گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با شرایط نگهداری فیلودندرون سلوم آشنا شوید

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم با برگهای پهن، بزرگ و همیشه سبز است. خانواده فیلودندرون ها بسیار بزرگ و پرجمعیت است و یکی از اعضای آنها فیلودندرون سلوم است که دارای برگهای بزرگ، براق و قلبی شکل است که با بریدگی های عمیقی که تقریبا به رگبرگ مرکزی برگ می‌رسند پوشیده شده است.در این مقاله همراه ما باشید تا با روش نگهداری فیلودندرون سلوم آشنا شوید.

نگهداری فیلودندرون سبز

با فیلودندرون سلوم بیشتر آشنا شوید

فیلودندرون سلوم Philodendron selloum بومی جنوب برزیل و آرژانتین، بولیوی و پاراگوئه است و درختی استوایی به شمار می‌رود. این گیاه همیشه سبزدر خارج از منزل یا در طبیعت، می‌تواند بیش از ۵ متر ارتقاع داشته باشد. گیاهان بالغ که اغلب حداقل ۲۰ سال سن دارند، ممکن است در طبیعت گل های مانند اسپاتی یا آنتوریوم تولید کنند.

در داخل خانه نیز، این گیاهان می‌توانند به ۲ الی ۳ متر برسند و می‌توانید با رشد آنها در یک گلدان کوچک این رشد آنها را محدود کنید. با افزایش سن، این گیاهان یک تنه چوبی ایجاد می‌کنند که قطر آن به حدود 10 سانتی متر می‌رسد و با بلندتر شدن، شروع به ریختن برگ‌های پایینی خود می‌کنند و زخم‌های بزرگی که شبیه چشم است و مردمک تیره‌تری در مرکز دارد در جای آنها روی تنه باقی می‌ماند. با توجه به تنه بزرگ و شکل عجیبش بعد از افتادن برگها، برخی از باغبانان فکر می‌کنند این تنه ها ناخوشایند یا غیر جذاب هستند.

این گیاهان همچنین دارای ریشه های هوایی هستند که از ساقه بلند به سمت زمین رشد می‌کنند. این ریشه ها در حالی که گیاه بلندتر می شود، بدون جذب آب یا کمک به تامین مواد مغذی، از آن حمایت می‌کنند.

نکته :

مانند تمام فیلودندرون ها، فیلودندرون سلوم نیز حاوی اگزالات کلسیم است و در صورت مصرف سمی است. اگر حیوان خانگی یا انسانها قسمتی از گیاه را بخورند، ممکن است علائمی از جمله سوزش و تورم لب‌ها، گلو و دهان و استفراغ و مشکل در بلع یا تنفس را تجربه کنند. بنابراین این گیاهان آپارتمانی را از نوزادان، کودکان نوپا و حیوانات خانگی کنجکاو دور نگه دارید. همچنین اگر پوست شما با شیره گیاه تماس پیدا کند، ممکن است دچار خارش و یا التهاب شوید.

شرایط نگهداری فیلودندرون

فیلوندرون یا برگ انجیری ؟!

بسیاری از افراد مبتدی و یا حتی باغبان های حرفه ای این گیاه را به راحتی با یکی دیگر از گیاهان استوایی تنومند و بزرگ به نام برگ انجیری که دارای برگ های تقسیم شده و بزرگ و بلند است، اشتباه می‌گیرند. اما برگ انجیری دارای سوراخ های محصور بر روی برگ های خود است و فیلودندرون سلوم دارای بریدگی های عمیق است.

تفاوت برگ انجیری و فیلودندرون

شرایط نگهداری برگ انجیری

نور :

این گیاهان آپارتمانی در نور کم یا سایه خوب عمل می‌کنند. فیلودندرون سلوم به نور کم یا متوسط نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می‌دهد. در واقع آنها معمولاً در هر جایی که بتوانند حداقل نور کم را در خانه شما دریافت کنند، خوب عمل می‌کنند، از جمله حمام هایی که با لامپ های فلورسنت 40 واتی روشن می‌شوند، یا سایر نقاط داخلی با نور طبیعی از یک پنجره رو به شمال. فقط مطمئن شوید نوری که این گیاه دریافت می‌کند غیر مستقیم باشد تا برگهای آن نسوزند.

دما :

دمای ایده آل برای این گیاهان آپارتمانی بین 21 تا 29 درجه سانتی گراد است، اما به طور کلی تا زمانی که دمای شب از 12 درجه سانتی گراد پایین نیاید، خوب عمل می‌کنند.

اگر به طور اتفاقی فیلودندرون خود را در یک سرمای خفیف در فضای باز قرار دادید، نگران نباشید چرا که گاهی اوقات آنها یک شب یا برای چند ساعت در دمایی که تا 2 درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد نیز زنده می‌مانند، اما بهتر است آن را امتحان نکنید !

گلدان :

بهتر است برای فیلودندرون گلدانی تهیه کنید که دارای سوراخ های زهکشی باشد و از موادی ساخته شده باشد که رطوبت را حفظ می‌کند، مانند پلاستیک یا فلز گالوانیزه. گلدان های سفالی بدون لعاب خیلی سریع خشک می‌شوند و برای این گیاه استوایی مناسب نیستند. برای داشتن یک گلدان مناسب، بهتر است سایزی را انتخاب کنید که حدود ۵ سانتی متر از توپ ریشه ها در حال حاضر بزرگتر باشد.برای غرقاب نشدن ریشه ها نیز در زیر گلدان از یک ریز گلدانی مناسب استفاده کنید تا آب اضافی که از زیر گلدان خارج می‌شود را بلافاصله دور بیندازید.

خاک :

فیلودندرون به نوع حاک حساسیت چندانی ندارد اما دوستدار خاک سبک با زهکشی بالا و غنی است. این گیاهان دوستدار رطوبت هستند اما از غرقاب شدن ریشه بیزارند. ترکیب خاک گلدان به همراه پیت ماس ​​یا نارگیل و پرلیت به نسبت مساوی مناسب است.

آب :

فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که حداقل 5 سانتی متر از خاک سطحی خشک شده باشد. آبیاری را به طور کامل و عمیق و از روی خاک انجام دهید و دقت کنید که هیچ آبی روی شاخ و برگ نریزید و آب اضافی به طور کامل از زیر آن تخلیه شود.

کود دهی :

فیلودندرون از کودهای غنی از نیتروژن استقبال می‌کند. کود نیتروژه به تولید برگهای چشمگیر آن کمک می‌کند.

شرایط نگهداری فیلودندرون سلوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *