گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علل و پیشگیری از آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی

تمامی گیاهان به خصوص گیاهان آپارتمانی همواره در معرض خطر آبیاری بیش از حد قرار دارند. این مشکل می‌تواند منجر به زرد شدن برگها، پوسیدگی ریشه، مشکلات قارچی و در نهایت از بین رفتن گیاه شود. بنابراین برای داشتن گیاهی سالم و همیشه سبز، باید بدانید که چه عواملی سبب آبیاری بیش از حد می‌شود و برای از بین نرفتن گیاه از وقوع آنها جلوگیری کنید. در این مقاله همراه ما باشید.

علل و پیشگیری از آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی

آبیاری بیش از حد : علل

اولین راهکار و ساده ترین راه برای جلوگیری از مشکلات آبیاری بیش از حد، آب دادن به موقع و به مقدار مناسب به گیاه است. بهتر است گیاهان را زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد و یا یکی از علائم کم آب دادن مانند افتادگی برگها در گیاه نمایان شده باشد. البته درک دلایل آبیاری بیش از حد می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع این مشکل را انجام دهید. در ادامه با این دلایل بیشتر آشنا می‌شویم :

1. آبیاری بیش از حد

این واضح ترین دلیل مشکلات آبیاری بیش از حد است. ممکن است برای رسیدن به این موضوع به تجربیات فراوانی نیاز داشته باشید اما بهتر است بدانید که کم آب دادن بسیار بهتر از آبیاری بیش از حد است.

آبیاری بیش از حد فقط یک اشتباه مبتدی نیست. هنگامی که به صورت گروهی از گیاهان آپارتمانی مراقبت می‌کنید، این اتفاق می‌افتد. اما باید بدانید که گیاهان به آبیاری فردی نیاز دارند و تنها گیاهانی که آبیاری مشابهی دارند را می‌توانید با هم آبیاری کنید. همچنین نمی توانید با برنامه از پیش تعیین شده گیاهان را آبیاری کنید. بهترین قانون این است که همیشه خشکی خاک را قبل از آبیاری مجدد بررسی کنید.

آبیاری بیش از حد

2. ضعیف بودن زهکشی خاک

زهکشی ضعیف عامل اصلی آبیاری بیش از حد است. این مشکل باعث جمع شدن آب در اطراف ریشه ها و غرقاب شدن آنها می‌شود. بنابراین مشکل پوسیدگی ریشه لزوماً مقدار آبی که یک گیاه دریافت می کند نیست و به مدت زمانی که خاک بیش از حد مرطوب می‌ماند نیز مرتبط است.

توجه داشته باشید که مخلوطی با زهکشی خوب و مقدار زیادی از مواد آلی نیز با گذشت زمان با تجزیه مواد افزودنی، فشرده می‌شود و تخلخل خود را از دست می‌دهد و اگر خاک جدید را جایگزین نکنید، سبب ضعیف شدن زهکشی خاک می‌شود. خاک های سبک مانند پرلیت یا ماسه درشت افزودنی های ضروری هستند و بهتر است که آنها را به خاک های قدیمی اضافه کنید.

3. نوع گیاه

گونه های مختلف از نظر میزان نیاز به آب متفاوت هستند، بنابراین شما باید در ابتدا نیازهای گیاهان خود را بیاموزید. اگر تمام گیاهان آپارتمانی خود را در یک برنامه آبیاری یکسان قرار دهید، خطر آبیاری بیش از حد برخی از آنها را در پی خواهید داشت. بنابراین هر گیاه باید به صورت جداگانه تحت نظارت قرار گیرد.

اما تفاوت بین گیاهان در نحوه آبیاری آنها نیست بلکه به خاک آنها بستگی دارد. برای مثال یک کاکتوس خاک بسیار سبکی دارد و در زمان آبیاری باید به صورت کامل آبیاری شود و بین دفعات آبیاری نیز باید به صورت کامل خشک شود.

نوع گیاه

4. درجه حرارت اتاق

باید توجه داشته باشید که آب در شرایط گرمتر سریعتر تبخیر می‌شود و بالعکس. اگر بر اساس دمای گرم اتاق آبیاری کنید و این برنامه ریزی را در فصول سردتر نیز ادامه دهید، به راحتی گیاه خود را به دام آبیاری بیش از اندازه انداخته اید.

5. سایز گلدان

گلدان های بزرگتر آب بیشتری را جذب می‌کنند و دیرتر خشک می‌شوند. متاسفانه بیشتر ما پس از تعویض گلدان و انتقال گیاه به گلدان بزرگتر باز هم همان برنامه ریزی قبلی را برای آبیاری ادامه می‌دهیم. اما باید بدانید که خشک شدن خاکی که در گلدان کوچکتر قرار دارد ممکن است یک هفته طول بکشد اما خاک گلدان بزرگتر دیرتر خشک می‌شود.

6. جنس گلدان

گلدان سفالی بخشنده ترین ظرف برای آبیاری است، چرا که ماده تشکیل دهنده آن به اندازه کافی متخلخل است و اجازه خروج رطوبت و تنفس خاک را می‌دهد. یک ظرف لعاب دار یا پلاستیکی رطوبت داخل را محبوس می‌کند و تبخیر را کند می‎‌کند.

همیشه مطمئن شوید گیاه شما در گلدانی با حداقل یک حفره زهکشی قرار دارد در غیر این صورت لازم است که حفره ها را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید که ظاهر گلدانتان مدرن و زیباتر باشد می‌توانید گیاه را در یک گلدان کوچکتر و مناسب آن قرار دهید و سپس آن را در یک گلدان بزرگتر به همراه سنگریزه و پوکه قرار دهید.

جنس گلدان

آبیاری بیش از حد : پیشگیری

باد

اگر یک گیاه گلدانی را به بیرون منتقل می کنید ، توجه داشته باشید که باد باعث می شود خاک سریعتر خشک شود. و برعکس، اگر برنامه آبیاری را بر اساس باد زیاد تنظیم کنید، هنگامی که باد کم شود، گیاه در معرض خطر آبیاری بیش از حد قرار می‌گیرد. بنابراین همیشه طبق شرایط جوی موجود، آبیاری را انجام دهید.

خواب

بسیاری از گیاهان در بعضی فصول به خوا می‌روند و این روند باعث می‌شود که به آبیاری زیادی نیاز نداشته باشند. بنابراین در مورد چرخه خواب گیاه خود بیاموزید و وقتی علائم خفته شدن را زا خود نشان داد، آبیاری را کاهش دهید.

رطوبت

رطوبت هوا تبخیر خاک را کند کرده و متغیری را در زمان آبیاری ایجاد می‌کند. بنابراین راههای افزایش رطوبت برای گیاهان مانند، سینی جزیره، دستگاه رطوبت ساز، بخار دوش حمام، خشک کردن لباس ها در اطراف گیاهان و شرایط منطقه ای را در نظر بگیرید و آبیاری را با آنها تنظیم کنید.

رطوبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *