گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری شمعدانی را درمان کنیم ؟

شمعدانی گیاهی گلدار در رنگهای متنوع است که گلهای آن زیبایی منحصر به فرد و بویی دلپذیر را به فضا می‌بخشند. نگهداری گل شمعدانی نسبتا آسان است اما این گل نیز مانند باقی گیاهان، ممکن است به مشکلات مختلفی دچار شود که اکثر آن ها با اقدامات بسیار ساده قابل حل هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا با بیماریهای گل شمعدانی و علت آنها مانند: علت زرد شدن برگ شمعدانی ، علت پژمردگی و خشک شدن گل شمعدانی ، علت گل ندادن شمعدانی و … آشنا شوید.

علت-زرد-شدن-برگ-شمعدانی

 

بیماری و مشکلات گل شمعدانی

علت گل ندادن شمعدانی :

شمعدانی یکی از زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی است که برای گلدهی نور نسبتا زیادی نیاز دارد و در سایه و قسمت شمالی ساختمان گل نمی‌دهد. همچنین گوشه ای تاریک محل مناسبی برای کاشت این گل نیست. سایه باعث می‌شود شاخه و برگ گیاه زیاد و طویل شود و ساقه را آبکی می‌کند. برای جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل محل مناسبی را برای گیاه در نظر بگیرید که نور کافی به آن برسد.

علت پژمردگی گل شمعدانی :

در روزهای گرم که نور خورشید زیاد است گیاه ممکن است به این مشکل دچار شود. دلیل این پژمردگی این است که ساقه های بلند و آبکی گیاه به طور ناگهانی با گرمای زیادی موجه می‌شوند و رطوبت خود را از دست می‌دهند که طی این مشکل برگ ها و گاهی حتی ساقه هم دچار پژمردگی می‌شوند.

پس حتما در نظر داشته باشید که در روزهایی که هوا خیلی گرم است گیاه آب کافی دریافت کند و آن را در مکانی با نور کمتر قرار دهید. بهتر است بدانید که اگر در روزهای گرم اوایل بهار آب سرد به گیاه بدهیم گیاه در مقابل تغییرات حرارت ناگهانی مقاوم می‌شود.

پژمرده شدن برگ های شمعدانی

کوچک شدن برگ های جدید:

دلیل بوجود آمدن این مشکل کمبود مواد مغذی مورد نیاز گیاه در خاک است. در فواصل زمانی مناسب به کود دهی گیاه شمعدانی اقدام کنید.

پوسیدگی ریشه :

در صورت مناسب نبودن آبیاری، ممکن است این مشکل زیاد اتفاق بیافتد. آبیاری بیش از حد، زیاد شدن نمک های محلول در آب و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین علت های پوسیدگی ریشه است. از نشانه های پوسیدن ریشه و حتی گاهی ساقه، سیاه شدن برگ هاست. برای این مشکل راه حلی وجود ندارد و متاسفانه مرگ گیاه قطعی می‌باشد.

تنها کار پیشگیری از این مشکل است که باید با بهترین روش های آبیاری آشنا شوید و برنامه‌ی منظمی برای آبیاری گیاهتان در نظر بگیرید.

علت-زرد-شدن-برگ-شمعدانی1

 

ریزش برگها :

افتادن برگ ها واکنش یک گیاه سالم برای تطبیق با شرایط جدید است. اگر تعادل بین روشنایی، حرارت، رطوبت و تعریق بهم بخورد گیاه با افتادن برگ، خودش را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. به این ترتیب هر گاه تغییرات قابل ملاحظه ای در حرارت یا شدت روشنائی اتفاق می‌افتد، برگها می‌ریزند. عوض کردن گلدان نیز ممکن است باعث ریزش برگ ها شود ولی این اتفاق زود جبران می‌شود و برگهای تازه ای شکل می‌گیرند.

 

علت سفید شدن برگ شمعدانی :

علت این مشکل وجود تار بر روی برگ هاست که به دو دلیل اتفاق می‌افتد : عنکبوت و کنه قرمز. اگر دلیل سفید شدن برگها آفت کنه باشد، با سم کونفیدور باید سم پاشی شود و یا در صورت زیاد نبودن مشکل می‌توانید از سموم خانگی استفاده کنید. اما اگر علت آن عنکبوت باشد نه تنها نیاز به سم پاشی نیست بلکه برای گیاه مفید هم هست.

وجود تار روی برگ های شمعدانی

دلیل سیاه شدن سر شاخه ها :

به خاطر یخ زدگی و سرمای شدید است و گیاه باید به مکانی گرمتر و سر پوشیده منتقل شود.

زنگ زدن شمعدانی :

در ابتدا لکه های کوچک زرد رنگی روی سطح بالایی برگ ایجاد می‌شود. سپس با گذشت زمان جوش هایی به رنگ قهوه ای بر روی دایره هایی متحد المرکز در سطح زیرین پیدا می‌شود. در پی آن برگها به تدریج زرد شده و قسمت عمده ای از آنها می‌میرند.

زنگ شمعدانی

علت زرد شدن برگ شمعدانی : 

این مشکل به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که از عوامل شایع آن می‌توان به آبیاری زیاد یا کم، خشکی کشیدن بیش از حد گیاه و شرایط جوی نامناسب و یا کمبود نور دریافتی اشاره کرد.

برای حل این مشکل ابتدا شرایط را بررسی کرده و مشکل را شناسایی کنید سپس به رفع آن اقدام کنید.

دلیل قرمز شدن برگ ها : 

علت بوجود آمدن این مشکل، کمبود فسفر است. در زمستان که هوا سرد است فسفر موجود در خاک به صورت نامحلول است و گیاه نمی‌تواند از آن بهره ای ببرد. بنابراین باید رطوبت گیاه را در این فصل حفظ کنید تا فسفر نیز با رطوبت خاک به گیاه برسد.

قرمز-شدن-برگ-های-شمعدانی

75 دیدگاه در “چگونه بیماری شمعدانی را درمان کنیم ؟

  1. Roz گفت:

    سلام روزتون بخیر و شادی

    برگهای شمعدانیم قرمز شده درمانش چیه؟

    ممنون میشم جواب و برام ایمیل کنید??

    1. م. صدیقین گفت:

      گلهای شمعدانی ما اصلا رشد نمی کند . حتی گلهای آن هم باز نمی شود. ما گلدان را در بالکن جنوبی و در پناه دیوار بالکن قرار داده ایم.

      با تشکر

      1. mahdi jafari گفت:

        چند نوع مواد میگم بهش بدین.
        حود آهن،کلسیم.18 18 18 اینارو بدین خوب میشه
        کمکی خواستید در خدمتم

        1. mahdikarimi1352@gmail.com گفت:

          سلام برگهای گل شمعدانی من زرد شده باید چه کار کنم

          1. کیانا والی گفت:

            سلام بهتر بود شرایط نگهداریتون رو می گفتید چون زرد شدن برگ های شمعدانی علت های متعددی داره. گیاه رو جایی بذارید که نور کافی دریافت کنه و در آبیاری هم افراط و تفریط نکنید تا این مشکل حل بشه.

        2. علیرضا گفت:

          اگه آهن به شمعدانی بدین، دیگه گل نمیده، این
          تجربه شخصی منه و شما هم میتونید تحقیق کنید

        3. منیر زندی گفت:

          سلام وقت بخیر، گیاه شمعدانی من،یک مدت بسیار زیبا بود وپر گل، ومایش روی ایوان خانه رو به مستقیم آفتاب، اما بعد از مدتی دیگه گل نداد وساقه های آن به حالت خشک شده میماند وبرگهای آن دیگه سبز نبود وهمش چند برگ زرد هست، الان نمیدونم واقعا چکار کنم مثل سابق بشه
          ممنون میشم راهنمایی کنید،

      2. Soheyla گفت:

        سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
        شمعدونی من خیلی قدش بلند شده و از بهار تا الان که تابستونه گل نداده و برگ هاش خشک شده و ریخته
        چجوری میتونم قلمه بزنم؟و در گلدان های کوچکتر قرار بدم؟

    2. زینالی گفت:

      سلام من دوهفته ای هست یه گلدون شمعدانی خریدم بعد از چند روز برگ هاش شروع به زرد شدن کردن وگلهاش هم خشک شد وغنچه جدیدش هم خشک شد چیکار باید انجام بدم ،ویه گیاه حنا هم خریدم اونم برگ هاش خشک میشه وغنچه اش میریزه?

    3. مهدی گفت:

      باید بهش آب بیشتری بدید و رطوبت خاک رو کنترل کنید مواظب باشید که خیلی آب ندید که ساقه اش سیاه شه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. مهدیه گفت:

          سلام شمعدانی من الان درحال خشک شدن و دیگ برگ نمیده چکارش کنم؟و چند وقتی یه بار اب بدم

      2. روژان گفت:

        سلام گیاه شمعدانی من که خریدم اول برگای اصلیش ریخت دوباره برگ کوچیک داد اما پژمرده شده وقتی خاکش خشک بشه بهش اب میدم جلوی بالکن گذاشتم
        از خاک گلدان و کود دامی و ماسه استفاده کردم
        علت زردی و رشد نکردن گل چیه ؟؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام می تونین از کود شیمیایی مایع مخصوص شمعدانی استفاده کنید.

  2. صدف گفت:

    سلام
    برگ های شمعدونی من رنگ پریدگی داره ،باید چیکار کنم؟

  3. م. صدیقین گفت:

    گلهای شمعدانی ما اصلا رشد نمی کند . حتی گلهای آن هم باز نمی شود. ما گلدان را در بالکن جنوبی و در پناه دیوار بالکن قرار داده ایم.

    با تشکر

    1. مهدی گفت:

      باید از خاک گل استفاده کنید شمعدانی شما خاک مناسبی ندارد و در خاکش مواد مغذی بسیار کمی وجود دارد

    2. شمیم فکری گفت:

      سلام باید گل شمعدانی رو پشت پنجره گذاشت و وقتی باید آب داد که خاک خشک باشه

  4. محمد گفت:

    سلام دوستان ما در آپارتمان از گل شمعدانی نگهداری میکنیم بعد از گذشت چند روز از خرید گل برگهاش زرد شد البته اوایل زیاد بهش آب دادیم چکار کنیم مشکلش حل بشه

    1. شمیم فکری گفت:

      سلام….مشکل گل شما زیاد آب دادن هست باید وقتی آب داد که خاک گل خشک باشه و به اندازه ای آب داد که خاک گل از خشک بودن در بیاد

  5. يلدا گفت:

    با سلام و خسته نباشيد،من ي شمعداني عطري دارم كه برگهاي اون بي حال شده و يه حالت سوخته ميشن و برگهاش يا ميريزن يا جمع شده و سياه ميشن علتش چيه؟!
    ي گل كاكتوس هم دارم كه برگهاي ان يكي يكي از ريشه به بالا زدر شده و حالت پژمرده جمع ميشن!ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. مهدی گفت:

      اگع شمعدانیتون ساقه اش سیاه شده از آب دادن زیاده، باید قسمت سیاه نشده اش رو ببرید و جدا کنید

  6. کامران گفت:

    سلام برگهای شمعدانی ما جمع شده بطرف بالا میشه دلیلش رو بپرسم.آبیاریه زیاده یا کم

    1. سمیرا گفت:

      درود… گیاه شمعدانی من ابتدا که خریدم مشکل پیدا کرد و برگهاش ریخت و گلهاش هم از بین رفت و یکی از ریشه هاش هم با برگها و ساقه گل دهی از بین رفت و فقط یه ریشه با برگ ماند که بهش رسیدگی کردم و برگهاش کم کم زیاد شد اما برگها کوچک هستن و ساقه ای که گل میده هم دیگه اون ساقه گل دهی درنیامد آیا امکان داره که اون ساقه گل دهی ساخته بشه؟ کود گل دهی تازه بهش دادم آیا با این کود, ساقه گل دهی بوجود میاد؟

      1. بنی احمدی گفت:

        با درودگل شمعدانی من امسال یه بار گل داد ولی بعد اون چهل روزه اصلن گل نمیده البته خاکشو عوض کردم کودحیوانی زیاد زدم میگم شاید علتش اون باشه بهرحال چکارمنم دوباره گل بده ؟؟ممنون از سایت خوبتون

  7. سمیرا گفت:

    درود… گیاه شمعدانی من ابتدا که خریدم مشکل پیدا کرد و برگهاش ریخت و گلهاش هم از بین رفت و یکی از ریشه هاش هم با برگها و ساقه گل دهی از بین رفت و فقط یه ریشه با برگ ماند که بهش رسیدگی کردم و برگهاش کم کم زیاد شد اما برگها کوچک هستن و ساقه ای که گل میده هم دیگه اون ساقه گل دهی درنیامد آیا امکان داره که اون ساقه گل دهی ساخته بشه؟ کود گل دهی تازه بهش دادم آیا با این کود, ساقه گل دهی بوجود میاد؟

  8. یاس گفت:

    سلام من چندروزه یک گل شمعدانی خریدم گل سالم بود از وقتی به داخل خانه آوردم برگ هایش ازپایین شروع به زردشدن ولکه های قهوه ای کرد روزی هم که گل راخریدم آب ندادم ومراقب آبدهی اش بودم به نظرتون مشکلش چیه چکارکنم؟؟

  9. نسیم گفت:

    من یگ گل شمعدانی از باغچه به داخل گلدون منتقل کردم و چندماه میگذره. گله خوب و شاداب و سر سبزه ولی نمی دونم چرا گل های قرمز رنگش خشک شده اند و دیگه گل هم نمیده؟

    1. رضا گفت:

      سلام مدتی است برگهای شمعدانیهای ما پیچ میخورد خواهشمند است در مورد رفع علت و مشکل آن راهنمائی فرمائید

      1. انوشه حریری گفت:

        سلام افت و بیماری در گياهان ،نور زیاد، آبیاری کم و یا بیش از اندازه میتوانند علل بروز این مشکل باشند.سطح برگ ها و ساقه ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه افت با سموم حشره کش سمپاشی کنید.

  10. محمد‌ گفت:

    سلام ببخشید من میخوام کسی اگه میتونه جوابم رو بده من شمعدانی دارم خیلی هم خوب مشکلی نداشت در هوای هرمزگان تو زمستان هم که تو حیاط گذاشته بودم خیلی هم خوب گل زد و هیچ مشکلی نداشت تا یواش یواش لکه های سفید چند جا که پرسیدم گفتن شپشک زده و از این حرف ها اسپری دادن که بزن هفته ای یک بار بعد دیگه روی برگ های نقطه های زرد و بهد هم قهوه ای بوجود امد تا اینکه برگها همه ریختن الان تمام برگ های شمعدانی ریختن هیچ برگی نداره البته جوانه های ریزی هستن ولی هنوز رشد نکردن میشه بطفا کسی راهنمایی کنه

    1. بهروز گفت:

      سلام از اونجایی که جوانه های ریزی داره کوتاه یا هرس کن خوب میشه

  11. رومینا گفت:

    من گیاهم اژدر امروز دیدم انگار پژمرده شده و انگار کمرش خم شده چیکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه به خاطر گرمای هوا باشه. دقت کنید که در گرما گیاه آب کافی دریافت کنه و تشنگی نکشه.

  12. سیما گفت:

    سلام برگ شمعدانی رو به بیرون جمع شده علتش چیه؟

  13. مهسا گفت:

    سلام من شمعدانی عطری یا همون عطر چایی خریدم از وقتی اوردم برگاش دارن کمرنگ میشن پشت پنجره شمالی گذاشتمش عصرها نور زیاد دریافت میکنه هروقت یه بند انگشت سطح خاک خشک شد اب میدم پس چرا دارن کمرنگ میشن کود کریستالون صورتی هم بهش دادم

  14. رومینا گفت:

    من گیاه اژدر دارم گل های صورتی سفید داره یسری غنچه ها باز شده گل های قبلی ریخته رشد کرده اما بی‌چون سرش پایین و شاخه یا همون ساقه های گل ضعیف و نازک علتش چیه چجوری درستش کنم خیلی نگرانشم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونید با کود تقویتش کنید تا ساقه ها محکم تر و ضخیم تر بشن.

  15. **** گفت:

    سلام برگ های شمعدونی من توسط حشره ای خورده شده راه های درمانش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین سم دیازینون رو به مقدار 2 سی سی در آب حل کنید و به صورت اسپری گیاه رو سمپاشی کنید.

  16. سودابه پیرهادی گفت:

    سلام من یه شمعدانی داشتم که خوب رشد کرده بود گل هم داد ولی من گلدانشو عوض کردم از اون موقع برگ ها کوچیک مونده ساقه ها چروک شده غنچه گل بسته هم خشک میشه علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام به گیاه شوک وارد شده باید اجازه بدین به گلدون جدید عادت کنه. می تونین برای تقویت گیاه و بزرگ شدن برگ ها به گیاه کود مخصوص شمعدانی بدین.

    2. روژان گفت:

      سلام گیاه شمعدانی من که خریدم اول برگای اصلیش ریخت دوباره برگ کوچیک داد اما پژمرده شده وقتی خاکش خشک بشه بهش اب میدم جلوی بالکن گذاشتم
      از خاک گلدان و کود دامی و ماسه استفاده کردم
      علت زردی و رشد نکردن گل چیه ؟؟

  17. امیر محمد گفت:

    من یک گیاه شمدانی معطر دارم ولی برگ هاش مثل اون عکس شده که برگ هاش روبه پایین هستن و آب میدم و….. خوب نمیشه میشه سریع کمکم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه محیطش گرم باشه و نورش زیاد باشه. آبیاری رو هم منظم انجام بدین ولی اگر در آبیاری زیاده روی کنید خودش می تونه باعث بیحالی گیاه بشه.

  18. Samad گفت:

    با سلام من یک شمعدانی ابلغ دارم موقع خرید تویه گلدان کوچیک بود از وقتی گلدانشو عوض کردم برگهاش پزمرده میشه میفته البته تو گلدان جدید خاک گل ریختم و شمعدانی را با خاک خودش کاشتم یعنی دور و برش خاک گل ریختم در ضمن من منظم آبیاری میکنم ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر فراوان.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بیحال شدن گیاه به دلیل تعویض گلدونه. بهش فرصت بدین تا به شرایط جدید عادت کنه و به حالت قبل برمی گرده.

  19. ... گفت:

    سلام…
    گل شمعدونی من توی حیاط بود و کلی باد اومد الان پژمرده شده باید چیکار کنم؟اگر ممکنه راهنماییم کنید…

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه رو در جایی بذارین که در معرض باد نباشه و نور کافی دریافت کنه. آبیاری رو منظم انجام بدین و برای تقویت گیاه هم از کود مخصوص شمعدانی هر دو هفته یک بار طبق دستور استفاده بشه.

    2. شمیم فکری گفت:

      سلام….باید گل شمعدانی رو پشت پنجره گذاشت نه توی حیاط که باد بخوره باد گل شمعدانی رو پژمرده کرده

  20. محمد گفت:

    سلام و درود
    ساقه های شمعدانیم وسطش سوراخ شدن اما گلدهی داره و نشکستن ایا ممکنه کرم ساقه خوار باشه؟؟؟و چیکار باید کرد؟؟ممنونم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله ممکنه آفت باشه. گیاه رو به دقت بررسی کنید و اگر موردی مشاهده کردید سریعا اقدام به سمپاشی کنید. البته این مورد ممکنه آسیب فیزیکی هم باشه.

  21. دنیا گفت:

    سلام
    من گل شمعدونیم زمانی که گل میده خیلی سرع شاید حتی به دو روز نکشه که گلبرگهاش میریزه
    شرایط نگهداریمم هر روز بهش یک لیوان اب میدم در معرض نور مستقیمه

    1. Saman گفت:

      شرایط نگهداریتون چطوره؟
      تغییرات دمایی آبیاری نا منظم و نور نا مناسب میتونه دخیل باشه.
      آبیاری رو زمانی که گیاه خشک شده و برگ ها تشنه هستن انجام بدین. از سم دیازینون به میزان دو سی سی در یک لیتر برای گیاه استفاده کنید

  22. آنا گفت:

    سلام من شمعدونیهای قلمه زده را توی خاک برگ کاشتم . هوای شمال که رطوبت داره دوسه روز یبار یکم آب میدم. اما برگهاش زرد شده و داره لول میشه . میشه راهنمایی کنید چیکارشون کنم؟؟؟

    1. اکبر گفت:

      خاک برگ تون تغذیه کافی گیاه رو ندارد به نظرم بهتر بودخاک برگ رو با خاک باغچه مرغوب قاطی میکردین بعد میکاشتین.کود سه بیست هم هر ماه یک بار خیلی مفید است.البته این نظر من بودموفق باشید

  23. زینب گفت:

    من گل شمعدونیم یخ زده?برگاش کلا افتاده ایا درمانی هست

  24. مبینا گفت:

    سلام وقت تون بخیر برگ شمعدونی من قرمز شده چیکار کنم؟

    1. Saman گفت:

      تغییرات دمایی آبیاری نا منظم و نور نا مناسب میتونه دخیل باشه.
      آبیاری رو زمانی که گیاه خشک شده و برگ ها تشنه هستن انجام بدین. از سم دیازینون به میزان دو سی سی در یک لیتر برای گیاه استفاده کنید
      تغذیه خاک رو بررسی کنید

  25. حامد کریمی گفت:

    سلام
    برگ های شمعدانی من زنگ زدیگی قهوه ای رنگ داره..چه سمی برای آن مناسب است

    1. Saman گفت:

      شرایط نگهداریتون چطوره؟
      تغییرات دمایی آبیاری نا منظم و نور نا مناسب میتونه دخیل باشه.
      آبیاری رو زمانی که گیاه خشک شده و برگ ها تشنه هستن انجام بدین. از سم دیازینون به میزان دو سی سی در یک لیتر برای گیاه استفاده کنید

  26. سما گفت:

    سلام شمدونی من برگ پهن قرمز داره به جای این که سبز باشه قرمز چه مرگش شده حرص خوردم نوردم

    1. سما گفت:

      این شمعدونی چه قدر دیر گل میده .زودم میریزه حرص ادم در میاد

  27. احمد گفت:

    با سلام و خسته نباشید..من چهارتا گلدون شمعدونی تو بالکن ضلع شمالی اپارتمان دارم
    الان احساس می کنم رو برگاشون گرد سفید رنگ داره شبیه گچ..بادستم تمیز کردم ،پاک نشدن.احتمالا درگیر بیماری شدن….خواستم نظر و راهکار شما دوستان رو بدونم..ممنونم

  28. باران گفت:

    سلام من یک شمعدانی رو ۲ سال پیش خریدم که گل هم داشت یک سال حالش خوب بود و برای سال بعد بهار دوباره گل داد اما از تابستون شروع به قهوه ای شدن برگ ها کرد و دیگه گل هم نداد بیشتر برگهاش رو هم ریخت امسال زمستون آوردمش تو خونه یک کم برگ باز کرده اما اصلا قد نمی کشه و گره هاش چسبیده به هم هستش امروز خواستم گلدونش رو عوض کنم دیدم ریشه اش قهوه ای هستش و یک توده ی پودری سفید دور ریشه اش گرفته ، بردم ریشه اش رو با آب کامل شستم و کلا خاکش رو عوض کردم .دیگه باید چه کار کنم ؟ به نظر شما شمعدونیم درست میشه ؟

  29. ناشناس گفت:

    سلام
    گل های شمعدونی من جایی بودن که بخار وجود داشته الان هم اوردمشون بیرون خراب شدن درست میشه یانه؟

    1. Homeira گفت:

      سلام شمعدونی من اولش خوب بود و با طراوت جاش عوض کردم دیدم که دیگه گل نمیده رشد خوبی هم نداره برگای که در آمده همه سفید گذاشتم جای اولش ولی از اون موقع تا الان اصلا رشد نمیکنه برگاش هم همه سوخته، چکار کنم خوبه بشه حالش الان گذاشتم پنجره شمالی هر وقت خاکش تقریبا خشک شد بهش آب میدم غبار پاشی هم میکنم. خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید

  30. محمد گفت:

    سلام من یک هفته است شمعدانی خریدم
    ولی الان دیدم که دو سه تا شپشک ارد الود سفید بهش چسبیده
    چی بهش بزنم؟
    دیازینون دارم تو خونه

  31. معصومه گفت:

    سلام من قلمه های شمعدونی رو جدا کردم(شاخه های بلند شده)برگهای جدیدش زرد رنگه سرحاله اما سبز خیلی کمرنگه چکارش کنم

  32. معصومه گفت:

    سلام من قلمه های شمعدونی رو جدا کردم(شاخه های بلند شده)برگهای جدیدش زرد رنگه سرحاله اما سبز خیلی کمرنگه چکارش کنم ضمنا گلدهی بقیه هم قطع شده نور کافی هم دارهسه بیست وقرص آهن هم با فاصله ۲۰ روز دادم

  33. Soheyla گفت:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون.
    شمعدونی من خیلی قدش بلند شده و از بهار تا الان که تابستونه گل نداده و برگ هاش خشک شده و ریخته
    چجوری میتونم قلمه بزنم؟و در گلدان های کوچکتر قرار بدم؟

  34. بنفشه گفت:

    سلام ساقه شمعدانی من سیاه و خشک داره میشه چه کاری باید انجام بدم
    یک روز درمیون بهش اب میدم و داخل خانه است

  35. Ebi گفت:

    آب کمتر بده .هفته یکبار

  36. M گفت:

    سلام وقتتون بخیر من گل های شمعدانی زیادی دارم هر چند روز هم به خاطر اینکه هوا گرمه خشک میشن بهشون آب میدم اما ناگهان برگ ها زرد میشه و ساقه هاشون سیاه میشه و خشک میشن من باید چی کار کنم سم قارچ کش هم زدم اما تاثیری نداشته

    1. سلیمانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      گلبرگ های گل شمعدانی من مشکی و تیره شدن و می‌ریزند دلیلش چیه و چیکار باید بکنم ؟؟؟
      ممنون🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *