خلاقیت, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

تفاله ی چای یک تقویت کننده موثر برای گیاه منزل شما

اگر به دنبال یک کود خانگی برای گیاهان منزلتان هستید و نمی‌خواهید از کود های شیمیایی استفاده کنید، توصیه ی ما به شما این است که کود تفاله ی چای را امتحان کنید و تاثیر تفاله ی چای بر رشد گیاهان خود را ببینید. تفاله ی چای از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی است که به مرور تجزیه شده و مواد مورد نیاز گیاهان را در اختیارشان قرار می‌دهد. برای تهیه کود چای می‌توانید از تفاله ی چای سبز برای گلدان استفاده کنید یا حتی به سادگی یک کمپوست چای در منزلتان درست کنید این کود بسیار ملایم بوده و می‌توانید ان را در هر موقعی از سال استفاده کنید.

برای آنکه با طرز درست کردن این کود و روش استفاده ی آن بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

کود-تفاله-ی-چای

[/vc_column_text][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”square”]آخرین بروزرسانی مقاله : 24 مهر 98[/vc_cta][vc_column_text text_larger=”no”]

تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان

برای آنکه دوستدار محیط زیست باشیم و میزان زباله های تولید شده را کاهش دهیم، بهترین راه استفاده مجدد از مواد بازیافتی خودمان است. بیشترین چیزی که در خانه های ما ایرانیان همیشه موجود است و استفاده می‌شود، چای است. تفاله چای سرشار از مواد مغذی برای گیاهان است و می‌توان به راحتی آن را در اختیارشان قرار داد. پس از این به بعد، تفاله چایی که صبح یا هر زمان دیگری میل کرده اید را به جای ریختن در سطل زباله، در خاک باغچه جلوی درب منزلتان و یا گیاهان داخل خانه بریزید. چای به عنوان یک کود عمل کرده و به بهبود رشد گیاه، سلامت کلی و قدرت آن کمک می کند.

در ادامه با تاثیرات تفاله چای برروی گیاهان بیشتر آشنا می‌شویم.

  • مواد مغذی خاک را تامین می‌کند.
  • باعث رشد گیاهان می‌شود.
  • با خاصیت ضد باکتریایی مانند یک افت کش عمل کرده و از بیمار شدن گیاه جلوگیری می‌کند. 
  • جایگزین مواد شیمیایی و سمی خاک است.
  • هرگز ریشه یا برگ گیاهان را نمی‌سوزاند.
  • راهی برای نجات زمین و پرورش محصولات ارگانیک است.
  • بسیار ارزان و راحت است.
  • کود تفاله ی چای برگها را شفاف تر کرده و کنتراست رنگ آن ها را بالا می‌برد.

کود-تفاله-ی-چای1

 

1. افزودن مواد مغذی و بهسازی خاک

چای مورد استفاده و برگهای تازه چای حاوی مواد مغذی و اسید تانیک است که با افزودن آن به خاک، محیط حاصلخیزتری را برای گیاهان باغ، گیاهان آپارتمانی و باغچه ایجاد می‌کند. تفاله چای یک مواد آلی است و با بهبود کیفیت خاک، سطح فعالیت کرمهای خاکی و سایر میکروارگانیسم های مفید را افزایش می‌دهد. همچنین این مواد با بهبود اکسیژن رسانی، باعث ایجاد یک سیستم ریشه قوی تر برای گیاهان شما می‌شوند. از آنجا که گیاهان از طریق سیستم ریشه خود آب و مواد مغذی را جذب می کنند، در نتیجه گیاهان پر جنب و جوش تر و سالم تری را رشد می‌دهند.

تفاله-ی-چای-سبز-برای-گلدان

 

2. تنظیم pH خاک و گیاهان اسید دوست

این نکته را توجه کنید که همه ی گیاهان در هنگام افزودن چای به صورت مستقیم و یا به صورت کمپوست، پاسخ مثبتی نمی‌دهند. اسید تانیک موجود در چای با تجزیه آب باران به آب شیرین، باعث کاهش PH و اسیدیته خاک می‌شود. این مسئله برای گیاهان دوستدار خاک قلیایی یا خنثی، مناسب نیست و فقط برای گیاهان دوستدار اسیدیته مانند سرخس جواب می‌دهد. برای تهیه خاک اسیدی یا بازی مورد علاقه گیاه، در ابتدا باید گیاهتان را بشناسید و سپس با روش های خانگی می‌توانید PH خاک را تنظیم کنید.

خاک-اسیدی

 

3. استفاده از چای سبز در گیاهان و کمپوست

اگر می‌خواهید از برگ گیاه چای به عنوان کود استفاده کنید، باید برگهای سست آن را مستقیما درون خاک گیاه قرار دهید. اگر میخواهید از چای کیسه ای برای اینکار استفاده کنید، پوشش پلاستیکی آن را جدا کرده و تفاله را روی خاک بریزید.

اگر می خواهید تفاله های چای را به گیاهان و سبزیجات باغی خود اضافه کنید، این کار را بصورت غیر مستقیم با کمپوست آلی انجام دهید. افزودن تفاله چای مستقیم به خاک باغ با درختان میوه در طی دوره های رشد، ممکن است تعادل pH باغ شما را مختل کرده یا روی طعم محصولات شما تأثیر بگذارد.

کود خانگی

چگونه کود تفاله چای را تهیه کنیم 

برای تهیه کود چای خانگی می‌توانید از چای کیسه ای یا خود تفاله ی چای به صورت مستقیم استفاده کنید. نکته ی مهم در استفاده از چای کیسه ای این است که ابتدا باید مطمئن شوید در کیسه تجزیه پذیر قرار گرفته است چرا که پوسته برخی انواع چای کیسه ای ممکن است از پلی پروپیلن ساخته شده باشند که تجزیه پذیر نیست.

در این صورت باید ابتدا کیسه چای را باز کنید و محتوای چای آن را خالی کنید و کیسه را در سطل زباله بیندازید. در صورتی که مطمئن نیستید پوشش چای کیسه ای از مواد تجزیه پذیر ساخته شده یا نه می‌توانید آنها را در ظرف کمپوست بریزید و بعدا اگر دیدید پوسته آنها غیر قابل تجزیه است آنها را جدا کنید. در صورتی که کیسه چای کیسه ای غیر قابل تجزیه باشد کرمها و میکروارگانیسمها نمی‌توانند آن را همانند مواد دیگر تجزیه کنند. کیسه هایی که از کاغذ، ابریشم یا پارچه تهیه شده اند برای کمپوست مناسبند و نیازی به باز کردن آنها و جدا کردن پوسته نیست.

تهیه کود چای

برای استفاده از تفاله چای به صورت مستقیم می‌توانید آن را پای گیاه بریزید تا از مواد مغذی آن استفاده کند یا می‌توانید آن را با خاک گیاه مخلوط کنید تا بهتر بتواند از مواد مغذی تفاله ی چای استفاده کند و تاثیر تفاله ی چای بر رشد گیاهان را مشاهده کنید.

نکات پایانی

  • قبل از اضافه کردن چای به زمین زراعی و یا باغ و باغچه، هر نوع فلزی را از کیسه های چای خود جدا کنید.
  • استفاده از یک چای که 2 بار دم شده است، بیهوده است و هیچ گونه مواد مغذی به خاک اضافه نمی‌کند.
  • حتماً اجازه دهید چای کاملاً خنک شود، بعد استفاده کنید تا از شوک یا سوزاندن گیاهان جلوگیری کنید.

 

کمپوست چای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *