کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی و شرایط نگهداری کاکتوس غوره ای

اگر تا به حال کاکتوس غوره ای را ندیده اید، کافیست غوره را در ذهن خود مجسم کنید. این کاکتوس همانطور که از نامش پیداست، بسیار شبیه به خوشه‌ی غوره است. کاکتوس غوره ای با نام انگلیسی String Of Pearls از خانواده Asteraceae است. کاکتوس رشته مرواریدی و یا دانه تسبیحی نیز از نامهای ایرانی این کاکتوس است. برگهای این کاکتوس زیبا گوشتی و آبدار است که با حالت آویز و همیشه سبز می‌تواند در یک گلدان آویز، زیبایی خانه را دو چندان کند. شرایط نگهداری آسان و برگ های منحصر بفرد آن طرفداران زیادی را برای کاکتوس غوره‌ای جمع کرده است. که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

کاکتوس غوره ای

 

با کاکتوس غوره‌ای بیشتر آشنا شویم

این کاکتوس در لیست زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی قرار می‌گیرد. ساقه های نخ مانند و مروارید های سبزی که از آنها آویزان است، در یک گلدان سفید سفالی آویز می‌تواند جلوه‌ی زیبایی به فضا ببخشد. این ساقه های رشد طولی زیادی داشته و حتی به 3 متر و یا بیشتر نیز می‌رسند.

برروی برگ های ساکولنت غوره ای خط پررنگ تری نسبت به رنگ روشن آنها وجود دارد که علت وجود این خط، جذب راحت تر نور و بهبود عمل فتوسنتز است. در صورت فشار دادن غوره ها یک آب چسبناک از آنها بیرون میریزد که در صورت تماس دست با آن ممکن است حساسیت پوستی برای فرد ایجاد شود. همچنین بهتر است این کاکتوس را از دسترس کودکان دور نگهدارید، چرا که در صورت خورده شدن ممکن است موجب بیماری در کودکان گردد.

ساکولنت-غوره-ای

آبدار و گوشتی بودن برگهای این کاکتوس یاعث می‌شود که نسبت به خشکی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. کاکتوس غوره ای گلهای ریز، سفید و ساقه بلندی از خود تولید می‌کند که درست بر خلاف ساقه های اصلی آویز نبوده مستقیم رو به بالا رشد می‌کنند. جالب است بدانید که تکثیر این گیاه بسیار آسان است و تنها با قرار دادن ساقه های آویز در خاک جدید انجام می‌شود.

 

شرایط نگهداری گیاه کاکتوس غوره ای :

نور :

ساکولنت غوره ای در کل مقاوم است اما در نور زیاد رشد خوبی خواهد داشت. می‌توانید این کاکتوس را پشت پنجره‌ی جنوبی و یا غربی قرار دهید و حتی در ساعاتی از روز بگذارید برای 2 الی 3 ساعت نور مستقیم و کامل داشته باشد. نور مصنوعی نیز میتواند جوابگوی نیاز نوری این کاکتوس باشد.

دما :

دمای این کاکتوس زیبا بهتر است که از 21 درجه کمتر نشود و در مقابل دمای بیشتر از 35 درجه نیز ممکن است به آن آسیب برساند. کاکتوس غوره ای به گرما مقاوم است و در روزهای سرد زمستان و یا پاییز باید داخل خانه و در هوای گرم و مطبوع نگهداری شود. دمای متوسط اتاق برای این گیاه مناسب است اما سرما سبب ریزش برگهای آن خواهد شد.

شرایط-نگهداری-کاکتوس-غوره-ای1

آبیاری :

مانند تمامی گیاهان قبل از آبیاری رطوبت آن‌را چک کنید تا مطمئن شوید خاک نیاز به آبیاری دارد. هرگز اجازه ندهید که خاک کامل رطوبت خود را از دست بدهد و قبل از خشک شدن کامل آن، کاکتوس را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که آب را بر روی غوره های گیاه نریزید چرا که آن ها نسبت به آب پاشی حساسند. تنها عاملی که ممکن است این کاکتوس را تهدید کند، آبیاری است. پس آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و گلدانتان حتما زهکش خوبی برای از دست دادن آب اضافی داشته باشد.

رطوبت :

ساکولنت غوره ای به دلیل گوشتی و آبدار بودن برگ ها، رطوبت زیادی نیاز ندارد و تنها رطوبت محیط برای آن کافیست. این کاکتوس نیاز به غبار پاشی نیز ندارد و بهتر است که روی برگ ها آبی ریخته نشود. کاکتوس غوره ای را در محیط مرطوب تراریوم نیز می‌توانید نگه داری کنید.

کاکتوس-غوره-ای-نگهداریخاک :

خاک با زهکش بالا از علاقه مندی های این گیاه است. خاک ماسه و خاک گلدان، از جمله خاک های خوب برای این کاکتوس است.

کوددهی :

در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان به یک یا 2 بار در ماه به کود کامل نیاز دارد. کود مخصوص انواع کاکتوس و یا گیاهان گوشتی نیز برای آن مناسب است. در فصول پاییز و زمستان که گیاه به خواب فرو میرود، نیازی به دادن کود نیست.

تعویض گلدان : 

در صورت بیحال شدن و از شکل افتادن برگ ها و یا بیرون زدن ریشه ها از انتهای گلدان، ممکن است گیاه با تعویض گلدان انرژی دوباره بگیرد. بهتر است هر 1 یا 2 سال یکبار گلدان را تعویض کنید.

14 دیدگاه در “معرفی و شرایط نگهداری کاکتوس غوره ای

  1. سپیده گفت:

    من میخوام کاکتوس غوره ای خریداری کنم ولی شکل ظاهری و پرپشت و بلند بودنش برام مهمه. و عکسی که تو قسمت خرید هست خیلی با عکسای گالری فرق داره. چطور میتونم گیاه موردنظرم رو که درواقع مثل عکسای گالری میخوام تهیه کنم؟

    1. انوشه حریری گفت:

      سلام گیاهی که دریافت می کنید دقیقا مشابه با عکس گیاه در قسمت خرید محصول و یا بهتر از آن است.برای درخواست جزییات بیشتر می توانید قبل از خرید تماس بگیرید.

  2. رحیم گفت:

    با سلام
    بچه من از دونه ش خورده نوشته سمی هست
    راهکاری داره برای جلوگیری از اینکه مشکلی پیش نیاد؟

    1. iranderakht گفت:

      Oسلام حتما به دکتر مراجعه کنید

  3. فرشته گفت:

    سلام
    گیاه غوره ای من شاخه هاش بلند شده و از کناره های گلدان به بیرون آویزون شده اما هر دانه ای که روش به وجود میاد بعد از یه مدت خشک میشه علتش چی هست؟

  4. ایلیا گفت:

    سلام آیا با نور غیر مستقیم گیاه غوره ای رشد میکنه

  5. بلادی گفت:

    سلام
    روی اپن، با فاصله ۷ متر از پنجره، مناسبش هست؟

  6. kakan گفت:

    من گیاهم یه مدت در هوای مرطوب شمال بود الان بیشتر برگاش خشک شد چیکار میتونم کنم؟؟؟؟؟آخه خیلی دوسش دارم

  7. شقایق صیاد گفت:

    سلام
    چرا دونه های کامتوس غوره اب من هر چی رشد میکنه دونه ها کوچیک تر میشه؟

    1. عمو گفت:

      دور از نوره به پنجره نزدیکش کن

  8. فروغ گفت:

    سلام. توی اب هم بزاریم ریشه میزنه برای تکثیر ؟یا حتما باید در خاک گذاشته بشه؟
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله در آب هم ریشه دار می شه.

  9. Yasaman گفت:

    برگ های غوره ای من اون قسمتی که توی گلدان هست گندید. دلیلش چی میتونه باشه ؟

  10. الهام گفت:

    سلام گیاه دانه غوره ای من رشید خوبی داره ولی دانه های وسط آویزش خشک شدن دلیلش چیه باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *