گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گیاه بامبو را درمان کنیم ؟!

یکی از پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی به خصوص در کشور ما، گیاه بامبو است. بامبو شرایط نگهداری آسانی دارد و همین امر سبب محبوبیت آن در بین خانواده ها شده است. در عین مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی باز هم ممکن است به دلایلی مانند : استفاده از آب کلر دار، محیط گرم و مرطوب و … بامبو دچار بیماری هایی شود که در صورت پیدا کردن سریع مشکل، به راحتی قابل حل است. بنابراین تنها با رعایت چند نکته ساده در مورد نگهداری بامبو می‌توانید سالها این گیاه زیبا را داشته باشید و از فواید و انرژی های فوق العاده آن استفاده کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع بیماری بامبو و درمان آنها آشنا شوید.

زرد شدن ساقه بامبو

با بیماری های رایج بامبو آشنا شوید

از آنجایی که بامبو گیاهی زینتی، گرانبها و دکوراتیو است، با پیدا شدن هر مشکل ظاهری برای آن، زیبایی دکوراسیون خانه ی ما نیز از بین می‌رود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل در ابتدا شرایط نگهداری بامبو را به خوبی رعایت کنید. 

علت زرد شدن برگ های گیاه بامبو

یکی از مهم ترین مشکلات بامبو زرد شدن برگ های آن است. یکی از مهم ترین علل این مشکل قرار گیری بامبو در معرض مستقیم نور خورشید و استفاده از آب با املاح زیاد است. البته بعضی از زرد شدن ها ممکن است به دلیل کمبود کلسیم یا پتاسیم نیز می‌باشد به همین دلیل باید مرتب از قطره بامبو ( 2 قطره برای هر شاخه ) برای تقویت گیاهتان استفاده کنید.

 

علت قهوه ای شدن برگهای گیاهان

در هوای خشک رطوبت کمی وجود دارد و همین کمبود رطوبت سبب قهوه ای شدن برگها می‌شود. بنابراین از راههای تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و با اسپری آب بر روی برگها و یا قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید. همچنین آلودگی آب نیز می‌تواند بر روی قهوه ای شدن برگها موثر باشد.

پوسیدگی ساقه گیاه

 یکی از شایع ترین مشکلات و علل پوسیدگی ساقه، وجود قارچ هاست. اگر قسمت انتهایی ساقه به رنگ زرد درآمده و لهیده شده است، نشان‌دهنده ی از بین رفتن آوندهاست و این مورد سبب می‌شود که آب به خوبی به قسمت های بالایی نرسد و گیاه را به مرور از دست بدهید. بنابراین برای حل این مشکل باید قسمت له شده را با چاقو بتراشید و برای مدتی داخل محلول قارچ کش قرار دهید. اگر دیر به این مشکل پی بردید و محل قارچ گرفته عمیق تر بود باید ساقه را از قسمت بالای محل پوسیدگی ببرید ( تا جایی که آوندهای سفید را ببینید و سطح برش سفت و سفید باشد ) و دوباه در آب قرار دهید.

کنه تار عنکبوتی روی برگها 

عامل این بیماری حشره کنه است که با سمپاشی و افزایش رطوبت محیط از بین می‌رود.

علت ریز بودن برگهای جدید و یا باز نشدن آنها چیست ؟!

کمبود نور و یا کمبود مواد غذایی برای بامبو سبب بروز این مشکل می‌شود. بهتر است در فصول رشد که گیاه نیاز به تغذیه و تقویت دارد، با قطره مخصوص بامبو آن را تقویت کنید تا برگهای جدید به درشتی و سبزی همان برگهای قدیمی تولید شوند.

لکه های سوختگی روی برگها از چیست ؟

همانطور که گفته شد، بامبو به نور مستقیم حساس است و نباید در معرض نور زیاد آفتاب قرار بگیرد. اگر بامبوی شما در چنین مکانی قرار دارد، احتمال ایجاد لکه های سوختگی روی برگهای آن زیاد است. همچنین غبار پاشی در جلوی نور مستقیم نیز می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.

علت برگ ندادن گیاه در فصل رشد چیست ؟

دمای محیط باید برای گیاه متعادل باشد و در صورت وجود هوای خیلی سرد برای بامبو ممکن است گیاه تمایلی به دادن برگ جدید نداشته باشد. بهتر است برای داشتن برگهای جدید و گیاهی سالمتر، گیاه را محل گرمتری منتقل کنید.

گیاه بامبو

علائم وجود قارچ و درمان آنها

بهتر است بدانید که قرار گرفتن بامبو در جای گرم و مرطوب، سبب ایجاد قارچ بر روی آن می‌شود. یکی از دلایلی که بامبو به راحتی به این قارچ ها مبتلا می‌شود، قرار گیری آن در آب است. بنابر این برای جلوگیری از شیوع این بیماری ها بهتر است :

  • ظرف شیشه ای بامبو را در هنگام تعویض آب به طور کامل ضدعفونی کنید و با مواد شوینده مانند وایتکس بشویید.
  • از ماندن آب کدر، تیره و یا جلبک درون گلدان خودداری کنید.
  • در زمان خرید بامبو در انتخاب آن دقت کنید و بدانید که هرگونه علائمی مانند کپک زدگی، زخم های لزج مانند روی ساقه و سفیدک و سیاهکهای روی برگها نشانه ی وجود قارچ است.

 

25 دیدگاه در “چگونه بیماری گیاه بامبو را درمان کنیم ؟!

  1. اکرم گفت:

    سلام من چند شاخه بامبو دارم که مدتی هست لکه های قهوه ای رنگ روی برگاش افتاده است و چند روزی هست که بعضی از برگاش زرد رنگ شده وچند تا از برگاش بی حال شدن، من هر دوهفته بهش کود میدم و آبشو عوض میکنم واز آب بدون کلر استفاده میکنم، ممنونم اگه راهنماییم کنید، درضمن اگه ی قطره وایتکس برای جلوگیری از قارچ تو آبش بریزم، اشکال نداره؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگه قسمت انتهایی ساقه نرم و زرد شده احتمالا همون بیماری قارچی هست. اما وایتکس نباید بریزید توی آب چون برای خود گیاه هم ضرر داره. از یک سم قارچ کش مثل مانکوزب یا کاربندازیم استفاده کنید. البته قهوه ای شدن برگ ها ممکنه از کمبود رطوبت هم باشه. باید ببینید گیاهتون داره رو به خشکی می ره یا رو به پوسیدگی در نهایت بعد از تشخیص اقدامات لازم رو انجام بدین.

      1. اشكان گفت:

        سلام بامبو من بيشتر از ٤ سال دارمش و ازپايين ريشه تو اب چند تا ساقه جديد و جونه هم داده و از بالاي پيچ هم از كنار ها جوانه و ساقه زده اما ساقه هاي قديمي كه بلند هم شده اند حسابي تو اخرين اوند كمي زرد شده اند
        اوي يكي و خوب ديدم داره تيره تر ميشه بريدمش
        اما حالا دوتاي ديگه در حالي كه رشد خيلي خوبي دارن دارن تو اوند اخر زرد ميشن
        اصلن شل نشده فقط يكم سبزي گياه هم كمرنگ شده
        چه بايد بكنم ؟

        1. محمد گفت:

          سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم من قلمه بامبو خریدم و وقتی رسیدم دستم پژمرده شده بود نمیدونم بخاطر گرما تو راه بود یا چیز دیگه چیکار کنم حال بامبو بهتر شه؟ جلوی کولر بذارم یا نه ؟ آفتاب غیر مستقیم میخواد یا مستقیم؟

        2. سید روح اله حسینی ریاست اتحادیه آرایشگران مردانه قزوین گفت:

          سلام و عرض ادب
          من گیاه بامبو دارم و 5 ساله هست
          خیلی هم رشد خوبی داشت یکساله بالای کل را قیچی کردم و بعد از آن دیگر بالاش رشد نکرد ولی عوضش از بقل های گیاه پا جوش زد خیلی هم خوب رشد کرده 6 تا پا چوش در 2 ساقه زده
          در آب و شیشه نگهداری می کنم جدیدا ریشه هایی
          که داره بعضی ها قهوه ای شده و همه 3 تا ساقه از ریشه به هم چسبیده و با توصیه گل فروش محلمون که گفتن داره گلتون خراب میشه
          و فرمودند از ی بند گل آخرش با تیغ یا چاقوی تیز بزنید من هم با تیغ نو ریش تراش اول ریشه ها را بریدم و تنها در هر ساقه کمی ریشه هست و بعد ی بند را بریدم و ساقه ها جدا شدند ولی با کمی ریشه و اینکه زیر بند را بریدم و راست هم زدم ولی بعد از گذشت 3 روز برگهای بامبو داره از پایین زرد میشه راستی زیر ریشه ها را با آب شیر شستم و بلافاصله در شیشه از اب شیر ریختم و گل را داخلش قرار دادم
          نمیدونم چه کار بکنم واقعا بامبوی زیبایی هست و من 5 سال مثل بچه ازش مراقبت کردم و حتی قطره هم گرفتم برای 3 تا ساقه 6 قطره ریختم ولی بدتر شده و داره برگها از پایین کاملا زرد میشه هنوز بالای گل چیزی نشده
          تقاصای کمک دارم
          سپاس
          حسینی

          1. محسن گفت:

            گیاه را یک روز در محلول قارچ کش بزار بعد شیشه رو تمیز بشور بعد اب معدنی یا تصویه شده بریز داخل ظرف گیاه بزار داخلش درست میشه

          2. محسن گفت:

            سلام گیاه را بزار تو قارچ کش یک روز

        3. فهیمه افشار گفت:

          سلام چند روزیه ی شاخه خریدم برگاش پژمرده شده کنار پنجره نور غیر مستقیم خورده کمی دستگاه بخورم گذاشتم‌رطوبت خونه تنظیم شده ولی فایده نداره

    2. مصطفی گفت:

      تحت هیچ شرایطی از وایتکس در آب بامبو استفاده نکنید بلکه از قارچ کش استفاده کنید.فراموش نشود که ظرف بامبو را ضد عفونی کنید بعد آب بدون کلر بریزید.از قطره هم استفاده شود.

    3. محسن گفت:

      وایتکس نریز قطره بامبو استفاده کن و ریشه و ظرف رو دو هفته یکبار بشورید تمیز

    4. محسن گفت:

      نه از قطره بامبو استفاده کن و محلول پاشی هم بکن

  2. آرش جلالي گفت:

    سلام
    انتهاي بامبو لاكي كه برام هديه آوردم لكه داره چند بار با كاتر كوتاهش كردم به نظرتون مشكلي داره؟

  3. مهدی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من یک عدد بامبو خاکی سه تنه دارم که حدود یک سالی هست که ازش نگهداری میکنم و تا الان حتی از پای یکی از تنه ها دو تا پاجوش هم زده و خیلی سرحال بود اما الان مدتی است که چند تا از برگ هاش زرد شده و یکی از تنه ها هم گندید و از خاک درآوردمش و الان یکی دیگه از تنه ها هم با توجه به اینکه یه شاخه بلند پر برگ داره از بالا تنه داره زرد میشه و نگرانم که باقیشو هم خراب کنه، اگر موردی به ذهنتون میرسه ممکنه من و راهنمایی کنید لطفن.
    سپاس فراوان

    1. محسن گفت:

      جدا شون گن از هم ضدعفونی کن

  4. مژگان گفت:

    سلام من دو تا بامبودارم که الان ۱۴ساله که دارمشون و قدشون حدودا ۱۶۲ سانت شده تو از دو هفته پیش یکی از بامبو ها از ساقه شروع به زرد شدن کرده از ته تا جایی که که خیلی زرد بود را بریدم ابشون رو عوض کردم ولی امروز علی رقم اینکه برگ تازه هم داده ولی چندتا از برگ های قدیمیش زرد شدن ،خیلی براش ناراحتم نمیدونم چکارش کنم
    البته از سال ۸۵ این دو شاخه (که البته انموقع چهار تا بودند ) در یک گلدان شیشه ای (ابگیه )سرمه ایی هستند یعنی هیچوقت گلدانشون شفاف نبوده و عوض نشده اول که گرفتم فقط ساقه بود با دو سه تا برگ ،

    1. محسن گفت:

      گلدان بامبو تمیز بشور و ریشه های بامبو بشور و یکم قارچ کش بریز تو اب تصویه یک روز بزار داخلش بعد درش بیار اب تمیز بزار بعد رو سر برگ هم با اسپری غبار پاشی کن از قطره بامبو هم استفاده کن.

  5. مژگان ح گفت:

    سلام من دو تا بامبودارم که الان ۱۴ساله که دارمشون و قدشون حدودا ۱۶۲ سانت شده تو از دو هفته پیش یکی از بامبو ها از ساقه شروع به زرد شدن کرده از ته تا جایی که که خیلی زرد بود را بریدم ابشون رو عوض کردم ولی امروز علی رقم اینکه برگ تازه هم داده ولی چندتا از برگ های قدیمیش زرد شدن ،خیلی براش ناراحتم نمیدونم چکارش کنم
    البته از سال ۸۵ این دو شاخه (که البته انموقع چهار تا بودند ) در یک گلدان شیشه ای (ابگیه )سرمه ایی هستند یعنی هیچوقت گلدانشون شفاف نبوده و عوض نشده اول که گرفتم فقط ساقه بود با دو سه تا برگ ،

  6. ابولفضل گفت:

    سلام خسته نباشید من نزدیک ۶ سال یک درخت بامبو دارم ک ب خوبی رشد میکرد و ازش راضی بودم الان نزدیک یک ساله ک اصلا رشد نکرده و فقط جوانه میده و خوده بامبو زر میشه الان ی چیزی حدود ۱۳ تا جوانه داده و کاملا سالم هستن و انها ب رشد خوبی هستن و دارن نوک انها زرد میشون و هرجا گشتیم قطره بامبو گیر نمیومد میخواستم ببینم ک باید چیکار کنم واقعا حیفه

  7. sahbap67 گفت:

    باسلام
    من نزدیک 5 سال هستش سه شاخه بامبو دارم. رشد خیلی خوبی داشتن حتی شاخه ها جوانه زده و دو شاخه ای شدن. ولی حدود یک ماه هستش برگ ها به شدت زرد میشن. ساقه سالمه ولی اب گلدون رو با اینکه هر هفته عوض می کنم و از اب جوشیده سرد استفاده می کنم بعد از چند روز بوی بد میده و کدر میشه.
    علتش چی می تونه باشه؟

  8. رنجبر گفت:

    سلام..نوک برگهای بامبو ی من داره حالت خشک شدگی پیدا میکنه و ساقه قسمت وسط داره از سبزیش کم میشه و رو بزردی میره

  9. فایزه گفت:

    سلام من سه شاخه بامبو تازگی خریدم و از وقتی اوردم خونه کناره برگهاش چین چین شده اب شیرهامونم املاحش زیاده اگه اب جوشیده یخ بریزم خوب میشه؟

    1. فهیمه افشار گفت:

      سلام چند روزیه ی شاخه خریدم برگاش پژمرده شده کنار پنجره نور غیر مستقیم خورده کمی دستگاه بخورم گذاشتم‌رطوبت خونه تنظیم شده ولی فایده نداره

  10. سید روح اله حسینی ریاست اتحادیه آرایشگران مردانه قزوین گفت:

    سلام و عرض ادب
    من گیاه بامبو دارم و 5 ساله هست
    خیلی هم رشد خوبی داشت یکساله بالای کل را قیچی کردم و بعد از آن دیگر بالاش رشد نکرد ولی عوضش از بقل های گیاه پا جوش زد خیلی هم خوب رشد کرده 6 تا پا چوش در 2 ساقه زده
    در آب و شیشه نگهداری می کنم جدیدا ریشه هایی
    که داره بعضی ها قهوه ای شده و همه 3 تا ساقه از ریشه به هم چسبیده و با توصیه گل فروش محلمون که گفتن داره گلتون خراب میشه
    و فرمودند از ی بند گل آخرش با تیغ یا چاقوی تیز بزنید من هم با تیغ نو ریش تراش اول ریشه ها را بریدم و تنها در هر ساقه کمی ریشه هست و بعد ی بند را بریدم و ساقه ها جدا شدند ولی با کمی ریشه و اینکه زیر بند را بریدم و راست هم زدم ولی بعد از گذشت 3 روز برگهای بامبو داره از پایین زرد میشه راستی زیر ریشه ها را با آب شیر شستم و بلافاصله در شیشه از اب شیر ریختم و گل را داخلش قرار دادم
    نمیدونم چه کار بکنم واقعا بامبوی زیبایی هست و من 5 سال مثل بچه ازش مراقبت کردم و حتی قطره هم گرفتم برای 3 تا ساقه 6 قطره ریختم ولی بدتر شده و داره برگها از پایین کاملا زرد میشه هنوز بالای گل چیزی نشده
    تقاصای کمک دارم
    سپاس
    حسینی

  11. Yase گفت:

    سلام. بامبوی من زرد شده قسمت بالاشو برش دادم و قارچ کش زدم و توی پارافين زدم. ولی بازم داره هی زرد میشه و میره پایین چیکارش کنم ?. ممنون میشم راهنماییم کنید

  12. mohsen گفت:

    سلام من چندتا بامبو دارم حدود ۱ساله که کوچیک موندن و بعضی از برگاشون زرده و بعضی ها سبز باید چیکار کنم هم برگاشون سبز بشن و هم رشد کنن؟
    اگه بگید ممنون می شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *