گیاهان دارویی, مقالات

با 11 مورد از فواید مهم سیر برای سلامتی آشنا شوید ( قسمت اول)

اگر تا به حال برای درمان هر درد کوچکی مانند سر درد، گوش درد و … به جای استفاده از گیاهان به انواع دارو ها مراجعه کرده اید باید بگوییم که تعداد بسیار زیادی گیاه دارویی در طبیعت وجود دارد که بدون هیچ دخالت انسانی در کوه و دشت می‌روید و می‌تواند هزاران مشکل جسمی و روحی ما انسانها را درمان کند. این یعنی داروی ما انسانها در دل طبیعت است و باید به آنها توجه کنیم. سیر یکی از این گیاهان دارویی است که فواید بسیاری دارد اما به جز طعم آن در غذا، توجه دیگری به آن نشده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا با مهم ترین فواید این گیاه داروویی خوش طعم بیشتر آشنا شویم و از آن بیشتر استفاده کنیم.

فواید مهم سیر

فواید مهم سیر

سیر درمانگر بیماری ها از گذشته تاکنون

” بگذارید غذا داروی شما باشد و دارو غذای شما باشد ” این جمله اثر پزشک مشهور یونانی بقراط بزرگ است که لقب پدر پزشک غربی را به خود اختصاص داده است. با اندکی تفکر در این جمله متوجه می‌شویم که در صورتی که ما از مواد غذایی درستی استفاده کنیم، دیگر به دارو نیاز نداریم. بقراط و پزشکان دیگر از سیر برای درمان انواع بیماری ها استفاده می‌کردند و دانش امروزی نیز تاثیر فواید آن را بر بدن تایید کرده است.

در ادامه با 11 فواید بینظیر سیر برای سلامتی که توسط آزمایش های علمی امروز تایید شده است آشنا شوید.

11 فواید بینظیر سیر برای سلامتی

1. سیر و خواص دارویی قوی

سیر گیاهی از خانواده پیاز است و با پیاز، موسیر و تره فرنگی ارتباط نزدیک دارد. به هر قسمت پیاز سیر یک میخک گفته می شود و حدود 10-20 میخک در یک حبه سیر وجود دارد. سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و به دلیل بوی شدید و طعم لذیذ آن یکی از عناصر محبوب در پخت و پز است. با این حال ، در طول تاریخ باستان ، استفاده اصلی از سیر برای سلامتی و خواص دارویی آن بوده است. استفاده از آن توسط بسیاری از تمدن های بزرگ ، از جمله مصری ها ، بابلی ها ، یونانی ها ، رومی ها و چینی ها به خوبی ثبت شده است.

دانشمندان اکنون می‌دانند که بیشتر مزایای سیر برای سلامتی ناشی از ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد شدن یا جویدن یک حبه سیر ایجاد می‌شود. مشهورترین این عناصر به عنوان آلیسین شناخته می‌شود اما آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که فقط مدت کوتاهی پس از برش یا خرد شدن در سیر تازه به وجود می‌آید. سایر ترکیباتی که ممکن است در فواید سلامتی سیر نقش داشته باشند شامل دی دی سولفید دیال و سی آلئین s-allyl هستند. ترکیبات گوگردی حاصل از خرد شدن سیر از دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و به سراسر بدن می رود و در آنجا اثرات بیولوژیکی قوی خود را اعمال می‌کند.

سیر و خواص دارویی قوی

سیر و خواص دارویی قوی

 

2. سیر بسیار مغذی اما کم کالری

یک حبه ( 3 گرم ) سیر خام حاوی :

منگنز : 2٪ ارزش روزانه
ویتامین  B6: دو درصد 
ویتامین C: یک درصد 
سلنیوم:
فیبر: 06/0 گرم

و مقادیر مناسب کلسیم ، مس ، پتاسیم ، فسفر ، آهن و ویتامین B1 که این مقدار با 4.5 کالری ، 0.2 گرم پروتئین و 1 گرم کربوهیدرات همراه است. سیر همچنین حاوی مقادیر کمیاب از سایر مواد مغذی است و در واقع ، تقریباً کمی از هر آنچه را که نیاز دارید ، در خود دارد.

 

3. سیر و مقابله قوی با سرما خوردگی

مکمل های سیر عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. یک مطالعه بزرگ 12 هفته ای نشان داد که یک مکمل سیر روزانه تعداد سرماخوردگی را 63 درصد در مقایسه با دارو ها کاهش می‌دهد. همچنین متوسط طول علائم سرماخوردگی نیز 70٪ کاهش یافت و از 5 روز در گروه دارویی فقط به 1.5 روز در گروه سیر کاهش یافت.

مطالعه دیگر نشان داد که دوز بالای عصاره سیر پیر (2.56 گرم در روز) تعداد روزهای بیمار مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را 61٪ کاهش می‌دهد. بنابراین در صورتی که غالباً سرما می خورید، افزودن سیر به رژیم غذایی ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

فواید مهم سیر

فواید مهم سیر

4.  کاهش فشار خون با سیر

بیماری های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و مغزی بزرگترین قاتل در جهان هستند و فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری ها است. مطالعات انسانی نشان داده است که مکمل های سیر تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون دارند.

در یک مطالعه مشخص شد که 1 میلی گرم عصاره سیر پیر به اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون در طی 24 هفته موثر بود. اما باید بدانید که دوزهای مکمل باید نسبتاً زیاد باشد تا تأثیرات مطلوبی داشته باشد و مقدار مورد نیاز معادل حدود چهار حبه سیر در روز است.

5. سیر و کاهش سطح کلسترول و خطر بیماری های قلبی

سیر می تواند کلسترول کامل و کلسترول LDL را کاهش دهد. به نظر می رسد برای کسانی که کلسترول بالا دارند ، مکمل های سیر کل 10-15٪ کلسترول کل و یا LDL را کاهش می‌دهند. با آزمایشی که بر روی کلسترول LDL (“بد”) و کلسترول HDL (“خوب”)  یک فرد بعد از استفاده از سیر انجام شده است مشخص شد که به طور خاص ، سیر LDL را کاهش می‌دهد اما هیچ اثر قابل اعتمادی بر HDL ندارد.

نکته : اگر به اختلال خونریزی مبتلا هستید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید ، قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود صحبت کنید.

سیر و کاهش سطح کلسترول

سیر و کاهش سطح کلسترول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *