گیاهان دارویی, مقالات

با 10 داروی گیاهی برای کبد چرب آشنا شوید

یکی از بیشترین مشکلاتی که امروزه مردم کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، داشتن کبد چرب است. این بیماری بر اثر استفاده زیاد از غذاهای فست فودی و چربی های زیاد پدید می‎آید. به طبع پرهیز از خوردن این غذاها نیز در درمان آن موثر است اما در بعضی مواقع ممکن است این روش نیز نتیجه ای نداشته باشد و در این میان داروهای شیمیایی و یا گیاهی وارد می‌شوند. بیشتر افراد استفاده از گیاهان مفید برای کبد چرب مانند عرق پنج گیاه و یا خار مریم که برای درمان کبد چرب موثرند را به داروهای شیمیایی ترجیح می‌دهند چرا که علاوه بر نداشتن عوارض جانبی، تاثیرات بسزایی بر سلامت آنها خواهند گذاشت. اما به راستی برای کبد چرب چه داروی گیاهی مفید است !؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با 10 گیاه دارویی مفید برای سلامت بدنتان آشنا شوید.

گیاهان-مفید-برای-کبد-چرب

کبد چرب چیست !؟

کبد یا همان جگر یکی از مهم ترین اعضای داخلی بدن انسان است و باید بدانید که بدون وجود آن، چیزی به نام انسان نیز وجود نخواهد داشت. آماده کردن و فراهم کردن مواد مغذی از روده، سم زدایی بدن، تامین انرژی مورد نیاز بدن و … از جمله وظایف این عضو حیاتی است. بنابراین هرگونه تغییر در وضعیت سلامت آن، برای ما نیز مشکل ساز خواهد شد. اما کبد چرب چگونه به وجود می‌آید ؟ تجمع ذرات چربی در سلولهای کبید سبب ایجاد این عارضه در بدن می‌شود که مصرف زیاد انواع فست فودها، غذاهای چرب، چای، انواع نوشیدنی همراه با غذا، نمک و … آن را تشدید می‌کند.

اما بعضی مواد غذایی مانند آب، سبزیجات، میوه ها، لیمو ترش، ترشیجات، زعفران، زرشک، کدو و … نیز برای درمان کبد چرب بسیار موثرند. اما در کنار اینها، استفاده از انواع داروهای گیاهی برای کبد چرب، نتیجه ی بهتری را در پی خواهد داشت.

برای کبد چرب چه داروی گیاهی مفید است ؟!

 

1. چای سبز

یکی از بهترین دمنوش ها برای کاهش وزن، دمنوش چای سبز است. این چای مقدار چربی سوزی در بدن را افزایش می‌دهد و از این طریق تجمع چربی ها در کبد را کاهش می‌دهد. به عقیده ی بعضی از طبیبان سنتی، مصرف این چای به طور مستمر مانع از ابتلا به سرطان کبد در فرد خواهد شد. مصرف چای سبز خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد و سبب کاهش کلسترول خون نیز می‌شود اما زیاده روی در مصرف آن احساس ناخوشایندی در قلب به وجود می‌آورد و مشکل فشار خون را به دنبال دارد.

برای کبد چرب چه داروی گیاهی مفید است

 

2. خاکشیر

خاکشیر نیز یکی از بهترین گیاهان مفید برای کبد چرب است. این دانه ها کبد را از چربی پاکسازی می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند. خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج های خشک ( صفرایی و سودایی ) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز موثر واقع شود.

شربت گیاهی برای کبد چرب

3. زردچوبه

زرد چوبه یکی از قویترین ادویه های طعم دهنده و رنگی است که در تمامی غذاها کاربرد دارد. این ادویه به صورت تکه های چوبی است که برای استفاده در غذاها آن را پودر می‌کنند. اما این گیاه به دلیل داشتن یک آنتی اکسیدان خاص، علاوه بر اینکه ادویه ای بینظیر است، فواید زیادی برای بدن دارد. دم کردن تکه های چوبی زردچوبه در انواع چای و دمنوش، اثر بخشی بیشتری در رفع مشکل کبد چرب خواهد داشت. 

گیاهان دارویی برای کبد چرب

4. خارمریم

استفاده از عرق خار مریم برای کبد چرب ، یکی از بهترین روش های درمانی است که امروزه متخصصین طب سنتی آن را برای بیماران خود تجویز می‌کنند. این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان خاص، در بهبود عملکرد کبد و کاهش میزان جذب چربی تری گلیسیرید و کلسترول نقش بسزایی دارد. عرق خار مریم با کاهش سلولهای چربی، به ساخت مجدد سلولهای کبدی کمک می‌کند. برای استفاده از دانه خار مریم نیز باید مقداری از آن را در یک لیوان آب به مدت 1 ربع دم کنید و روزانه 3 مرتبه ( نیم ساعت قبل از هر وعده ی غذایی ) استفاده کنید.

عرق خار مریم برای کبد چرب

5. زنجبیل 

یکی دیگر از راههای درمان کبد چرب، استفاده از زنجبیل در کنار غذا و یا به صورت دمنوش است. زنجبیل در برنامه ی غذایی افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند نیز استفاده می‌شود چرا که مصرف 2 یا 3 بار زنحبیل در روز، می‌تواند به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی کمک کند. مصرف دمنوش زنجبیل، زنجبیل رنده شده در ماست و یا ماست کم چرب با طعم زنجبیل می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. 

عرق خار مریم برای کبد چرب

 

6. رزماری

رزماری با طعم و عطر خوشی که دارد برای استفاده در غذاها و یا کنار آنها بسیار مفید است. این گیاه خوشبو خاصیت ضد التهابی دارد و به این منظور برای کاهش دردهای مفصلی و یا کوفتگی ها از آن استفاده می‌شود. در بعضی از مطالعات صورت گرفته، اثر درمانی آن برای کبد چرب نیز ثابت شده است. 

گیاه-خار-مریم-برای-کبد-چرب

7. زالزالک کوهی

زالزالک در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و … یافت می‌شود و به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بالا، تاثیر زیادی در کاهش چربی کبد و کمک به بازیابی و ترمیم سلولهای کبدی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید رنگی بودن هر ماده ی غذایی طبیعی و یا گیاهان، نشان دهنده ی سطح بالای آنتی اکسیدان آن است.

عرق پنج گیاه برای درمان کبد چرب

 

8. شاه تره و خارشتر

هر نوع عرقیجات گیاهی در درمان بعضی از بیماری ها موثرند. در اینجا نیز عرقیجات شاه تره و خارشتر، در کنترل و درمان کبد چرب موثرند. این عرقیجات با طبع سرد و تر موجب کاهش میزان کلسترول و پاکسازی کبد و بدن از سموم می‌شوند. خوردن روزانه 1 یا 2 لیوان از این عرقیجات می‌تواند به پبشگیری از مبتلا شدن به بیماری کبد چرب کمک کند.

9. کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان و عرقیجات معروف در طب سنتی ایران از گذشته تا کنون است. این ماده ی غذایی با طبعی سرد، برای پاکسازی کبد از سموم مفید است و با دارا بودن خاصیت پروبیوتیکی، دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. خوردن روزانه 7 برگ کاسنی و یا یک استکان عرق کاسنی برای داشتن کبدی سالم توصیه می‌شود.

کاسنی

10. لیمو ترش

چه افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند چه کسانی که کبدی سالم دارند، همه باید استفاده از لیمو ترش را در وعده های غذایی خود داشته باشند. نوشیدن یک لیوان آب ولرم در آغاز روز به صورت ناشتا با چند قطره عصاره ی لیمو ترش تازه در آن، می‌تواند به پیشگیری از ایجاد بیماری کبد چرب کمک کند. لیمو ترش سرشار از ویتامین c است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نقش موثری در هضم غذا و جذب مواد مفید آن برای بدن دارد.

لیمو ترش

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *