گل ها, گیاهان آپارتمانی, نگهداری گیاهان

آیا تقویت کننده گل آنتوریوم باعث می شود گیاه شما بیشتر گل دهد؟

تقویت کننده گل آنتوریوم

اگر می خواهید حس و حال مناطق گرمسیری را به منزل خود بیاورید، می توانید از یک گل آنتوریوم در منزل خود نگهداری کنید. این گیاه دوست داشتنی با برگ های بزرگ، براق و گل های رنگارنگ خود، انتخابی عالی برای خانه های شما هستند. هرچند نگهداری از آنتوریوم بسیار ساده و راحت است؛ اما اگر در شرایط مطلوبی قرار گیرند، بهتر رشد می کنند و این به معنای استفاده از تقویت کننده های خوب در زمان های مناسب است. برای آشنایی بیشتر با تقویت کننده گل آنتوریوم پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

نقش تقویت کننده گل آنتوریوم در سلامت و رشد گیاه

مانند همه گیاهان، آنتوریوم نیز برای زنده ماندن به مواد مغذی و معدنی متفاوتی نیاز دارد. یک راه آسان برای این کار استفاده از تقویت کننده گل آنتوریوم است. اکثر تقویت کننده ها حاوی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز گیاهان برای رشد و نمو هستند. به طور کلی سه ماده مغذی اصلی که گیاهان مختلف از جمله آنتوریوم ها برای رشد بهتر به آن نیاز دارند عبارتند از:

  • نیتروژن (N)
  • فسفر (P)
  • پتاسیم (K)

البته گیاهان به مواد مغذی دیگری مانند کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (S) نیز نیاز دارند.

بهترین تقویت کننده گل آنتوریوم

تقویت کننده گل آنتوریوم

گیاه آنتوریوم زمانی که با کودهای حاوی فسفر بالا تقویت شوند، رشد و شکوفایی بهتری خواهد داشت. بنابراین هنگام خرید تقویت کننده گل آنتوریوم باید توجه داشته باشید که میزان فسفر موجود در آن نسبت به سایر ترکیبات موجود بیشتر باشد. همچنین از آنجایی که کنترل مقدار تقویت کننده های دانه ای یا آهسته رهش، دشوار است، بهتر است از کودهای محلول یا مایع که به راحتی می توان آن ها را رقیق تر کرد، استفاده کنید.

اکثر تقویت کننده های موجود در بازار حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • کودهای npk که حاوی تمام مواد مغذی اصلی مانند نیتروژن(N)، فسفر(P) و پتاسیم(K) هستند.
  • کود مایع یا سریع رهش که به دو صورت مایع یا پودری وجود دارد و باید با آب ترکیب شود.
  • کودهای دانه ای یا خشک (آهسته رهش) که باید آن را با خاک آنتوریوم مخلوط کنید یا روی خاک بپاشید.

کود های آهسته رهش که معمولاً به شکل قرص هستند، مواد مغذی و مورد نیاز گیاه را به آرامی آزاد می کنند.

کود تقویت کننده گل آنتوریوم چه ویژگی هایی دارند؟

کودهای بلوم بوستر یک تقویت کننده گل آنتوریوم هستند که موجب افزایش گل دهی گیاهان مختلف می شوند. این تقویت کننده با فرمول ویژه خود مقدار مناسبی از مواد مغذی اصلی، اسیدهای آمینه و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر را به گیاهان ارائه می دهد.

استفاده مناسب و کافی از این نوع تقویت کننده که اغلب از آن برای افزایش گل دهی در گیاهان گلدار استفاده می شود، نتایج فوق العاده ای در پی دارد و موجب می شود آنتوریوم شما بیشتر گل دهد. همچنین از گیاه در برابر ضعف و بیماری های مختلف محافظت می کند.

آیا وجود فسفر زیاد در تقویت کنده گل آنتوریوم مفید است؟

آیا وجود فسفر زیاد در تقویت کنده گل آنتوریوم مفید است

اگر نحوه کاشت گیاه شما درست باشد، حتی مقدار کمی فسفر نیز می تواند باعث افزایش گل دهی آن شود. اما خاطرتان باشد که عدم تعادل در سایر مواد مغذی، خاک نامناسب، آب دهی نامنظم، گرما و سرمای بیش از حد و …. نیز عواملی هستند که بر میزان گل دهی گیاه تاثیر مستقیم می گذارند. متأسفانه، شما نمی توانید تمام این مشکلات را تنها با یک تقویت کننده گل آنتوریوم برطرف کنید، بلکه باید به تمام نیازهای گیاه خود توجه داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که فسفر بیش از حد مانع جذب آهن موجود در خاک می شود و گیاه را با مشکلی به نام کلروز که منجر به زرد شدن برگ ها و در نهایت مرگ آن ها می شود، روبرو می کند.

علاوه بر این مقادیر زیاد فسفر با رشد یک نوع قارچ مفید (میکوریزال) که به گیاهان در جذب رطوبت و فسفات کمک می کند، تداخل دارد.

چه زمانی باید از تقویت کننده آنتوریوم استفاده کنیم؟

جالب است بدانید که آنتوریوم ها از جمله گیاهان هوازی هستند و برای رشد به مواد مغذی زیادی نیاز ندارند. گیاهان هوازی اغلب بر روی درختان و سایر ساختارهای گیاهی رشد می کنند.

بنابراین می توان گفت در حالت طبیعی و شرایط مساعد نیاز چندانی به استفاده از تقویت کننده گل آنتوریوم نخواهید داشت؛ اما در صورت مشاهده نشانه هایی مانند پژمرده شدن برگ ها، از بین رفتن سریع گل ها و هر تغییر ناگهانی در گیاه، بهتر است از تقویت کننده ها استفاده کنید. البته دمای بسیار بالا یا بسیار پایین هم می تواند موجب بروز این علائم شود، پس قبل از مصرف انواع کودهای مختلف تمام شرایط را بررسی کنید.

نحوه استفاده از تقویت کننده گل آنتوریوم

نحوه استفاده از تقویت کننده گل آنتوریوم

استفاده از تقویت کننده گل آنتوریوم اصول خاص خود را دارد. در این قسمت از مقاله نکات مهم کود دهی گل آنتوریوم را بررسی می کنیم:

اولین و مهم ترین نکته این است که باید محلول یا پودر تقویت کننده را حداقل با چهار برابر آب رقیق کنید. اگر قصد دارید به صورت مکرر گیاه خود را با تقویت کننده تغذیه کنید، باید آن را حداقل با 10 برابر آب رقیق نمایید.

همچنین شما باید روز قبل از کود دهی، گیاه خود را به طور کامل آبیاری کنید. سپس در روز بعد کود رقیق شده را به آرامی در اطراف پایه گیاه بریزید و این کار را تا زمانی که آب اضافی آن از سوراخ های زهکشی پایین گلدان خارج شود، ادامه دهید.

شایان ذکر است که گیاهان آنتوریوم تا حدودی برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند، بنابراین بهتر است برای دست زدن به آن از دستکش استفاده کنید.

جمع بندی

همه ما به خوبی می دانیم که گیاهان مختلف ازجمله گیاهان گل دار مانند آنتوریوم، زمانی می توانند بهتر رشد کنند که مواد مغذی و معدنی مورد نیاز خود را دریافت کرده باشند. علاوه بر این استفاده صحیح و به موقع از مواد مغذی به گیاه اجازه می دهد تا قوی و سالم رشد کند و در برابر بیماری های مختلف مقاوم باشد.

اما همانطور که در طول مقاله نیز گفته شد آنتوریوم ها همیشه به کود دهی احتیاج ندارند. تنها در صورت مشاهده علائم کمبود مواد مغذی مثل بی حالی و زردی برگ ها و یا گل دهی کم، می توانید از تقویت کننده گل آنتوریوم برای بهبود شرایط گیاه خود استفاده کنید. بهترین فصل برای کوددهی و تقویت گل آنتوریوم بهار و تابستان است که گیاه در مرحله رشد قرار دارد. ایده آل ترین زمان بندی ممکن برای کود دهی نیز هر چهار یا شش هفته است. خاطرتان باشد ابتدا کود را حداقل با 4 برابر آب رقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *