مقالات, نگهداری گیاهان

با نگهداری برگ بو آشنا شوید

برگ بو گیاهی است که از گذشته به دلیل خواص دارویی و مصرف خوراکی موردتوجه بوده است. البته این گیاه را می توان در گلدان و منزل برای مصارف زینتی هم پرورش داد. اگر می خواهید در خانه برگ بوی خودتان را داشته باشید و از خواص آن بهره مند شوید باید روش نگهداری این گیاه را بدانید. در این مقاله با نگهداری و شیوه هرس برگ بو و روش ازدیاد برگ بو از طریق بذر برگ بو آشنا می شویم. اگر شما هم به نگهداری برگ بو در گلدان یا باغچه علاقه دارید با ما همراه باشید.

گیاه برگ بو

گیاه برگ بو

با گیاه برگ بو آشنا شویم

درخت برگ بو(Laurus nobilis) گیاهی همیشه سبز است که ارتفاع آن گاهی تا 10 متر هم می رسد. این درخت از خانواده Lauraceae و بومی مناطق مدیترانه ای و اروپای جنوبی می باشد. از برگ بو برای تزیین باغچه ها استفاده می شود. البته کاربرد اصلی گیاه ادویه تهیه شده از آن است که در آشپزی استفاده می شود. برگ بوهایی که در گلدان کاشته می شوند می توانند 20 سال عمر کنند. عمر برگ بوهای فضای باز از این هم بیشتر است و تا 50 سال هم می رسد. پس کاشت و نگهداری برگ بو در گلدان کاری ارزشمند است و گیاهی پایدار و ماندگار به شما خواهد داد. این گیاه قابلیت رشد در آب و هواهای متفاوت را دارد. فقط کافیست از آن در برابر سرما مقاومت کنید تا گیاهی پربار و سبز در همه طول سال داشته باشید.

شرایط نگهداری برگ بو

شرایط نگهداری برگ بو

شرایط نگهداری برگ بو در گلدان

نور

برای نگهداری برگ بو باید شرایط آفتاب کامل را برای آن فراهم کنید. البته گیاه در نیم سایه هم رشد می کند. اگر گیاه را در گلدان و داخل منزل نگهداری می کنید حتما آن را پشت پنجره نورگیر قرار دهید. در صورت کاشت گیاه در فضای باز بهتر است مکانی را انتخاب کنید که در فصول گرم سال آفتاب مستقیم نداشته باشد. برای محافظت از گیاه در برابر یخ زدگی بهتر است در فصل زمستان گلدان را به داخل خانه بیاورید و آن را پشت پنجره ای نورگیر قرار دهید.

آبیاری

بهترین زمان آبیاری برگ بو بعد از خشک شدن رویه خاک گلدان است. دقت کنید که آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شود. از آن طرف آبیاری کم هم می تواند باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید تعادل در آبیاری را رعایت کنید.

دما

دمای مناسب برای نگهداری برگ بو دمای حدود 22 درجه سانتی گراد است. این گیاه دماهای پایین تا 5- درجه را تحمل می کند اما به طور کلی به سرما حساس می باشد. برای جلوگیری از یخ زدن ریشه ها در فصول سرد سال بهتر است گلدان به داخل خانه آورده شود. پیچیدن یک لایه محافظتی مثل یک کیسه پلاستیکی به دور گیاه و گلدان هم می تواند کمک کننده باشد.

شرایط نگهداری برگ بو

شرایط نگهداری برگ بو

خاک

گیاه در انواع خاک ها در صورتی که زهکشی مناسب باشد، به خوبی رشد می کند. مخلوط خاکبرگ به همراه کود دامی پوسیده برای کاشت گیاه در فضای آزاد مناسب است. برای کاشت برگ بو در گلدان هم می توانید از مخلوط خاک معمولی، خاکبرگ و شن و یا مخلوط خاک گلدان و خاک کاکتوس استفاده کنید.

تعویض گلدان

هر دو سال یکبار اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید. این کار باعث می شود گیاه رشد خود ررا حفظ کند. بهترین زمان تعوض گلدان اوایل بهار است.

کوددهی

نوع گلدانی برگ بو نیاز به تغذیه منظم با کودهای کامل دارد. استفاده از کود 10-10-10 برای تقویت گیاه ماهی یک بار مناسب است.

هرس برگ بو

از برگ بو به دلیل داشتن هرس پذیری بالا می توان در هنر توپیاری(شکل دهی به درختان) استفاده کرد. با هرس برگ بو به صورت سالیانه می توانید رشد آن را کنترل کرده و اندازعه گیاه را در حد یک درختچه نگه دارید. تاج درخت می تواند به فرم کروی و هروی هرس شود. البته هرس برگ بو بهتر است به صورت سالیالنه و تدریجی باشد. یعنی نباید روی درخت چندساله و هرس نشده به یک باره هرس شدید انجام شود.

Bay laurel

Bay laurel

ازدیاد برگ بو

ازدیاد برگ بو هم از طریق کاشت بذر برگ بو و هم از طریق قلمه زدن امکان پذیر است.

کاشت بذر برگ بو

بهترین زمان کاشت بذرها فصل پاییز است. در این صورت در فصل زمستان بذرها یک دوره سرما را گذرانده و رطوبت کافی برای جوانه زدن دریافت می کنند. برای کاشت بذرها بستری از کوکوپیت، ماسه و در صورت کاسشت بذرها در فصل پاییز می توانید شاهد جوانه زدن آن ها در فصل بهار باشید.

قلمه زدن

قلمه هایی به طول حدودا 10 سانتی متر از گیاه بگیرید. ساقه هایی که از آن ها قلمه تهیه می شود بهتر است نیمه چوبی باشند.(یعنی نه خسلس سبز باشند و نه کاملا چوبی). زمان مناسب برای تهیه قلمه ها فصل بهار تا پاییز است. برگ های اضافی قلمه ها را حذف کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود. البته بهتر است چند برگ انتهایی را باقی بگذارید. قبل از کاشت قلمه ها می توانید به آن ها هورمون ریشه زایی بزنید تا فرایند ریشه زدن تسریع شود. بعد از کاشت قلمه ها یک کیسه پلاستیکی روی آن ها بکشید تا رطوبتشان بالا برود. ریشه زایی معمولا 7-8 ماه طول می کشد. بعد از آن می توانید گیاهان جدیدتان را به گلدان مناسب انتقال دهید.

ازدیاد برگ بو

ازدیاد برگ بو

 

2 دیدگاه در “با نگهداری برگ بو آشنا شوید

  1. ماهورا گفت:

    سپاس بابت انتقال اطلاعات عالی و جامعتان بصورت خالصانه به عاشقان زمین سبز و زندگی .همیشه سبز و پرانرژی باشید 🌷🌹🍀

  2. ایرج حقیقت فرد گفت:

    خوشا بحال ملتی که چون شماهائی را پرورانده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *