کاکتوس, گل ها, گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

با 10 گیاه مخصوص کریسمس آشنا شوید

اگر به این فکر می‌کنید که زمستان فصل باغداری و نگهداری گل و گیاه نیست، سخت در اشتباهید ! یکی از مناسبت های مهم در زمستان کریسمس، تولد حضرت عیسی مسیح است که برای کشور های اروپایی با نو شدن سال میلادیشان همراه است. در ایران نیز این مناسبت توسط هموطنان ارمنی و اروپایی های مقیم ایران جشن گرفته می‌شود. اما بیشترین چیزی که در سنت این شب زیبا خودنمایی می‌کند، درخت کریسمس است که با تزیینات ویژه زیباتر می‌شود. برای هدیه دادن در کریسمس گیاهان مخصوصی وجود دارند که به گیاه کریسمس معروفند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با معروفترین گیاهان کریسمس آشنا شوید.

گیاهان مخصوص کریسمس

گیاه مخصوص کریسمس به این معنا نیست که تنها در آن دوره زیبایی دارد و فصل های دیگر سال بلا استفاده است. بلکه اکثر این گیاهان در تمامی فصول زیبایی خود را حفظ می‌کنند و این زیبایی و سلامتی به نگهداری شما از آنها نیز وابسته است. در ادامه با این گیاهان و شرایط نگهداری آنها آشنا می‌شویم.

1. درخت کریسمس

یکی از مهمترین تزیینات مربوط به این روز، برای درخت کریسمس است که هم می‌تواند در باغچه باشد و هم در گلدان. این درخت در سایز و قیمت های مختلف در بازار عرضه می‌شود. تنها نکته در مورد خرید این درخت، سالم بودن آن، تنومند بودن برای نگهداری تزیینات و … است. توجه کنید که ارتفاع کاج کریسمس با ارتفاع اتاق شما همخوانی داشته باشد. این درخت بریده شده تنها به کمی نور و در ابتدای قطع شدن به آب زیادی نیاز دارد. این درخت به مدت 1 ماه داخل گلدان دوام می‌آورد اما بعد از آن و پس از خشک شدن سوزن ها، زمان دور انداختن آن است.

گیاه کریسمس

2. بنت قنسول

از جمله گلهای مناسب کریسمس بنت قنسول است. این گیاه زیبا با تولید برگهای متمایل به قرمز یکی از معروفترین گیاهان کریسمس است. گلهای دارای برگهای زرد و پژمرده قدیمی اند و تا فصل بعدی دوام نمی‌آورند. برای داشتن یک بنت قنسول شاداب و سالم باید در آبیاری آن دقت کنید. یکی از مهم ترین عوامل از بین رفتن این گیاه پوسیدن ریشه های آن بدلیل آبیاری بیش از اندازه است. پس آن را در جایی با دمای مناسب قرار دهید و بعد از خشک شدن خاک آبیاری کنید.

گل بنت قنسول فصلی است و برای تشویق به گلدهی در سال آینده باید در جایی با نور روشن قرار بگیرد. در بهار برگهای رنگی را بچینید و هر 2 هفته یکبار با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

گل-بنت-قنسول

3. کاکتوس کریسمس

کاکتوس های کریسمس از جمله کاکتوس های مقاوم و زیبای زمستانه هستند که در زمانهای خاصی که مصادف با مناسبت های مذهبی کشور های اروپایی است به گل می‌نشینند و همین امر این کاکتوس زیبا را بسیار خاص کرده است و یکی از گیاهان مهم در کریسمس شمرده می‌شوند.

این کاکتوس را در کنار یک پنجره ی روشن قرار دهید و آبیاری آن را فراموش نکنید چرا که ممکن است در اثر خشک شدن بیش از حد خاک و یا درجه حرارت بالا گلهای تازه شکفته پژمرده شوند. البته آبیاری بیش از حد نیز سبب نرم شدن ساقه و پوسیده شدن ریشه ها خواهد شد. همانطور که گفته شد کاکتوس کریسمس بسیار مقاوم است و هرگز آن را بعد از تعطیلات پژمرده شدن گلهایش دور نیاندازید ! تنها کافیست از آن به خوبی نگهداری کنید تا سال آینده دویاره شکوفا شود.

کاکتوس-کریسمس

 

4. سیکلامن ( نگونسار ایرانی )

سیکلامن گیاه فصل سرماست و درجه حرارت پایین را به خوبی تحمل می‌کند به همین دلیل در فصل زمستان محبوبیت بالایی دارد. این گلهای زیبا می‌توانند تا هشت هفته در شرایط مناسب شکوفا باشند. شرایط نوری سیکلامن باید متوسط باشد و از قرار دادن آن در محیط های گرم خودداری کنید. بهترین روش آبیاری سیکلامن از پایین است و می‌توانید از زهکش به آن آب برسانید. از پاشیدن آب بروی گل و برگ ها خودداری کنید. سیکلامن بعد از خشک شدن گلها و ریختنشان، دوباره در فصل خود به گل می‌نشیند اما ممکن است این پروسه کمی زمانبر و سخت باشد.

گل بنت قنسول 1

 

5. رزماری

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، برای جشن کریسمس، رزماری را به شکل کاج نوئل برش می‌دهند تا مانند درخت کریسمس بدرخشد. رزماری با بوی خوشی که از خود ساطع می‌کند هم برای خوش بو کردن فضا مناسب است و هم می‌توانید به راحتی برگهای آن را بچینید و در کباب از آن استفاده کنید.  

بهتر است رزماری را در کنار یک پنجره جنوبی با نور نسبتا زیاد و یا چراغ مصنوعی روشن قرار دهید. توجه کنید که از آبیاری بیش از حد به رزماری خودداری کنید. بهتر است در هوای معتدل آن را بیرون ببرید تا در محیط طبیعی رشد کند.

گیاهان-مخصوص-کریسمس

 

6. گل نسرین ( آماریلیس )

آماریلیس گیاهی دائمی و زمستان گل، با گلهای زیبا و عجیب است. به دلیل داشتن گلهای سفیدی که در زمستان ظاهر می‌شوند و تا مدت ها باقی می‌مانند، این گل زیبا در این فصل طرفداران زیادی دارد. نور و آبیاری متوسط از نیازهای لازم برای این گل است. بهتر است آبیاری آن را فراموش نکنید و از غرقابی شدن ریشه ها نیز خودداری کنید. بعد از ریزش گلها، برگها را سالم نگه دارید تا در سال آینده دوباره به گل بنشیند.

نگهداری-گل-کریسمس

 

7. گل نرگس

گل نرگس نیز یک گیاه زمستان گل است که برای هدیه دادن در مناسبت های این فصل گزینه ی بسیار عالی محسوب می‌شود. بهترین مکان برای قرارگیری گل نرگس، در نور نسبتا زیاد و در خاکی غنی و سرشار از مواد آلی است. توجه کنید که هوای نگهداری آنها خنک باشد و آبیاری آن را فراموش نکنید. گل نرگس نسبتا ارزان است و اگر گلهای آن خشک شده و یا پژمرده شده اند ناراحت نباشید چرا که دوباره می‌توانید آن را تهیه کنید.

گل نرگس

 

8. ارکیده فالانوپسیس

این گلهای زیبا و ظریف آنقدر که به نظر می‌رسد شکننده نیستند و تا ماهها برای شما خودنمایی می‌کنند. ارکیده در انواع رنگ ها وجود دارد که هر کدام از آنها نماد مخصوص به خود را دارند و در هر مناسبتی می‌توان آن را هدیه داد. برای نگهداری از آنها باید این چند نکته را رعایت کنید که از تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید و آنها را در جای خنک قرار دهید. آبیاری بیش از حد برای آنها مضر بوده و تنها داشتن کمی رطوبت برای ارکیده مناسب است. 

ارکیده گیاهی چند ساله است و بعد از ریختن گلها، مجددا در سال جدید گل می‌دهد. بعد از ریختن گلها باید ساقه را از جایی نزدیک ریشه قطع کنید و مواظب برگها باشید و نزدیک پنجره شرقی یا غربی مکان خوبی برای نگهداری آن است. بهتر است در این مدت آن را با کود مخصوص ارکیده تقویت کنید و بعد از دیدن ساقه ی جدید، مرتب آبیاری کنید اما کوددهی را متوقف کنید.

گل ارکیده

9. کاج مطبق ( نورفولک )

اسم این کاج طبقه طقه زیبا از زادگاه آن که جزیره ای به نام نورفواک در جنوب اقیانوس آرام است گرفته شده است. این کاج مطبق زیبا مناسب آپارتمان است و نباید آن را با درخت های تنومند باغچه اشتباه گرفت.

بهترین مکان برای نگهداری از آن نزدیک پنجره ی شرقی یا غربی است و در روز حداقل به شش تا هشت ساعت نور نیاز دارد. توجه داشته باشید که در صورت دریافت نور کم، شاخه های سوزنی برگ آن خواهند ریخت. برای آبیاری اجازه دهید خاک آن کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. کاج مطبق نسبتا مقاوم است و هر 2 سال یکبار با تعویض گلدان و ریختن خاک جدید، محیط زندگی آن را تازه کنید. بهتر است هر 6 یا 8 هفته با کود مخصوص آن را تقویت کنید. 

کاج کریسمس

 

10. انواع سرخس

این گیاه شاداب، با برگهای افشان و زیبا در یک گلدان آویز خودنمایی می‌کند. سرخس علاوه بر زیبایی، فواید زیادی از جمله تصفیه کردن هوا دارد و به همین دلیل برای داخل اتاق بسیار مناسب است.

نور متوسط رو به کم، رطوبت زیاد و دائمی از جمله نیاز های اساسی این گیاه است. همین عامل رطوبت بالا سبب شده است که سرخس یکی از گیاهان مناسب برای تراریوم ها باشد. برای تامین رطوبت مورد نیاز سرخس می‌توانید از روش جزیره استفاده کنید. تا زمانی که نیاز های اولیه آن را برآورده کنید، سرخس شما مانند روز اول زیبا و سالم خواهد بود.

گیاه-مخصوص-کریسمس

1 دیدگاه در “با 10 گیاه مخصوص کریسمس آشنا شوید

  1. مریم خداوردی گفت:

    واقعا این مقاله خیلی عالی بود دستتتون درد نکنه . خرید درخت کریسمس ایزی خرید واقعا عالیه کلی انرژی میده به ادم من خیلی راضیم ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *