گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

با نگهداری کاج لاوسون ، بیماری و تکثیر آن آشنا شوید

کاج لاوسون به دلیل قابلیت هرس پذیری بالا، از درختان محبوب برای استفاده در فضای سبز به حساب می آید و از آن برای ساخت دیوار سبز یا پرچین استفاده می شود. همچنین می توان کاج لاوسون را به عنوان درخت زینتی در گلدان نگهداری کرد که جلوه زیبایی به محیط می بخشد. برای آشنایی با شرایط نگهداری کاج لاوسون و نحوه تکثیر و انواع بیماری های آن در این مقاله همراه ما باشید.

کاج لاوسون را بشناسید

کاج لاوسون یا کاج طلایی که به شبه سرو لاوسون نیز معروف است، یکی از اعضای خانواده مخروطیان می باشد. این درخت همیشه سبز شاخ و برگ گسترده ای دارد که در بهار و تابستان به رنگ سبز روشن دیده می شوند اما در فصل زمستان به رنگ طلایی در می آیند. کاج طلایی به فرم هرمی شکل رشد می کند. این درخت عموما کند رشد و کوتاه قد می باشد و ارتفاع آن می تواند به حداکثر 4 تا 5 متر برسد.

قیمت کاج لاوسون

 

شرایط نگهداری کاج لاوسون

آبیاری

ممکن است نهال جوان به خشکی خاک حساسیت نشان دهد اما درخت بالغ می تواند خشکی را تا حدی تحمل کند. در فصول سردتر سال بهتر است آبیاری زمانی انجام شود که خاک از آبیاری قبلی خشک شده باشد. اما در فصل تابستان آبیاری منظم درخت ضروری می باشد.

اقلیم و دما

کاج لاوسون به گرما حساسیت چندانی ندارد و می تواند در انواع اقلیم های متفاوت رشد کند. همچنین این نوع کاج می تواند دما را تا منفی 15 درجه سانتی گراد هم تحمل کند. البته کاج لاوسون در هوای مرطوب و معتدل رشد بهتر و بیشتری دارد.

نور

کاج لاوسون نیاز نوری بالایی دارد. این درخت باید در مکانی کاشته شود که روزانه حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب می باشد. در شرایط کمبود نور آفتاب ممکن است سرشاخه های درخت تغییر رنگ داده و به رنگ سبز تیره دربیایند.

خاک

کاج طلایی می تواند در انواع خاک در صورت زهکشی مناسب رشد کند اما خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهد. برای کاشتن کاج طلایی در باغچه می توانید از خاک لومی شنی با رطوبت متوسط و برای کاشتن آن در گلدان می توانید از مخلوط خاک باغچه، شن و کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کنید.

کود

برای تقویت ریشه درخت می توانید از کودهای فسفر دار استفاده کنید و برای رشد و گسترش شاخ و برگ درخت می توانید به آن کود های نیتروژن دار بدهید.

هرس

کاج لاوسون به دلیل داشتن شاخ و برگ متراکم، قابلیت هرس پذیری بالای دارد و با هرس کردن آن می توان فرم های زیبایی به وجود آورد. ازمتداول ترین فرم های هرس کاج طلایی هرس به شکل پیچ یا توپی شکل است. همچنین هرس شاخه های مرده و آسیب دیده برای رشد بهتر شاخ و برگ های درخت ضروری می باشد.

تکثیر کاج لاوسون

تکثیر کاج لاوسون  عموما به دو روش قلمه زدن و تکثیر با بذر انجام می شود (البته پیوند زدن آن هم امکان پذیر است). در ادامه با این دو روش بیشتر آشنا می شویم :

قلمه زدن

بهترین زمان برای قلمه زدن لاوسون اواخر تابستان و اوایل پاییز است. ابتدا قلمه های 15 تا 20 سانتی متری را از درخت جدا کنید. بهتر است مقداری از پوست چوبی قسمت انتهایی شاخه ها هم جدا شود. برگ های قسمتی که قرار است در خاک قرار بگیرد را جدا کرده و به آن قسمت هورمون ریشه زایی بزنید. خاک مورد استفاده می تواند مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه دانه ریز باشد. قبل از این که قلمه ها را بکارید خاک را آبیاری کرده و بگذارید آب آن برود. سپس 5 سانتی متر از قلمه را در داخل خاک مرطوب قرار داده و آن را با خاک بپوشانید و دوباره آبیاری کنید. گلدان را در محلی دور از نور آفتاب قرار دهید و روی آن را با نایلون بپوشانید. توجه کنید که خاک گلدان تا زمان ریشه زایی همواره مرطوب بماند. قلمه ها تا اواخر زمستان و اوایل بهار ریشه خواهند داد. بعد از ریشه زایی قلمه ها می توانید آن ها را به گلدانی بزرگ تر یا به فضای باز انتقال دهید.

کاشتن بذر

این روش نسبتا زمان بر است و کمتر استفاده می شود. بذر درختان کاج برای عبور از مرحله خفتگی به یک دوره سرما نیاز دارند. بنابراین سرمادهی بذرها می تواند به جوانه زنی سریعتر آن ها کمک کند. بذر کاج را در فصل پاییز یا پس از پایان زمستان و گذراندن دوره سرما در بهار کشت کنید. برای تسریع جوانه زنی بذرها می توانید آن ها را در کیسه ای پلاستیکی همراه مقداری پیت ماس مرطوب به مدت دو تا سه ماه در یخچال نگهداری کنید. دقت کنید که جوانه ها در مدت سرمادهی مرطوب بمانند.

کاشت کاج لاوسون

در خاک گودالی دو برابر اندازه گلدان حفر کنید و در آن مقداری کمپوست بریزید. گلدان را آبیاری کرده به طوری که خاک کاملا خیس شود. گیاه را از گلدان خارج کنید و در گودال قرار دهید. داخل گودال را با خاک باغچه و کمپوست پر کنید و آن را کاملا لگدکوب کنید تا خاک در اطراف گیاه محکم شود. پس از کاشتن گیاه، خاک را آبیاری کنید تا کاملا سفت شده و ریشه ها در آن مستقر شوند. آبیاری منظم در سال اول کاشت درخت را فراموش نکنید.

بیماری های لاوسون

بیماری های کاج لاوسون

شپشک آردآلود

این آفت که میزبان آن انواع سرو و از جمله شبه سرو لاوسون می باشد، حشره ای کوچک به طول 2 تا 3 میلی متر و سفید رنگ است. نام این آفت به دلیل وجود ترشحات سفید رنگ آن است که دور بدن حشره را می پوشاند. این حشرات روی برگ ها و ساقه های جوان مستقر شده و با فرو کردن خرطوم خود در بافت های گیاهی از شیره گیاه تغذیه می کنند. همچنین به دلیل ترشحات سفید رنگ منظره نازیبایی به درخت می دهند و باعث چذب برخی قارچ ها نیز می شوند.

برای مبارزه فیزیکی با این آفت هرس شاخه های آلوده توصیه می شود. همچنین کفشدوزک دشمن طبیعی این آفت است و از این آفت تغذیه می کند. مبارزه شیمیایی با سموم هم در فصول زمستان و بهار امکان پذیر است.

شته کاج

شته نیز با فرو کردن خرطوم خود در ساقه درخت از شیره آن تغذیه کرده و باعث کاهش رشد درخت می شود. برای مبارزه با شته می توانید شاخ و برگ درخت را با آب پرفشار و محلول صابونی بشویید. مبارزه شیمایی با استفاده از سمومی مانند کونفیدور نیز امکان پذیر است.

کرم ساقه خوار

این آفت نیز به انواع کاج حمله کرده و با نفوذ به خاک درخت باعث تضعیف ریشه و توقف رشد درخت می شود. برای مبارزه شیمیایی با این آفت می توانید از سم دیازینون و قارچ کش بنومیل استفاده کنید. سم را در سه نوبت استفاده کنید به طوری که بین هر نوبت تا نوبت بعدی 15 روز فاصله بیافتد.

آلودگی های قارچی

اگر رشد درخت بی دلیل متوقف شده و بر روی گیاه هم آفتی مشاهده نمی شود ممکن است ریشه گیاه پوسیده شده و بستر خاک قارچی شده باشد. پوسیدگی ریشه می تواند به دلیل آبیاری نامناسب و یا ترکیب اشتباه خاک باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها بهتر است از خشک شدن خاک در فواصل بین آبیاری ها و همچنین زهکشی مناسب خاک مطمئن شوید. عدم زهکشی مناسب باعث ماندن آب در گلدان و پوسیدگی ریشه ها می شود و پوسیدگی ریشه ها نیز احتمال ابتلا به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

برای مبارزه با آلودگی قارچی می توان از قارچ کش های مانند برودوفیکس استفاده کرد. همچنین تقویت ریشه ها به کمک کود هیومیک اسید هم احتمال ابتلا به آلودگی های قارچی را کاهش می دهد.

بیماری های کاج لاوسون

61 دیدگاه در “با نگهداری کاج لاوسون ، بیماری و تکثیر آن آشنا شوید

  1. محمد گفت:

    سلام .من نوک درخت لاوسونم سکشته و شاخه های اطرافش مونده…آیا رشد میکنه؟آیا شاخه های اطرافش قابلیت تبدیل به تنه اصلی رو داره؟یا درش بیارم و یکی دیگه بزنم؟

    1. حامد گفت:

      شاخه های اطراف جایگزین میشن نگران نباشید.

    2. حسین گفت:

      با سلام
      نه مشکلی نیست از کنار شاخه اصلی شاخه ای دیگر رشد میکند و بالا میرود

    3. امین گفت:

      سلام .
      من هشت تا کاج لاوسون کاشتم به ارتفاع ۲متر ولی چون منطقه سردسیری هست کلا برگ هاش وقتی دست میزنی میریزه.
      این درختها خراب شدن از سرما یا درست میشن؟

    4. فائزه گفت:

      سلام
      توی باغچه کاج طلایی دارم برگهاش رنگ طلاییشون رو از دست دادن با اینکه تو منطقهای هستم که آفتاب زیادی داریم دلیلش چیه و براش چه کاری باید انجام بدم

  2. شهروز گفت:

    سلام .۱۴ تا کاج لاوسون دارم که تقریبا ۲۰ درصدبرگهای سوزنیش به رنگ قهوهای دراومده مثل اینکه سوخته .با اینکه منظم آبیاری میکنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا رطوبت گیاه کمه حتما رطوبتش رو با راه هایی مثل اسپری کردن آب و … تامین کنید.

    2. حامد گفت:

      احتمال زیاد آلودگی قارچیه، از قارچ کش های مسی استفاده کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

    3. حسین گفت:

      با سلام سر شاخه های سیاه شده را هرس کنید و با استفاده از تقویتی ضد شوک مشکل حل میشه

    4. حقشناس گفت:

      باسلام
      بوسیله قارچ‌کش بردوفیکس با غلظت دو هزار سمپاشی کنید

  3. مهدی قاسمی گفت:

    سلام وقت بخیرمن ۴تا کاج لاوسون دارم گلدان هاش رو عوض کردم همراه با خاکشون ک مقداری کود داشت از روزی ک عوض شدن درختها شاخه هاش شروع ب زرد شدن کردن سوال کردم بهم گفتن تنش ایجاد شده موقع تعویض گلدانها الان هم هر روز آبیاریشون میکنم علت زرد شدن و خشک شدن درختها چی میتونه باشه آیا میشه دوباره ب حالت اول برگردن؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بعد از تعویض گلدان این موارد طبیعیه و باید اجازه بدین گیاه به گلدون جدیدش عادت کنه. در آبیاری هم افراط نکنید چون خودش باعث زرد شدن برگ ها می شه.

  4. مهران گفت:

    سلام روی برگ‌های لاوسونهای من مایع سیاه شبیه روغن ایجاد شده علت آن چیه و چطور میتونه مشکل را رفع کنم
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه بیماری باکتریایی و یا آفت باشه. عکس واضحی از گیاه به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

      1. مهران گفت:

        ارسال کردم بسیار سپاسگزارم

      2. مهدی گفت:

        قارچی شده

  5. پیام گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من دوتا کاج ۸۰ سانتی گرفتم و در گلدان قرارشون دادم و در تراس با نور آفتاب بسیار در روز نگهداریشون میکنم میخواستم بدونم نحوه آبیاری صحیحش بچه صورته.البته زمانیکه خرید کردم باتوجه به شرایطم گفتند تا شهریورروزی دوبار آبشون بدید وپس از اون هر دوروز یکبار چکاری کنم که درختم خشک نشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام فکر نمی کنم روزی دو بار آبیاری ضروری باشه. اتفاقا اینطوری ممکنه ریشه گیاه بپوسه و خراب بشه. فقط در حدی که خاک همیشه مقداری رطوبت داشته باشه کافیه.

  6. پیام گفت:

    سپاسگزارم

  7. مهدی خلیلی گفت:

    سلام. ممنون ازمطالب‌. قارچ کش پروفایلر و رانمن هم میشه استفاده کرد ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله ولی این قارچ کش ها بیشتر برای درختان میوه و صیفی جات استفاده می شن.

  8. پیام گفت:

    سلام
    روزتون بخیر.من دوتا کاج دارم که هردو نوکشون زرد و خشک شدن و پایین ساقه هاشم رنگ شاخه ها تیره شده و خشک شده دلیلش چیه چکاری باید انجام بدم؟
    دوماهه تو گلدان توی تراس با آفتاب فراوان نگهشون میدارم هر روز یبار آب بهشون میدم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر نوک سرشاخه های سمت نور زرد و خشک شدن احتمالا به دلیل آفتاب شدیده. مخصوصا الان که فصل تابستانه و آفتاب موقع ظهر مستقیمه بهتره گیاه رو در نور ملایم بذارین نه نور مستقیم و شدید. برای آبیاری هم رویه خاک رو بررسی کنید و اگر حدود 2 سانتی متر خشک بود اقدام به آبیاری کنید.

  9. پیام گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دو تاکاج هام نوکاشون زرد شدن و دارن کامل خشک میشن مشکلش از چیه اب هم بصورت مرتب هر دو روز یکبارمیدم بهشون البته گرمای هوا هم هست چکارکنم دوباره چون بگیرن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر.
      احتمالا رطوبتشون کمه. کاج ها به رطوبت زیادی نیاز دارند و باید از روش غبارپاشی و یا ساخت جزیره رطوبت رو براشون تامین کنید.

  10. نسیم صالحی گفت:

    درودخداقوت من یه درختچه کاج طبقه ای دارم که شاخه هاش ازپایین خشک وزردمیشو ودرکل برگهاش روبه پایین رفتن مشکلش چیه؟ سپاسگزارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ این مشکل ممکنه از آبیاری کم باشه.

      1. نسیم صالحی گفت:

        درودزیرپنجره گذاشتمش ونورغیرمستقیم بهشون میتابه دوروزی یه بارآبش میدم وروبرگاشم آب اسپری میکنم. یکی گفت قارجی شده سه دوره داروی ضدقارچ دادم خوب نشد

        1. کیانا والی گفت:

          عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

          1. فرانرز گفت:

            سلام
            من تو حیاط شمال دورتا دور حیاط کاج لاوسن دارم درخت های پرتقال میوه خوب نمیده شنیدم لاوسن باعث میشه درسته؟

  11. نسیم صالحی گفت:

    درودخداقوت من یه درختچه کاج طبقه ای دارم که شاخه هاش ازپایین خشک وزردمیشه ودرکل برگهاش روبه پایین رفتن مشکلش چیه؟ سپاسگزارم

  12. عارف گفت:

    ای عکسا که گذاشتین هیچکدوم لاوسون نیستن

  13. علیرضا گفت:

    سلام منی
    یه درخت کاج لاوسون دارم که توی باغچه بصورت تکی کاشتم ولی از نوک بالا داره خشک میشه و میاد پایین . علتش چیه؟

  14. مسعود گفت:

    سلام. یک کاج لاوسون دارم که تو گلدون روی پشت بام نگهداری میکنم . حدود دو هفته است که شیره از خودش پس میده و و تمام کف پشت بام را پر کرده. چکار باید کرد؟

  15. علی اکبر گفت:

    با سلام و تشکر من حدود ۲ هفته پیش ۴ تا لاوسون تقریبا ۲ متری خریداری کردم و هفته دو بار خوب سیرابش کردم ود در باغچه منزل با رعایت عمق و فاصله خود فروشنده کاشت ولی الان برگها خشک شدن و از طراوت و سبزی اولی خارج شده ای
    ایا اب و نور افتاب روش تاثیر داشته ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید چگونه اب بدم یا چیکار کنم چون برگها خشک و سوزنی شده طوری که دست میزنی کامل پودر میشه خیلی تشکر لطفا راهنمایی کنید

  16. داودکرمی گفت:

    سلام من ۱۴تاکاج لاوسون حدود۲ساله درشمال دارم که مدتی است که داره برگهاش سیاه میشه البته دوبارهم سم پاشی کردم بطورنامرتب که نتیجه نگرفتم ممکنه راهنمایی بفرماییدچه سمی وچطوری استفاده کنم

  17. مجتبی گفت:

    سلام، من درخت لافسونم یه طرفش خشک شده ولی سرشاخ هاش سبزه میشه بگید چی کار کنم مشکلشه چیه اگه خواستید عکسشو براتون بفرسم. ممنون

  18. علی کیهانی گفت:

    سلام تعدادی درخت لاوسون حدود یک مترونیم خریدم که فعلا تو گلدانه نیم متر پائینش خشک و بدون شاخو برگه فروشنده میگه تو زمین بکارید پر میشه ایا حرف ایشون درسته؟؟؟

  19. و گفت:

    با سلام و عرض ادب.
    من دو درخت سر لاوسون کاشتم یکی گرفته و اون یکی زرد شده همزمان آبیاری میشه و تو یک باغچه کاشته شدن

  20. تقی فرشبافان گفت:

    سلام ، و سپاس بخاطر اطلاعات مفیدی که ارائه نمودید ، من دو عدد سرو لاوسون دارم که حدودا ۱۰ ساله هستند و در کنار دیوار کاشته شده‌اند . چند سالی هست که در اطراف این دو درخت ، زنبورها و مگسهای درشت زیادی دیده میشود بطوری که از ترس نیش زنبورها بچه نزدیک این درختها نمیشوند . خصوصا در هوای افتابی و کمی گرم تعداد زنبورها و مگسها خیلی بیشتر میشوند .. اخیرا لابلای شاخه ها تارهای مانند تار عنکبوت هم مشاهده میشوند .. لطفا راهنمایی بفرمایید چه کاری می توانم انجام دهم…

    بسیار سپاسگذارم

  21. احمدرضا گفت:

    سلام ما تو باغ تعدادی لاوسون داریم ک متاسفانه ی مدته خود بخود خشک میشن. آبیاری هم منظم انجام میشه. کود هم بهشون دادیم.

  22. روزبه گفت:

    تمام این پرسش و پاسخ ها بی فایده هستند، جای گیاه توی گلفروشیه، بزارید همونجا بمونه، چون هر گیاهی رو به خونه ببرید، بعد از دو سه ماه زرد میشه و می میره، گلفروشی ها راز های نگهداری از گیاهان رو به شما یاد نمیدن، پس بزارید گل ها و گیاهان همونجا بمونه برای خودشون،

    درخت لاوسون گرفتم پنج تا بزرگ، الان سه ماه گذشته، این گیاه ، اونی نیستند که از گلفروشی تحویل گرفتم، اصلاً دیگه سبز هم نیستند، فقط زنده هستند و آب میخورن، همین و بس،
    اصلاً خرید گل و گیاه اشتباه و دور ریختن پول هستش،

  23. کجوری گفت:

    سلام خسته نباشین خواستم بدونم من شمال زندگی میکنم بعد دور تا دور حیاطم لاوسون کاشتم بعد از سم پاشی بیشترشون زرد شدن و بهشون دست میزنی میریزن ایا راهی هست

  24. محسن گفت:

    سلام.من شش تا کاج لاوسون سال گذشته با گلدون پلاستیکی بزرگ خودش خریدم.امسال متاسفانه برگهای شش تاشون از داخل داره زرد میشه وقهوه ای میشه ودست میزنم میریزه.فقط نوک برگها سبز مونده ودقیقا ازداخل ووسط حجم برگها داره خشک میشه.ممکنه کسی بگه علتش چیه؟کم ابی یا پرابی؟الان توهمین گرما هفته ای یه روز کامل ابیاریشون میکنم بطوری که از زیر گلدون اب اضافی خارج میشه اما داره خشک میشه ….لطفا راهنمایی کنید

  25. شهرزاد گفت:

    سلام روز بخیر
    من داخل حیاطم چندین کاج لاوسون دارم که برگهای تعدادی از آنها به رنگ قهوه ای دراومدند .می خواستم بدونم علت چیه ؟

  26. علی شعبان نژاد گفت:

    سلام. از زحمات شما برای انتشار مطالب و بروز رسانی آنها بسیار متشکرم .من چند کاج دارم که بیمار شدند اگر راهنمایی کنید ممنون.

  27. آتیلا گفت:

    سلام وقتتون بخیر فاصله حداقلی وحداکثری کاشت دو درخت لاسون چقدر است؟ درواقع میخوام بعنوان حصار دیوار ازش استفاده کنم؟

  28. سلمان گفت:

    بله درسته چون لاوسون زمین اطرافشو اسیدی می‌کنه نمیزاره میوه و درختای دیگه جون بگیرن

  29. فرهاد گفت:

    سلام
    زمان خرید هر گیاه گلدانی دقت کنید ریشه ها پر باشن جوری که از زیر گلدان درومدن
    گاهی از تو زمین در میارن کمی هم خاک میریزن و شما میبرین خونه و خیلی زود خشک میشه
    هنگاه جا بجایی زیاد تکونش ندین
    دقت کنید لاوسون رو خیلی سیر اب نکنید که خیلی زود ریشه ها میپوسن و قارچ میگیرن
    اگر درختتون خیلی پر پشت نیست مقداری از برگ هارو بزنید و تقویتش کنید تا ریشه ها قوی بشن
    در کل زمان خرید هر گیاهی ریشه ها رو چک کنید پر و غیر پوسیده باشن
    گاهی اب شهری پر از کلر به گیاه شوک وارد میکنه

  30. الی گفت:

    با سلام،من اسفند ماه یه لاوسون یک متری خریدم و در باغچه کاشتم بصورت منظم هرشب آبیاری غرق آبی میکنم،روزانه ۷ ساعت نور عالی دریافت میکنه ولی مدتیه برگها از ناحیه اتصال به تنه داره قهوه ای و خشک میشه و میریزه باید چیکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

  31. فائزه گفت:

    سلام
    توی باغچه کاج طلایی دارم برگهاش رنگ طلاییشون رو از دست دادن با اینکه تو منطقهای هستم که آفتاب زیادی داریم دلیلش چیه و براش چه کاری باید انجام بدم

  32. فائزه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    توی باغچه کاج طلایی دارم برگهاش رنگ طلاییشون رو از دست دادن و یکدست سبز شدن با اینکه تو منطقه‌ای هستم که آفتاب زیادی داریم دلیلش چیه و براش چه کاری باید انجام بدم

  33. غلام رضا حافظی گفت:

    سلام
    چند درخت سرو لاوسون بزرگ و با حجم بالا همه شون یک دفعه سبز خشک شدن علت چیست ؟

  34. داود فراهانی گفت:

    سلام، یک نهال به اسم سرو شیراز خریدم ، اما فکر نکنم سرو شیراز باشه چون قیافه و فرم شاخ و برگش با اینترنت مطابقت نداره از پایین مثل بوته چند شاخه هست ، لطفا اگر کسی می دونه راهنمایی کنه بالاخره این چیه؟

  35. لبخند بهشتی گفت:

    سلام ،من در حیاطم حدود ۴سال است درختان سرو دارم ومتاسفانه بعضی از برگها زرد وخشک شدن ومن افتی تا الان ندیدم ولی متاسفانه از دیوار پشت منزل یک درخت پیچ بزرگی روی درختای من گرفته به نظرتون این مشکل می تونه از کمبود افتاب باشه؟

  36. محمد رضا گفت:

    با سلام
    می خواستم بدونم میشه قلمه لاوسون رو در فضای باز زیر شید قرار داد یا نه؟

  37. اکبرتهرانی گفت:

    سلام .خسته نباشید.آیا لاوسون در منطقه شهرری و ورامین قابل کاشت هست. رشد میکند؟

  38. Tarki گفت:

    سلام من تو شمال چند تا از این کاج کاشتم ولی فرصت ندارم مرتب سر بزنم آبیاری کنم رطوبت طبیعی اونجا براشون کافیه با باید مرتب آبیاری بشه و اینکه کود چه زمانی بهشون بدم و چه کودی

  39. Ruhallah abolhasani گفت:

    درود و سال نو خجسته و فرخنده
    از یک بازه زمانی دیگر پاسخگوس پرسش های پرسش کنندگان نیستید
    اگر دیگر پاسخگو نیستید چرا پرسش و پاسخ گذاشته اید؟
    دست کم به پرسش ها پاسخ دهید تا کمکی به مردم بشه

  40. یوسف چراغی گفت:

    سلام
    لاوسون برای نگهداری در مکانی با سایه مطلق(زمستان و تابستان) سایه مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *