گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه کراسولا خرفه ای نگهداری کنیم ؟!

یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی، گیاه کراسولا خرفه ای است که خانواده بسیار بزرگی دارد و همه ی آنها دارای برگهای گوشتی و کاکتوس مانند هستند. این گیاه زیبا و آفتاب دوست از جمله گیاهان سریع الرشد است که برای خانه های پر نور بسیار مناسب است. اگر شما هم به این کراسولای زیبا علاقه مند شده اید و خواستار نگهداری از آن در منزل هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری کراسولا خرفه ای بیشتر آشنا شوید.

نگهداری کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا خرفه ای را بیشتر بشناسید 

گیاه کراسولا با نام علمی “Crassula ovata ” بومی جنوب آفریقاست و دارای بیش از 150 گونه است. از مهمترین گونه های آن کراسولا خرفه ای یا گیاه یشم ” jade plant ” است که در کشور ایران محبوبیت زیادی دارد و در بعضی موارد به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل رشد در زادگاهی گرم و پر نور، کراسولا از جمله گیاهان مقاوم به گرما نیز محسوب می‌شود. برگهای گوشتی و زیبای کراسولا، همیشه سبز هستند. تنها با کمی هرس به صورت ویژه، این گیاه میتواند به یک یونسای زیبا و آپارتمانی تبدیل شود. بهترین زمان برای فرمدهی به این گیاه و تبدیل آن به بونسای، زمانی است که ساقه ها جوان و به رنگ سبز باشند. در صورت خاص بودن شرایط نگهداری، کراسولا در بهار به گل می‌نشیند و گلهای سفید ستاره ای تولید می‌کند. 

 

شرایط نگهداری کراسولا خرفه ای

آبیاری :

همانطور که گفته شد کراسولا به دلیل داشتن ساقه و برگهای گوشتی و قابلیت ذخیره کردن آب در خود، به آبیاری کمتری نیاز دارد. توجه کنید که در تابستان بین 2 آبیاری خاک به صورت سطحی خشک شده باشد، کافیست. اما در زمستان خشکی خاک باید 1 الی 2 سانتی متر از سطح خاک پایین تر رفته باشد تا دوباره آبیاری کنید. کراسولا به خشکی نسبتا مقاوم است اما خشکی کشیدن بیش از حد این گیاه منجر به خشک شدن برگها و ریزش آنها می‌شود. همچنین در صورت آبیاری بیش از حد نیز، ساقه پوسیده شده و برگ های سبز شروع به ریختن می‌کنند. بنابراین داشتن یک برنامه منظم برای آبیاری، سلامت این گیاه را تضمین می‌کند. توجه کنید که برای آبیاری از آب بدون کلر که به مدت 24 ساعت در جایی ساکن بوده است استفاده کنید.

 

نور :

گیاه کراسولا خرفه ای دوستدار نور زیاد است و در نور مستقیم و زیاد ( حداقل 4 ساعت نور مستقیم در روز )، ساقه های ضخیم تر و برگهای پهن و بیشتری تولید می‌کند. البته همانطور که گفته شد نگهداری آن داخل آپارتمان نیز ممکن است و نور کم را نیز تحمل می‌کند. بهترین مکان برای نگهداری کراسولا‌ پشت پنجره جنوبی است تا بهترین نور را بدون آسیب به برگها دریافت کند. در صورت فراهم بودن نور زیاد‌، اطراف برگها به رنگ قرمز متمایل می‌شود که زیبایی فراوانی به گیاه می‌دهد. مواظب نور زیاد خورشید در روزهای گرم تابستان باشید، چرا که ممکن است به برگ ها و ساقه ‌گیاه آسیب وارد کند.

دما :

بهترین دما برای رشد کراسولا خرفه ای 12- 25 درجه سانتی گراد است. بر خلاف تصور این گیاهان هوای نسبتا خنک را دوست دارند و دمای بالا سبب نرمی ساقه می‌شود. همچنین در صورت بودن در دمای پایین ممکن است گیاه به یخ زدگی و یا پوسیدگی ساقه مبتلا شود. برای داشتن گلدهی و رشد بیشتر در فصول رشد بهتر است گیاه را در زمستان در دمای 10 الی 14 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. 

 

خاک :

گیاه کراسولا نسبت به خاک حساسیت زیادی ندارد و تنها خاکی با زهکش بالا و سرشار از مواد غنی برای آن مناسب است. مخلوط خاک برگ، کوکوپیت، خاک باغچه و ماسه برای این گیاه مناسب است. داشتن خاکی سبک با زهکش بالا برای این گیاه واجب است زیرا سبب می‌شود که آب اضافی از آن خارج شود و ریشه به مدت طولانی در آب نماند. 

کوددهی :

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان و اوایل پاییز، با کودهای مخصوص گیاهان، گیاه را تقویت کنید اما در فصل زمستان که گیاه به خواب می‌رود، کوددهی را متوقف کنید. جالب است بدانید مواد مغذی موجود در کود مخصوص بنفشه آفریقایی برای تقویت این گیاه مناسب است.

تعویض گلدان :

کراسولا نیازی به تعویض زود به زود گلدان ندارد. تا زمانی که علائم تعویض گلدان یعنی بیرون زدن ریشه ها، بیحال شدن برگها و … را مشاهده نکرده اید به تعویض گلدان اقدام نکنید.

رطوبت :

به دلیل بودن در زادگاهی گرم و خشک و داشتن برگهای گوشتی، کراسولا به رطوبت زیادی نیاز ندارد و در صورت داشتن رطوبت بالا، گیاه از بین خواهد رفت. 

تمیز کردن برگها :

بهتر است ماهی یک مرتبه برگهای گیاه را تمیز کنید یا بشویید تا گرد و غبار از روی آنها پاک شده و عمل فتوسنتز به خوبی انجام شود. برای انجام این کار نباید گیاه در معرض نور مستقیم باشد چرا که برگها دچار سوختگی می‌شوند.

گیاه کراسولا خرفه ای

26 دیدگاه در “چگونه از گیاه کراسولا خرفه ای نگهداری کنیم ؟!

  1. نسیم گفت:

    سلام من بونسای کراسولا خرفه ای رو دارم میخواستم بدونم اونو روی جا کفشیم گذاشتم زیر نور لامپ اتاق هست اگه بهش آفتاب نخوره و دمای خونه هم خب یه گوشه از اتاق بخاری روشنه آیا رشد میکنه خراب نمیشه چون این گل رو تازه خریدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مهدی گفت:

      اصلا .
      حتما باید بهش نور بخوره اگه نور نخوره خراب میشه سر کراسولای منم همین بلا سرش اومد. حتما پشت پنجره باشه و بهش نور بخوره

      1. مجید گفت:

        مال منم خراب شد برگاش کامل مچاله شد اما چند روز گذاشتم تو افتاب دوباره از اولم بهتر شد

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتید.

  2. مریم گفت:

    سلام ازمن برگاش داره میزیزه وساقشم داره خراب میشه چیکارکنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      اگه برگ های پایینی و پیر می ریزن تا حدی طبیعیه.
      اگه ساقه حالت پوسیدگی داره باید از قارچ کش استفاده کنید.

  3. حنا گفت:

    سلام من تازه کراسولا خرفه ای خریدم ، از جایی که گرفتم گفت این به سایه احتیاج داره تازه آبم یک روز در میون بده الان گیج شدم که چیکار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام زمان آبیاری رو خودتون می تونید تعیین کنین. قبل از آبیاری چک کنید که سطح خاک(به اندازه 1 تا 2 سانتی متر) خشک شده باشه. اگه خشک بود آبیاری کنید. در ضمن کراسولا نوعی ساکولنته و ساکولنت ها به طور کلی به نور زیادی نیاز دارن.

    2. لاله گفت:

      این گیاه به نور مستقیم نیاز داره

  4. نگین گفت:

    سلام خسته نباشید کراسولای من شته زده چیکار کنم نجاتش بدم؟ ?

  5. Tuba گفت:

    یکی از بهترین گیاه هاست من که عاشقشم مقابل افتاب خیلی مقاومه و نیاز به ابدهی مکرر نداره و زود هم رشد میکنه طوری که تعجب میکنید وقتی هم بزرگ میشه خیلی ناز میشه???

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون.

  6. ندا گفت:

    سلام کراسولای من برگاش دارن خیلی سریع زرد میشن و میریزن لطفا کمک کنید ?

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه از آبیاری زیاد یا کم باشه. در کل کراسولا به آبیاری زیادی نیاز نداره و در صورت آبیاری بیش از حد برگاش زرد می شن و می ریزن.

      1. ندا گفت:

        سلام هر 4 روز آبیاری میکنم در فاصله نیم متری از پنجره جنوبی و پرنور قرار داره

        1. کیانا والی گفت:

          کوددهی چه طور؟ زرد شدن برگ ها می تونه ناشی از کمبود مواد مغذی خاک باشه. می تونین گیاه رو با کود نیتروژن دار هر 2/3 هفته یکبار تغذیه کنید.

          1. مریم گفت:

            سلام
            وقت بخیر
            میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.
            دو سال پیش کراسولا خرفه گرفتم. پشت پنجره شمالی هست. هفته ای یکبار تو زمستون و دوبار تابستون اب میدم. تابستون یک ماه خونه خواهرم بود پشت پنجره جنوبی و دور از نور مستقیم با همون ابدهی دوبار در هفته و قطره اهن نوزاد هم بهش دادن. برگهاش چروکیده و لاغر شده. نمیدونم چیکارش کنم. ممنون میشم کمکم کنید

  7. V.s.t گفت:

    سلام،اول برگهای کراسولا خرفه ای و بعد هم کراسولا قاشقی من هر دو دچار سوختگی شدن و میریزن.علتش چیه؟واقعا ناراحتم،چیکار باید بکنم؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر برگ های پایینی کراسولا می ریزند تا حدی طبیعیه. ولی در کل هر گونه جابه جایی و شوک به گیاه می تونه باعث ریزش برگ ها بشه. شرایط نگهداریتون رو بررسی کنید و اگر مشکلی هست برطرف کنید تا ریزش برگ ها متوقف بشه. سوختگی برگ ها هم می تونه نشانه نور شدید و کمبود آبیاری و رطوبت باشه.

    2. طاهری گفت:

      سلام من حدود ۱سال که این گیاه دارم ولی هیچ تغییری نکرده و اصلا رشد نمیکنه. آبیاری منظم میکنم و پشت پنجره گذاشتم ولی اصلا رشد نمیکنه. چیکارش کنم ؟؟

  8. رهام گفت:

    سلام کراسولا خرفه ای من اصلا رشد نمیکنه برگاش بی حال و چروک شدن .انگار ک هیچ ابی تو برگاش نیست .ابدهیش منڟمه پشت پنجره ی شمال گذاشتمش .چیکار کنم سرحال بشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  9. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید
    کراسولا من الان مدت 2ماهه که اصلا رشد نمیکنه.هفته ای 1بار آب میدم اما بازم برگاش داره چروک میشه.تا 3ماه پیش اینجور نبود اما الان 2ماهه که اصلا رشد نمیکنه.نمیدونم باید چیکار کنم؟

  10. زهرا شکیبا گفت:

    سلام یه گیاه کراسولا خرفه ای دارم الان دست گرفتم بهش از تو گلدون در اومد وساقه اش انگار پوسیده ولی برگ داره میتونم دوباره بزارم تو گلدون یاباید بزارم تو آب ریشه کنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

  11. امیرجعفری گفت:

    سلام…. راه پله خانه من در لاهیجان نور خوبی داره.. پنجره شرقی داره ساعت ۱۳ الی ۱۷ افتاب داره این افتاب برای گلهای افتاب خور مناسبه؟

  12. مریم گفت:

    سلام. متاسفانه گیاه من دیشب بیرون مونده و یخ زده. از صب ک بیدار شدم پژمرده و آویزون شده. بعضی از ساقه هاشم نرم شده. لطفا لطفا لطفا اگه میشه یه راهنمایی کنید ک نجاتش بدم. داره از دست میره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *