گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست ؟

زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی حتی از گیاهان فضای باز نیز مهم تر است. در داخل خانه بارندگی وجود ندارد و گیاهان کاملاً از نظر آب و رفاه به شما متکی هستند. بعلاوه فضای داخل دارای تهویه کمتری است و این امر باعث می‌شود که گیاهان به آبیاری زیاد و یا آبیاری در زمان نامناسب حساس تر شوند. در مقاله قبل در مورد آبیاری گیاهان باغچه ای توضیح داده شد اما با توجه به اینکه میزان و زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی کمی با انواع باغچه ای متفاوت است، بنابراین با ما همراه باشید تا نحوه صحیح و زمان مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی خود آشنا شوید.

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

بهترین زمانی که می‌توان در روز به  آبیاری گیاهان اختصاص داد، صبح قبل از گرم شدن هوا و آمدن آفتاب است. این کار باعث می شود گیاهان شما بدون از بین رفتن بیش از حد آب و تبخیر زیاد ، آب را جذب کنند. این در حالی است که مطمئن شوید که تا شب شاخ و برگ گیاهتان خشک شد باشد تا خطر بیماری های گیاهی کاهش یابد. 

آیا عصر برای آبیاری زمان مناسبی است ؟!

قبل از دانستن بهترین زمان برای آبیاری باید بدانید که در ابتدا چرا گیاهان خود را آبیاری می‌کنید ؟! آب برای زنده ماندن آنها ضروری است و این درست است که آبیاری صبح معمولاً بهترین است اما اگر گیاهان شما به شدت تشنه اند ، بهتر است بدون توجه به زمان روز به آنها آب دهید ، نه اینکه منتظر لحظه ای مناسب باشید.

نکته : با این حال ، هنگام آبیاری گیاهان در شب یا عصر باید کمی احتیاط کنید. اگر آبیاری در شب انجام می شود، باید فقط به ریشه آب بدهید و از گرفتن آب روی برگ ها و جایی که می تواند درون شاخ و برگ آب بریزد ، خودداری کنید.

هنگام آبیاری شبانه باید بیشتر مراقب گیاهان آپارتمانی باشید و دلیل اصلی این امر تهویه است. در فضای باز ، به دلیل حرکت هوا ، میزان تبخیر تقریباً همیشه بیشتر خواهد بود. تهویه هوا در داخل می تواند بسیار ضعیف باشد ، بنابراین سطح رطوبت در مجاورت گیاهان خانگی شما می تواند بسیار زیاد باشد و با پایین آمدن درجه حرارت شب ، تبخیر کاملاً متوقف می شود.

اگر نگران خیس شدن شاخ و برگ گیاهان خانگی خود در شب هستید ، می توانید با باز كردن پنجره یا قرار دادن پنكه در نزدیك آنها ، به بهبود تهویه کمک کنید. این کار به طور قابل توجهی خطر مشكلات خیس شدن شاخ و برگ را كاهش می دهد.

آیا عصر برای آبیاری زمان مناسبی است ؟!

آیا عصر برای آبیاری زمان مناسبی است ؟!

 

برای آبیاری گیاهان جدول زمانبندی را فراموش کنید

باید توجه داشته باشید که گیاهان خانگی خود را طبق برنامه آبیاری نکنید، زیرا نیاز هر گیاه در محیط خانه متفاوت خواهد بود. در عوض ، گیاه خود را مشاهده کنید و یاد بگیرید که چگونه در برابر مراقبت شما واکنش نشان می دهد. مراقب علائم نیاز به آب باشید و خشکی محیط گلدان و وضعیت شاخ و برگ را کنترل کنید. 2 راه ساده برای فهمیدن خشکی خاک وجود دارد :

  1. اگر گلدان گیاه شما کوچک است می‌توانید از وزن گلدان به عنوان راهنما استفاده کنید تا بفهمید گیاهتان چه زمانی به آبیاری احتیاج دارد. اگر گلدان را بلند کنید تا وزن آن را بررسی کنید ، با گذشت زمان می توانید اطمینان حاصل کنید که محیط گلدان خشک می شود.
  2. علاوه بر این ، انگشت خود را به خاک گلدان فرو کنید و رطوبت موجود در آن را احساس کنید. به مرور زمان درمی‌یابید که گیاهان شما دوست دارند خاک گلدان آنها چقدر مرطوب باشد و متناسب با نیاز آنها آبیاری کنید.
برای آبیاری گیاهان جدول زمانبندی را فراموش کنید

برای آبیاری گیاهان جدول زمانبندی را فراموش کنید

 

چه عواملی باعث پژمردگی گیاهان می شوند؟

این نکته را در نظر داشته باشید که در بعضی مواقع ممکن است نشانه هایی از پژمردگی در برگهای گیاه مشاهده کنید و گیاه را آبیاری کنید اما تنها ممکن است برگها به آب نیاز داشته باشند و قبل از چک کردن خاک هرگز آبیاری نکنید.

همچنین در مواردی پژمردگی می تواند به دلیل پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد باشد. در این حالت آب زیاد است اما ریشه ها قادر به جذب آن نیستند و گیاه پژمرده می شود.

بیماری های مختلف و آفات نیز می توانند بر جذب آب تأثیر بگذارند و باعث پژمردگی برگ ها شوند ، اما این همیشه به این معنی نیست که گیاهان شما به آب بیشتری احتیاج دارند.

پژمردگی علامتی است که باید مراقب آن باشید و باید فاکتورهای مختلفی را ارزیابی کنید تا ببینید گیاهان به آبیاری نیاز دارند یا خیر. بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد نیاز گیاه به آب ، به برگها ، ساقه، گلها و خاک نگاه کنید و به دنبال علائم آفت و بیماری باشید تا سریعاً آن را معالجه کنید.

چه عواملی باعث پژمردگی گیاهان می شوند؟

چه عواملی باعث پژمردگی گیاهان می شوند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *