گیاهان آپارتمانی, مقالات

روش صحیح هرس کردن گیاه پتوس

اگر از گیاه پتوس نگهداری می‌کنید، حتما می‌دانید که رشد این گیاه بسیار زیاد است و به سرعت گلدان را پر می‌کند. پتوس همچنین دارای شاخه های رونده و آویز است و می‌تواند یه دیوار خالی را به زیبایی مانند یک جنگل سبز کند. در بعضی مواقع این رشد زیاد ممکن است برای ما و یا خود گیاه مشکلاتی را به وجود آورد که با هرس کردن می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد. بنابراین برای اینکه گیاه خود را سالم نگه دارید و به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک کنید، چند نکته در هرس کردن آن وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا با روش صحیح هرس کردن پتوس آشنا شوید.

روش صحیح هرس کردن گیاه پتوس

روش صحیح هرس کردن پتوس

برای هرس کردن گیاهان از ساقه، هرس باید از قسمتی انجام شود که مشکلی برای قلمه گرفته شده و یا گیاه به وجود نیاید. هرس کردن پتوس نیز باید از قسمت گره صورت بگیرد. وقتی در مورد گره ها صحبت می کنیم، منظورمان نثطه ای است که ساقه و برگ به هم می رسند، یا جایی که ممکن است یک ریشه هوایی ظاهر شود. گره های ریشه هوایی مانند برجستگی های کوچک قهوه ای روی ساقه به نظر می رسند.

به طور معمول، هرس باید در محل یکی از این گره ها انجام شود زیرا در اینجا رشد جدیدی نیز ظاهر می‌شود. بخشی از ساقه که در بین گره ها وجود دارد، به عنوان میانگره شناخته می شود. و دمبرگ قسمتی است که برگ به ساقه چسبیده است.

برخی از گیاهان به هرس زیادی نیاز دارند و گیاه پتوس نیز در این لیست قرار می‌گیرد و تنها به هرس سالیانه نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد. هرس کردن گیاهان از جمله گباه پتوس به فصل خاصی نیاز ندارد و در هر زمان از سال میتوانید آن را انجام دهید و رشد گیاه را تشویق کنید. اما بهتر است که از هرس کردن گیاه در فصل زمستان خودداری کنید زیرا در این فصل گیاه به خواب می‌رود و نیازی به تشویق به رشد بیشتر ندارد.

منع هرس زمستانه به این دلیل نیست که به گیاه آسیب می‌رساند، بلکه به این دلیل است که احتمالاً تا بهار رشد جدیدی ایجاد نمی‌کند و شما تا زمان بازگشت فصل رشد با کنده‌ای زشت و برهنه گیر خواهید کرد.

هرس گیاه پتوس

چگونه یک گیاه پوتوس را هرس کنیم

دو نوع هرس وجود دارد که هنگام رشد زیاد پوتوس باید انجام دهید. اولین مورد تشویق انشعابی است. اگر برش ساقه را درست در کنار یک گره انجام  دهید، رشد جدیدی را که معمولاً به شکل چند شاخه است، ایجاد می‌کنید. می توانید این کار را برای هر شاخه ای با هر طولی انجام دهید. نوع دیگر هرس حذف طول است. این بهترین گزینه برای پتوس هایی است که کمی بیش از حد رشد کرده اند.

برای هرس کردن، از یک قیچی یا چافوی تمیز و تیز برای ایجاد برش درست زیر یک گره استفاده کنید. اگر هدف شما تشویق رشد بوته ای است، در نزدیکی طوقه هرس کنید تا ساقه های کوتاه تری ایجاد کنید که از آن برگ های جدید بیرون می آیند.

اگر می خواهید یک شاخه بسیار بلند را کوتاه کنید، برش را در هر کجا که ترجیح می دهید جدا کنید. سپس یک قدم به عقب بردارید و به شکل کلی گیاه نگاه کنید. گاهی اوقات زمانی که در نزدیکی گباه هستید غرق در هرس می شوید و ظاهر کلی را از دست می دهید.

این گیاهان بسیار سخت هستند و هرس کردن برای آنها لذت بخش است. بنابراین با خیال راحت هرس کنید تا آنجا که لازم است، اما مطمئن شوید که حداقل دو گره بالای خط خاک روی هر ساقه بگذارید تا گیاه از آن دوباره تولید شود.

هرس ساقه پتوس

نحوه کوتاه کردن برگ های پوتوس

گیاهان پوتوس مقاوم هستند، اما هر از گاهی ممکن است از قهوه ای شدن یا زرد شدن برگ ها رنج ببرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بهتر است شاخ و برگ های آسیب دیده را جدا کنید. این کار را با بریدن برگ در محل برخورد دمبرگ با ساقه انجام دهید.

اگر فقط نوک برگ قهوه‌ای شده است، که در خانه‌هایی با رطوبت کم یا گیاهانی که ضربه می‌خورند یا کوبیده می‌شوند رایج است، می‌توانید آن‌ها را به زیبایی برش بدهید و گیاه را سالم‌تر و مرتب‌تر نشان دهید از یک قیچی تمیز برای جدا کردن قسمت مرده استفاده کنید.

نحوه کوتاه کردن برگ های پوتوس

2 دیدگاه در “روش صحیح هرس کردن گیاه پتوس

  1. مهران میرشمس گفت:

    مقاله بسیار مفید و کاربردی بود، ممنون

  2. محسن گفت:

    درو و سپاس فراوان بابت مقاله بسیار خوب و مفیدتدن
    عالی بود
    اما اگر امکانش بود بعدها تصویری هم عکس یا فیلم بزارید،یکی مثل من که کمی وسواس دارم و بایددقیق بدونم منظور از گره و هرسش کچاش هست توی عکس یافیلم مطمعن تر میتونم کارو یاد بگیرم.بهرحال خداخیرتون بده و سلامتی به خودتون و عزیزانتون بده💐🙋‍♂️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *