باید بیشتر باشه اما هر بار که آبیاری میکنید باید کاملا گیاهو سیراب کنید،شما این گلو خیلی تشنگی دادید،با ته لیوان فقط سطح خاک خیس میشه و به ریشه نمیرسه

      1. محمد گفت:

        اگونما من یکی از برگاش زرد شده چه کار کنم

    2. هادی گفت:

      سلام ۱. حتما بعد از تغییر مکان گیاه یا گلدان به گیاه آمینه اسید بدید تا گیاه دچار شوک نشه ۲. گیاه را باید با فاصله های منظم اما سیرآب آبیاری کنید جوری که آب از زهکش های ته گلدان خارج بشه

  6. پریا سراجی گفت:

    سلام.ببخشید من یه گیاه الونما ماه پیش هدیه کرفتم.همون اول یکی از برگهاش زرد شده بود.هفته ای یه بار و به اندازه ی ته استکان اب دادم بهش.
    الان متوجه شدم نوک برگاش زردشدن و بکی برگاهم بی رنگ تر شده. فکر نمیکنم، ابدهی زیاد نداشته،اما این مشکل پیش اومده،چند روز پیش گلدون رو هم عوض کردم دیدم ریشش زرد رنگه. من امروز غبارپاشی رو براش شروع کردم .در کل مشکلش چیه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. نرگس گفت:

      خب چرا اینقد کم بهش آب میدی
      وقتی خاکش خسک شد باید بهش قشنگ آب بدی تا از زیر گلدونش اب بیاد بعد دیگه آب ندی تا دوباره خاکش خشک بشه

    2. نرگس گفت:

      خب چرا اینقد کم بهش آب میدی
      وقتی خاکش خسک شد باید بهش قشنگ آب بدی تا از زیر گلدونش اب بیاد بعد دیگه آب ندی تا دوباره خاکش خشک بشه
      جای گرم و یا سرد‌هم ندار

      1. شاددل گفت:

        البته این که از زیر گلدان آب بیاد، یعنی املاح داخل خاک هم بیرون میاد. تا حدی باید آبیاری شود که اب از گلدان بیرون نیاید.

  7. شاهین گفت:

    با سلام.
    من یه اگلونما سفید دارم حدود ۳ ماه هست که خریدم خاکش ترکیبی از خاک برگ و خاک باغچه هست مکانش پشت پنجره جنوبی هست ولی آفتاب نمیخوره ولی نورش کافیه گلدانش هم تقریبا بزرگه حدود ۳۰ سانتیمتر قطر و ۲۰ سانتیمتر ارتفاع آبیاری هم هفته ای دوبار ولی اصلا تا الان یدونه برگ هم نداده به نظر شما مشکلش چیه ؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. محمدزاده گفت:

      اگلونما سفید وقتی جای جدید بیاد تا چندماه یا یکسال برگ جدید درنمیارن و یهو رشدش شروع میشه

  8. masoneh گفت:

    سلام ازاطراف گلدونم حشره هایی مثل پشه هست میتونم از حشره کش استفاده کنم؟

    1. زهره گفت:

      سلام و خسته نباشید

      گیاه اگلونمای من خیلی خوب بود ،تا گلدونش رو عوض کردم و اینکه نمیدونستم و درهفته دوبار ابیاری میکردم یک برگ از پایین زرد شد و بعدش دوتا و الان سه تا برگش زرد شده، چیکارش کنم تا خوب بشه،راه درمانش چیه؟خیلی ناراحتم واسش هرموقع میبینمش غمگین میشم???

  9. مهدیه گفت:

    سلام ببخشید من اگلونما سفید دارم و الان گل داده و گلش کامل باز شده سوالم اینه که از کجا باید بچینمش؟؟؟

  10. رها حقگو زاده گفت:

    سلام من یک گیاه آلگونما مثل همین که عکسشو زدید خریدم الان اصلا نمیدونم چش شده تمام برگ هاش ریختن فقط صاقش باقی مونده. حقیقتا نمیدونم مشکل چیه. ممنان میشم اگر راهنمایی بفرمایند.

    1. Fatemeh گفت:

      سلام گل من داخل این گلدون هایی هست که شیشه ای هستش و ریشه گل تو آبه خاک نیست بنظرتون اینجوری خشک میشه تو خاک بکارم؟

  11. ستاره گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم میتونم اگلونمای برفی و سیلور رو تو آب نگه دارم و توی خاک نذارم؟؟

  12. سارا گفت:

    سلام- مطالب عالی بود
    ممنون

  13. حسین گفت:

    سلام گل اگلونما سفید من من پارسال هزار پا توی گلدونش بود و متاسفانه چون دیر متوجه شدم تمام ریشه هاش را خورده بود گذاشتمش توی اب ریشه داد و بهار برگاش جونه زد منتقلش کردم به خاک توی خاک دوتا برگ داد و الان رشدش متوقف شده مبشه راهنماییم کنید مشکلش چیه؟

  14. زهرا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من اگلو نمای برفی دارم حدود یک ماه پیش گلدونش رو عوض کردم الان برگ هاش بی حال شدن و افتادن یک برگش هم کامل زرد شد که چیدمش هفته ای یک بار اب میدم نورش هم خوبه فقط تو اتاقم کولر روشنه ولی باد مستقیم با اگلونما نمیخوره فقط خنک میشه
    اگه جاش رو تغیرر بدم ببرم جایی که گرم تر و پر نور تر باشه امکانش هست دوباره احیا شه ؟ لطفا راهنماییم کنید

  15. زهره گفت:

    سلام و خسته نباشید

    گیاه اگلونمای من خیلی خوب بود ،تا گلدونش رو عوض کردم و اینکه نمیدونستم و درهفته دوبار ابیاری میکردم یک برگ از پایین زرد شد و بعدش دوتا و الان سه تا برگش زرد شده، چیکارش کنم تا خوب بشه،راه درمانش چیه؟خیلی ناراحتم واسش هرموقع میبینمش غمگین میشم???

  16. محمد گفت:

    اگونما من یکی از برگاش زرد شده چه کار کنم

  17. آیدا گفت:

    سلام برگهای آگلونمای من بعد از تعویض گلدونش رو به پایین شده و اونجوری مونده چیکار کنم شاداب شه

  18. فروز رجایی گفت:

    این پیام رو‌ دوستم بهم داده. ایا نظرشون درسته و و اگر باید عمل کنم، به چه نحوی گل رو بچینم؟ لطفا پاسخ بدین. در بالاتر هم درباره چیدن گل سوال شده بود اما پاسخی نداشت.

    «گلش شکل شیپوریه ولی وقتی دیدین داره گل میده گلش جدا کنید چون گیاه مادر رو شدیدا ضعیف می‌کنه. منم یکی داشتم که گل کرد خیلی هم گلش عمرش زیاد بود ولی گیاهم خیلی ضعیف شد .بعد که سوال کردم بهم گفتن باید گلش جدا میکردم.»

    1. سما گفت:

      سلام
      بله کاملا درسته گل دادن یعنی گیاه شما در سلامت کامل اما باید جداش کنید چون تغذیه زیادی استفادع میکنه

  19. علی سروآزاد گفت:

    سلام ،به لحاظ فنگ شویی میگن که انرژی منفی تولید میکنند ،آیا درسته؟

  20. Hossein گفت:

    سلام بعد از تعویض گلدان آبیاریش به چه صورت باشه؟؟
    چند روز اول باید هر روز آبیاری بشن؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *